FesztiválRotterdamBefejezetlen jelenSzalkai Réka
A 48. alkalommal
megrendezett rotterdami filmfesztivál idén sem szelídítette meg szabadnak
született tigriseit.
Az 1972-ben Hubert Bals
által megalapított filmes esemény olyan neveknek biztosított méltó indulást,
mint Jim Jarmusch vagy Wim Wenders. Díjakat eleinte nem is osztottak, majd 1995-től
három első- vagy másodikfilmes rendező alkotása kaphatta meg a nem csekély
anyagi elismerést is jelentő 40 000 eurós Tigris-díjat, mely négy éve már
csak egyetlen filmnek jár.
Idén a csupán nyolc
filmet számláló mezőnyből a Present.Perfect.
(Jelen.Múlt.) nyerte el a fődíjat. A
hongkongi-amerikai alkotás nem fikció, hanem különleges dokumentumfilm – Rotterdamban
még soha sem nyert hasonló mű. Zhu Shengze rendező egy percet sem forgatott,
ugyanakkor 800 óra anyagot szerkesztett össze úgynevezett vloggerek
felvételeiből. Méghozzá olyanokból, amelyek live streamingek: élő közvetítések.
A kínai cenzúra csak nemrég csapott le az ilyesfajta videókra, és számos
virtuális „bemutatóterem” mára már a múlté, holott 2017-ben még több mint 422
millió kínai közvetített az életéből érdekes, vagy legalább is általa érdekesnek
tartott jeleneteket. Shengze érdeme a film kvadratikus szerkezete: az amúgy – az
esetleges színvilági, árnyalati különbségeket ügyesen kikerülő – fekete-fehérre
renderelt felvételeket vakítóan színes feliratokkal szeli négy fő részre.
Főszereplői pedig nem a legtöbb követőt magukénak mondható vloggerek, hanem
olyanok, akik inkább marginális helyzetekben élnek, s így a videó-megosztó csatornákon
sem futottak be. Megpróbálnak úgy túlélni a mai Kínában, hogy életük számukra legkiemelkedőbb
pillanatait, vagy éppen legfájdalmasabb titkait egy virtuális térben megosztják:
„nem mondhatom el senkinek, elmondom hát mindenkinek”. A csonka végtagokkal
született graffiti-művész, vagy a Michael Jackson holdjáró táncát magas fokon utánzó
egyszeri építőmunkás így tudják bemutatni, mire is képesek, a kiöregedő
transzvesztita vallomása pedig szívbemarkoló élmény, hogy csak egy pár példát
említsünk. A film címe utalás lehet az angol igeidőre is: befejezett jelen,
valami a múltban elkezdődött, s a jelenben végződik – ezt a filmet viszont
inkább befejezetlen jelennek kell tartanunk, valami elkezdődik bennünk, amikor
nézzük, és talán még ma is tart: kíváncsiság és türelem a világ másik felén élő
ismeretlenek, névtelen arcok felé.
A mezőny másik erős
filmje, a Danmarks sønner (Dánia fiai) stílusában, témájában az
előző mű ellentéte. Az első filmes Ulaa Salim igazi dán krimibe ágyazta a
hazánkban sem ismeretlen idegengyűlölet, szélső jobboldali extrémizmus borzalmait.
