Afroamerikai filmekRasszizmus vagy emancipációFekete és fehérPaár Ádám
Szirmák Erik
Az afroamerikai közösség filmes emancipációs útja az
amerikai filmtörténetben is nyomon követhető.
A 20. század elején az Egyesült Államokat mély regionális,
etnikai és vallási megosztottság jellemezte. Az amerikai nemzet próbatétele az
Észak és Dél között dúló polgárháború volt, amely egyszerre gyökerezett egy
alkotmányos és gazdasági konfliktusban. A föderatív állam és a szabad
munkaerőre épülő gazdasági rendszer győzelme azonban nem oldotta meg a
szociális kérdést. A polgárháború és a rekonstrukció (a Dél visszaillesztése az
Unióba) politikájának emlékezete egy évszázaddal később is fájó sebet jelentett
a két országrész kapcsolatán, nem beszélve a továbbélő feketeellenes
érzelmekről, mind Délen, mind Északon. Déli fajvédők, északi szociáldarwinista
publicisták és a két országrész politikusainak többsége teljes mértékben
egyetértettek a feketék született alsóbbrendűségében. 1896-ban a Legfelsőbb
Bíróság hivatalos döntésével pecsétet nyomott a Délen megvalósult szeparáció
(elkülönítés) addig is létező gyakorlatára, amelyet 68 évvel később ugyanez a
testület helyezett hatályon kívül. A déli fehér lakosság jelentős részéről az „elkülönített,
de egyenlő” elve jegyében megvalósult szeparáció (a vasúti kocsiktól az
éttermekig) elfogadottságot élvezett. Sok jobb érzésű déli politikus félelemből
sem mert „négerbarátnak” mutatkozni, emellett Északon is ellenszenvvel fogadták
a Délről érkező feketéket. Így érte az Egyesült Államokat a mozi születése.
Az amerikai filmművészet nagymértékben hozzájárult az
afroamerikai lakosság emancipációjához, természetesen nem önmagában, hanem más
társadalmi és politikai tényezőkkel (a fekete lakosság északi és nyugati ipari,
illetve iparosodó övezetekbe vándorlása és tömeges elhelyezkedése a nagyiparban
a II. világháborús hadikonjunktúra következtében, az 1960-as évektől a fekete
polgárjogi mozgalmak küzdelme és a johnsoni „Nagy Társadalom” modell), amelyek
együttesen, egymást erősítve pozitívan befolyásolták az afroamerikaiak
státuszát. Tanulmányunkban bemutatjuk, hogyan alakult a feketék ábrázolása az
amerikai filmekben, a mozgókép kezdetétől napjainkig.
A feketék emancipációjának főbb állomásai konkrét filmeken,
illetve azok jelenetein keresztül is megfoghatók: 1929-ben léptek föl először
csoportosan fekete színészek filmben (Halleluja),
1965-ben elcsattant az első fehér-fekete csók (Fekete-fehér), 1967-ben pedig először üthetett meg fekete nyomozó
(!) egy fehér bűnözőt (!) (Forró
éjszakában), 1972-ben pedig először költözhet egy fekete elnök a Fehér
Házba (A férfi). Az elmúlt harminc
évben pedig az amerikai történelem is megjelent afroamerikai narratívában, akár
a radikális fekete mozgalmár, Malcom X vagy a 20. század második fele elnökeinek
portréját (Malcolm X, A komornyik), akár a 19. századi Dél
világát (12 év rabszolgaság) és a Nat
Turner-felkelés történetét (a 2016-os Egy
nemzet születése) ábrázolják. Sőt még – némi iróniával – a Ku-Klux-Klant is
fekete nézőpontból mutatták be (Csuklyások).
Vagyis a fekete emancipáció filmes ábrázolása érzékelteti, hogyan képes a
művészet hozzájárulni a társadalom tudatának formálásához.
A megvetés
kora
A filmipar kialakulásának hajnalán az afroamerikai szempont
megértését nehezítette, hogy Amerika fontos korszakai a filmvásznon (ahogy más
művészeti ágakban is) gyakorlatilag csak a nemzetépítő fehér-angolszász-protestáns
(WASP) rétegek nézőpontjából elbeszélve elevenedtek meg. Erre kiváló példa D.
