Latin-amerikai legendákAlejandro JodorowskyMoziterápiaTeszár Dávid
Jodorowsky, az egykori
botrányhős és ellenkulturális provokátor együttérző, bölcs tanítóvá szelídült.
„Egy amerikai turista
meglátott egy kéregető mexikói kisfiút a templom kapujánál, odament hozzá, és a
következőt mondta: – Adok neked egy dollárt, ha megmondod, hol van Isten. – A
kisfiú habozás nélkül így felelt: – Adok Önnek két dollárt, ha megmondja, hol
nincs Isten.”
Alejandro Jodorowsky
*
Alejandro Jodorowsky
idén februárban töltötte be a kilencvenedik életévét, s noha már közel ötven
éve nem célja a sokkolás és öncélú provokáció, a #MeToo-mozgalom utórengései őt is elérték 2019-ben. A New York-i El
Museo del Barrio február végén nagyszabású retrospektív vetítéssorozattal és
kiállítással emlékezett volna meg a film mellett az irodalom, a színház, a
képregény és a pszichológia világában is otthonosan mozgó chilei művész
munkásságáról, a vezetőség azonban egy Jodorowskyval készült 1972-es interjúra
hivatkozva az utolsó pillanatban lemondta az eseménysorozatot. A New York Times
által is közölt hír szerint az interjúban elhangzottak alapján a rendező
megerőszakolta Mara Lorenziót, A vakond
(El Topo, 1970) egyik színésznőjét,
noha a vélelmezett sértett véleményét nem kérték ki az esetről több mint négy
évtizeddel később.
A tervek szerint az El
Museo del Barrióban lett volna a rendező új, teljes egészében közösségi
finanszírozásból megvalósult Pszichomágia
– Gyógyító művészet (Psychomagic – A
Healing Art) című alkotásának világpremierje is. Mi az igazság az esettel
kapcsolatban? Ilyen időtávlatból valószínűleg ezt már soha nem tudjuk meg. Mi
az igazság Jodorowsky titokzatos, szürreális-szimbolikus, nehezen megragadható
filmművészetével kapcsolatban? Ennek megválaszolásához nagy segítséget nyújtanak
az elmúlt tíz évben angol nyelven is megjelent önéletrajzi írásai és a saját
pszichospirituális rendszereit (pszichomágia, metagenealógia) részletesen
kifejtő kötetei.
Az elme útja
Jodorowsky színházi és
mozgásművészeti (pantomim) háttérrel vágott bele a filmkészítésbe, debütáló
nagyjátékfilmje, a Fando és Lis (Fando y Lis, 1968) ezeket a forrásokat
igyekszik integrálni inkább kevesebb, mint több sikerrel. A szürrealizmus és a
Pánik művészeti mozgalom (Arrabal, Topor, Jodorowsky) szerelemgyermekeként
fogant alkotásban a címszereplő páros a mitikus Tar városa felé veszi az
irányt, amely kiváló ürügy ahhoz, hogy Jodorowsky bizarr epizódok formájában
rámutasson az ember tudatalatti programjainak destruktív természetére.
Széttartó, a követhetetlenség határát súroló mozijának tanúbizonysága szerint
Fando és Lis belső road movie-ja kudarccal zárul, az önismereti odüsszeia
végpontja nem az alkímiai menyegző, hanem a szenvedés és a halál. A rendkívül
erőszakos, mindennemű tabura fittyet hányó mozi acapulcói premierjekor a
felbőszült közönség kis híján meglincselte Jodorowskyt, akire ezek után
botrányhősként és ellenkulturális provokátorként tekintettek.