Filmje negatív utópia, hiszen a jövőbe helyezi a cselekményt: 2025-t írunk,
Koppenhága épp egy terrortámadás után van, mely több tucat halálos áldozatot is
követelt. Ráadásul a 2025-ös választásokon győztesnek tűnő Martin Nordahl féktelen
gyűlöletet és megvetést táplál a bevándorlók iránt. Gyűlölet gyűlöletet szül: ennek
köszönhetően vált extrémebb hangnemre a magát halálra dolgozó édesanyja ölén
nevelkedő tinédzser, az arab származású Zakaria is. A dán nácikra minél
hamarabb lecsapni vágyó helyi iszlamista szervezetbe szomszédja viszi el, ott
pedig a mentora Ali lesz, aki egy intelligens, tapasztalt „katona”. Ugyanakkor Ali
egyáltalán nem „tipikus” terrorista: rengeteg időt tölt feleségével és
kisfiával, és csupán emberségből megmenti Nordahl életét, akinek megölésével
ugyan nem őt, hanem az újonc Zakariát bízta meg a szervezet. Végül mégis Ali
családja lesz a gyilkos szélsőjobboldaliak áldozata. Ha mindezt összeadjuk,
rögtön érezhetjük, a forgatókönyv rendelkezik ok-okozati hiátusokkal. Ugyanakkor
az iraki származású, Dániában élő Salim rendezése, vagy a hazájában komikusként
befutott Rasmus Bjerg félelmetesen könyörtelen játéka és a facebookon fellelt
Mohammed Ismail Mohammed meggyőző és nagyszerű alakítása Zakaria szerepében igazi
erősségei a filmnek.
Szintén Európa északi
feléből érkezett a 2016-ban Az óriással
nemzetközi sikert aratott svéd Johannes Nyholm Koko-di Koko-da című műve. Nyholm itt is a szélsőséges abszurditásba
bújtatva helyezi nagyítóüveg alá az emberi érzelmeket, viszonyokat. A film címe
egy gyerekmondóka refrénje, és arra is utal, hogy mesebeli figurák, mint éppen
egy anderseni varázsló, Harisnyás Pippi, trollokra hajazó óriás vagy éppen egy
hűséges kutya is kifordulhat önmagából, és válhat egy, a vadonban békésen
sátorozni vágyó pár veszett ellenségévé. A film a múltban indul, Tobias és Elin
kislányuk szülinapját mennek ünnepelni Dániába. Az édesanyát allergiás sokk miatt
kórházba viszik, ott viszont másnap kislánya nem ébred fel álmából. A gyermek
hirtelen halála sokkolóként hat a nézőre, de Nyholm nem időzik el itt sokáig. Pár
évvel később találkozunk a házaspárral ismét, a férfi próbálja rendbe hozni az addigra
már romokban heverő kapcsolatukat, így egy kalandos kempingezésre invitálja
párját, aki egyáltalán nem tűnik lelkesnek. Első, szabadban töltött éjszakájuk
során támadnak rájuk az ártatlan külsejű, ám sátáni indíttatású figurák. Tobias
és Elin meghal, ekkor azonban a film visszavág a jelenetre, amikor autóval
nekivágnak a svéd tájnak, újraindul a számláló. A sátáni figurák ismét jönnek,Tobias
és Elin is halálát leli, majd újra kezdődik az egész. Ugyanakkor a konstelláció
mindig más, van, hogy Tobias kiáll felesége mellett, van, hogy megpróbál
elszökni, az eredmény mindig ugyanaz lesz: halál. Kivéve a legutolsó alkalommal,
amikor rájönnek, a gonoszt csak úgy tudják legyőzni, ha összefognak egymással,
s párként állnak ki üldözőik ellen. A triviális üzenetet Nyholm tehát érdekes
szüzsében tálalja, a jelenetek keserű iróniája is alátámasztja mondanivalóját. Kétszer
pedig árnyjátékkal is megszakítja az északi tájakon játszódó képek sorát: ezek a
film legcsodálatosabb pillanatai, szomorúságukban és érzékiségükben, ahogy
visszautalnak a szülők gyermekük elvesztése felett érzett fájdalmára. Habár a Koko-di Koko-da díjat nem kapott,
elmondható, hogy az egyik legkülönlegesebb filmje volt nemcsak a
Tigris-mezőnynek, hanem az egész fesztiválnak is.