W. Griffith 1915-ös Egy nemzet születése című
filmeposza, amely ráadásul a vesztes Dél szemszögéből dolgozta fel a
polgárháború történetét. Noha a film glóriát vont a Ku-Klux-Klan tagjainak feje
köré, a rendező nem került ki a filmművészet kánonjából, sőt maga az alkotás hivatkozási
alap lett a modern mozgókép történetében (nem mellesleg ez a film volt az első,
amelyet a Fehér Házban is levetítettek, és megnyerte a Dél szívéből,
Virginiából származó Woodrow Wilson elnök tetszését). Az Egy nemzet születése (amelyet nem szabad összekeverni a 2016-os
alkotással) a 19-20. századi amerikai társadalom fontos korlenyomata, hiszen
maga a rendező családi indíttatása miatt nyúlt a déli államok történetéhez,
mert apja a déli Konföderáció ezredese volt.
A film a 19. századi amerikai történelem fontos eseményeit
sűrítette magába: a polgárháborút, a rabszolgatartást és a Ku-Klux-Klán
történetét. A film ezt a korszakot egy északi és egy déli család életén
keresztül mesélte el: két testvér, Phil és Ted Stoneman Dél-Karolinába utaznak,
hogy meglátogassák barátaikat, a Cameron családot. Barátságuk azonban
megpecsételődik, mivel a két családnak egymás ellen kellett harcolnia a
polgárháborúban. A film egyértelműen a déliek pártjára állt, és értelmezésében
a feketék testesítették meg a bűnös oldalt (csalnak a választásokon, nőket
erőszakolnak, isznak, verekednek) a fehér déliekkel szemben. Ezzel a
koncepcióval a film a hangsúlyossá tette a faji alapú szembenállást, azonban a
polgárháború befejezése után ötven évvel a vesztes Dél narratíváját is beemelte
a diskurzusba.
A film bemutatója egybeesett a Konföderáció emlékezetének
átértékelődésével. Valóságos konföderációs emlékezeti reneszánsz bontakozott ki
a 20. század első felében: többek között Margaret Mitchell Pulitzer-díjas
regényének, az Elfújta a szélnek a
megfilmesítése is ebbe a hullámba illeszkedett. Ebben a filmben a rabszolgák
ábrázolása némileg összetettebb lett: ellentétben Griffith filmjével, nem
ábrázolták a feketéket gonosztevőként. Az Elfújta
a szél filmváltozatában inkább az arctalan „jenkik” és a kedvüket kereső déli
fehér kollaboránsok alkották a rosszfiúk táborát, míg az urak és a fekete
szolgák viszonyát patriarchálisnak ábrázolták. Ezek az alkotások jelentősen
árnyalták a „vesztes Dél” és a „győztes Észak” narratívát, nem beszélve arról,
hogy az egykori rabszolgatartó társadalom talpra állásának lélektanát, valamint
a fehérek és feketék viszonyrendszerének megértését is szolgálták. Az Elfújta a szél Scarlett O’Harának, egy
déli ültetvényes lányának boldogulásáról szól az amerikai polgárháború, illetve
a vesztes Dél viszonyai között. A szerelmi dráma és az útkeresés
viszontagságait bemutató mű különlegessége, hogy mindezt a bukott Konföderáció
környezetében dolgozta fel. Sokan ezt a művet is bírálták/bírálják, mivel a
feketék ábrázolásában hangsúlyossá váltak a szociokulturális különbségek –
azonban a mű jelenkori kritikái sok esetben történelmietlennek tűnhetnek, mivel
a 19. századi feketék ábrázolásán nem lehet számon kérni a 20. vagy a 21.
század afroamerikai közösségről kialakult képet. Az Elfújta a szél konzervatív, sőt reakciós szemléletét, a háború
előtti déli élet cukormázas bemutatását és a polgárháború egysíkú
interpretálását számos bírálat érte már a korban is. Ugyanakkor a film egy
tekintetben akaratlanul rávilágít a déli valóság összetettségére: a déli „urak”,
mint a filmben az O’Harák is, mélységesen lenézték a szegény fehéreket, míg a
háziszolgák, mint Scarlett dajkája, Mammy, nem tartották magukkal egyenlőnek az
ültetvényen dolgozó mezei munkásokat. Így a bőrszín-kérdés mellett a hasonló
bőrszínűek táborát átszelő szociális ellentétek is feltűntek, bár a nézők
aligha ezt vették észre 1939-ben.