A midnight movie-jelenség origóját jelentő, legendás A vakond fekete-fehér helyett immár
színesben fogott, és mind szexben, mind erőszakban túltett a Fando és Lisen. Itt deklarálta először
Jodorowsky azt, hogy élénken érdeklődik a vallás, az okkult tartalmak és a
keleti spirituális iskolák iránt: pszichedelikus westernbe oltott
megváltástörténetében egyrészről kigúnyolja és elveti az intézményesített
vallást (orosz rulettet játszanak a falu templomában), másrészről rámutat az
egyetlen szerinte járható útra, az egyéni spirituális ösvényre, amely a
címszereplőt megformáló rendező esetében zen buddhista tanításokkal, szúfi
doktrínákkal és taoista gondolatokkal van kikövezve. A hippi korszellembe tökéletesen
illeszkedő alkotás azonnal sztárstátuszba katapultálta az addig obskúrus,
jobbára gerilla módszerekkel forgató latin-amerikai rendezőt, és olyan
mecénások gyűltek köré, mint John Lennon, aki teljes egészében megfinanszírozta
a következő munkáját, A szent hegyet
(The Holy Mountain, 1973). A történelem
ezen időpillanatában még nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy Jodorowsky
valóban komolyan gondolta-e A vakond
filozófiai/spirituális hátterét, vagy csupán jó helyen, jó időben házasította a
primér igényeket kiszolgáló exploitationt
az egzotikus keleti vallási tanokkal. A korszak mértékadó amerikai
kritikusnője, Pauline Kael anno az utóbbira szavazott – ma már tudjuk, hogy
tévedett.
A szent hegy az egyetemes
filmtörténet egyik legfurcsább vadhajtása. A financiális és produceri
megkötöttségek nélkül dolgozó Jodorowsky egyedülálló vizuális képzelőerőről
tesz tanúbizonyságot, egyúttal pedig magabiztosan bemutatja azt, hogy esetében
egy univerzálisan orientált szerzőről van szó, aki ugyanolyan otthonosan mozog
a nyugati, mint a keleti ezoterikus tanok világában. A szent hegyben feltűnnek a Ji King rendszerében használt kínai
ideogramok, szabadkőműves szimbólumok (Jachin és Boaz két oszlopa), héber
írásjelek, hermetikus és rózsakeresztes jelképek (caduceus, rózsakereszt), a hindu csakrarendszer színei, szerepel
benne egy dél-amerikai sámán, és kiemelt figyelmet kap a tarot kártya, az Óscar
Ichazo-féle enneagram, valamint az alkímia univerzuma. Egyfajta cinematikus
beavatás ez a beavatásba (initiatio),
amely az örök élet titka helyett „csupán” egy mélyreható szemléletváltás
szükségességéről tudósít. Ha A vakondban
nem lett volna egyértelmű, A szent hegy
újfent nyomatékosítja, hogy a chilei direktorból nem hiányzik sem a művészi, sem
pedig a spirituális ambíció.
Jodorowsky ambíciótól
túlfűtött larger-than-life karaktere
azonban időlegesen megtorpanásra kényszerült: Frank Herbert A Dűne című science
fiction-klasszikusának filmes feldolgozása a több mint kétéves előkészítő munka
és az illusztris stáb (Jean „Moebius” Gireaud, Dan O’Bannon, H.R. Giger, Pink
Floyd, Orson Welles, Salvador Dalí, Mick Jagger) ellenére soha nem készült el.
A sajnálatos módon meghiúsult projektről Frank Pavich készített igényes és
kimerítő részletességű dokumentumfilmet Jodorowsky
Dűnéje (Jodorowsky’s Dune, 2013)
címmel, amelyből kiderül, hogy a rendező a kozmikus tudatosság és az egyéni
spirituális forradalom jegyében messianisztikus sci-fit faragott volna Herbert
alapszövegéből.
