KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/szeptember
CINÉMA GODARD
• Ádám Péter: Mestervágás első kardcsapásra Kifulladásig: egy kultuszfilm születése – 1. rész
• Bikácsy Gergely: Ugróiskola Jean-Luc Godard: Bevezetés egy (valódi) filmtörténetbe
KÁDÁR-KORI CENZÚRA
• Szekfü András: Egy problémás film Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Báron György: Megint Tanú Kádár-kori filmcenzúra: A tanú
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Viharok és Hitchcock-seregélyek Beszélgetés Almási Tamással
• Soós Tamás Dénes: „Ez már a Family Guy-generáció” Beszélgetés Hartung Attilával
• Margitházi Beja: Szinkrontolmács Stőhr Lóránt: Személyesség, jelenlét, narrativitás
• Kovács Ágnes: Palaszürke égbolt Színdramaturgia: Magasiskola
MŰFAJOK ÉS MÉMEK
• Varró Attila: Az önző mémek Zsánerfilmek tipológiája
KÉPREGÉNY-ÉLETRAJZOK
• Kránicz Bence: Szorongó biciklisták Raoul Taburin
• Demus Zsófia: Fénykép az életrajzban Képregény legendák: Photographic: The Life of Graciela Iturbide
ARCHIVÁLT TÖRTÉNELEM
• Barkóczi Janka: Nem öregszenek Archív felvételek újrahasznosítása
• Zalán Márk: Katonák voltak They Shall Not Grow Old
ÚJ RAJ
• Pernecker Dávid: Maguknak köszönhetik Új raj: J.C. Chandor
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Nico nem akar ikon lenni Nico, 1988
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Családi kríziskatalógus Karlovy Vary
• Schreiber András: Öt nem túl könnyű darab Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Az adó Paradicsoma Az amerikai birodalom bukása
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Alvajárók a villamoson Anima
• Szabó Ádám: Add át magad a táncnak! Too Old to Die Young
MOZI
• Baski Sándor: Góliát
• Pazár Sarolta: Egy herceg és egy fél
• Fekete Tamás: Út a királyi operába
• Varró Attila: A bűn királynői
• Pethő Réka: Ugye boldog vagy?
• Alföldi Nóra: Lázadók
• Rudolf Dániel: Velence vár
• Kovács Gellért: Jó srácok
• Barkóczi Janka: 100 dolog
• Lichter Péter: Aki bújt
• Huber Zoltán: A tűzön át
• Benke Attila: Halálos iramban: Hobbs & Shaw
DVD
• Pápai Zsolt: Fargo
• Nagy V. Gergő: Ha a Beale utca mesélni tudna
• Vajda Judit: Életrevalók
• Fekete Martin: Egy gazember halála
• Benke Attila: A nyakék nyomában
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Lázadók

Alföldi Nóra

Rebelles – francia, 2019. Rendezte: allan Maudit. Írta: Jérémie Guez és Allan Mauduit. Kép: Vincent Mathias. Szereplők: Cécile de France (Sandra), Yolande Moreau (Nadine), Audrey Lamy (Marilyn), Simon Abkarian (Simon), Samuel Jouy (Digne). Gyártó: Albertine Productions. Forgalmazó: Cinetel. Feliratos. 87 perc.

 

A 2010-es évek végére az új szuperhős-protagonista a nő lett, eképpen zsánerek, kész opuszok (Oceans-sorozat, Szellemirtók) kapnak friss zamatot, és ezzel párhuzamosan a női szerepek és gender kérdések a társadalomban és a popkultúrában is újraértelmeződnek. A 21. századi nő összetett figura: szépségével és hibáival, ravaszságával és érzelmességével egyszerre tündököl a vásznon, ezen ambivalencia miatt a remekül áll neki például a kétes gengszterélet. A francia filmipar most is időben reagált a jelenségre és összedobott egy girl-power komédiát, amely olyan fekete lett, hogy a Cohen-testvérek kéjesen nyalogathatják a szájuk szélét.

Sandra jobb napokat látott ex-szépségkirálynő, elhagyván erőszakos férjét és a dél-francia luxuséletet, északra utazik szülővárosába. Egy halkonzerv üzemben helyezkedik el, majd a futószalag mellett összebarátkozik a kelekótya Marilynnel és a kedvesen egyszerű Nadine-nal. Amikor az egyik éjszakai műszak során a főnök megpróbálja megerőszakolni, a három hölgy leszerelési akciója közben a férfi meghal. Hátrahagy viszont egy sporttáskányi pénzt, amit a lányok magukhoz vesznek, nem számolva azzal, hogy a nyakukba szakad a környék összes brutális maffiafőnöke, valamint egy sármos rendőr is. A lányoknak nem elég, hogy a véletlen gyilkosság bizonyítékait is el kell takarítaniuk, ki kell cselezniük a pénzéhes-pisztolyos férfimancsokat, miközben a családi életet is navigálniuk kell.

Allan Mauduit rendező jobbnál jobb jeleneteket sorjázva prezentálja az elcsépelt történetet. A meglepő brutalitás és vér jól keveredik a szárazkás, kissé zord észak-francia humorral és hangulattal, miközben a három főhősnő dinamikája olyan remekül működik, hogy Charlie angyalai szégyenkezve kulloghatnak el a sminkszobába. Hisztériák és tomboló hormonok, női fondorlat és túlélési ösztön – remek motívumkészlet, amely olyan mint a kis fekete estélyiruha: jól áll szinte mindenkinek.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/09 58-58. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14255