Mindkét filmben tehát a többségi társadalom által elképzelt
feketék jelentek meg, annyi különbséggel, hogy míg az egyikben a
civilizálatlanság, a romlottság szimbólumaként ábrázolták őket, addig a regény
alapján készült filmben egyszerű, szerény háziszolgaként vagy az ültetvényeken
dolgozó munkásként mutatták be őket. Az alkotásokban tehát rögzültek a filmes
sztereotípiák, vagyis a feketék csak színfoltként, couleur locale-ként jelentek meg: nem befolyásolták a cselekményt,
másodrangú karakterekként voltak jelen. A 20. század eleji amerikai (és persze
európai) filmművészet konzerválta a hétköznapi tapasztalatokat és az
előítéleteket, és az alkotók nem adtak esélyt a fekete narratíva megismerésére.
A fekete színészek eleinte még hiányoztak is a filmekből
(ahogy már az Egy nemzet születése
című filmnél jeleztük), a néger szereplőket feketére mázolt arcú, fehérrel
vastagon kihúzott szájú fehér színészekre bízták, akik gyakorlatilag
parodisztikus formában imitálták a feketéket, ezért évtizedekig az
afroamerikaiak nem is válhattak színészekké. A filmekben a fekete karakterek
egy-egy tulajdonságot jelenítettek meg, olyan tipizált figurákként, mint
amilyen akár a középkori és kora újkori commedia
dell’arte karakterei voltak. Például a „Fekete Buck” volt a törvényen
kívüli, dühös, agresszív néger, aki megtestesítette a fehér ember félelmét az
afroamerikaiktól – ez a típus dominált D. W. Griffith filmjében is.
Másik véglet az úgynevezett „Uncle Tom”, vagy másképpen a „Tamás
bátya” karaktere, a visszahúzódó, alázatos fekete férfi. A név pedig Harriet
Beecher Stowe Tamás bátya kunyhója
című regényéből származott, és egyszerre használtak a fekete közösségben a lojalitás
és a megalkuvás metaforájaként (különösen a 60-as évekbeli fekete radikálisok
körében számított megvetendőnek a Tamás bátya-viselkedés, azaz a sorsba való
beletörődés, a passzivitás). Fekete női karakter volt a „Mammy”, a testes,
jóindulatú asszonyság, aki a fehér családban vezeti a háztartást: ez a karakter
az 1852-es Tamás bátya kunyhójában jelent meg először Chloe néni
alakjában, de az egyik legemlékezetesebb megformálása a karakternek az Elfújta a szél filmváltozatában tűnt fel, melyben a házvezetőnőt Hattie
McDaniel alakította, és aki e szerepéért első fekete színésznőként kapta meg az
Oscar-díjat. A színésznő 1940-ben a legjobb női mellékszereplő kategóriában
vehette át az elismerést, azonban a ceremónia alatt nem ülhetett le közösen a
többi fehér színésszel egy asztalhoz.
A lassú
elfogadás
Az idő előrehaladtával már egyre tarthatatlanabb volt a
feketék kizárása a nemzeti közösségből, különösen úgy, hogy a fekete katonák az
I. világháborúban életüket áldozták az országért, amely oly méltatlanul bánt
velük. A művészetek szerepét sem becsülhetjük le: a jazz zene mindinkább hidat
képezett a két kultúra, valamint Amerika és Európa között, és kifejezője lett
annak az életérzésnek, amelyet Léopold Senghor költő, későbbi szenegáli államfő
fogalmazott meg: „az afrikaiak életre keltő ritmust hoztak a gépek és eszközök
halott világába.” Az európaiak egy olyan amerikai kulturális áruért rajongtak
tömegesen, amely elsősorban afrikai gyökerű volt, így a jazz lett az
amerikai-afrikai-európai kultúrkapcsolat szimbóluma. A fekete írók, művészek új
nemzedéke lépett föl a századfordulón, és sokuk horizontját kitágította az
európai tartózkodás.
A fehérek közül is mind többen ismerték fel a feketék
helyzetének méltatlanságát. Egy fehér bőrű amerikai író, Scott Nearing volt az
első, aki kijelentette, hogy csak forradalom vethet véget a feketék
elnyomásának, pontosabban a fekete és fehér dolgozók közös forradalma. A fekete
politika valóban aktivizálódott a 19. század végétől, kilépve a fehér
liberálisok árnyékából. A 19. század végi fekete populizmus, az 1905-ben
megalakult „Niagara” (fekete írók, újságírók, szociológusok, mint W.E.B. Du
Bois vezette irányzat), a fekete munkásság, valamint az 1950-es években Martin
Luther King még az integrációt tűzte ki célul, de a későbbi mozgalmak, mint a
20. század elején kialakuló „Iszlám Nemzet” (leghíresebb alakja Malcolm X),
vagy az 1960-as évekbeli „Fekete Párducok”, elmentek az ellenkultúra és
ellentársadalom hirdetéséig.
