Latin-amerikai legendákJodorowsky – Moebius: IncalA megvilágosodásig és továbbBaski Sándor
A filmtörténelem
leghíresebb el nem készült sci-fije nyomán született meg a képregénytörténelem úttörő
alapműve.
Költő, festő, szobrász,
pantomimes, színházi rendező, zeneszerző, filozófus, filmrendező, színész,
producer – az idén 90 éves polihisztor, Alejandro Jodorowsky minden szerepében
önazonos. Hasonlóan egy másik jelentős szürrealistához, David Lynch-hez, a
különféle művészi formák nála sem válnak el élesen, egyenrangú önkifejezési
eszköznek tartja mindegyiket. Sok kortársával ellentétben a chilei születésű rendező
a képregényre sem tekintett soha alacsonyabb rangú médiumként („azért foglalkozom
vele, mert ugyanolyan komoly művészetnek tartom, mint a filmet, a festészetet
vagy a költészetet” – nyilatkozta egy 2003-as interjújában.) Gyerekként még
csak fogyasztotta az amerikai újságok mellékleteiként megjelenő, Flash Gordonhoz hasonló fantasy
stripeket, Mexikóba költözése után, a hatvanas években saját képregényrovata is
lett a legnagyobb helyi napilapban. Az általa írt és rajzolt Fabulas Panicas az 1962-ben indított
szürreális performansz mozgalmához, a Panic Movementhez kapcsolódott, de íróként
több önálló képregényt is jegyzett.
A műfajt legnagyobb
filmes projektjének bukása után fedezte fel újra – kényszerből. 1974-ben kérték
fel a Dűne, Frank Herbert akkorra már
kultikussá vált sci-fi regényének adaptálására. Jodorowsky mert nagyot álmodni,
és olyan neveket nyert meg a filmhez, mint Salvador Dalí, Orson Welles, David
Carradine, H. R. Giger vagy a Pink Floyd. A produkció végül, a tervet túlontúl
merésznek és elvontnak tartó pénzemberek miatt, meghiúsult, hiába készült el
addigra a film teljes storyboardja. A közel 3000 ezer rajzból álló – és minden
jelentős hollywoodi stúdiónak eljuttatott – vaskos kötetet a bande dessinée (a
francia képregény) legendája, a Moebius álnéven publikáló Jean Giraud jegyezte.
A kétéves alkotófolyamat során kidolgozott tematikai motívumokat és vizuális
ötleteket újrahasznosítva, a bedőlt Dűne-projekt
romjain született meg az Incal
képregénysorozat, amely sokak szerint akár Jodorowsky fő művének is tekinthető.
SPIRITUÁLIS ROAD MOVIE
A chilei rendező filmjei
beavatástörténetek, A vakond és A szent
hegy gyarló főszereplőinek külső utazásai belülre vezetnek, a mesterséges
és a természeti tájak egyaránt szimbolikus térként funkcionálnak, és a menet
közben megismert, különféle emberi archetípusokat jelölő fura szerzetek is
túlmutatnak önmagukon. Az Incal is
ezt a sormintát követi, olyannyira, hogy főhőse, John Difool R-osztályú
magánnyomozó ugyanúgy a Bolondot, a híres tarotkártya-figurát idézi, mint A szent
hegy egyik szereplője.
A történet ezzel együtt
konvencionálisabb, mint a rendező filmjeié. Jodorowsky, alkalmazkodva a
médiumhoz, megtalálta a középutat az LSD-tripet idéző szürreális látomások és a
műfaji képregények dramaturgiai hagyományai közt, sőt az alaphelyzet a sci-fi-
és az űroperapanelek szándékos halmozásának is tekinthető. A távoli jövőbe
helyezett történetben az emberiség meghódította a galaxist, de közben egy
hierarchizált, elnyomó rendszer épült ki, ahol a bolygókba fúrt kútvárosok
mélyén nincstelenek milliói tengetik az életüket, a föld alatt szemétfaló mutánsok
élnek, míg fent a dekadenciába belehülyült, drog- és tévéfüggő arisztokrácia
lakik. Az önmagát klónoztató androgün sziámi ikerpár-elnök mellett a
technológiát fetisizáló Technopapoké a legfőbb hatalom, amelyért az
űrkereskedők céhe és a közgazdászok testülete is küzd. A status quót leginkább
az Amok nevű gerillacsoport fenyegeti, de van egy közös külső ellenség is, a
bergek, a szomszédos galaxist uraló, madárkülsejű
idegen lények.
A nyitány a sci-fi és az
űropera mellett a noir-hagyományokra is erősen épít, a lecsúszott magándetektív
itt is egy femme fatale megbízását követve kerül az események sűrűjébe.
Birtokába jut a Fényes Incal, egy önálló tudattal rendelkező kristály (?),
amely a gazdáját szinte végtelen hatalommal ruházza fel. A titokzatos
erőforrást minden felsorolt frakció meg akarja szerezni, Difool így kénytelen
menekülni. A második kötet végére üldözői egy részével, az Amokot vezető
Tanatah-val, az őt szolgáló Farkasfejű Kill-lel, illetve a rettegett bérgyilkos
Metabáróval összefog, és ezután, a Fényes Incal eredeti őrzőjével, Animah-val
és fiával, a pszichikus képeségekkel megáldott Solune-nal közösen próbálják
megakadályozni, hogy a Sötét Incalt imádó technokultusz főpapja árnyékba
borítsa az egész galaxist.
