PanorámaOrosz zsánerPiacvadászat T-34-gyelForgács Iván
Az erősödő orosz zsánerfilm egyelőre belső
piacát építi.
Az
orosz filmipar termékei egyre népszerűbbek odahaza, jó rendezői, sztárjai
vannak, technikában is állja már a versenyt. De úgy tűnik, ez még mindig kevés
ahhoz, hogy a nemzetközi piacon is versenyképes legyen.
*
Hajlamosak
vagyunk azt gondolni, hogy egy film világsikere elsősorban szakmai kérdés.
Elérni az elvárt gyártási szintet, megtanulni egy trend hatásos
történetszerkesztését, vizuális nyelvezetét, megteremteni az anyagi
feltételeket, pénzt nyomni a marketingbe, és már tódul is a közönség Berlintől
Pekingig. És ha nem így van, annak Hollywood tisztességtelen monopolhelyzete,
nemzetközi forgalmazási és mozihálózatokon keresztül biztosított diktátuma az
oka.
Ha ez
ilyen egyszerű lenne, az amerikai film minden előnyös üzleti pozíciója ellenére
elvesztette volna már világuralmát. Évtizedes sikerei közben viszont tudatosult
benne, hogy nem a termékeket kell eladni a piacon, hanem az összetevőit: a
műfajt, a nyelvet, a sémákat, a sztárközösséget, a társadalmi-kulturális
közeget. Igazi mítosszá gyúrva, amely közös valóságként tud működni az emberek fejében.
Nincs
ebben semmi új, a világ összes többi filmgyártása tisztában van vele, de
tehetetlen. Ráadásul Európa szép lassan elveszti kulturális értékeinek
dominanciáját, a „francia”, „angol”, „olasz” jelzőkről kopnak le a sajátos,
vonzó minőségek. Az orosz világ és kultúra pedig valósággal önmagába zárult.
Nem tudott a Nyugathoz kapcsolódni, Kelet-Európa kicsusszant alóla, és Ázsiához
sincsenek mély kötődési pontjai.
Persze
senki se adhatja fel, és így az orosz kommersz filmipar is próbál pozíciókat
szerezni. De nem a világban. Hanem a belső piacán. Ha az európai film azért
küzd, hogy megnyugtatóan stabilizálni tudja helyzetét a kontinensen, az oroszok
célja – a szovjet korszakot követő két válságos évtized után –, hogy végre
felépítsék saját szilárd bázisukat Oroszországban. Sokat javultak a feltételek,
elfogadható a támogatási rendszer, az állam közelségében potenssé ügyeskedte
magát pár produceri cég, a tévécsatornákkal, főleg a Rosszija 1-gyel
együttműködve a költségvetés miatt sem kell aggódni. De így sem könnyű
megtalálni a biztos utat előre, a kiszámítható sikerek felé. Amelyek minimum 2
millió mozinéző érdeklődését követelik.
Még
ha a kultúrpolitika nem támogatná is a hazafias, történelmi témák
feldolgozását, a nemzeti kulturális örökség hintését, a múlt felé fordulás
biztos elrugaszkodási pont. Sok benne a dicső, felemelő, drámai, klasszikus, az
emberek szívébe-tudatába épült elem. Ezekből állami támogatással, korszerű
technikával nem akármilyen látványosságok varázsolhatók elő, némi mélység
garanciájával. Alekszej Ucsityel, a mai orosz film nagy stilizáló mestere II.
Miklós figurájára csapott le a választékból. Pontosabban, a leendő cár szerelmi
kalandjára egy lengyel származású balerinával, Matylda Krzesińskával. A filmszakmai erények ezúttal is csúcsra
járatva működtek: a látványvilág éteri gazdagságú lett, a fantasztikus
megvilágításokban tovább pompázódó paloták, kertek, tavak, színházi és
templomterek hol a szerelem paradicsomává, hol a hierarchikus szertartásosság
aranybörtönévé kábulnak. A Matylda
(2017) sikerének esélyét növelte, hogy a trónörökös és kedvese két,
testszínektől sem mentes ágyjelenetében sokan szentséggyalázást láttak,
botrányszaggal tömjénezve a film bemutatóját. A 2 millió néző össze is jött, de
az átütő siker nem. Ucsityel nem tudta igazán eldönteni, hogy a képi
varázslatokon túl mit kezdjen az önmagában meglehetősen banális történettel és
Miklós figurájával. Utóbbi szinte törvényszerű a mai orosz szellemi-politikai
tudatformálás útvesztőiben.