A fekete radikálisok ideológiai hátterében keveredett a
populizmus, marxizmus, iszlám, vagy akár a fehérek elleni sovinizmus is. Sőt,
feltehetően karibi hatásra egyfajta fordított rasszizmus is megjelent, igaz, a
fekete radikálisok nem önmagukban a fehéreket tartották alsóbbrendűnek, hanem a
fehéreket életmódban, hajviseletben stb. majmoló feketéket és – ősi
ellentétként – a félvéreket (emlékezhetünk, Barack Obamát sem tartotta sok
fekete „elég feketének”).
A feketéket ért atrocitások, lincselések ellenére a fekete
többség az integrációt óhajtotta (tehát – bármennyi különbség is van köztük – W.
E. B. Du Bois és Martin Luther King célkitűzését), és a fent említett radikális
mozgalmak, irányzatok relatíve gyengék maradtak politikai értelemben, de kulturális hatásuk nem lebecsülendő:
maguk módján kétségkívül hozzájárultak a fekete öntudatosság és egy büszkébb
fekete-kép kialakításához. A Fekete Párducok bőrdzsekije, barett sapkája, a
pánafrikanizmus Afrika-romantikájának elemeként az afrikai hajviselet stb. mind
a radikális szubkultúrából szivárogtak le a fekete fiatalok életébe, és 60-as
évekbeli kontextusukat elveszítve ma is jelen vannak a pop-kultúrában meg a
filmen.
A filmművészet a második világháború előtti feketék
tipizálása után (a társadalmon kívüli, vagy az alsó szinteken elhelyezkedő „négertől”)
a 60-as évek amerikai polgárjogi mozgalma alatt eljutott a fekete értelmiségi
karaktereinek ábrázolásáig is. Az egyik ilyen legemlékezetesebb ábrázolás a Tanár úrnak szeretettel (1967) című
filmben volt, amelyben Sidney Poitier főszereplésével az értelmiségit egy
fekete férfi alakította, míg a normán kívülieket a többségében fehér diákok
jelenítették meg. Poitier alakja azért is volt jelentős a fekete közösségnek,
mert korábban, 1964-ban első fekete színészként megkapta a legjobb
főszereplőnek járó Oscar-díjat a Nézzétek
a mező liliomait című filmben nyújtott alakításáért.
Az áttörés
évtizedei
A hetvenes évekre a fekete történelem is részévé tudott
válni nemzeti történelmi emlékezetnek, ehhez pedig Alex Haley színesbőrű író
regényéből forgatott Gyökerek című
nyolcrészes tévésorozata (1977) járult hozzá. A sorozat nemcsak minden idők
egyik legnagyobb televíziós sikere volt az Egyesült Államokban, de azzal, hogy
először szólt a feketék nézőpontjából a rabszolgaságról, segített az országnak
szembenézni a múltjával. A sorozat a kollektív emlékezetbe is belevéste magát:
sokan úgy emlékeztek vissza, hogy amikor 1977 januárjában elkezdték vetíteni,
az utcák elnéptelenedtek, üresen tátongtak a színházak, állítólag a bűnözési és
baleseti mutatók is visszaestek. Az egész ország nézte a generációkon átívelő történetet
a fiatal fekete fiú, Kunta Kinte, valamint leszármazottai életéről. Addig
ugyanis az amerikai televíziózásban nem volt hasonló vállalkozás: fekete
főszereplőkkel, az Afrikából behurcoltak szemszögéből, főműsoridőben mutatták
be az amerikai rabszolgaság történetét, annak teljes brutalitásával. A befejező
részt 130 millióan, az amerikai háztartások négyötödében látták.
