Afroamerikai filmekFekete sportolók, fekete sportfilmekMagas labdaGéczi Zoltán
Soderbergh filmjében az
afroamerikaiak nem kiszolgálói a milliárdos sportbiznisznek, hanem aktív
alakítói és haszonélvezői.
„Egy fekete csak úgy
vetheti le a béklyót, ami a röghöz köti, ha prédikátorrá vagy blues-zenésszé
válik” (Akira Hiramoto: Me and the Devil
Blues: The Unreal Life of Robert Johnson, Book 1, 2005). Az 1920-as években
színes bőrű amerikaiak számára más út nem kínálkozott: az Úr igéjét hirdető
prédikátor a közösség megbecsült tagja volt, a bluesman pedig az ördög zenéjét játszó, kitaszított, züllött életű
földönfutó. Szűkös érvényesülési csatornák ezek, ugyanakkor az amerikai sportfilmeket
egészen az 1990-es évek végéig hasonló bipoláris szemlélet határozta meg: a
fiatal városi fekete az atlétika segítségével törhet ki a nyomorból, ha pedig a
másik utat választja, úgy börtönben vagy hullaházban köt ki.
Rekonstruált legendák
Az alabamai családból
származó Jesse Owens korának megkérdőjelezhetetlen szuperatlétája volt, az
1936-os berlini olimpiai játékokon négy aranyérmet szerzett, sporttörténelmi
bravúr által adva hatalmas pofont a náci fajpolitika fegyelmezett őrületének. A
nyugati világ hangosan ünnepelte a bátor könnyűatlétát, de hazájában a
Waldorf-Astoria Hotel hátsó bejáratán keresztül kellett közlekednie, és a
szálloda teherliftjét használhatta csupán, midőn bevonult a tiszteletére
rendezett fogadásra. Richard Irving archív felvételeket felvonultató tévéfilmje
(Jesse Owens története, 1984) alighanem
azért is elégszik meg a dokumentarista kreatív koncepcióval, mert maga a
valóság olyannyira abszurd, hogy merőben felesleges bármiféle dramaturgiai
eszközzel rádolgozni a szikár tényekre – üzenete, miszerint a feketék vajmi
keveset tapasztalhattak meg a nyugati demokrácia jótékony társadalmi és
gazdasági vívmányaiból, enélkül is nyilvánvaló.
„1946-ban 16 csapat volt
a Major League-ben 400 játékossal. Mind a 400 játékos fehér volt.” – ismerteti
a második világháború utáni profi baseball faji viszonyait A 42-es (Brian Helgeland, 2013) narrátora. A profi sportkarrier
kapuját, amelyet Jim Crow engesztelhetetlen szelleme vigyázott, a Brooklyn
Dodgers tulajdonosa rúgta be pimaszul, így 1947-ben pályára léphetett az első
fekete baseball-játékos. A 42-es mezt viselő Jackie Robinsont eleinte kizárólag
Branch Rickey támogatta (Harrison Ford felszabadult alakítását alighanem annak
köszönhetjük, hogy ezúttal nem a valós koránál 30 évvel fiatalabb karakter
eljátszására szerződtették), elképesztő golgotát járt be a pályán és azon
kívül, mire sikerült elfogadtatnia magát saját csapattársaival, a szakmával és
a szurkolókkal, majd a szélesebben vett közvéleménnyel. Szenteket idéző
béketűréssel viselte a redneck fajankók gyűlöletét, a bírók és az edzők sunyi
provokációját, miközben bajnoki döntőig vezette a csapatot. Érdemeit az utókor
ismerte el méltóképpen: alighanem a kitüntetéseknél is többre becsülte volna a
gesztust, hogy a profi ligából kivonták a 42-es mezt, hogy senki más ne
viselhesse a legendás számot. Roppant nagy kár, hogy erre már csak posztumusz
kerülhetett sor.
A tézis, miszerint a profi
sportban csak a teljesítmény számít, a kooperáció pedig nélkülözhetetlen a
sikerhez, számos kiváló filmnek vált központi motívumává, amelyek
sportviszonyok között igyekeztek modellezni az amerikai társadalom egészét. Az Emlékezz a Titánokra (Boaz Yakin, 2000),
a Fekete dicsőség (James Gartner,
2006) vagy az Égimeszelés (Steve
Gomer, 1996) nemes tanmesék, amelyekben profetikus őrületben izzó edzők megfeszített
munka árán elért közös sikerek által kovácsolják egységbe a fajilag vegyes
csapatokat, bizonyítva a hipotézist, miszerint a szegregáció elve sem a pályán,
sem azon kívül nem működőképes.
