Magyar MűhelyEgy napA nő huszonnégyszerKovács Bálint
Szilágyi Zsófia első
filmje, az Egy nap az utóbbi évtized
egyik leginkább figyelemreméltó debütálása, tartalomban és formában egyaránt.
„Figyelj…” Ez az egy szó
az Egy nap legfontosabb mondata. Ez a
reakció a film vége felé mindarra, amiről addig szó volt egy válságot átélő
házaspár két tagja között; a problémák kezelésére, a megcsalásra, az új és
talán viszonzott szerelemre. Ennyi a reakció, mert ebben a világban ennyi fér
bele, ennyire van idő, lehetőség és szusz. Ez az a titokzatos világ, amit a
legtöbben a „több gyerekes párok” néven ismernek. Szilágyi Zsófia Cannes-ban is
díjazott első nagyjátékfilmje attól olyan nagyszerű, hogy tökéletesen
megmutatja, milyen ez a milliók, milliárdok által belülről jól ismert világ,
amelynek működésével a magyar filmtörténetben eddig talán senki sem
foglalkozott igazán komolyan.
És Szilágyi Zsófia
filmje mindezt úgy teszi meg, hogy a cselekménye egy bővített mondatban
leírható, ami pedig máskor inkább szemrehányás szokott lenni, de az Egy nap ettől is csak még inkább lenyűgöző.
A film egy háromgyerekes anyuka másfél napját követi végig, óvodával,
különórákkal, elvesztett tornazsákkal, lázas kisgyerekkel, mindenféle
ügyintézéssel, miközben a háttérben épp eldől a férj és egy közös barátnő
közötti, tisztázatlan státuszú viszony sorsa is (plátói marad vagy sem, esetleg
nyom nélkül véget ér). Ebbe az átlagos napba, ebbe a rengeteg átlagos – amennyiben
rengeteg emberrel hasonlóképpen megtörténő – eseménybe fért bele ezer meg ezer
olyan apróságnak tűnő jelentős részlet, amely végeredményben messze az átlag
fölé emeli a filmet.
Már a film expozíciója
is beránt ebbe az ismerős-különös, átlagos-hihetetlen világba: két ember próbál
beszélgetni, de közben három gyerek hangjaira, közbevetéseire kell figyelni,
így hol jut idő válaszra egy-egy kérdésre, hol fel sem tűnik, hogy a levegőben
marad lógva egy mondat. És ahogyan a filmben végig, úgy Szilágyi rendezői
elgondolásait már itt is aláhúzza Domokos Balázs kamerája és a hangkulissza is:
a férj és a háromszög harmadik tagja közötti beszélgetés képen kívül zajlik, a
néző az épp a fürdőszobában készülődő feleséget látja, a kinti hangok csak a
falon át szűrődnek be. Máskor Domokos csak a buszon utazók
lábai-kezei-csomagjai között mutatja a főszereplőt, de a belsőkben is szinte
esztétikus szintre emeli a lakás zsúfoltságát, a folyamatos zaj pedig úgy
visszhangzik a néző fejében, mint a főszereplőében az elvégezni való feladatok
folyamatos zsongása.
A rendezés, a kép, a
hang és a színészi játék kvartettjének ez a polifón harmóniája az, ami végig
meghatározza a filmet: a legfontosabb történések vagy eleve képen-filmen kívül
történnek, vagy legalábbis a mindenféle értelemben vett hangzavar megpróbálja
beszippantani őket, így legelsősorban a főszerepet játszó Szamosi Zsófiának
kell megjelenítenie mindent, ami igazán fontos. A legszebb példa erre az,
amikor az olasztanárként dolgozó feleség egy nyelvóra kellős közepén kap egy
sms-t a férjétől azzal, hogy még egyszer találkozna a „szeretővel”. Miközben a
diákok rákérdeznek egy olasz szóra, miközben zajlik az élet, és nincs helye
megélni a fontos eseményeket, addig kell Szamosinak mégis kifejeznie, hogy mit,
miért és hogyan érez. Gyönyörű és megrázó az a néhány másodperc alatt megtett
sok-sok kilométeres gondolati út, amelyet Szamosi végigjár a telefon
képernyőjéről való, könnyek nélkül is könnyes szemű felpillantás és a nyelvóra
valóságába való visszatérés között; abban a pár pillanatban tükröződik az arcán
minden, értetlenségtől félelmen és csalódottságon át az elkeseredésig, majd az
erőfeszítés, hogy mégiscsak megfeleljen a felé támasztott követelményeknek. De
nemcsak a színésznő arcjátéka ennyire kifejező, még a testtartásával és a
hangjával is pontosan érzékeltetni tudja pillanatnyi állapotait, ahogyan
megpróbál hétköznapi hangszínt és lazaságot felvenni, leengedve a telefont.