Az író korábban az „Iszlám Nemzet” vezéregyéniségének,
Malcolm X-nek az életrajzírójaként szerzett hírnevet, de a legnagyobb elismerést
mégiscsak a Gyökerekkel érte el. Az
általa írt történet egy úgynevezett dokumentumregény, amelyen keresztül
visszavezette családfáját egy Kunta Kinte nevű afrikai fiúig, akit 1767-ben
elfogtak, és rabszolgaként eladtak Amerikában, Virginia államban. A könyv azt
az üzenetet közvetítette, hogy minden afroamerikai megtalálhatja saját
gyökereit, saját identitását. A Gyökerek első
kiadása 200 ezer példányban jelent meg, ami fekete író esetében rekordnak
számított. A könyve a New York Times sikerlistájára is feljutott, majd 1977-ben
Pulitzer-díjat kapott, egy év alatt több mint 1 millió darabot adtak el az
Egyesült Államokban
Ugyanebben az évtizedben az Egyesült Államok fekete alkotói
megteremtették a tipizáláson alapuló zsánert, a blaxploitationt, vagyis az olyan, a feketékről szóló, könnyedebb
formátumú filmeket, amelyekben nem féltek karikírozni és felnagyítani az
afroamerikai társadalomról kialakított sztereotípiákat. A blaxploitation a népszerű
műfajokban (akciófilm, krimi) is termékeny volt és mindegyikben megteremtette a
saját fekete karaktereit, akiket szerethetővé vált a többségi társadalom
számára is. Ezek a filmek az afroamerikaiak számára az összetartozás élményét
nyújtották. A blaxploitation óriási siker lett, utat tudott törni a fekete
filmesek számára, hogy az amerikai filmipar szerves részévé válhassanak.
A blaxploitation révén egyre több fekete színész kapott
szerepet a vegyes szereplőgárdájú alkotásokban. Ezek a játékfilmek már
kifejezetten a nagyközönség számára készültek. Olyan szerepkörökben mutatták be
az afroamerikaiakat, amelyekben sokáig nem jelenhettek meg a filmvásznon: a ‘60-as
évektől a feketéket végre látni lehetett rendőrök, ügyvédek, bírók, ügyészek,
később titkosügynökök, szuperhősök szerepében. Persze nem könnyű eldönteni,
hogy a valóság követte-e a filmeket, vagy a filmek a társadalomban zajló
változásokat. Az biztos, hogy idővel e két folyamat egymást erősítette. A ‘60-as
évektől a polgárjogi emancipáció eredményeként a feketék számára egyre több
munkahely nyílt meg. Ezek a filmek pedig hozzájárultak a nemzeti kohézió
erősödéséhez, hiszen a társadalom egyenjogú tagjaiként ábrázolták azokat, akik
korábban marginális helyzetben voltak.
A
Seattle Times című kanadai napilapban
megjelent cikkben a Fekete Történelmi
Hónap alkalmával szakértők taglalták, hogy a nézők számára a filmek,
illetve a televíziós műsorok milyen szinten képesek formálni egy közösségről
alkotott képet. Patricia
Turner, a Kaliforniai Egyetem afroamerikai tanulmányokkal foglalkozó
professzora szerint a 20. század első felében készült klasszikusok (Egy nemzet születése, Elfújta a szél) alapvetően torzképet
ábrázoltak a feketékről, nem csupán a leegyszerűsített, tipizált karakterábrázolással,
hanem a történelmi tények mellőzésével is. Turner többek között az Elfújta a szél és az Észak és Dél (1985)
című minisorozat ábrázolását bírálta. Utóbbi filmmel szemben fő érve az volt,
hogy csak nagyon kevés fekete asszony dolgozott házi szolgaként. Nagyon
gazdagnak kellett lenni ahhoz, hogy valaki női cselédeket tartson a házában. Az
afroamerikai szempontú történelmi filmek, minden jószándékuk ellenére, szintén
nehezítik a tisztánlátást: az 54. hadtest (1989) című filmet említette meg, amely szerinte azt a
benyomást keltette, hogy a feketék főleg Délről származtak, és analfabéták voltak,
holott az 54. hadtest katonái között nem csak szökevény rabszolgák voltak,
hanem Északon született polgárok is.
Roberto Pomo, a Kaliforniai Állami
Egyetem drámaművészeti professzora és Michele Foss Snowden, az intézmény
kommunikációjával foglalkozó professzora pozitív példának és filmtörténelmi
szempontból megkerülhetetlennek nevezte a Gyökerek-sorozatot,
amely reális és átérezhető módon mutatta be a rabszolgaságot. Pomo professzor,
aki argentin bevándorlók gyermekeként érkezett az Államokba, egyenesen a film
hatására értette meg a fekete közösség helyzetének jelentőségét az Egyesült
Államokban. Az 1962-es Ne bántsátok a
feketerigót! című filmre is nagyszerű alkotásként hivatkoztak, amely „hitelesen
ábrázolja a rasszizmust az 1930-as években.”
