KritikaGyújtogatókGangnam balladaTeszár Dávid
Lee Chang-dong lassú
folyású, melankolikus és miszteriőz drámája.
A színházi direktorként
és íróként indult, 64 esztendős Lee Chang-dong a kortárs dél-koreai film egyik
legjelentősebb és legnagyobb tiszteletnek örvendő szerzőegyénisége. Az egykor
kulturális miniszteri posztot is betöltő Lee ritkán rendez, filmes életműve a Gyújtogatókkal együtt mindössze hat
tételt számlál, alkotásait azonban minden esetben kiemelt figyelem övezi. A Zöld hal (Green Fish, 1997) és a Mentolos
cukorka (Peppermint Candy, 1999)
az új koreai mozi mérföldkövei: mindkét film Dél-Korea szélsebes
modernizációjának az emberi költségeit mutatja be egy-egy személyes sorson keresztül
(szokatlan, a Mementót idéző
időkezelése miatt a Mentolos cukorka
vált nemzetközileg ismertebbé, a Titanic filmfesztiválnak köszönhetően anno
Magyarországra is eljutott). Az Oázis
(Oasis, 2002) két fogyatékkal élő
ember megrendítő erejű szerelmi története, míg a Rejtett napfény (Secret
Sunshine, 2007) a gyász és a hit kapcsolatát vizsgálja egy hasonlóképp
drámai erejű mozgókép keretében. A Rejtett
napfény óta Lee alkotásai rendre a cannes-i szemle versenyszekciójában
mutatkoznak be: az itthon moziforgalmazásba is bekerült Poézis – Mégis szép az élet (Poetry,
2010) például az emlékezést és a felejtést állítja középpontba egy
Alzheimer-kóros, lírakedvelő nagymama alakján keresztül.
A dél-koreai rendező legfrissebb
munkája, a nyolcéves hiátust megtörő Gyújtogatók
a Rejtett napfényhez hasonlóan hozott
anyagból dolgozik: a Köddé vált elefánt
című Murakami-kötetben megjelent egyik novellát (Gyújtogató) veszi alapul és azt adaptálja a lokális viszonyokhoz. A
legfőbb különbség a helyszín áthelyezésén (Tokióból Szöulba és az észak-koreai határhoz
közeli Pajuba) és a gyújtogatás tárgyán túl (pajta helyett fóliasátor) a
szerelmi háromszög beemelése és a pénzügyi helyzet különbségének hangsúlyozása.
Az ifjú, írónak készülő Jong-su részmunkaidős állásban tengődik Pajuban, amikor
összetalálkozik egy régi iskolatársával, a hostess Hae-mivel, akibe azonnal
beleszeret. Hae-mi nem sokkal később elutazik Afrikába, de onnan Jong-su
meglepetésére már nem egyedül, hanem egy jóképű, fiatal és gazdag koreai férfival
(Ben) tér haza. A Gyújtogatók ettől a
ponttól kezdve a kontrasztok mozija: vidék (Paju) és város (a dúsgazdag szöuli
Gangnam-negyed), pénztelenség (Jong-su) és jólét (Ben), kilátástalanság és
döntési szabadság feszül egymásnak és mutat rá az egyes életek közt tátongó
szakadékra. Jong-su a szerelmi háromszög-helyzet hoppon maradt szereplője, aki
a megfigyelő pozíciójába helyezkedik: érzékeny, de frusztrált karaktere
elfojtja mind a féltékenységét, mind pedig az irigységgel vegyes dühét. A vágy
titokzatos tárgya, az álmodozó, elvarázsolt nőalak a két és félórás játékidő
derekán nyomtalanul eltűnik, Jong-su pedig megszállottan keresni kezdi őt.
Lee Chang-dong lassú
folyású, miszteriőz, thriller-elemekkel átszőtt drámájában semmi sem egyértelmű:
a rendező homályban hagyja mind a szereplők múltját és motivációját, mind a
gyújtogatásokkal kapcsolatos kérdéseket, mind pedig a lány eltűnésének
körülményeit, ehelyett inkább a három magányos főszereplő egymás közti
dinamikájára és a hangulatfestésre koncentrál. Lee mindig is ügyelt arra, hogy
a legkiválóbb színészekkel dolgozzon együtt, és ez most sincs másként: a belső
feszültségek közt vívódó Jong-sut generációja nagy tehetsége, Yoo Ah-in (Veterán, A trón) formálja meg, míg a gangnami playboy figuráját a
koreai-amerikai Steven Yeun (The Walking
Dead, Okja) hozza nagyszerűen. A Gyújtogatók mindezek ellenére
hiányérzetet kelt: nehéz azonosulni a karakterekkel és híján van annak a
melegszívű humanizmusnak, amely a direktor korábbi munkáit jellemezte. Lee balladisztikus
alkotása torzó marad thrillernek, romantikus drámának és
kapitalizmus-kritikának is. Részletmegoldásaiban kiemelkedő (lásd az eltűnést
megelőző extatikus táncjelenetet), drámai ereje azonban elmarad a rendező többi
művétől.
GYÚJTOGATÓK (Beoning) – dél-koreai,
2018. Rendezte: Lee Chang-dong. Írta: Haruki Murakami novellájából Lee
Chang-dong és Oh Jung-mi. Kép: Hong Kyung-po. Zene: Mowg. Szereplők: Yoo Ah-in
(Lee), Steven Yeun (Ben), Jeon Jong-seo (Shin). Gyártó: Pinehouse Films / NHK /
Now Film. Forgalmazó: magyarhangya. Feliratos.
148 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|