Teljesen más világba
kalauzolnak minket, a brazil nyomornegyedek (favellák) mélyéről származó csupán
névrokon rendezők, Gabriel Martins és Maurílio Martins. A No coração do mundo (A világ
közepén) hősei az alkotók – a Youtube-n különösen nagy sikernek örvendő
rövidfilmjeikből is ismerős - szülővárosának, Contagemnek a mindennapi
posványában tengődő kispolgárai, piti kis bűnözői. Többségük, akár embert is
öl. Martinsék ha nem is megerősítően, de elfogadóan tekintenek erre a
helyzetre, mit is lehet e nyomorúságban tenni. A világ közepén hősei azonban túl nagy fába vágják a fejszét, és
hatalmas értékű műkincsek elrablására vállalkoznak. Sajnos innentől a film
átvált heist-moziba, a hetekig tervezett akció véres menekülésbe torkollik, végül
is csak egyikük, a halálosan megsebzett Selma tud elszabadulni a zsákmánnyal. Martinsék
addigra már rég elvesztették a nézők figyelmét, senki sem izgul. A világ közepén ugyanis pontosan addig izgalmas
és eredeti, amíg a brazil mindennapok apró-cseprő eseményeivel, az autentikus
szereplők (egytől egyig amatőr színészek, akik maguk is favella-lakók)
bárdolatlan egyszerűségével szembesülünk. A csodálatos hangtechnika – az utcák
zajának minden egyes hangjegye megzendül – úgy szintén a nézők nagy része
számára ismeretlen környezetbe repít. Érthető, hogy könyörületlen tragédia
crescendójával akarják betetőzni a történetet, de ezt épp ebben a hiteles
környezetben, realista stílusban, s nem James Bond-filmekbe illő akciójelenetek
közepette kellett volna megtenni.
Rotterdam közönségének nagy
kedvence, s jelen cikk szerzőjének is egyértelmű favoritja az idei fesztiválon
a brit Beats (Lüktetés) című film volt, amely a kilencvenes évek elektronikus
zenei világába, az úgy nevezett „rave”-partik kavalkádjába kalauzolja vissza a
nézőt. A konformistább briteknek annyira elegük lett a fiatalok rendszeres „tuc-tuculásából”,
hogy 1994-ben még a büntetőtörvénykönyvbe is belevették a monoton lüktetésű
zene körüli gyülekezés „bűncselekményét”. Ugyanakkor ez csak a kiindulópontja a
filmnek, amely valójában egy valószínűtlen barátság diadaláról szól. Spanner és
Johnno egy skót kisvárosban élnek, s összejárnak, annak ellenére, hogy az
előbbi inkább kerüli, mint koptatja az iskolapadot, és maffiózó bátyja „neveli”,
míg utóbbi mostohaapja rendőr, és épp most költöztek be egy szép, nagy családi
házba. Egyik este Spanner nagyon megharagszik testvérére, aki cseppet sem bánik
vele kesztyűs kézzel: s ezért kirabolja bátyja „malacperselyét”, hogy azt
elbulizza egy illegális rave-partin Johnnóval. Ekkor gyorsulnak fel az események
igazán. A meglopott testvér tombol, talán még ölni is képes lenne, az öccse
nyomába ered. Közben megérkeznek a rendőrök is, köztük Johnno mostohaapja, és agresszíven
feloszlatják a bulizó tömeget. A film végül mégis happy endbe fut ki: a
fiatalok kiállnak egymásért, s még családjuk is kénytelen elfogadni a
barátságukat. Ebben a filmben nincs egy érdemtelen dialógus, felesleges
jelenet: nem csoda, hiszen a fiatal skót drámaíró, Kieran Hurley színdarabját
maga, a hazájában nagy sikernek örvendő szerző adaptálta filmre, míg a rendező
Brian Welsh ügyes, tapasztalt televíziós direktor: többek között a Netflix
méltán népszerű sorozata, a Fekete tükör
egyik epizódja is a nevéhez fűződik.
A közönség hangosan
ujjongva fogadta a Lüktetés alkotóit
a film legelső nyilvános vetítése után, mely egyben világpremier is volt. A
rendező kijelentette, ő akarta úgy, hogy Rotterdamban lássák először nézők a
filmet – mert a fesztivál haladó, bátor és szabad szellemisége illik legjobban
az alkotásához. Ezt a bókot a hollandok idén is joggal megérdemelték.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|