A hétköznapi rasszizmust, a fajgyűlöletből elkövetett bűncselekményeket,
gyilkosságokat Hollywood is elkezdte megfilmesíteni, számos esetben igaz
történetek alapján, és nemcsak a feketék szemszögéből, hanem a fehér társadalom
perspektívájából is, melynek természetszerűen nem mindegyik tagja ellenséges a
fekete kisebbséggel. A közönségsikerek közül említést érdemel a Lángoló Mississippi (1988), amely fekete
polgárjogi aktivisták gyilkosai utáni nyomozás kapcsán mutatja meg a Dél
legrosszabb arcát, a Mississippi állambeli kisvárost megfertőzi az erőszak és a
fajgyűlölet. A filmben az igazságot az Északról jött fehér nyomozók testesítik
meg – Patricia Turner emiatt kritikával illette a filmet, mert az szerinte „dicsőítette
az FBI-t.” Turner bírálatát befolyásolta, hogy az FBI akkori vezetője, John
Edgar Hoover nemcsak a baloldali, hanem a fekete és indián polgárjogi
mozgalmakkal szemben is föllépett. Állítólag öngyilkosságba akarta hajszolni
King tiszteletest, akiben csak egy kommunistát látott, és rászállt Muhammad
Alira, aki az „Iszlám Nemzet” tagjaként elutasította, hogy harcoljon a vietnami
háborúban, mondván „a Vietkong soraiból senki nem nevezett niggernek.” Igaz,
Hoover sikert ért el a Ku-Klux-Klan meggyengítésében, de a Klánt nem annak
rasszizmusa, hanem államellenes tevékenysége miatt támadta, tehát pont azért,
amiért a kommunistákat is. Hoover egyik kipécézett célpontja, Martin Luther
King alakja több filmben felbukkan, legutóbb a Selma (2014) című alkotásban ábrázolták.
Változó
szerepekben
A 90-es évek filmjeiben a fekete társadalom növekvő frusztrációját,
a generációkon átörökített félelem, kiszolgáltatottság és bosszúvágy
motivációját is megfilmesítették. A Ha
ölni kell-ben (1996) a feldühödött fekete apa a bíróságon lelövi azt a két
férfit, akik megerőszakolták tízéves kislányát. A férfit egy korábbi eset
motiválta, ahol a fehér bőrű elkövetők a bíróságról szabadon távozhattak. A
haragot, az igazságszolgáltatásba vetett hit teljes hiányát, a törvényen
kívüliséget és a rasszizmus ábrázolását tűzte ki célul Spike Lee színesbőrű
író-rendező is a Malcolm X című 1992-es filmjében, melyben egy
egyszerű szélhámosból megszületik a radikális polgárjogi mozgalom vezető
alakja, Malcolm X.
*
Az 1960-as évektől az afroamerikaiak társadalmi és
foglalkozási átrétegződése, a szövetségi kormányzat emancipációs törekvései és
a fekete közösség sokszálú polgárjogi mozgalma egymást erősítették, elhárítva a
gazdasági, szociális és jogi akadályokat a fekete középosztály kialakulása elől.
Ezt a folyamatot az amerikai irodalom és film végigkövették, formálva a képet a
fekete kisebbségről, és fokozatosan elfogadtatva a „fekete középosztály” vízióját
az amerikai társadalommal. Az amerikai filmesek körében lehetőséghez jutottak a
fekete alkotók is: a kultúra, a szórakoztatóipar kitermelte a fekete, illetve
színes bőrű (félvér) véleményvezéreket, akik önbizalmat nyújtottak a fekete
közönségnek, és egyéni sikereikkel példát is mutattak.
Az afroamerikai elbeszélői szemszög természetesen sokféle
lehet – ahogy a többségi társadalom véleményformálói is különböznek egymástól
–, ennek megfelelően ki-ki a saját útját járva reflektált a fekete-fehér
együttélésre. Megjelentek a mélyebb szociokulturális ábrázolások, a könnyedebb
mainstream darabok, a fekete történelmi filmek, az életrajzi alkotások, a
rajzfilmektől az operáig bezárólag. Virágzik az afroamerikai szempontból
elbeszélt történelmi film is. A 12 év
rabszolgaság (2013) bemutatta a déli világot annak minden brutalitásával
együtt. Hasonlóan sok alkotáshoz ez is igaz történet alapján készült. Az Egy nemzet születése című filmre több
fekete alkotó is reagált: ugyanezzel a címmel például megjelent az 1831-es Nat
Turner vezette rabszolgafelkelésről szóló film, amely a fekete közösség
oldaláról közelítette meg a 19. századi eseményt (Nat Turner felkeléséről,
amely egyike volt a számtalan rabszolgafelkelésnek, William Styron írt
lebilincselő történelmi regényt). Spike Lee tavalyi Cannes-i nagydíjas
filmjében pedig, a Csuklyások – BlacKkKlansman-ben többször is megidézte
D. W. Griffith filmjét, amikor a klántagok popcornt esznek és közben az Egy nemzet születését önkívületi
állapotban nézik, és karlendítéssel lelkesednek a Ku-Klux-Klan-jeleneteken.
