KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Bűvölet

Tüske Zsuzsanna

Craft – amerikai, 1996. Rendezte: Andrew Fleming. Írta: Peter Filardi. Kép: Alexander Gruszynski. Szereplők: Robin Tunney (Sarah), Fairuza Balk (Nancy), Neve Campbell (Bonnie), Rachel True (Rochelle), Christine Taylor (Laura). Gyártó: Columbia Pictures. Forgalmazó: Netflix. 100 perc.

 

A ’90-es évek tinifilm divatja sokféle irányzattal örvendeztette meg a popcornra és erős ingerekre éhes, fiatal közönséget a középkori szépirodalmi művek gimis remake-jeitől a felszínes májerkedés örök darabját jelentő Kegyetlen játékokon át a 10 dolog, amit utálok benned üdítő limonádéjáig. Sőt ebben az időszakban egy egész műfaj, a horror is kapott egy csavart, a Sikolynak köszönhetően: az azóta kultfilmként számon tartott tinihorrorok közül azonban talán csak a Bűvölet az, amely kamaszközegben megelőlegezett egy manapság népszerű tematikát, a férfiakat leiskolázó, modern hősnőkét, ez esetben boszorkányokét – talán ennek és sötét színeinek köszönheti különleges státuszát.

Az alaphelyzet sok helyről ismerős lehet: a tizenéves Sarah új tanulóként, traumatikus múlttal a hátán és némi titkos, paranormális adottsággal felruházva sétál be egy Los Angeles-i katolikus gimnáziumba, ahol természetesen nem a bálkirálynő-jelöltek vagy az élvonalbeli mazsorettek vonzzák be társaságukba, hanem az iskola legkülöncebb, emós lánytriója, akikről ráadásul az a hír járja, hogy boszorkányok. A négy, különféle lelki (és testi) sérüléssel küszködő fiatal vérszerződést köt, a hirtelen jött hatalom azonban hamar a lányok fejébe száll, ami megbomlasztja a köztük lévő egységet is.

A Bűvölet által felskiccelt világban a férfiak csupán mellékszereplők, elsősorban bosszúság és bosszúvágy tökéletlen tárgyai, a nők inkább magukat keresik, bezárják a kört és partnernek vagy épp riválisnak is egymást tekintik. A ’90-es évek közepén két, fiatalos lendületű kultfilmmel – a Bűvölet mellett az Édeshármassal – is maradandót alkotó Andrew Fleming mágikus próbálkozása, ha elsőre középszerű alkotásnak is tűnik, mindenképp szórakoztató nosztalgia-kincs, amely ráadásként vérfrissítést adott a természetfeletti képességű fruskák tematikájának a Bűbájos boszorkáktól Buffy-ig – akár még Kristen Stewart is nyomhatna egy sápadt hálacsókot a négy darkos spinédzser homlokára.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14720