Európai rémmesékNeil Gaiman: SandmanIntertextuális olvasztótégelyDunai Tamás
A legösszetettebb
kortárs képregény, a tízkötetes Sandman
első négy könyve magyarul is olvasható.
A Sandmanről
nem egyszerű feladat írni. Egyrészt azért, mert képregénytörténeti mérföldkő.
Sokan méltatták és boncolgatták az elmúlt évtizedekben: újságírók, írók,
tudósok, rajongók, sőt maga a szerző is. Másrészt a Sandman a legtöbb hasonló kultuszt élvező képregényhez képest
valódi saga, amelynek a brit szerző, Neil Gaiman által írt részei tíz fő- és
négy kiegészítő kötetet tesznek ki. Bár számos más szerző által jegyzett spin-off burjánzott belőle, a gaimani
korpusz önmagában is úgy háromezer oldal. Harmadrészt a történetet gazdagon
átszövik a mitológiai, irodalmi, kulturális és történelmi utalások, amelyek
rendkívül sűrű, ám felejthetetlen felfedezni valóvá teszik a végeredményt. A Sandman átfogó bemutatása terjedelme és
intertextuális gazdagsága miatt szinte lehetetlen.
Szintetizált álmok
1987-ben
járunk: Neil Gaiman, a rendkívül olvasott huszonéves kulturális újságíró, aki
már belekóstolt a képregények írásába, korábbi munkái alapján lehetőséget kap a
DC-től egy havi sorozat készítésére. Ír valamit, amivel nem különösebben
elégedett, de aztán fokozatosan megtalálja a saját hangját, majd elkezdik
díjakkal elhalmozni. Végül egy rendkívül komplex szöveget alkot, amely 1996-ban
a 75. füzettel zárul, és ezt tíz gyűjteményes kötetben rendszeresen újra- és
újranyomják (magyarul az első négy jelent meg). Gaiman nevéhez azonban további
négy album is kapcsolódik. A Sandman-saga már a havi sorozat mellett elkezd
hízni (az első Halál-minisorozattal indul útjára 1993-ban a DC Vertigo
alkiadója), és lezárulása után is tovább bővül (ezek a plusz történetek a
magyarul szintén megjelent Death – Halál, valamint az Endless Nights,
The Dream Hunters, illetve a 2015-ös Overture kiadványokban
olvashatók).
Ezekben a
történetekben Gaiman saját mitológiát teremt (ahogy azt később egyebek mellett
az Amerikai istenekben is teszi), amelynek középpontjában a hét Végtelen
áll, akik előbb léteztek és tovább élnek, mint bármi más az univerzumban. Ezek
egyike Morpheusz, vagyis Sandman, akit Gaiman a sorozat központi alakjának tesz
meg. Számos néven illetik: Álom, Álomúr, az Álmok fejedelme, a Történetek
hercege. Morpheusz minden nem létező, az álmok, a hiedelmek és a fikció ura.
Bár ő a sorozat motorja, időnként testvérei – a bájos Halál, a mindig intrikus
kétnemű Vágy, a folyton gyötrődő Kétségbeesés, a vak és komor Végzet, a
feladatainak hátat fordító, meghasonult Pusztítás, illetve a teljesen
elvarázsolt Delírium (korábbi nevén Öröm) – is reflektorfénybe kerülnek. Gaiman
világában azonban nem csak ők aktív szereplők, hiszen minden valaha létező vallás,
mitológia, mese, irodalmi alkotás szereplői és lényei együtt élnek a sorozat
hétköznapi világát benépesítő emberekkel. Az istenek Álom birodalmában
születnek, és oda is térnek vissza meghalni, ha elfelejtik őket. Gaiman
koncepciója annyira nagyszabású, és annyira jól átgondolt, hogy szinte bármit
megtehet, így számos történetet szintetizál, parafrazál, ír újra, forgat ki
vagy alkot szabadon.
A Sandman cselekménye ugyan a megjelenése
idején játszódik, ám egyes történetek bepillantást engednek a karakterek múltjába,
és ez lehetőséget biztosít Gaimannek, hogy ne csak kitalált, hanem korábban élt
valós személyek köré is történeteket kanyarítson, Augustus császártól
Robespierre-ig, Harún ar-Rasídtól Marco Polón át Shakespeare-ig rengeteg alak
tűnik fel a képregény lapjain. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy végig a DC kiadó
univerzumában járunk, ahol John Constantine, Batman vagy a Marsbéli Vadász is
bármikor felbukkanhat Lucifer, Éva, Káin és Ábel, netán egy hippogriff, Pukk,
Kalliopé, Orpheusz, esetleg Odin, Thor vagy Loki mellett, nem nehéz belátni,
micsoda szintetizáló munkát végzett a szerző. A Sandman – éppen sorozatjellege miatt – Gaiman legnagyobb szabású
alkotása, amelyben (igaz, nagyobb kihagyásokkal) közel harminc év munkája
fekszik. Ennek eredményeként a mű egy olyan léptékű intertextuális
olvasztótégely, amihez foghatót nehezen találnánk a kortárs irodalomban. A
sorozat egy gazdagon rétegzett posztmodern szöveg, ahol olykor nem is a
cselekmény, inkább a történetmesélés kerül a középpontba. Számos történetet
olvashatunk a mesemondásról, a történetekről és azok természetéről. Gaiman
tökéletesen tisztában van az operatív esztétika működésével, olyan metaszöveget
hoz létre, amely esetében amellett, hogy a cselekményt élvezzük, az elbeszélés
eszköztárát is megcsodálhatjuk működés közben.