És Szamosi Zsófia játéka
bő másfél óráig ugyanilyen bravúrokból áll. Olyan, mintha nem színészként
játszana, „csak” szabadon engedné megjelenni az érzéseit (vagy az érzései
elfojtására tett kísérleteit); de hogy egy színész ilyen pontosan, beszédesen,
magával ragadóan tudja apró jelekkel vezetni a néző érzelmeit, az
világviszonylatban is kiemelkedő tehetségről árulkodik. Márpedig Szamosi
esetében ilyen apró jelek a film tartalmi kérdéseit is eldöntik: az egyik
jelenetben egy másik olasztanár azt mondja a nőnek, gyakorlatilag ő adott zöld
utat a férjének a megcsaláshoz. Egy másikban viszont látható – megint csak
Szamosi arcán –, ahogyan a nő összegyűjti minden bátorságát és megtépázott
önbizalmát, és megkéri a férjét, hogy ne találkozzon újra a „szeretővel”.
Szamosi remegni nem engedett, de azért finoman megváltozott hangján, a
kétségbeesés előtti utolsó ereje összegyűjtéséről árulkodó arcán látszik, hogy
mennyire nem arról szól ez a történet, amit a kolléga mondott: egy nőről, aki
passzív szereplőként ne tudná befolyásolni, hogy mi történik vele. Nem: az Egy
nap egy rendkívül erős nőről szól, akivel kapcsolatban így még súlyosabb tragédiának
érződik, hogy ezt az erőt is meg tudja roppantani a rengeteg zavaró körülmény.
A női passzivitás ilyen
egyértelmű rendezői elutasítása önmagában is fontos jellemzője a filmnek.
Egyrészt még mindig abszolút kuriózumnak számít a filmművészetben, ha van
fontos női szereplő, aki ráadásul még aktív cselekvő is, és az élete nem egy
férfitől függ valamilyen módon; másrészt az is rendkívülinek számít, ha nők
életét érintő problémák kerülnek fókuszba. Mert az Egy nap túl azon, hogy egzisztencialista dráma, az úgynevezett
láthatatlan munkáról is szól: a sok százmilliónyi nő által végzett, sem
anyagilag, sem máshogyan meg nem becsült teendők elvégzéséről, amely nélkül a
legtöbb család egyszerűen összeomlana, és amelyet mégis csak valamiféle
természetes, önmagától jelen lévő adottságnak tartanak azok, akik maguk nem
csinálják. Az Egy nap egészen
pontosan tudja érzékeltetni és átélhetővé tenni ezt a láthatatlan munka alatt
roskadozó, láthatatlan életet, hogy az a világon mindenki számára hatásos
legyen, és ne csak a bármilyen formában érintettek számára.
Szilágyi Zsófia és
forgatókönyvíró-társa, Mán-Várhegyi Réka remekül értenek ahhoz, hogyan kerüljék
el a sablonos helyzeteket, és hogyan meséljenek el összetett helyzeteket csak
utalásokkal. Az Egy nap minden
helyzeten teker egyet, hogy dramaturgiailag érdekesebb legyen. Ilyen az is,
hogy nem egyszerű nyomorpornóról van szó, amelyben a szegény, szerencsétlen
család elköltötte az utolsó forintját is, és ha fel is törik a gyerek
malacperselyét, már akkor is csak a legkisebb, legártatlanabb gyereknek jut
ennivaló, mint valami Andersen-Móricz Zsigmond-hibridben. Nem, itt a problémás
bankhitelről kiderül, hogy valójában a bank hibázott, és csak a hibát kell
helyrehozni; a kelleténél gyorsabban elfolyó pénzt pedig ki tudja pótolni az
anyós. Nem megváltoztathatatlan, lezárult helyzeteket kell elfogadni, sőt: pont
az az érdekes, hogy a szereplőknek aktívaknak kell maradniuk – döntéseket
hozniuk, és ezt összeegyeztetni az önérzetükkel, lehetőségeikkel –, nem
passzívan beletörődni a sorsukba. Ugyanez igaz a szerelmi háromszöges alapra
is: érzelmileg sokkal összetettebb helyzet, hogy nem egyszerűen megcsalásról
van szó, hanem egy határhelyzetről, amelyben a múltfeldolgozás helyett a
jelennel kell szembenézni.