Jodorowsky mintha
szándékosan bonyolítaná túl a cselekményt, a már-már követhetetlenül sok szálon
futó történet egy filléres sci-fi ponyvának is dicsőségére válna, ugyanakkor a
szinopszis sugallatával ellentétben a címbéli erőforrás/entitás nem klasszikus
MacGuffin. Az Incal valóban a képregény főszereplője, az a spirituális katalizátor,
amely a főhősőket, de legfőképpen Difoolt átformálja. A hedonista örömöknek élő
magánzsaru nem akar teljesebb, „felébredt” emberré válni, küzd a kijelölt sorsa
ellen, így igazi ellenfele nem is kívül, hanem belül van. Utazása a fináléra végképp
metafizikai síkra terelődik, és klasszikus happy end helyett újrakezdődik,
jelezve, hogy az önmegismerés aktusa egy végpont nélküli folyamat.
A klasszikus zsánerképregények közül az Incalt
a világteremtő ötletek minősége és mennyisége is kiemeli – a medúzabolygótól a
pszichopatkányokon át az éneklő kristályerdőig majd minden oldalra jut egy-egy
sziporkázóan szellemes geg, de a beszélő nevek, a tárgyi és vizuális szimbólumok,
illetve a misztikus és vallási utalások sűrűsége is példátlan. A történet egyes
elemeit – például a vízbolygót vagy az adrogün uralkodót – a Dűne ihlette, de nagyobb részük, mint a
Tarothoz kapcsolódó ikonográfia vagy a kulcsszimbólumnak számító piramis már A vakondban és A szent hegyben is központi szerepet kapott.
A képregény
társadalomrajza is hasonlóan rétegzett, Jodorowsky egyfelől olyan, a jelen
viszonyokat is szatirizáló disztópiát alkotott, amely az osztályok közti
egyenlőtlenségeket földrajzilag és fizikailag is leképezi, másrészt sikerült a
jövőbe is látnia. Az Incal
univerzumában az emberek szó szerint tévéfüggők, az egyetlen, 24 órában sugárzó
csatorna igyekszik minden zsigeri ösztönt kielégíteni, még azt is egyenes
adásban, szimpla spektákulumként közvetítik, amikor a gerillák a Birodalom
kapuit, vagyis a nézők otthonát ostromolják – Jodorowsky már 1980-ban
elképzelte, milyen az, amikor a hírtévék és (az akkor még nem is létező)
valóságshow-k frigyre lépnek.
Komplexitása ellenére az
Incal világát Jodorowsky és rajzolója
– a legenda szerint – nem részletes forgatókönyv, hanem közös ötletelések
alapján, szinte improvizációs módszerrel teremtették meg. A rendező szóban
elmesélt vízióit Moebius azonnal felskiccelte, majd később, a magnóra rögzített
beszélgetéseik alapján elkezdte megrajzolni a paneleket, de a történetet menet
közben is folyamatosan alakították. A nyolc éven át íródó képregényen tetten is
érhető a sajátos alkotói folyamat hatása, nem csak a helyenként ad-hocnak tűnő
fordulatokban, de a szereplők külsejének változásaiban is.
JODOVERZUM
Az Incal sikerét követően Jodorowsky sajátos szerzői univerzummá
bővítette a képregény világát. Az eredeti, hat kötetből álló Incal 1980 és 1988 közt jelent meg, és a
rendező még ebben az évben elindította a második ciklust. Az Incal előtt a fiatal DiFool
megpróbáltatásairól mesél a korrupt nagyvárosi dzsungelben, kevesebb
spiritualitással és komorabb hangulattal. Az újabb közös munkától elzárkózó
Moebius helyett a szerb Zoran Janjetov vette át a széria rajzolását, aki
limitáltabb képességi ellenére ugyanazt a stílust próbálta átvenni. Az eredeti Incalt folytató és a trilógiát lezáró Incal után (2000) első kötetét újra
Moebius készíthette el, de Jodorowsky elégedetlen volt az általa túlontúl színesnek
és optimistának tartott képi világgal, és abortálta a sorozatot. Végső Incal (2008 – 2014) címmel végül
mégis újrakezdte és lezárta a harmadik ciklust a mexikói José Ladrönn
közreműködésével; az ő letisztultabb, hidegebb, neonoirosabb stílusa már jóval
filmszerűbb.
A chilei mester
mindeközben spin-offokkal is kibővítette a képregényes univerzumát: 1992-ben
elindította a Metabárók kasztja-sorozatot,
1998-ban a Technopapokat, egy évvel
később pedig a Megalex-szériát.
Előbbi nem csak a Dűne-regények történetéből
merített, de a meghiúsult adaptációhoz készített űrrepülődizájnokat is
felhasználta.
Ha Jodorowsky
monumentális Dűne-víziójából nem is
lett semmi, ambiciózus tervei – ahogy az a Jodorowsky
Dűnéje című dokumentumfilmből is kiderül –, megtermékenyítették és
megváltoztatták a képregény- és a filmvilágot. Ha nincs a Dűne-projekt, akkor Incal
sincs, és akkor talán Az ötödik elem
vagy a Mátrix sem készül el.
Az Incal-sorozat a Pesti Könyvnél jelent meg.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|