Fekete párducok és fehér mentorok
A szilaj bokszoló mentalitása
merőben eltér a csapatjátékra termett kosárlabda- vagy baseball-játékos
lélektani profiljától. Jackie Robinson bizonyítani akart, Martin Luther King
szellemiségében tűrve a megalázó inzultusok sorozatát, Rubin Carter, Muhammad
Ali és társaik azonban Malcolm X militáns útmutatását követték: nem
kopogtattak, udvariasan kérve bebocsáttatásukat, hanem erős öklük könyörtelen
csapásával zúzták szilánkokra a bezárt kaput. Michael Mann érthetetlenül alulértékelt
biográfiája (Ali, 2001), illetve
Norman Jewison filmje (Hurrikán,
1999) a fenti szellemben fogant produkciók, nyoma sincs bennük a polgárjogi
aktivisták által olyannyira megvetett Tamás bátyja-attitűdnek; ezek a harcosok
a fehér középosztály szemében megveszekedett niggerek voltak, akik nyílt kihívást intéztek a kertvárosi fehér társadalom
diszkrét szupremácia-tudatával szemben. A fenyegetés pedig nem maradt válasz
nélkül: Alit aljas módon hurcolták meg, a világbajnoki címmeccsre készülő
Carter pedig a rasszista bíróság bosszúvágyából fakadóan két évtizedet töltött
ártatlanul börtönben – állhatatosságukért karrierjükkel fizettek.
A magányos renegátok
elbuktak, hogy a következő generációk héroszaiként emelkedhessenek fel, Hollywood
nagyhatalmú producerei azonban előnyben részesítik, ha az író fehér mentort
rendel az ifjú fekete tehetség mellé, aki istápolja és vezeti a pályakezdő
lépteit. Ezen történetmesélési konstrukciót valósítja meg két kimagaslóan
színvonalas szerzői film, a biográfiai természetű A szív bajnokai (John Lee Hancock, 2009), illetve Cameron Crowe Jerry Maguire – A nagy hátraarc című
munkája. A figyelemre méltó szakmai- és közönségsiker kulcsa mindkét esetben a
színészpárosításban rejlett: a törékeny, ám erélyes és talpraesett Sandra
Bullock a hegyomlásnyi termetű Quinton Aaron pótanyjaként, Cuba Gooding Jr. pedig
a talán utolsó szerethető szerepében remeklő Tom Cruise pártfogoltjaként
arathatta le a legjobb fő-, illetve mellékszereplőnek ítélt Oscart.
Integráció és önazonosság
A 90-es évek legkiválóbb,
ízig-vérig fekete sportfilmje korunk egyik legkiválóbb afroamerikai rendezőjéhez
köthető. Spike Lee-t nem a múltbeli diadalok színrevitelének szándéka vezette,
fikciós mozit, nem pedig historizáló drámát forgatott, ráadásul A játék ördöge (1998) jóval
leleményesebben bánik a narratívával, a vágással és a szerkezettel, mint a
jellemzően lineáris előzmények. A kosárlabda itt nem pusztán metaforikus kulcs
a szabadsághoz, de a megváltás módja és eszköze, a stábot többnyire feketékből
állították össze, a film zenéjét pedig a keményvonalas politikai üzeneteiről
híres Public Enemy jegyzi. Nemkülönben a kosárlabda és a gettó viszonya, a
játék és a fekete öntudat szervesülése a Harlemi
ziccer (Jeff Polac, 1994) forgatókönyvének esszenciája, amely a sport
kontra bűnözés dilemmáját bontja ki egy hosszabb távollét után hazatért egykori
játékos, illetve időközben piti drogdealerből helyi nagymenővé előlépett testvére
konfliktusában. Ez esetben a fikció tragikus végkimenetele valósággá vált: a
színészként is ragyogóan tehetséges Tupac Shakur 1996-ban fegyveres támadásnak
esett áldozatul – élt 25 évet.
Samuel L. Jackson a rá
jellemző badass szigorral szemez a
középiskola kosárcsapatának tagjaival, kiket tanulmányi eredményük javítása
végett parancsolt a tornaterem helyett a könyvtárba. „A kérdés, amelyre választ
kell találnunk, a következő: hová megyek innen, ha nem főiskolára? A válasz
pedig, már ami titeket, feketéket illet, így szól: valószínűleg börtönbe. Ha
itt nősz fel, Richmondban, 80 százalékkal nagyobb esélyed van arra, hogy
börtönbe kerülsz, mint hogy főiskolára mész.” A címszereplő Ken Carter (Carter edző – Thomas Carter, 2005) a
sportot nem végső célként, hanem eszközként kínálja fel a fiatalok számára: kíméletlenül
szembesíti őket azzal a ténnyel, hogy a pályán nyújtott teljesítmény még nem
elég a boldoguláshoz, ám ha a pályán kívül is helytállnak, úgy jobb életet
teremthetnek maguknak, mint amit szüleik élnek.
Az áttételes hatás a
filmiparban is érvényesült, a feketékről szóló sportfilmek legfőbb haszonélvezőivé
maguk a tehetséges fiatal fekete színészek váltak. A fent hivatkozott
produkciók elsőrangú star vehicle-ként
szolgáltak: Denzel Washington (A játék
ördöge, Emlékezz a Titánokra)
generációja legnépszerűbb afroamerikai csillagává lépett elő, Cuba Gooding Jr.