Érdekesebb
vállalkozás volt ugyanezen a csapásirányon Jegor Baranov Gogol-trilógiája (2017-18). A tévésorozatnak indult produkcióból
egy különös hangulatú, 3 részes fantasy-mozifilm kerekedett ki. (Gogol: A kezdet; Gogol: Vij; Gogol: Szörnyű
bosszú.) Mesei figurákkal, nőket gyilkoló arctalan lovassal,
boszorkányokkal és más egyéb misztikus lényekkel, divatosan vérbe, rémisztő
digitális trükkökbe mártva. De hogy jön ide Gogol? Hát egyrészt úgy, hogy
bármily meglepő, számos fantasy-elem és motívum az író két korai
elbeszélésgyűjteményéből, az Esték egy
gyikanykai tanyán-ból és a Mirgorodból
származik. Másrészt pedig Gogol a sorozat főszereplője, aki egy fandorini
szupernyomozó (ki más lehetne, mint Oleg Menysikov) segédjeként érkezik a
titokzatos falusi nőgyilkosságok helyszínére. Majd magára maradva próbál
eligazodni a rejtelmekben. Betegesen érzékenyen, kitárva lelkét, személyiségét
a misztikum felé. (Alakítója, Alekszandr Petrov remekül hitelesíti mindezt,
igazolva népszerűségét.) Ez a dramaturgiai megoldás, túl azon, hogy mederben
tartja a fantasy áradását, izgalmas szerkezetet teremt. Nem gogoli világot látunk
(inkább keleti szláv mesékkel játszó hollywoodit), nem Gogol jelenik meg
előttünk, hanem egyfajta tudatalatti, hidegrázásos alkotófolyamat. A beleveszés
az ukrajnai mesevilágba, az élmények történetté formálásának erőfeszítése, a
megoldás varázskulcsának keresése. Miközben várjuk egy átlagos fantasy történet
kellékeit és kibontakozását, az őrületig bonyolódunk a műfajba és őselemeibe.
Ritka, hogy egy film a kommersz műfaji hatásvadászatát intellektuális
rétegekkel fokozza. Az orosz közönség értékelte a fantasy technikai
színvonalát, de zavarba hozta a játék Gogollal. Szabad ezt? A külföldi nézők
biztos lazábban kezelnék a dolgot. Persze, ha világos még számukra, ki az a
Gogol. Márpedig anélkül nem lehet élvezni a filmet. Monoton részeit pedig
elviselni sem.
Mindenesetre,
ha már múlt, egyszerűbbnek tűnik egyértelműen dicső lapjaival foglalkozni. Így
aztán a második világháborús filmek sem kerültek le a repertoárról. Fontos
esemény, hogy új termésükben megszületett az első igazi orosz holokauszt-film,
a Sobibór (2018), amely a kevésbé
ismert haláltáborban lezajlott, sikeres rablázadást mutatja be. (Az amerikaiak
1987-ben már feldolgozták a témát, Szökés
Sobiborból címmel, Jack Gold rendezésében.) A nagyszabású produkciót a mai
orosz színházi és filmes élet egyik meghatározó színésze, Konsztantyin
Habenszkij jegyzi. Ő alakítja a főszerepet, az akciót szervező történelmi
figurát, Alekszandr Pecserszkijt is. A német táborparancsnokot pedig egy
nézettségnövelő amerikai sztár, Christopher Lambert eleveníti meg. Az
alkotóknak sikerült egy túllihegéstől mentes, aprólékos realizmusával
helyenként megrendítő filmet csinálniuk, némi imbolygással a hősi mementó és a
kalandfilm műfaja között. A legdrámaibb információkat a záró feliratban kapjuk:
Pecserszkij hőstettéről haláláig, 1990-ig hallgattak, a táborból kijutott rabok
közül pedig több mint százat a helyi lakosok öltek meg, vagy szolgáltattak ki a
németeknek.
De a
mai nézők többsége nem emlékezni akar a háború borzalmaira, hanem látványos
akciókat, győzelmeket vár a témától. Ezt ismerték fel a T-34 (Alekszej Szidorov, 2018) készítői, izgalmas, maximálisan
leegyszerűsített dramaturgiájú akciófilmmel elégítve ki az igényt. Jön egy jól
képzett, újonc szovjet tankparancsnok, és egy Moszkva körüli, reménytelennek
tűnő harcban szuperhőssé érleli önmagát és személyzetét. Később, egy
fogolytáborban a németek ültetik be őket egy T-34-esbe, hogy nehéz célpontot
szolgáltassanak újonc páncélosaiknak, azok képzése során. De a szovjet
csodacsapat él a lehetetlen lehetőséggel, és pár elképesztő manőver után
kiszáguld tankjával a főkapun. Üldözésük sem lesz sikeres. Az egész olyan, mint
egy őrületes tempójú számítógépes játék, tele digitális látványeffektekkel. A
nézőkön azért végig ott a frász, de örömmel vállalják: a filmet eddig csaknem
10 millióan nézték meg az orosz mozikban!
A
feladatorientált, számítógépes akcióvilág izgalmai érvényesülnek az űrfilmekben
is. Ezek között nemzetközi siker is született, a Szaljut-7 (2017). Szépen teljesített az 1965-ös első űrséta
idegizzasztó nehézségeiről szóló Az elsők
korszaka is (Vremja pervih – Dmitrij
Kiszeljov, 2017), amelyben Alekszandr Iljin remek figurát szuszog ki a legendás
főkonstruktőr, Szergej Koroljov alakjából.
