Streamline MoziDan Gilroy: Velvet BuzzsawFenyegető művészetPethő Réka
Bizarr horror-szatíra a
galériák és a műgyűjtők világáról.
Szatíra és horror találó
és szórakoztató keveréke a Velvet Buzzsaw,
amely a kortárs művészvilág értő elitjének karikatúráját rajzolja meg úgy, hogy
több legyen, mint sokat látott paródia, de a horror műfaja iránt nem túl lelkes
nézők számára is befogadható maradjon. Dan Gilroy harmadik rendezése a 2016-os Éjszakai ragadozókat idézi mind
hangulatában, mind látványvilágában, ám célja más: nagyon konkrét allegóriát
kíván állítani a kortárs művészetből kiemelkedő színvonalon megélő, nem mindig
őszinte galériás és műértő közeg számára.
A nyitó jelenet
tökéletes: a legfontosabb művészeti
kritikus, Morf Vandewalt (Jake Gyllenhaal) éppen megérkezik az aktuális
hatalmas művészeti vásárra, ahol „barátai”: egy csapat galéria-vezető, akik az
ő kedvező kritikájában bízva várják az általuk képviselt alkotások értékének
jelentős növekedését, keselyűként vetik rá magukat az azonnal velős és
szakszavakkal dúsan tarkított értékítéleteket megfogalmazó újságíróra. Sablonosra
rajzolt, ám épp ettől pontos karaktereken keresztül (kiválóak a színészek)
ismerjük meg ezt a világot, ami bármily hamis, mégis mindenki szeretne
beletartozni, ahol a barátságok érdek alapján szövődnek, ahol egy-egy
véleményformáló dönti el, hogy mi értékes, és ami annak ítéltetik, azért a
műgyűjtő világ akármennyit képes kifizetni.
Ebben a világban hullik
az egyik menő galéria feltörekvő asszisztensének ölébe egy különleges és
mindeddig teljesen ismeretlen festmény-gyűjtemény: Josephina rejtélyes, idős
szomszédja meghal, a nő pedig a lakásában megtalálja a több száz bizarr és „nem
evilági” alkotásból álló életművét. A művész még a halála előtt meg akarta
semmisíteni a festményeket, ám erre már nem volt ideje, a saját nagy dobásában
reménykedő Josephinának pedig eszében sincs tiszteletben tartani a művész
kérését. Vetril Dease máris az új hatalmas szenzáció, valóban erőteljes művei
mindenkit megbabonáznak, és nem is maradnak hatástalanok.
Ám a művekkel valamilyen
módon érdekkapcsolatba kerülő emberek sorra misztikus gyilkosságok áldozatai
lesznek: nem csak azok, akik gazdagságra vágytak a képektől, de az is, aki az
alkotó sötét hátterét feltárva le akarta rombolni az új szenzációt, és az is,
aki a művek gyilkos szándékát felismerve véget akar vetni nagyközönség elé
tárásuknak. A Velvet Buzzsaw
minimális suspense-el dolgozik, brutális gyilkosságai gyorsan zajlanak, és nem
kéjelegnek azok vizuális megmutatásában. Hogy mi a nagyobb horror, a művészeti
világ működési mechanizmusa és a benne résztvevők viselkedése, vagy az, ahogy a
művész a túlvilágról visszatérve elpusztítja mindazokat, akik üzleti célra akarták
használni az ő alkotásait, azt nehéz eldönteni.
Dan Gilroy elsősorban
forgatókönyvíróként ismert, ez a harmadik alkotás a 2014-es Éjjeli féreg és a 2017-es A jogdoktor után, amit rendezőként is ő
maga jegyez. A három film, bár témájukban és stílusukban is meglehetősen
eltérő, közös kiindulóponttal dolgozik: megmutatnak valamit a társadalmunkban,
ami talán nem úgy a leghelyesebb, ahogy valójában működik. Nem morális tanmesék
ezek, még csak nem is foglalnak állást igazán, pusztán erősen sarkítva megjelenítenek
egy-egy mikrovilágot. Az Éjjeli féreg
középpontjában a bulvármédia gátlástalansága és embertelensége áll, és ezt a
filmet pont olyan hidegrázós élmény végignézni, mint a való életben látni
néhány lesifotóst akcióban. A jogdoktor
az amerikai jogrendszerről szól egy olyan férfi történetén keresztül, aki
elszántan dolgozik annak jelentős megreformálásán, és éppen akkor ér el valódi,
emberi sikereket, amikor ő maga csalódik, és szintén áldozattá válik. Ez a film
is eléri, hogy a néző a teljes játékidő alatt érezze azt a nyomasztó
kiszolgáltatottságot, amibe a rendszer működése belekényszeríti minden
résztvevőjét.
A Velvet Buzzsaw pedig immár horrorként pont olyan bizarr élményt tár
elénk, mint amilyen bizarr tapasztalat részese lenni az önmagát kifogástalanul
ám hamisan tápláló műalkotás-kereskedő világnak. „Nem tudlak megmenteni” –
mondja az utánzatnak titulált és lenézett installáció, és valóban: ha
élősködnek rajta, a művészet ezúttal fenyegetővé válik.
VELVET BUZZSAW – amerikai, 2019.
Rendezte és írta: Dan Gilroy. Kép: Robert Elswit. Zene: Marco Beltrami.
Szereplők: Jake Gyllenhaal (Morf), Rene Russo (Haze), Toni Colette (Gretchen),
Zawe Ashton (Josephina), Tom Sturridge (Dondon). Gyártó: Netflix. 113 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|