|
Év

1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
 |
|
|
|
Láttuk mégAz első áldozásBáron György
Zavarbaejtő film. Lassú, epikus sodrású képeivel úgy kezdődik, mint egy hagyományos filmes családregény. Egy ideig, annak ellenére, hogy a különböző anekdoták a kronologikus sorrendet megbontva kerülnek elénk, még reménykedünk, hogy az esetlegesnek tetsző epizódokból végül is összeáll valamifajta egységes családi tabló. A fiatal író-rendező azonban megtréfál bennünket. Sokáig tart, mire ráébredünk: esze ágában sincs saga-t mesélni. S ekkor már kezdjük komolyan venni a bevezető sanzon szövegét, amely szerint „mindegy kiről van szó, és mi történik vele”. René Féret célja persze nem a nézőbosszantás, ilyesfajta szándékkal ritkán fog valaki filmbe. Egyszerűen arról van szó, hogy a film hőse nem a szóbanforgó népes család, hanem maga a változás, ismétlődés, születés, halál ténye. A rendező ennek az örök folyamatnak a filozófiáját próbálja megragadni a szeszélyesen felvillanó, s egésszé mindvégig nem kerekedő családi epizódok segítségével. Maga a történet, a konkrét mese így lassanként megszűnik, szétolvad. Ezzel azonban a puszta idea, a maga általánosságában, megragadhatatlanná, kifejezhetetlenné lesz, Féret kétségtelen filmkészítői kvalitásai ellenére.
Az első áldozás azon sikerületlen filmek közül való, amelyek figyelemre méltó rendezői tehetségről tanúskodnak. Az egyes képek, helyzetek hangulata, visszafogott lírája, Féret bensőséges érzékenysége megkapó; ez a csöndes, bölcs beletörődést sugalló elbeszélői stílus köti össze igazából a figyelmünkre egyébként érdemtelen eseményeket. Szép és ízléses a családi album, amit Féret föllapoz, szinte vágyunk rá, hogy egy-egy történettel közelebbről is megismerkedjünk, valamelyik figurához közünk legyen. A rendező azonban rendre továbbpörgeti a lapokat, előre-hátra; nagyobb öröme rejlik a lapozgatásban, mint magukban a képekben.
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 1161 átlag: 5.55 |
 |
|
|
|