Magyar MűhelySzíndramaturgia: Ismeri a szandi mandit?Sárban cuppogó körömcipőkKovács Ágnes
Ahogy a szürke ellepi a
színeket, ahogy a szutyok betemeti a tarka ruhákat, úgy veti vissza a
szereplőket a kitörés lehetőségétől környezetük.
A szerzői szatíra alapvetően
realista forma, amely valóságos társadalmi jelenségekkel, problémákkal
foglalkozik, s nagyítja fel őket, hogy így még jobban felhívja rájuk a
figyelmet. Gyarmathy Lívia első játékfilmje az Ismeri a Szandi mandit? (1969) is úgy abszurd, hogy közben nagyon
is valószerűen tesz megállapításokat a korabeli magyar valóságról. A realizmus elsősorban
a témában, az abszurditás pedig a stílusban jelenik meg. A középpontban egy
értelmetlenül működő gyár áll, ahol senki sem azt csinálja, ami a feladata, helyette
mindenki áltevékenységeket folytat. A rendező szavaival: „Arról szól a film, hogy a – szovjet típusú – modernizáció az alkotói
energiákat nem köti le, és ezeket miként engedik ki, füstölögtetik ki magukból
az emberek.” Ilyen szempontból a vegyiüzem a létező szocializmus, a
kádári Magyarország metaforájaként, illetve annak kritikájaként is könnyen
értelmezhető. Ezt a társadalomkritikus attitűdöt egészíti ki a túlzásokra építő
szatirikus stílus, amelynek egyik alapvető kifejezési eszköze a színhasználat. A
szatirikus formából következő túlzások miatt sok egyéb mellett a színvilág is stilizálttá
válik – sőt, a valóság elemei közül épp a színek lesznek a legstilizáltabbak a
filmben.
A hatvanas évek
közepétől egyre népszerűbbé váló érzéki színhasználat esetében a szín egyfajta
mesterséges többlet, amelynek következtében szinte minden rendelkezésre álló
felületet kifestenek, a szereplők ruhái harsányan színesek, nem beszélve a
szintetikus színűre festett hajakról. Az érzéki színhasználatot Jacques Demy Cherbourgi esernyők (1964) és Rochefort-i kisasszonyok (1967) című
filmjeinél a műfaj indokolja. Demy a hollywoodi musicalekre jellemző zenés
szekvenciákat filmjeinek egészére kiterjeszti, s e túlzó gesztusából következik
felfokozott színhasználata. Ugyanebből a korszakból Vera Chytilová Százszorszépeknél (1966) az érzéki
színhasználatot nem a műfaj, hanem a túlzásokkal operáló szatirikus forma hívja
elő. A szatirikus forma és az érzéki színhasználat összefonódása miatt talán ez
a film rokonítható leginkább az Ismeri a Szandi
mandit? vizualitásával.
Az Ismeri a Szandi mandit? szereplői gyakran össze nem illő ruhákat
viselnek – mondjuk narancssárga nyári ruhát szürke gyapjú pulóverrel –, amelyek
nemcsak a színes falakról, hanem általában az egész közegről is leválnak. Éppen
ezért a ruhák, de az egész film tárgyi világa sem írható le egy adott színsémával,
hiszen az pont a maga tarka összevisszaságában következetes. Gyarmathy nem erőltet
végig egyetlen koncepciót, ehelyett minden szereplőnek és minden egyes
mellékszereplőnek külön színvilágot teremt, ahol a színpompás öltözékek és
frizurák nemcsak a szereplők belső érzelmi világát, hanem (szatírából fakadó)
társdalomban betöltött szerepét is kifejezik. Ugyanis a szereplők a korszakra
jellemző archetípusokat jelenítenek meg, méghozzá aszerint, hogy az adott
szereplőnek mi a viszonya a szocializmushoz, mennyire hisz benne, mennyire
része a rendszernek, avagy éppen mennyire kívülálló. Mindez érzéki szinten a
szereplők megjelenésében, öltözékük forma- és színvilágában igen szemléletesen
fogalmazódik meg.
A főszereplők közül a
rendbontó, nonkonformista Piroska (Soós Edit) színei a narancssárga és a vörös
árnyalatai között mozognak. Vörös haja, narancssárga, virágmintás mini ruhája –
amely úgy feszül rajta, mintha sajátjánál minimum egy számmal kisebbet hordana
– jól tükrözi szabados, temperamentumos vérmérsékletét. Állandóan kócos, a túlfestéstől
drótszálúra gyötört haja, valamint elnyűtt, gyűrött ruhái még lepusztultabbá
teszik a vidékről felkapaszkodott, gyermekét egyedül nevelő, kitörni vágyó
proletár amúgy is megviselt külsejét. Pirinek már a megjelenésében is pontosan kirajzolódik,
hogy nemcsak természete, hanem társadalmi helyzete, szociális körülményei is ellehetetlenítik
az előrejutásban.
Ezzel szemben a másik
főszereplő, a félszeg diáklány Juli (Schütz Ila) felül zárt, galléros,
általában világos vagy sötétkék tónusú mini ruhái távolságtartó természetét, jólfésül
frizurája és szépen vasalt, geometriai mintás ruhái pedig szabályt követő habitusát
tükrözik. Julin a konformista személyiségjegyei teszik lehetővé, hogy a
szakközépiskola éltanulójaként – a papa protekciójával ugyan – játszva érvényesüljön
a gyárüzem „játszóterén”.
