Magyar MűhelyTrezorEgy betörő forradalmaBenke Attila
Az
56-os szajréfilmben egy betörő fejében is lezajlik a forradalom.
Köbli
Norbert és Bergendy Péter műve, A vizsga
(2011) izgalmas politikai thrillerként is hitelesen mutatta be az 1956-os
forradalom leverése utáni állapotokat, így például a hatalom és a társadalom
általános szorongását. Azóta számos, hasonló történelmi műfajfilm készült
(Sopsits Árpád: A martfűi rém, 2016, Gárdos
Éva: Budapest noir, 2017), Köbli
Norbertnek pedig bevallottan küldetésévé vált, hogy közönségbarát formában elemezze
a huszadik századi magyar történelmet rendszeresen együttműködve Fazakas Péter
(Szabadság – Különjárat, 2013, Árulók, 2017) és Szász Attila (A berni követ, 2014, Félvilág, 2015, Örök tél, 2018, Apró mesék,
2019) rendezőkkel. Majdnem egy évtized elteltével a forgatókönyvíró és Bergendy
Péter is újra összeálltak, közös munkájuk pedig a Duna TV-n 2018. november
4-én, a szabadságharc leverésének évfordulóján debütált ötvenhatos „szajrémozi”
(heistfilm), a Trezor lett, amelyet az 5. Magyar Filmhét keretében számos díjjal
(többek között a legjobb tévéfilmnek, a legjobb forgatókönyvnek és a legjobb
férfi főszereplőnek járó elismeréssel) jutalmazott a Magyar Filmakadémia.
Ahogy
Köbli legtöbb forgatókönyvét, úgy a Trezort
is egy megtörtént eset ihlette. Az egykori Pesti Magyar Kereskedelmi Bank
épületében létesített Belügyminisztérium alagsorában valóban létező, szigorúan
titkos iratokat tartalmazó terem, a trezor speciális kulcsai elvesztek az
1956-os forradalom során. Ezért a diktatúra képviselői kihoztak a börtönből egy
köztörvényes bűnözőt, aki hírhedt betörőként egyszer már sikeresen bejutott a
trezorba. A filmben ő Beck János lakatos, aki a háború utáni nyomorban, családja
eltartása végett kísérelt meg aranyrudakat lopni a bankból. Ám két detektív
rajtakapta, közülük a Honti Kálmán nevű későbbi ÁVH-tiszt még saját társa
meggyilkolását is Beck nyakába varrta. A börtönben hithű sztálinista elvtárssá képzett
férfi a forradalom bukásának napjaiban Honti parancsára sikeresen betör a
trezorba. Azonban itt nemcsak egy fiatal forradalmárral, a Rákosi-diktatúrában
meghurcolt Iványi Géza zongoraművésszel találkozik, hanem Hontit és az egész
rendszert súlyosan kompromittáló iratokra bukkan.
Az
alaptörténeten kívül Köblit egy tragikus szerelmi történet is megihlette:
Kovács Erzsi énekesnő és Szűcs Sándor labdarúgó egymásba szerettek, de házasságtörő
kapcsolatukat a hatalom nem nézte jó szemmel, így a pár megkísérelt külföldre
szökni. Miután tervük meghiúsult, Szűcsöt koncepciós perben elítélték, majd
kivégezték, az énekesnő pedig börtönbe került, ahol 4 év alatt kommunistává
vált. A Trezorban Beck és családja
jártak be hasonló utat, bár a részben koholt vádakkal bebörtönzött férfi
felesége nem önszántából, hanem sváb származása, illetve az erőszakos
kitelepítések miatt volt kénytelen külföldre költözni. Ezt a betörő csak a
trezorban talált dokumentumokból tudja meg, ahogy arról is a teremben bujkáló
Iványi világosítja fel, hogy október 23-án nem fasiszta ellenforradalom, hanem
valódi forradalom zajlott. A Trezor
főhőse olyan helyzetben van, mint Platón barlangmetaforájának rabjai: egy légmentesen
zárt ideológia rendszerben él, amely módszeresen elfedi szeme elől az igazságot.
Az ötvenes évek kemény diktatúrája éppen ezt szerette volna elérni nagyban,
országos szinten. Ám ahogy az aljas és erőszakos Honti viselkedése és a
munkatábort megjárt Iványi saját története elültetik a kételyt Beckben, úgy
ötvenhat lázadói számára is rést ütöttek az ideológia pajzsán a kitelepítések,
a padlássöprések, az ÁVH kegyetlenkedései vagy a Sztálin halála utáni „olvadás”.
A Trezor remekül megragadja két
megindítóan emberi karakter sorsán keresztül a nagy történelmi folyamatok
lényegét, és ezzel összefüggésben Köbli műve újfent aktuális problémákra is
utal. Az ötvenes évek és 1956
történetei arra tanítják az utókort, kiváltképp a hatalom képviselőit, hogy az
embereket nem lehet a végtelenségig kizsigerelni, mert egy ideig tűrnek és
tűrnek, azonban a sorozatos igazságtalanságok hatására felhalmozódott
csalódottság, düh és fájdalom elegye berobban, és a forradalom lökéshulláma
elsöpri az elnyomó rendszert.
TREZOR
– magyar tévéfilm, 2018. Rendezte: Bergendy Péter. Írta: Köbli Norbert. Kép:
Nagy András. Zene: Pacsay Attila. Producer: Lajos Tamás. Szereplők: Anger Zsolt
(Beck János), Tasnádi Bence (Iványi Géza), Scherer Péter (Honti Kálmán),
Bezerédi Zoltán (Münnich Ferenc), Kőszegi Ákos (Kassai), Hámori Gabriella (Beck
felesége). Gyártó: Szupermodern Stúdió Kft. Az MTVA Duna Televízió bemutatója.
75 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|