Magyar MűhelyRuben Brandt, a gyűjtőFestményrablós terápiaBenke Attila
Milorad
Kristić magyar gyártású animációs pszichothrillere.
A „kilencedik
művészet”-ként is emlegetett animációs film kiváltképp alkalmas a fantasztikus
jelenségek mellett a lelki folyamatok ábrázolására. A szubjektivitásnak pedig
fontos dramaturgiai funkciója van nemcsak Bucsi Réka rövidfilmjeiben (Symphony
42, 2013, Love, 2015) vagy Michael Dudok de Wit A vörös teknősében
(2016), hanem a Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott szlovén származású
képzőművész, Milorad Kristić animációs thrillerjében, a Ruben Brandt, a
gyűjtőben is.
A
képrablós film címszereplője pszichológusként dolgozik magánklinikáján, és
műalkotásokkal próbálja kezelni jellemzően nagyformátumú tolvajként
tevékenykedő pácienseit. Azonban Ruben Brandt maga is démonokkal küzd, mert a
főhőst képzeletében a művészettörténet híres festményeinek alakjai (például
Édouard Manet Olympiájának macskája vagy Andy Warhol Elvis 1,11-éről
a híres rocksztár) támadják meg. A saját realitásának széthullását
megtapasztaló férfin kezelőorvosa a skizofrénia tüneteit észleli, így a
betegségtől rettegő Ruben, a frissen hozzá került kleptomániás Mimi és a többi
tolvaj azt találják ki, hogy a pszichológus szenvedését a képzeletében
megelevenedő képek elrablása enyhítheti. A képrablókat azonban üldözőbe veszik
a Mimi által megkárosított gengszterek és a mániákus filmrajongó detektív,
Kowalski is.
Milorad
Kristić bevallása szerint művét többek között Fritz Lang, Alfred Hitchcock vagy
Akira Kurosawa munkássága ihlette, de a rendező sokat merített az emberi
pszichét a fizikai valóságba lázálomszerű díszleteken keresztül kivetítő német
expresszionista klasszikusokból is (Paul Wegener: A prágai diák, 1913,
Robert Wiene: Dr. Caligari, 1919). A Ruben Brandt így roskadozik
a képzőművészeti, filmes és zenei utalásoktól. Amellett, hogy Rubent
Botticelli, Tiziano, Manet, van Gogh, Renoir, Picasso vagy Warhol képei
üldözik, Kowalski privát vetítőtermében Hitchcock alakú jéggel issza viszkijét,
és egy bárban a sokszemű énekesnő Nina Simone-stílusban adja elő Britney Spears
Oops, I Did It Againjét. És természetesen Kristić a saját, Dalí- és
Picasso-hatású szürrealista stílusában alkotta meg a Ruben Brandt képi
világát, így szó szerint lapos betörők vagy négyszemű, elnyújtott arcú emberek
tűnnek fel a cselekmény során. Ez az ábrázolásmód csak eleinte hat öncélúnak, később
azonban világossá válik, hogy az ismerős, de torzult valóság (a történet többek
között Párizsban, Rómában, Tokióban és Budapesten játszódik) a címszereplő
eltorzult elméjének kivetülése. Pszichológiai esettanulmányok számolnak be
arról, hogy a skizofréniával küzdő betegek valóságpercepciója megváltozik,
olykor addig ismerős emberarcokat idegennek, szörnyszerűnek látnak. Ha mindez
paranoiával társul, akkor a skizofrének mintegy thrillerként érzékelik saját
életüket, melynek során valaki végig figyeli és lehallgatja őket akár a tévén,
a mozivásznon vagy állóképeken keresztül. Tehát a Ruben Brandt, a gyűjtő
formai szempontból és alapkoncepcióját tekintve rendkívül okosan összerakott,
pszichológiailag hiteles kollázs.
„Először
elkezdtem képeket készíteni, nem szoktam írni, legalábbis nem a hagyományos
módon írok, én képekből rakom ki a történeteimet. Most is így volt, képek,
ötletek jöttek egymás után.” – vallotta meg Milorad Kristić ars poeticáját,
és tulajdonképpen körvonalazta filmje legfőbb problémáját is. A Ruben Brandt
képileg tökéletes, a forgatókönyv viszont több sebből vérzik. Nem lehet a
skizofréniával magyarázni az olykor egymásra halmozott, illogikus fordulatokat,
az összecsapott karakterfejlődést vagy a levegőben lógó, hatásvadász
konklúziót. Egy darabig úgy érezheti a néző, hogy Mimi és Ruben egyaránt
fajsúlyos szereplők, ám a cselekmény közepétől sajnos a nő karaktere
dramaturgiai értelemben válik lapossá. Továbbá a képbe bezavar Kowalski családi
drámája is, melyhez Kristić erőltetett módon kapcsolja hozzá Ruben A
mandzsúriai jelölt-sztorit idéző múltját. Így Milorad Kristić filmje
utalásokban és pastiche-okban gazdag posztmodern képzőművészeti alkotásként
működőképes, ám betörős pszichothriller-drámaként már nem annyira.
RUBEN
BRANDT, A GYŰJTŐ (Ruben Brandt,
Collector) – magyar, 2018. Írta és rendezte: Milorad Kristić. Kép: Milorad
Kristić, László Marcell, Sipos Levente. Zene: Cári Tibor. Szereplők: Ruben
Brandt (Kamarás Iván), Kowalski (Makranczi Zalán), Mimi (Hámori Gabriella).
Gyártó: Ruben Brandt Kft. Forgalmazó: Mozinet. 96 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|