Gaiman
sokszorosan összetett narratívát alkot. Egyrészt egy rendkívül komplex
történetvilágot teremt, másrészt a cselekmény is összetett, számos szereplőt,
mellékkaraktert és cselekményszálat mozgat, amelyek túlnyomó többsége valamilyen
módon később újra feltűnik, szerepet játszik a sorozatban. Az összetettség
azonban magát a történetmondást is érinti. Gaiman változatos módon mesél,
folyvást kísérletezik, számos narratív speciális effektust használ, előre- és
visszautalásokkal dolgozik, olykor átlépi a negyedik falat, variálja az
elbeszélésmódokat, sokféle történetszerkezetet használ. Gyakran más kerül a
sztorik középpontjába, ilyenkor Álom mellékszereplővé vagy deus ex machinává válik, de olykor fel sem tűnik a képregény
lapjain. Vannak kötetek, amelyek regényszerűek, összefüggő epikus történeteket
mesélnek el, mások inkább novellisztikus rövid elbeszéléseket tartalmaznak,
amelyek (még ha ez nem is mindig nyilvánvaló) tovább építik a központi
cselekményszálat.
Noha a Sandman képregény, eddig többnyire
Gaiman írói tehetségét méltattam, nem sokat törődve a sorozat képregény
mivoltával. Ez annak köszönhető, hogy a sorozat kizárólag Gaiman írói munkája,
rajzolói viszont gyakran váltották egymást. A rajzolók fluktuációja miatt Gaiman,
illetve a borítókat készítő Dave McKean tartotta egyben a vizuálisan szerfelett
eklektikus sorozatot. A szemkápráztatótól (Michael Zulli, P. Craig Russell, J.
H. Williams III) a funkcionális rajzokig a skála minden pontján találhatunk Sandman-füzeteket. Ha azonban a grafika
esztétikai minőségétől eltekintünk, ki kell emelni, hogy a legtöbb rajzoló, aki
a sorozaton dolgozott, erős vizuális elbeszélő, így a sorozat mindig is tele
volt remek vizuális ötletekkel, izgalmas panelelrendezéssel, és ritka az olyan eset,
hogy valaki nem tudta tartani a lépést Gaiman zsenijével.
A végtelenbe...
A Sandman újszerűségével kapcsolatban még
egy dolgot ki kell emelni, ez pedig a központi karakter. Morpheusz semmiképpen
sem hős, közelebb áll az antihőshöz. A főszereplő pozitív tulajdonságai
többnyire homályban maradnak, a negatív tulajdonságait azonban kifejezetten
kidomborítja a szerző. Távolságtartó, titokzatos, idegen, rideg, büszke (sőt
arrogáns), lekezelő, kicsinyes, sértődékeny, bosszúálló, önelégült,
nárcisztikus, aki képtelen elviselni, ha nem körülötte forognak a dolgok, vagy
ha nem az ő akarata érvényesül. A történet fő mozgatórugója éppen az, hogy
Morpheusz fokozatosan felismeri saját hibáit, egyre emberibbé válik, de ahogy
szembesül azzal, hogy változik (miközben képtelennek érzi magát a változásra),
bátyjához, Pusztításhoz hasonlóan meg is hasonul. Felismeri, hogy vagy
megváltozik, vagy meghal...
