KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
   2020/november
JIRI MENZEL
• Bikácsy Gergely: Szeszélyes nyarak Jiří Menzel (1938-2020)
ÚJ RAJ
• Barkóczi Janka: A gonosz banalitása Új raj: Mohammad Rasoulof
• Vincze Teréz: Örökidőben Roy Andersson: Történetek a végtelenségről
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
• Szabó G. Ádám: Álomnovella Párkapcsolati víziók
• Bóna László: A mű egésze A Twin Peaks mitológia – 1. rész
KULTUSZMOZI
• Varga Zoltán: Belebújni Hitchcock bőrébe Psycho 60: Beszélgetés Végh „Vozó” Zoltánnal
• Nagy V. Gergő: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
• Pálos Máté: Csak mulandó álom Kultmozi: McCabe és Mrs. Miller
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Megyeri Dániel: Ó, apám, merre visz az utam? Chris Ware: Jimmy Corrigan, the Smartest Kid on Earth
AZ ANIMÁCIÓ MESTEREI
• Varga Zoltán: Egy amerikai rajzfilmes Prágában Gene Deitch (1924–2020)
ALTERNATÍV TÖRTÉNELEM
• Kránicz Bence: Az ártatlanság vége Összeesküvés Amerika ellen
• Huber Zoltán: Túl szép igaznak Ian Brennan – Ryan Murphy: Hollywood
MAGYAR MŰHELY
• Palotai János: Csa-csa-csától az operáig Beszélgetés Jancsó Nyikával
• Gelencsér Gábor: Veszkelődés Beszélgetés Gothár Péterrel
• Soós Tamás Dénes: Erdő mellett Beszélgetés Felméri Cecíliával
• Kovács Kata: Körbe-körbe Spirál
• Kovács Bálint: Mesediktatúra Visszatérés Epipóba
FESZTIVÁL
• Fekete Tamás: Rövid találkozások Friss Hús
KÖNYV
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Schubert Gusztáv: Marlowe macskája Pápai Zsolt: Hollywoodi Reneszánsz
• Zalán Márk: Ötödik típusú találkozás Steven Spielberg filmjei
FILM / REGÉNY
• Szabó G. Ádám: Középnyugati Psycho Donald Ray Pollock: Mindig az ördöggel
• Roboz Gábor: Napfény sehol Antonio Campos: Mindig az ördöggel
KRITIKA
• Pályi András: A rendszer karmai közt Sarlatán
• Baski Sándor: Elvetélt remények Lufi
• Benke Attila: Hungarofuturizmus Lichter Péter: Barokk Femina
MOZI
• Vajda Judit: Nyílt titkok
• Baski Sándor: Fortuna istennő
• Kovács Patrik: Napsugár
• Benke Attila: A becsületes tolvaj
• Kovács Kata: David Copperfield rendkívüli élete
• Huber Zoltán: Tulajok
STREAMLINE MOZI
• Teszár Dávid: Égető múlt
• Huber Zoltán: Elkeverve
• Pethő Réka: Enola Holmes
• Kovács Kata: Cukorfalatok
• Alföldi Nóra: A fiúk a bandából
• Tüske Zsuzsanna: Bűvölet
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi A vadnyugat varázsa

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Égető múlt

Teszár Dávid

O que arde – spanyol, 2019. Rendezte és írta: Oliver Laxe. Kép: Mauro Herce. Szereplők: Amador Arias (Amador), Benedicta Sánchez (Benedicta), Ignazio Abrao (Inazio), Elena Mar Fernandez (Elena). Gyártó: Tarantula / 4A4 Productions. Forgalmazó: HBO. 86 perc.

A csontos arcú, leharcolt, gyújtogatásért elítélt negyvenes férfi, Amador két év börtön után szabadul, és visszatér a szülőfalujába, amely Spanyolország északnyugati csücskében, Galicia tartományban található – ott, ahol a legendás el camino keresztény zarándokút végcélja is, Santiago de Compostela. Idős édesanyjával, Benedictával három tehenet gondoz, és idővel kapcsolatba kerül egy újonnan odaköltözött, középkorú állatorvossal, Elenával és egy lepusztult épületet turisztikai célzattal felújító helyi csapattal. Mindössze ennyi a története a spanyol Oliver Laxe harmadik, alig nyolcvan percet számláló nagyjátékfilmjének, amely az előző két alkotásától eltérően (Mind kapitányok vagytok, Mimózák) nem Marokkóba, hanem saját nagyszülei erdős hegyekkel körülvett kistelepülésébe kalauzol, ugyanakkor a korábbiakhoz hasonlóan most is amatőr színészeket mozgat.

A slow cinema, a csinnadrattamentes minimalizmus és a balladisztikus homály jegyében álló Égető múlt hétköznapi embereket dokumentál hétköznapi szituációkban, miközben Laxe az őket körülvevő természeti közeget pásztázza hasonlóképp távolságtartó és szemlélődő módon. Ha hiányozna belőle az a néhány hangsúlyos zenei betét, akkor egy dokumentarista játékfilm és egy ökotudatos esszéfilm keresztezéseként lehetne leírni. A bűntudattal terhelt főszereplő, Amador a ki nem mondott szavak és az elfojtott érzelmek embere, aki jéghidegen reagál a terhelt múltját nem ismerő, kedves állatorvos hölgy közeledésére. Nem tudjuk meg, valóban ő gyújtotta-e fel annak idején az erdőt, vagy csupán egy ártatlan bűnbak, aki csalódott a közösségben és emiatt osztotta magára az elidegenedett, magányos pária szerepét. A szuper 16-ra forgott, hangulatfestő zöldes-sárgás természeti képek emlékezetesek, Laxe enigmatikus munkáját pedig belső tájakra invitáló, csontszikár anti-melodrámának éppúgy vélhetjük, mint a rusztikus időtlenség szenvtelen látképének.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/11 61-62. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14716