Vagy amikor a rendező utal arra, hogy maga a filmet még Woodrow Wilson
demokrata amerikai elnök is éltette és a film az amerikai kultúra részévé
válhatott.
A feketék különböző társadalmi, foglalkozási szerepekben,
élethelyzetekben való szerepeltetése, illetve ezeknek időbeli eltérése
reprezentálja az emancipáció útját. A filmrendezők hatottak a többségi társadalomra,
érzékenyítették a nézőket, csökkentették az előítéletességet, és szerepet
játszottak abban, hogy a fehér amerikaiak egyre több társadalmi szerepben
tudták elképzelni a feketéket. Az afro-western szubzsánerét hamvaiból
támasztotta fel a Django elszabadul (2012),
amelynek fekete főhőse halomra lövi a fehér rosszfiúkat. Django a feketékről
szóló sztereotípiák egyik jellegzetes figurájának, a Buck-nak a megtestesítője:
ez a fehérek ellen lázadó, forrófejű, erőszakos fekete szegénylegény, aki
cselekedeteivel (de egyébként törvényenkívüli létével is), a fehér társadalmi
normák tudatos megszegésével provokálja a fehérek hatóságait. A Django elszabadul hőse jól mutatja, hogy
egy alapvetően negatív sztereotípia új szituációba helyezve pozitív olvasatot
kaphat. A polgárjogi mozgalmak békés szárnya a Buck-féle ábrázolást megbélyegezte
a fehér rasszizmus termékeként (és a fehér bűntudat kivetüléseként), és óvta a
feketéket az olyan viselkedéstől, amelyet a Buck-figurának tulajdonítanak
(forrófejűség, vulgaritás, szexuális önmérséklet hiánya). Az afro-western szubzsánere
viszont a Vadnyugat eleve erőszakos, ököljogon alapuló világába helyezte el a
Buck figurát. Ebben a környezetben pedig az erőszakos mentalitás nemcsak
logikus volt, hanem gyakran a feketék túlélésének záloga egy ellenséges
világban. Jesse Lee (a Jesse Lee bosszúja
című film hőse) és Django figurái emancipálták a Buck alakját, ötvözve azt a
Hobsbawm-i „társadalmi bandita” (Robin Hood, Rinaldo Rinaldini) karakterével.
Egyebek között pedig emlékeztették a közönséget a fekete szabadsághősökre és
fekete cowboyokra, akiknek léte fölött hosszú ideig a hollywoodi filmek
elsiklottak.
A történelmi emlékezetért folytatott harcban a polgárjogi
mozgalmak hajlamosak voltak valamifajta fekete szolidaritást visszavetíteni a
múltba. A realizmushoz közelítő kosztümös filmek, mint a 12 év rabszolgaság, szembesítették a nézőket azzal, hogy a feketék
közötti szolidaritás egy utólagos fikció. Sokszor a félvér és szabad fekete
rabszolgavadászok voltak a legkegyetlenebbek a szökött rabszolgákkal, és a
háziszolgák lenézték az ültetvényeken dolgozókat. A fekete és fehér karakterek
árnyalt ábrázolására friss példa a Zöld
könyv – útmutató az
élethez Oscar-nyertes
alkotás (2018), amely a Miss Daisy
sofőrje (1989) utánérzéseként fogható föl, csak éppen fordított
szereposztásban. Míg a Miss Daisy sofőrjében
a sofőr fekete, az idős hölgy fehér volt, a Zöld
könyvben egy fehér férfi áll a zseniális fekete zongorista szolgálatába. Abban
is hasonlít a két road movie, hogy a páros fehér tagja is kívülállónak számít
az angolszász-protestáns átlagamerikai világában: Miss Daisy zsidó volt, Tony
Lip olasz származású. Így a fekete és a fehér szereplőnek egyszerre kellett
küzdenie az elfogadásért (bár igaz, nem egyenlő mértékben). A fehér szereplő a
fekete számára a „fehér” világ reprezentánsaként jelent meg (akár jómódú fehér
hölgyként, akár modortalan fehér proletárként), a tágabb fehér környezet
számára viszont „idegenként”. A bőrszín szerinti előítélet tehát érintkezik
egyfelől a szociális ellentéttel (a két szereplő között) és az általános
idegenellenességgel (amellyel a külvilág reagál a páros fehér tagjára). A Zöld könyvben az utazás során az előkelő
modorú zongorista és sofőrje szembesülnek a Délen szívósan továbbélő előítéletekkel.