A filmes életműben
ezután egy hétéves hiátus következik, amelynek végét Jodorowsky legkevésbé
ismert, máig szinte láthatatlan mozija jelzi (Agyar – Tusk, 1980). Az Agyar ártalmatlan, bájos ifjúsági filmje
a mai napig nem jelent meg sem dvd-n, sem pedig bluray-lemezen. A brit Reginald
Campbell gyermekregényét (Poo Lorn az
elefánt – Poo Lorn the Elephant)
adaptáló munka legfeljebb nyomokban emlékeztet a rendező korábbi
nagyjátékfilmjeire: egyrészről a főszereplő kislány és a kedvenc elefántjának
szabadságvágya rokonítható A szent hegy
névtelen Krisztusának szembeszökő spirituális törekvéseivel, másrészt Jodorowsky
mellékesen megjegyzi, hogy a hindu hagyományban is járatos (a szanszkrit „aum”
van felfestve az elefánt homlokára, a kislány egyik segítőjét pedig Szamádhinak
hívják, amely a tiszta tudatosság egyik szanszkrit megnevezése).
Az Agyart ismét egy jókora, kilencéves kihagyás követi, amely után
rögtön két filmmel jelentkezik a direktor: a Szent vérrel (Santa Sangre,
1989) és A szivárványtolvajjal (The Rainbow Thief, 1990). Ezek közül
művészi szempontból a Szent vér tekinthető
a valódi visszatérésnek A szent hegyet
követően, A szivárványtolvaj azonban
Jodorowsky filmes pályájának egyetlen, azóta megtagadott kirándulását
jelentette a hagyományos, intézményesített filmgyártás területén, főszerepben
olyan nemzetközileg ismert sztárokkal, mint Peter O’Toole és Omar Sharif.
Korántsem véletlen, hogy az életművetítéseken rendre kihagyják mind az Agyart, mind pedig az érdektelen,
középszerű A szivárványtolvajt.
A szív útja
Jodorowsky műveltsége
egészen figyelemreméltó, szinte már egyedülállónak mondható a színház, az
irodalom, a vallásfilozófia és a pszichológia területén. Meghatározó
jelentőségű találkozásairól, tanárairól, kedvenc szerzőiről és
olvasmányélményeiről kimerítően beszámol a három (!), immár angol nyelven is
olvasható önéletrajzi írásában (The Spiritual
Journey of Alejandro Jodorowsky, 2008; The
Dance of Reality – A Psychomagical Autobiography, 2014; Where the Bird Sings Best, 2015). Noha a
művészet gyógyító célú felhasználási lehetőségei már az 1950-es évek óta
foglalkoztatták, a saját terápiás rendszerét az 1980-as években dolgozta ki.
Ezekről több kötetet is írt: beható tarot-szakértelmének összefoglalása a több
mint ötszáz oldalas The Way of the Tarot:
The Spiritual Teacher in the Cards (2009), a pszichomágia elméleti és
gyakorlati oldaláról pedig két könyvben is értekezett (Psychomagic: The Transformative Power of Shamanic Psychotherapy,
2010; Manual of Psychomagic: The Practice
of Shamanic Psychotherapy, 2015). A Marseille-i tarot Jodorowskynál a
személyiségfejlődés ciklikusan ismétlődő, de egyre magasabb szintű állomásait
illusztráló és egyben a továbblépést is segítő eszközzé válik, míg a
pszichomágia lényege, hogy egy szimbolikus aktus segítségével feloldjon egy
tudatalatti blokkot, ezáltal gyökeresen átformálva a kliens személyes valóságát.
Értelmezésében minden betegség és félelem gyökere egy gyermekkorban kapott
parancs, amely arra sarkallja a személyt, hogy olyan legyen, ami nem
egyeztethető össze a saját belső természetével.
A pszichomágiát, a
tarot-értelmezését és a latin-amerikai füvesemberek (curandero) tudásanyagát is magában foglaló metagenealógia az egyén
családfáját vizsgálja, ekként hasonlóságot mutat Bert Hellinger családállítási
módszerével. Jodorowsky megvilágító erejű könyvben (Metagenealogy: Self-Discovery through Psychomagic and the Family Tree,
2014) fejti ki e metódus lényegét, amelynek célja, hogy megszabadítsa az embert
a transzgenerációs traumáktól és az ún. „kulturális én” kondicionált
fogságából. Álláspontja szerint kizárólag így léphet az ember a „tiszta Létbe”,
hogy megteremtse azt az életet, amely valóban a sajátja, nem pedig a családi
múlt mintázatainak tudattalan megismétlése.