A film legvége is erre a
folyamatosan – az élet által – megkövetelt aktivitásra utal egy, a korábbi
nyers realizmushoz képest meglepően metaforikus jelenettel, amelyben a
főszereplő a kisgyereke abban a korban még természetes viselkedését másolva
bemászik az asztal alá, ahelyett, hogy megküzdene az elmúlt 36 órában rászakadt
ezer feladat, probléma és teendő után az ezeregyedikkel is. Ráadásul ezt
életszemlélettől függően lehet optimistábban és pesszimistábban is értelmezni:
akár úgy, hogy a főszereplő végre rájött, nem nézhet szembe a világon minden
feladattal egymaga, és muszáj, hogy kijelölje a saját komfortzónájának határait
ahelyett, hogy minden nap belehaljon az életbe; akár úgy, mint egy gyerekes
vágyképet. Mert ha egy gyerek még meg is teheti, egy felnőtt esetében már nem
működhet, hogy elbújjon a feladatai elől, mert azok akkor is a nyakába
zuhannak, akár akarja, akár nem.
Amennyire nem közhelyes
helyzetekből épül fel a film, annyira jól használja a finom utalásokat is a
rendező Szilágyi és az operatőr Domokos. A film címe miatt szinte kötelező,
hogy megjelenjen az óra motívuma, de ahogy ezt itt megoldják, az példaszerű:
soha nincs a kép fókuszpontjában, de az egyszerű digitális rádiós óra piros
számlapja folyamatosan szigorúan, sőt szinte agresszíven pislog a főszereplőre,
mint amiről tudni lehet, hogy soha nem fogja békén hagyni, mindennel kész kell
lenni időre, és minden nap szükségképpen véget ér. Hasonló utalással derül ki
az is, hogy milyen hatása van a gyerekekre a szülők közti feszültség: a kislány
semleges hangon elmondja, mit álmodott. Az ő szemében nem is rémálom talán, de
a néző érti, miért álmodhat ilyesmit. Az első jelenet is úgy ér véget, hogy
egyetlen mozdulatból, még a szövegszerű expozíció előtt derül ki, hogy valami
gond van: a feleség elmentében nem búcsúzik el a férjétől, aki kedvesen a keze
után nyúl, de a nő erre sem reagál. Ilyen finom, elegáns, mégis sokat mondó és
sorsfestő jelzésekkel tele van a forgatókönyv: amikor az anyuka visszarakja a
bolti polcra a kenőmájast, mert észreveszi, hogy van belőle leárazott is, vagy
amikor a gyerek csak annyit mond arra, hogy az anyja szerint még nem kell
tankolásra költeni, mert van még elég benzin a tankban, hogy „A múltkor is ezt
mondtad”.
De tulajdonképpen kár is
kiemelni egy-egy ilyen apróságot, mert a film maga pontosan ezekből épül fel:
az ilyen pár grammos kicsiségekből nő végül a mellkasra nehezedő mázsás
súlyúvá. Hiszen épp ez adja az Egy nap
erejét: megmutatja, mennyi minden nyomja a főszereplője vállát, és minden egyes
összetevőt sikerül olyan érzékletessé tennie, hogy végül a mi vállunk is
meggörnyedjen a mozivászon súlya alatt. Ahogy intézni kell a háztartás dolgait:
mint egy tánc vagy teljesítménytúra, folyamatosan mozgásban; ahogyan Szamosi
odébb tesz valamit az asztalról, biztos, hogy máshonnan leesik valami más, vagy
alóla bukkan ki megint más. Ahogyan menedzselni kell, hogy minden gyerek időben
eljusson a megfelelő helyre, és kilogisztikázni, hogy utána is megoldott legyen
a szállítás a különféle különórákra. Fenntartani egy párhuzamos, boldogabb
valóságot a nyilvánosság, azaz főleg a kotnyeles anyós számára, amelyben minden
jobb, mint valójában, ahol van elég pénz, és semmiképp sincs egy plusz nő a
házasok mellett, miközben még azt is faarccal kell tűrni, hogy a mama beledumál
mindenbe, bírálja a csöpögő csapot és a szerinte hiperaktív gyereket. Egy
pillanat alatt dönteni arról, hogy ha a nyelviskolában a főnök újraosztja az
órákat, akkor elvállalja-e az időpontban nem megfelelő opciót is, vagy munka és
pénz nélkül marad – ami megint csak túlmutat a lélektani drámán, mert azzal
együtt szól a női munkavállalók nehezebb munkaerőpiaci helyzetéről is, amelyben
szinte büntetik az anyaságot.
