KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
   2019/szeptember
CINÉMA GODARD
• Ádám Péter: Mestervágás első kardcsapásra Kifulladásig: egy kultuszfilm születése – 1. rész
• Bikácsy Gergely: Ugróiskola Jean-Luc Godard: Bevezetés egy (valódi) filmtörténetbe
KÁDÁR-KORI CENZÚRA
• Szekfü András: Egy problémás film Beszélgetés Nemeskürty Istvánnal
• Báron György: Megint Tanú Kádár-kori filmcenzúra: A tanú
MAGYAR MŰHELY
• Várkonyi Benedek: Viharok és Hitchcock-seregélyek Beszélgetés Almási Tamással
• Soós Tamás Dénes: „Ez már a Family Guy-generáció” Beszélgetés Hartung Attilával
• Margitházi Beja: Szinkrontolmács Stőhr Lóránt: Személyesség, jelenlét, narrativitás
• Kovács Ágnes: Palaszürke égbolt Színdramaturgia: Magasiskola
MŰFAJOK ÉS MÉMEK
• Varró Attila: Az önző mémek Zsánerfilmek tipológiája
KÉPREGÉNY-ÉLETRAJZOK
• Kránicz Bence: Szorongó biciklisták Raoul Taburin
• Demus Zsófia: Fénykép az életrajzban Képregény legendák: Photographic: The Life of Graciela Iturbide
ARCHIVÁLT TÖRTÉNELEM
• Barkóczi Janka: Nem öregszenek Archív felvételek újrahasznosítása
• Zalán Márk: Katonák voltak They Shall Not Grow Old
ÚJ RAJ
• Pernecker Dávid: Maguknak köszönhetik Új raj: J.C. Chandor
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Nico nem akar ikon lenni Nico, 1988
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Családi kríziskatalógus Karlovy Vary
• Schreiber András: Öt nem túl könnyű darab Sehenswert/Szemrevaló
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Az adó Paradicsoma Az amerikai birodalom bukása
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Alvajárók a villamoson Anima
• Szabó Ádám: Add át magad a táncnak! Too Old to Die Young
MOZI
• Baski Sándor: Góliát
• Pazár Sarolta: Egy herceg és egy fél
• Fekete Tamás: Út a királyi operába
• Varró Attila: A bűn királynői
• Pethő Réka: Ugye boldog vagy?
• Alföldi Nóra: Lázadók
• Rudolf Dániel: Velence vár
• Kovács Gellért: Jó srácok
• Barkóczi Janka: 100 dolog
• Lichter Péter: Aki bújt
• Huber Zoltán: A tűzön át
• Benke Attila: Halálos iramban: Hobbs & Shaw
DVD
• Pápai Zsolt: Fargo
• Nagy V. Gergő: Ha a Beale utca mesélni tudna
• Vajda Judit: Életrevalók
• Fekete Martin: Egy gazember halála
• Benke Attila: A nyakék nyomában
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Életrevalók

Vajda Judit

The Upside – amerikai, 2017. Rendezte: Neil Burger. Szereplők: Bryan Cranston, Kevin Hart, Nicole Kidman. Forgalmazó: SPI. 121 perc.

 

Mi sem jelzi jobban, mennyire felesleges alkotás a francia szenzáció, az Életrevalók amerikai remake-je, mint hogy a magyar forgalmazó arra sem vette a fáradságot, hogy új címet keressen. Ahogy valóban nincs szó másról, mint az eredeti mű jelenetről jelenetre történő lekopírozásáról.

Az Olivier Nakache – Éric Toledano páros igaz történeten alapuló alkotása újraírta a buddy movie műfaját, és hatalmas siker lett az egész világon, így nem csoda, hogy szükségessé vált az amerikai közönség számára egy olyan változat, amiben ismerős arcokat lát, és nem kell közben feliratokat olvasnia.

A Bryan Cranston és Kevin Hart párosával újraforgatott verzió pár módosítást leszámítva szinte teljesen megegyezik az eredetivel (még a flash forwardot is megtartották az elején). A zűrös fekete főhős családja itt nem édesanyjából és testvéreiből áll, hanem volt feleségéből és kisfiából (hogy még jobban ki tudják domborítani a jellemfejlődést). Kiírták ezenkívül a fehér főhős örökbefogadott lányát, ahogy – tekintettel a prűd amerikai közönségre – kimarad a leszbikus szál is. A személyi ápolónak felvett figurának (Driss helyett Dell) a nyaktól lefelé megbénult hős (Phillip) biológiai igényeivel való szembesülését viszont harsányabbá tették (kompressziós harisnya helyett katéter), a szerelmi szálat pedig pesszimistábbá változtatták.

Csak egyetlen olyan jelenet van, ami az eredeti filmben nem szerepelt, de plusz jelentést hordoz: mikor Dell dühében összetör egy porcelán dísztárgyat, majd ezután Phillip felszólítására, a benne felgyülemlett frusztrációt levezetendő kezd el törni-zúzni, mindennél többet elmond a két férfi kapcsolatáról. Ezt leszámítva a debilvígjátékokban nyújtott teljesítményét jóval felülmúló Kevin Hart és a film legnagyobb sztárja, de a főszereplők kedvéért példásan visszafogott alakítást nyújtó Nicole Kidman érdemel még említést.

Extrák: Semmi.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2019/09 63-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14248