Kreáció vagy imitáció?
Ki írja az életünket, mi magunk vagy pedig a felmenőink? Felismerjük-e a minket
mozgató tudatalatti, korlátozó/romboló erőket, és ha igen, akkor miként tudjuk
azokat megváltoztatni? A metagenealógia központi kérdései egybevágnak a Szent vér elsődleges problémaköreivel. Ez
az első cinematikus lenyomata az érett, terapeuta korszakába lépett Jodorowsky megváltozott
szemléletének. A rendező szavaival: „A
vakondot és A szent hegyet a
fejemmel készítettem, a Szent vért
viszont a szívemmel.” Terápia és önterápia kéz a kézben jár ebben a munkájában,
amely előrevetíti a pénzügyi okokból csak több mint húsz évvel később
elkészült, tisztán önéletrajzi filmjeit, A
valóság táncát (The Dance of Reality,
2013) és a Vég nélküli költészetet (Endless Poetry, 2016).
*
A valóság tánca a direktor terhelt kisgyermekkorát, és a szüleihez
fűződő komplex viszonyát meséli el egészen a chilei fővárosba költözésükig. A
metagenealógia több nemzedéket átfogó gyógymódjának megfelelően a
Jodorowsky-klán valamennyi tagja képviselteti magát a filmben: az elsőszülött
fiú, Brontis alakítja a kommunizmus iránt lelkesedő, hideg és kegyetlen
édesapát, Axel a mantrázó teozófust, Adan pedig a merényletre készülő, fiatal
anarchistát. Jodorowsky számára nem csupán a múlt elbeszélése, hanem a hibás
családi mintázatok felülírása a cél, amely a képzelet teremtőerejével érhető
el: maga a filmvászonra fellépő idős rendező nyugtatja kedves szavakkal a
szorongó, kiközösített kisgyermekkori énjét, míg az alkotás második felében
különös hangsúly kerül az apafigura szimbolikus megváltására, amely a
tévképzetei drámai erejű megsemmisítésén keresztül történik meg. Míg a Szent vér az édesanyjával való
kapcsolatát és a nőkhöz fűződő konfliktusos viszonyát igyekezett
visszamenőlegesen orvosolni, e mozijában a patriarchális terror okozta sebeket
kezeli. A melegszívű bölccsé szelídült rendezőnél provokáció helyett immár az
empátia és a gyógyítás a kulcsszó: míg a rettegésvezérelt, macsó-álarcot viselő
édesapját az önsorsrontó magatartásával szembesíti, az eredetileg énekesnői
ambíciókat dédelgető, behódoló édesanyját kizárólag énekszóban „beszélteti”. Az
ugyanazon stábbal és szereplőgárdával leforgatott Vég nélküli költészet a fiatal felnőtté érő művész élettörténetére
fókuszál a bohém santiagói évektől 1953-ig, amikor is Párizsba hajózott. Az
alkotás kulcsmomentuma és egyúttal drámai csúcspontja az a jelenet, amikor
Franciaországba utazása előtt ismét konfliktusba kerül az apjával. A valóságban
megtörtént eseményekkel ellentétben ugyanis belép a képbe a filmrendező-terapeuta,
hogy fiatalkori önmagát instruálva begyógyítsa a múlt keserű traumáját:
megbocsát autoriter apjának, és dulakodás helyett egy szeretetteljes öleléssel
búcsúznak el egymástól.
Mert A szent hegy alkimista guruját
megformáló Jodorowsky a valóságban is az: személyes átkait transzformálja
áldássá, méregből készít életadó elixírt. Egy pszichomágikus aktussal megváltja
önmagát, mert tudja, hogy ezzel az időben vissza- és előremenőleg is
meggyógyítja valamennyi fel- és lemenőjét, hiszen felülír egy hibás mintát egy
egészségessel.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|