Egymást is megtanulják elfogadni, becsülni, miközben küzdenek a környezet
elfogadásáért.
Az utóbbi évek másik jelentős afro-amerikai filmjében, a Holdfényben (Barry Jenkins, 2016) viszont
a fekete világ már nem a fehérekhez képest határozza meg magát. Nagyobb súly
helyeződik a fekete közösségen belüli értékválasztásra és identitáskeresésre,
akár a drogfogyasztással, akár a nemi kérdésekkel kapcsolatban. Megjelennek a
fekete közösségek társadalmi problémái: az iskolai közösségen belüli erőszak, a
drog pusztítása és a bűnözés mint a Buck-szerű vagányság kiélésének egyik útja.
Nem lenne teljes a körképünk, ha két olyan filmet nem
említenénk, amelyek elsősorban szociális aspektusból közelítenek a városi
feketék életéhez. A James Baldwin afroamerikai író regényéből készült és Barry
Jenkins által rendezett Ha a Beale utca mesélni
tudna című film (2018) az 1970-es években játszódik, és egy fekete
szerelmespár életén keresztül enged betekintést a középosztályosodó feketék
világába. A mai Amerikában a fehér középosztály által a fekete közösségeknek
tulajdonított szociális problémák is feltűnnek (börtönviselt férfi, egyedülálló
anya). Az alkotás nem kapott Oscar-helyezést, dacára, hogy korántsem didaktikus
módon mutatja be a feketék 1970-es évekbeli szociális helyzetét: az időszakot,
amikor már kezd bővülni a fekete értelmiség és középosztály, de még a fekete
fiataloknak számos szociális hátránnyal kell megküzdeniük. Törvény előtt
egyenlőnek számítanak már, de a bíróságon a feketéről minden további nélkül
elhiszik, hogy erőszaktevő.
Hasonlóan a szociális konfliktusok állnak a Fekete vidék (Boyz n the Hood) című 1991-es dráma középpontjában. A nemrég
elhunyt rendező, John Singleton műve a szegény városi feketék világába vezet
el, ahol a bandaháborúk, a drog és az utcai lövöldözés szedi áldozatait, és
ahol, mint egy lány mondja, „egyetlen éjszaka sem telhet el pofon vagy
lövöldözés nélkül”. A filmben szereplő fiatal, Tre Styles minden vágya, hogy
kitörjön ebből a gazdasági, szociális és lelki gettóból. Ahogy az anya mondja a
kisfiának, amikor elviszi az apjához: „nem akarlak kiterítve látni, vagy börtönben,
vagy ilyen italbolt előtt.” Singleton a feketék közötti ellentétet is őszintén
ábrázolja: a fekete rendőr „niggerezik” (hasonlóan az Elfújta a szél fekete belső szolgáihoz), és persze a fekete
huligánok többnyire egymásra fognak fegyvert, mivel egyazon körzetben laknak.
Jelentős fordulat, hogy film készült a Fekete Párduc című Marvel képregény alapján 2018-ban, a mozinézők immár
fekete szuperhősnek is szurkolhatnak a filmvásznon (korábban is akadtak
szuperhősök, akik valamilyen kisebbséget reprezentáltak, ám a bőrszín-kérdés
csak kódoltan és kimondatlanul jelent meg). A Fekete Párduc három Oscar-szobrot hozott az alkotóknak.
A Holdfény (2016) Golden Globe-ja, a Csuklyások (2018)
cannes-i Arany Pálmája és a Zöld könyv (2019) Oscar-díja pedig
bizonyíték arra, hogy a fekete tematika a legmagasabb rangú művészeti
elismerésekért versenyezhet.
Az afroamerikai kisebbség filmes emancipációja túlmutat
önmagán, jól példázza, hogy a mozgókép szerepet játszhat bármely kisebbség
elismertetetésében, így például a magyarországi romák és nem romák közötti
kohézió és összetartozás-tudat megerősítésében is. De ez már egy másik elemzést
kíván.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|