A főszereplők közül Piri
alakja a leginkább árnyalt, legkevésbé stilizált. Igazi hús-vér ember. A
szatírára jellemző túlzások, elrajzolások és az ebből fakadó komikum inkább a további
archetípusokat hordozó mellékszereplőkhöz köthetők. Olajosnak (Sztankay István) valóban olajfekete, hátrafésült haja,
sötétkék öltönye és aranysárga, műszálas rövidujjú inge közötti vibráló
színkavalkád kölcsönöz piperkőc megjelenést. Jampecként, csak arra hajt, hogy a
munkaidő lejártával lehúzhasson egy felest, és egy világszámmal elcsavarja a
fiatal gyakornoklányok fejét. A vörös színben úszó, alkoholista anya (Dajka
Margit) elrajzolt karaktere, aki lecsúszott sleppjével élősködik lánya gyári
fizetésén, koronázza meg a kívülállók csoportját. A rendszerhez szorosabban
kapcsolódók köre is számos típust felvonultat. Az üzemvezető (Kállai Ferenc) szürke
öltönyegyüttese maga a lojalitás, felesége meg hidrogén szőke hajával és hozzá
illő élénk színű ruháival a fölényes „úriasszony” megtestesülése. Az üzemvezető
helyettese (Szabó László), aki pasztellszínű ruháival teljesen beleolvad
környezetébe, a státuszába belekényelmesedett érdekember. De ide sorolható a portások
szürke csinovnyik egyenruhája, vagy a tanulólányok naivitását visszaadó élénkkék
tornadresszek esetlen komikuma is.
A film színhasználatát a
realisztikus ábrázolásmódtól a stilizáció felé billentő rikítóan élénk, fényes,
egyéni ruhadarabok és a szintetikus árnyalatban úszó frizurák együttese az
érzéki színhasználat csupán egyik komponense, amely a külső és belső terek színpompás
tárházával egészül ki.
A belső terek vizuális
mezőjét a kék és a sárga színek határozzák meg. A gyár kékre és sárgára festett
felületeit hatalmas fénylő fém csövek tagolják. Ezek a túlfestett súlyosan
színes felületek természetellenes hatást keltenek. Hasonlóan a Százszorszépekhez, ahol szintén alig
találhatunk olyan felületet, amely ne lenne lefestve, kitapétázva vagy valamilyen
módon díszítve. A túlzás következtében mindkét filmben a szín mesterségessé
válik. Gyarmathynál néha még a természet élénk színei is rendezői
beavatkozásnak tűnnek. A belső terekről a külsőkre is átterjedő túlszínesség
elsősorban a tóparti környezethez köthető. A hajómodell verseny helyszínéül
szolgáló bányatavat szinte világítóan zöld nádas övezi, a víz-felszínt színes
vitorlák és az akadályokat jelző rózsaszín luftballonok tarkítják. S ide
sorolhatók a stégen hangoló beat zenekar színes felszerelése, a piros
napernyők, és a parton sorakozó autók is.
A környezet Somló Tamás
operatőr hosszúbeállításain keresztül teljesen megkomponált, steril, Jacques
Tati-féle látványvilágát idéző vizuális koncepcióról tanúskodik. A külső és
belső terek színvilágát azonban megzavarja a szürke és barna színekhez társítható
valami, amit egyszerűen piszoknak nevezhetünk. A szürke és tarka színek közti
kontraszt kétféleképpen jelenik meg a filmben. Egyfelől a gyár színes
felületeit ellenpontozó szürke egyenruhák, másfelől a gyárat övező latyakos
utcák szürke monotonitását megszakító élénkszínű ruhák képében. A kontraszt
szempontjából különösen az utóbbi izgalmas. A saras utcák és színes ruhák
kettőse ugyanis már a főcím alatt exponálódik, majd a sárban cuppogó női
körömcipők képében válik visszatérő motívummá. A ruhadarabok feltűnő látványát
az őket körülölelő, hol sáros, hol poros szürkés-barna környezet fokozza már-már
rikítóvá. A sártenger nagyságának és a ruhák tarkaságának ilyen mértékű elrajzoltsága
növeli a két minőség között létrejövő kontrasztot. Mindez arra hívja fel a
figyelmet, hogy a karakterek – társadalomban betöltött szerepüktől függetlenül –,
hiába próbálnak igényes, ápolt, gondozott külsőre szert tenni, környezetük visszaveti
őket. A fényes lakkcipők és a tarka ruhák hol az utca porában, hol a tószéli
iszapban, vagy éppen a gyárcsőből spriccelő sárga vegyszerek kereszttüzében
újból és újból bepiszkolódnak. Az értelmezés egyszerű, ám annak megfogalmazása
annál szemléletesebb: ahogy a szürke ellepi a színeket, ahogy a szutyok
betemeti a tarka ruhákat, úgy veti vissza a szereplőket a kitörés lehetőségétől
környezetük. A színek között létrejövő kölcsönhatás oly módon támogatja a film
eszmei mondanivalóját, hogy – ismét a rendezőt idézve – „megmutatja, hogy a
létező szocializmus, mint ‘a világ legfejlettebb társadalmi rendje’, mire ad
lehetőséget az embereknek”
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|