|
Év
1981/január
|
FILMSZEMLE
Csala Károly: Magyar film, egy évtized fordulóján A Játékfilmszemle elé
Veress József: Mi a siker, mi a bukás? Magyar film – itthon 1980-ban
N. N.: 1979–1980 magyar filmjeinek látogató-számai
N. N.: Számok, tények, vélemények Magyar filmek külföldön 1980-ban
N. N.: A Hungarofilm levelezéséből
N. N.: Játékfilmdíjak 1980
N. N.: Külföldi lapok – magyar filmekről
Almási Miklós: Hozott anyagból Boldog születésnapot, Marilyn!
Berkes Erzsébet: Finnugor holtomiglan
Zsugán István: Egy karakter története Beszélgetés Szabó Istvánnal
Czigány György: Filmről, zenéről Beszélgetés Gaál István filmrendezővel és Szőllősy András zeneszerzővel
Matos Lajos: Horror vacui A nyolcadik utas: a Halál
N. N.: „Filmalkotói Társulást hozunk létre”
Rubanova Irina: Néva-parti vallomások A leningrádi filmiskoláról
LÁTTUK MÉG
Schéry András: Forgalmi dugó
Csala Károly: Reggeli vizit után
Kemény György: Kérek egy elefántot
Hegedűs Tibor: Fekete-fehér – színesben
Harmat György: Csapda az erdőben
Zilahi Judit: Lövések holdfényben
Dániel Ferenc: Szakadék szélén
Palugyai István: Vér a síneken
Schéry András: Start két keréken
A. Kovács Miklós: A cárlány és a hét dalia
Ambrus Katalin: Ketten a lakókocsiban
Báron György: Az első áldozás
TELEVÍZÓ
Hegyi Gyula: Túl a televízió gyermekkorán Beszélgetés Liszkay Tamással, a televízió drámai főosztályának vezetőjével
Bor Ambrus: Keresi, keresi, nem leli... Van neki? Sítúdió ’80
Mészáros Tamás: „Félreéltem én...” Jegor Bulicsov
Nógrádi Gábor: Videózunk, videózgatunk 3.
Gyárfás Endre: Oktatás vagy/és revü? Egy forgatókönyvíró jegyzetei
TÉVÉMOZI
Karcsai Kulcsár István: Hívj a messzeségbe!
Karcsai Kulcsár István: Babaház
Karcsai Kulcsár István: Mamma Róma
KÖNYV
Szőnyi Klára: Szó és kép Nemeskürty István filmtörténete németül
Pánczél György: Egyveleg
KRÓNIKA
A szerkesztőség : Az év játéka
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégForgalmi dugóSchéry András
Mindennapos katasztrófánk, a közlekedési dugó a Nyolc és félben filmi szimbólummá vált. Aztán idővel filmes közhellyé kopott. Mostanában azonban a közhely egyenesen kívánatos sikk lett, és különben is: egy kocsisor legalább annyiféle-fajta embert hoz össze, mint egy szálloda vagy egy hajó, és egy dugóban a kötelezően vérmes moziolaszok legalább annyira kimutatják a foguk fehérjét, mint fegyelmezettebb népek egy égő szállodában vagy egy süllyedő hajón; katasztrófafilmek és kisrealista divatok idején mi lehetne ideálisabb szituáció egy szkeccsvígjátékhoz? Főleg, ha a produkciónak van pénze egy tucat olyan sztárra, amilyenekből általában kettő is eltart egy filmet. Minek ezután még forgatókönyvet is írni? A rendező, Comencini, a Kenyér, szerelem... sorozat óta számtalanszor bebizonyította, hogy a semmiből is tetszetős filmet tud csinálni, a sztárok pedig úgyis mind hozzák a saját kliséjüket, így még kényelmesebb is nekik; humorról gondoskodnak a moziolaszok, akik köztudomásúlag mindenütt feltalálják magukat, méghozzá milyen jópofán; aztán egy rozoga kasztniba bepréselünk egy egész nápolyi családot, szunyókáló nagymamától üvöltő gyerekig, azok olyan egzotikusan ricsajoznak, hogy a külföldiek imádják őket. Ha pedig nincs ki a két óra, mutogatjuk a veszteglő autókat, – bár ettől ugyan a nézőt legalább olyan tehetetlen idegesség fogja el, mintha maga is beszorult volna a dugóba. És hogy tanulság is legyen, az egyik nápolyi népleánya legyen mondjuk önjelölt énekesnő, aki ott helyben költhet is egy dalocskát: „Dugó, egy pillanat, hogy megértsük...”. Mit? Tökmindegy. Most már vége lehet a filmnek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 627 átlag: 5.72 |
|
|
|
|