És meg kell birkóznia a
gyerekek problémáival is, például a legnagyobb fiú szekálásával, ami újra csak
behoz egy szélesebb értelemben is fontos momentumot a filmbe. Szilágyi és
Mán-Várhegyi ezt a benső folyamatot is nagyon szépen ábrázolják, ami még
feltűnőbb a fiút játszó Barcza Ambrus lenyűgözően természetes játéka miatt. A
fiú eleinte még azt mondja, meg tudja oldani egyedül is a problémát, miszerint
régi legjobb barátja az osztály falkavezére hatására már nem áll vele szóba,
aztán jóval később csoszog csak oda az anyukájához, és kérdezi meg, mi van, ha
többet már nem is fog vele szóba állni? Barcza játékában látszik, hogy a gyerek
folyamatosan ezen gondolkodik, és nem hagyja nyugodni a dolog, amitől az egész
szívszorítóbbá válik. De az igazán megindító az, ahogyan az anyuka erre
megismétli a fia egy korábbi mondatát, amiről nem is tudtuk, hogy a nagy
zűrzavarban egyáltalán eljutott hozzá. De így mégis látszik az odafigyelés,
ahogyan látszik egy rövid, csendes-összebújós jelenetből is a másik kisfiúval.
És ez fontos, mert ezzel válik a film lelkileg is még mélyebb drámává: a
problémák halma mögül is kilátszik a szeretet, ami miatt az egésznek értelme
lehet. Egyébként is árnyalt a kép mindig, mert a film egy „jó” családot mutat
meg: nincsenek pofonok, nincs üvöltözés, az apa is kiveszi a részét az
otthonlétből, a nevelésből (még ha a folyamatos fegyelmezés jó magyar szokása
szerint is: gyere már enni, ne úgy egyél, tedd le azt a kanalat, ne csináld ezt,
és így tovább). Sokkal nagyobb bravúr ilyen körülmények között mutatni meg
kisebb-nagyobb fájdalmakat, és ha sikerül – mert sikerül – a bravúr, az még hatásosabb.
Ezzel együtt is felvet a
film olyan kérdéseket, amelyeket nem szokás bolygatni. Biztos-e, hogy egy
középosztálybeli családban jó, ha három gyerek születik? És ha igen, biztosan
igent kell-e mondani minden egyes balettra, vívásra, csellóra? Ha egyszer így
nem marad idő semmire, még élni se. A forgatókönyv ezt is szépen érzékelteti:
miután megvolt a film elején a nagy beszélgetés a harmadik nő és a feleség
között, otthon egyszerűen képtelenség kivágni az óra számlapjából egy kis
szeletet arra, hogy az igazán fontos dolgok miatt megálljon kicsit az idő, még
ehelyett is a pénzügyek, tartozások és befizetések kerülnek csak szóba eleinte.
Ebből pedig nem csoda, hogy a film végére, túl jón és még rosszabbon, csak arra
a „Figyelj”-re futja a közös dolgok megbeszélése helyett. De ez a figyelem
elúszott ezernyi más dolog hátán. Hogy mi ez az ezernyi más dolog, és hogy
úszik el az élet megélése úgy, ahogyan az sok millió ember napi tapasztalata,
azt film talán még soha nem mutatta meg. De az Egy napnál pontosabban, hatásosabban, szívszorítóbban, érthetőbben
és átélhetőbben biztosan nem.
Egy nap – magyar, 2018.
Rendezte: Szilágyi Zsófia. Írta: Szilágyi Zsófia és Mán-Várhegyi Réka. Kép: Domokos
Balázs. Zene: Balogh Máté. Vágó: Szórád Máté. Producer: Pataki Ági és Kenesei
Edina. Szereplők: Szamosi Zsófia (Anna), Füredi Leó (Szabolcs), Barcza Ambrus
(Simon), Varga-Blaskó Zorka (Sári), Gárdos Márk (Márkó), Láng Annamária (Gabi),
Vándor Éva (Mari), Hajduk Károly (Csaba). Gyártó: Partnersfilm. Forgalmazó:
Vertigo Média Kft. 99 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|