De ha
valóban csak annyira van igény, hogy megmutassunk pár rendkívüli hőst, akik
teljesítik a szinte teljesíthetetlent, nem a sport hozzá a legjobb téma? Az
orosz szórakoztató filmgyártás komoly téteket rakott erre a kártyára is, és
vele kaszált a legtöbbet. Hát persze, a sport! A kaland- és akciófilm szerkezet
tökéletes modellje! Győzni kell, sokszor a legyőzhetetlen ellen! Tudással,
erőfeszítéssel, kitartással, ügyesen! És nem kell bajlódni hozzá a történelmi
hitelességgel! Nem kell vér, senkinek nem kell meghalnia! Nincs ellenség,
legfeljebb ocsmány ellenfél! A siker, a győzelem öröme viszont ugyanúgy
elementáris.
Minek
a háború poklában bányászni a hősiességet, mikor a szovjet korszak tele van
fényes sportsikerekkel? És olyan bálványokkal, akik zsebre vágnak bármilyen kiagyalt
szuperhőst. Az orosz film piaci kínlódásából 2012-ben jelzett először a
sporttéma kilábalási fogódzót, amikor játékfilm készült a szovjet jégkorong
fiatalon elhunyt, derűs tekintetű virtuózáról, Valerij Harlamovról (Nyikolaj
Lebegyev: A 17-es legenda). Napjainkra
már szinte műfajjá izmosodtak a sportfilmek. Így az sem meglepő, hogy az utóbbi
pár év legnagyobb orosz mozisikere a Fölfelé
(Dvizsenyije vverh – Anton
Megergyicsev, 2017), amely a szovjet kosárlabda válogatott 1972-es, drámai
végkifejletű olimpiai győzelmét eleveníti meg az egyik nagy játékos, Szergej
Belov önéletrajzi könyve alapján.
Fölmerülhet,
hogy ezek a filmek közvetve a szovjet korszak idealizálását szolgálják. Ez
téves, felszínes megközelítés. Ha ez megnyugtató, az oligarchikus elitnek nem
célja, hogy a vagyona állami tulajdonba kerüljön. A nemzetire hangolt kultúrpolitika
nem rehabilitálni, hanem ruszifikálni akarja a szovjet évtizedeket. Sikereivel
az orosz történelem fényes lapjait igyekszik vastagítani. De magát a rendszert
nem védi. A Fölfelé egy csapatot, és
edzőjét dicsőíti, nem a közeget. Megmutatja, mennyi nehéz helyzetet,
érthetetlen konfliktust okoz a bürokratikus rendszer korlátoltsága, amely
mindent politikai perspektívába nyom. A litván kosaras, Paulauskas helyzetén
keresztül érzékelteti a nemzetiségi feszültségeket is. De megfelelő baráti kapcsolatokkal
mégis meg tudott születni ez a csapat, és elérte a diadalt, százmilliók örömét
okozva. Ma 12 és fél millió néző élhette át ugyanezt, közülük több milliót
alighanem Vlagyimir Maskov csábított szurkolni a mozikba, aki filmsztárhoz
méltó, varázslatos szuggesztivitással alakítja az edzőt, Vlagyimir Garanzsint.
A
jelenben játszódó sportfilmek egyelőre a képzelet világába invitálnak, és a
hagyományosabb karriertörténetek útjelzőit követik. A tréner (2018) egy fiatalabb üstökös, Danyila Kozlovszkij
rendezésében és főszereplésével egy megtört pályájú labdarúgó meséje, akit
eltiltása alatt edzőnek hívnak egy másodosztályú, kisvárosi csapathoz. Addig
önti keserűségében a lelket, amíg kupagyőzelemig röpíti az együttest, a
városiakat pedig a mennyekig.
A Jég (Ljod
– Oleg Trofim, 2018) jópofán szerkesztett-koreografált zenei betéteket is bevet
a hatás érdekében az elmúlt harminc év legendás orosz dalaiból. Így a
műkorcsolyázó hősnő göröngyös pályájának követése még andalítóbb. Az edző
figurája itt is biztos tartóoszlopa a filmnek. Marija Aronova káprázatos
érzékkel villantja meg a nagy szívet savanyított keménységű stílusa, alkoholos
tekintete mögött.
Ezek
a sikerek sem ígérnek azonban betörést a nemzetközi piacra. Főleg azért, mert a
mögöttük felvillanó orosz közeg olyanok számára, akiknek nincs valamilyen
kötődésük hozzá, nem igazán vonzó. Nem a szegénység megkerülhetetlen képei
hatnak elidegenítően, hanem egy keményebb élet kilátástalanságának hangulata. Az
említett filmek közül a legnépszerűbbek (Szaljut-7,
T-34, Fölfelé, A tréner, Jég) úgy hatnak, mint a vodka. Olykor
tripla adagú happy enddel kábítanak örömbe, boldogságba. De a mámor után az
illatuk Zvjagincev filmjeinek világa felé száll.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|