DVDA hitehagyottBenke Attila
First Reformed –
amerikai, 2017. Írta és rendezte: Paul Schrader. Szereplők: Ethan Hawke, Amanda
Seyfried, Cedric Kyles. Forgalmazó: Universal. 109 perc.
A hitében megrendülő
ember lelki vívódását nagy kihívás ábrázolni, a filmtörténet során ez csupán
néhányaknak sikerült (Bresson: Egy falusi
plébános naplója, Bergman: Úrvacsora,
Friedkin: Az ördögűző, Scorsese: Krisztus utolsó megkísértése,
Pawlikowski: Ida, Larraín: A klub). Új-Hollywood író-rendező
veteránja, Paul Schrader (Taxisofőr, Kőkemény pornóvilág) tavaly Velencében
díjazott legújabb filmjében, A
hitehagyottban szubjektív és minimalista formában bontja ki a zsákutcába
jutott lelkész drámáját, mely Ethan Hawke játéka mellett Schrader személyes
érintettsége miatt emelkedik kicsivel az átlag fölé.
Mint Paul Schrader több
interjúban is megvallotta, A hitehagyottat
többek között Bresson és Bergman művei inspirálták. Ernst Toller református
lelkész hite és hivatása is formálissá válik egy személyes tragédia miatt (fia
az iraki háborúban esett el). Toller atya lelki válsága tovább mélyül, mikor
egyik híve, a várandós Mary megkéri a lelkészt, hogy beszéljen természetvédelmi
aktivista férjével, a környezet megállíthatatlan pusztulását látva
öngyilkosságon gondolkodó Michaellel. Toller képtelen az egyház tanításaival
meggyőzni a kiégett férjet, így az hamarosan szétlövi saját fejét. Ennek
hatására a rejtélyes betegséggel is küzdő Ernst radikális lépésre szánja el
magát.
A hitehagyotton túlságosan is erősen
érződik az Egy falusi plébános naplója
és az Úrvacsora hatása többek között
a naplót író Toller atya belső monológjai és lelki küzdelmét szimbolizáló
gyomorbetegsége miatt. Schrader művének a Michael-féle aktivizmus és a Toller gyülekezetét
támogató modern egyház, az Abundant Life adják egyedi ízét. Schrader kálvinista
hite is ellentmondásos. A rendező egyfelől hisz a transzcendentálisban,
másfelől elutasítja a zárt gondolkodású dogmatizmust, mely szerinte
lehetetlenné teszi a vallási felekezetek érvényesülését a XXI. században. A
filmbeli Toller atya is azzal szembesül, hogy az emberek egyre kevésbé
fogékonyak a kereszténységre, mely nem képes valódi megoldásokat kínálni
aktuális problémákra, például a környezetpusztításra. Ugyanakkor A hitehagyott Michael tragédiáján
keresztül felteszi azt a kérdést is, hogy a fanatikus politikai aktivizmusnak
több értelme van-e az egyházak elavultnak tartott tanításainál, hiszen a férfi
éppen azért lett öngyilkos, mert a tüntetések és közösségi akciók ellenére
haszontalannak érezte a küzdelmet. Az arany középutat Michael nyilvánvalóan a
bibliai konnotációk miatt Marynek nevezett felesége képviseli, aki egy új
életet hord a szíve alatt, és aki a világ borzalmai ellenére is meg akarja
szülni gyermekét. A pusztításnak, a politikai erőszaknak és az élet kioltásának
nincs, életet adni viszont van értelme a nő szerint.
Toller felettese, Joel,
valamint Mary és Michael a három erőcentrum, melyek felé a lelkész
orientálódhat a cselekmény során. Néhány jelenetet leszámítva, Toller betegsége
ellenére sajnos kiszámítható, melyik irányba mozdul el a férfi. Így bár jól
összerakott, komplex film A hitehagyott,
kérdéses a létjogosultsága, mert egyfelől Schrader nem tud többet mutatni
Bressonnál és Bergmannál, másfelől erősnek ígérkező befejezésében ott lappang
az a bizonyos plusz, csak éppen Paul Schrader bátortalan módon, a film
ideológiai egységét megbontva enged a hollywoodi happy end csábításának.
Extrák: Semmi.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|