Oscar-díjat vett át a Jerry Maguire
legjobb mellékszereplőjeként, Chadwick Boseman (A 42-es) ragyogó tehetségét a Marvel-univerzum producerei váltották
profitra, miként Michael B. Jordan (Creed:
Apollo fia – Ryan Coogler, 2015) karrierjének is hatalmas lendületet adott Stallone
produkciója. Amely saját jogon is említésre méltó, mivel főhőse egy öltönyt
viselő, éppen előléptetés előtt álló, biztos társadalmi státusszal rendelkező fekete,
aki számára a sport nem a beilleszkedést szolgáló kényszerpálya, hanem a személyes
kiteljesedés, a valódi önmegvalósítás szolgálatában áll.
Soderbergh nemzedéke
Steven Soderbergh friss
bemutatója, a Netflix számára forgatott High
Flying Bird („Nagymenő”) bizonyos szempontból látványosan zsáneridegen
darab, miután nem egy sportolót vagy csapatot állít a kamera fókuszába, és
mindössze két rövid jelenetben látogat ki a kosárpályára. Cselekménye a Nemzeti
Kosárlabda Szövetség (NBA) válsága alatt játszódik: 2011 júliusától 161 napra mindennemű
szakmai tevékenység – beleértve a meccseket, az edzéseket, az igazolásokat, a
kifizetéseket – leállt a szerződések újratárgyalása miatt, mert a
csapattulajdonosok és a játékosok érdekképviseletét ellátó NBPA nem tudott
megállapodni a bevételek elosztásában, melynek következtében a szezon két
hónappal később startolt el, és 16 meccset töröltek. Főszereplője, Ray Burke
(André Holland) fiatal fekete sportmenedzser, aki a lockout idején vív észvesztően komplikált taktikai harcot a
sportolók megtartása érdekében, hosszú bottal pecázik a zavarosban, bőrszínre,
pozícióra, reputációra való tekintet nélkül kavar, lankadhatatlanul fürkészve a
rendszer és a riválisok gyenge pontjait. Nem Carter edző, nem is Jerry Maguire ő;
nem ideák és elvek vezetik. Ray intelligens, gyakorlatias és könyörtelen, méltó
partnere a körötte tevékenykedő üzleti cápáknak: egy új nemzedék öntudatos és
célratörő képviselője, aki nem szorul a fehérek segítségére.
Soderbergh nem csupán a karakterábrázolás
vagy a terjesztési platform, de az alkalmazott filmtechnika dolgában is a 21.
századhoz igazodott, mivel a High Flying
Bird iPhone 8 telefonnal készült. Mindemellett teljesen elhagyta a
sportjeleneteket, csupán a kiváló színészi munkára és az intenzív dialógusokra
építve teremti meg a feszültséget, bár kérdéses, hogy a cselekmény követéséhez
elengedhetetlen szakmai háttérismeret mennyiben áll az európai nézők
rendelkezésére.
Áttörni az üvegplafont
A sikeres fekete
sportoló ma már a kortárs amerikai tömegkultúra ikonja; a rajongók szemében
bálvány, a fiatalok számára követendő modell, a multicégek könyvelésében
csillagászati profitot termelő celebrity
athlete. Az újgenerációs filmek üzenete szerint a faji egyenlőséget nem
feltétlenül a sport demokratikus szabályrendszere, hanem a kapitalizmus vastörvénye
teremtette meg; a százmillió dollárok világában a bőrszín lényegtelen tényezővé
vált.
Legalábbis a pályán.
Oliver Stone focidrámája
(Minden héten háború, 1999)
elsősorban nyers brutalitásával gyakorolt hatást a nézőre (az író-rendező
felfogásában az amerikai foci a milliódolláros testek nyilvános dekonstrukciójának
orgiája), ám a renegát direktor ez alkalommal is odaszúr az általa oly gyakran
kritizált establishmentnek, gyilkos
kritikával szembesítve a rendszert. „Vegyük sorra a tényeket. A liga
játékosainak 70 százaléka fekete. Hány fekete edzőt ismer?” – kérdezi Jamie
Foxx a televíziós műsorvezetőt. „Nagyon keveset.” – szól a válasz. „Na és hány fekete
csapattulajdonost tud megnevezni?”
High Flying Bird –
amerikai, 2019. Rendezte: Steven Soderbergh. Írta: Tarell Alvin
McCraney. Kép: Steven Soderbergh. Zene:David Wilder Savage. Szereplők:
André Holland
(Ray Burke), Melvin Gregg
(Erick Scott), Zachary Quinto (David Starr), Kyle McLahlan (David Seton), Bill
Duke (Spence), Zazie Beetz (Sam), Sonja Sohn (Myra). Extension 765 / Harper
Road Films. A Netflix bemutatója. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|