A Prelűdök
és Noktürnök nyitó kötetének lapjain a legyengült, és közel nyolcvan évig a
Földön fogságban senyvedő Álom visszatér a birodalmába, hogy helyreállítsa azt,
illetve útra indul, hogy visszaszerezze elveszett ereklyéit. Gaiman itt még
erős szálakkal kapcsolódik a DC-univerzumhoz, számos alakot kölcsönöz onnan, és
érdekes módon elsősorban a horror eszközeivel dolgozik, ami fokozatosan kikopik
majd a sorozatból. A szerző a kötet nyolcadik füzetét, ahol Álom találkozik
Halállal (Szárnyainak suhogása), tartja az első olyan történetnek, ahol
megtalálta a saját hangját, és innentől kezdve egyre egyenletesebbé válik a
történetmesélés. A második kötet, a Babaház már mozgásba hozza a
képregény több fontos szereplőjét; továbbra is a horror határmezsgyéjén
egyensúlyoz, de a kötet két novellisztikus története (Mesék a homokban, „Egyszer
fenn, egyszer lenn”) szintén bemutat két olyan karaktert, akik később fontos
szerepet játszanak Morpheusz emberivé válásában (Nadát, egyik régi szerelmét,
és Hob Gadlingot, az első embert, akit a barátjának tekint, illetve az utóbbi
történetben köt alkut a tehetségtelen Shakespeare-rel: ihletet nyújt neki,
amennyiben megír számára két darabot). Az Álomország egy rövid
novellagyűjtemény, négy egyfüzetes történetet tartalmaz, amelyek önmagukban is
megállják a helyüket, de közülük három később nagy jelentőségre tesz szert. A Kalliopé
egy múzsa története, akit csapdába ejtettek és szexrabszolgaként tartanak
fogva, míg Morpheusz meg nem menti, mivel ő a gyermeke, Orpheusz anyja. Az Ezer
macska álmából megtudjuk, hogy Morpheusz minden lény álmainak ura, így a
macskáké is, akik régen uralták a Földet (ehhez a történethez az Overture-ben tér vissza). Az utolsó
fontosabb sztori a Szentivánéji álom, amelyben Shakespeare az adóssága
első felét törlesztve előadja társulatával Oberonnak, a tündérkirálynak és
udvartartásának a róluk írt darabot (ezért a füzetért Gaiman megkapta a World
Fantasy-díjat). A Párák évszakában Morpheusz az általa tízezer éve
Pokolba száműzött szerelme, Nada kiszabadítására indul, ahol Lucifer a
kiürített Pokol kulcsával várja. Itt indul Lucifer útja, aki ezután először
Ausztrália tengerpartján napozva, majd Los Angeles-i Lux nevű bárjában
zongorázva tölti mindennapjait (ahogy azt Tom Kapinos showrunner Lucifer
tévésorozatában láthatjuk). Álomhoz pedig bejelentkeznek szinte valamennyi
panteon istenei a kulcsért.
Az ötödik
kötet, a Game of You, már nem jelent meg magyarul. A történet több
szempontból is egyedi a Sandman-albumok sorában. Egyrészt ez az első olyan
hosszabb történet, ami Álmot mellékszereplővé fokozza le. Másrészt ez az első
nyílt Alice-parafrázis Gaiman életművében (amit számos regénye – Sosehol,
Csillagpor, Coraline – követ). Főhőse, a Babaház oldalain felbukkanó Barbie az évek során egy álomkirályság
hercegnőjévé vált, ám már nem álmodik. Az álomvilág lakói azonban kapcsolatba
lépnek vele, mert mindannyiuk sorsa tőle függ, és Barbie az álmokba visszatérve
kalandos utazásra indul. Harmadrészt ez a rész tematikailag is erősen kilóg a
sorozatból: a női fantáziák, szerepek, identitások és sorsok kerülnek a történet
középpontjába, ami bátor lépés egy férfi szerzőtől, Gaiman érzékenységének
köszönhetően mégis működik a sztori. A férfiak legfeljebb mellékalakok lehetnek
a női karakterek mellett, és egyiküknek sem alakul túl jól a sorsa. A leszbikus
pár, Foxglove és Hazel útja is itt indul (az ő történetük a Halál kötetben található két
minisorozatban teljesedik ki). A hatodik album (Fables and Reflections)
egy újabb novelláskötet, amelyben kilenc sztori olvasható, többek között
Orpheusz tragikus története is, akit az apja nem hajlandó megölni, így levágott
fejként éli évszázadokon keresztül az életét.
A hatodik
kötetig többnyire mozaikszerűen alapoz Gaiman, a Brief Lives lapjain
azonban felpörgeti a cselekményt. Ez az epizód egy road trip, amelyben Delírium és Álom rég elveszett bátyjuk,
Pusztítás keresésére indul. Orpheusz segítségével meg is találják, ám a fiú a
segítségnyújtásért cserébe azt kéri apjától, hogy végezzen vele. Hiába találnak
rá, Pusztítás végül nem tér vissza a feladataihoz, hiszen az alkotást választotta
a pusztítás helyett. Viszont érzékeli, hogy Álom is változik, amit ő ekkor még
tagad. Gaiman már korábban is számos utalást tett a konklúzióra, ám itt erősen
belengeti a sorozat végét. Ehhez képest picit befékez, ugyanis a következő
album, a World’s End egy Dekameron-típusú
novellafüzér. Minden dimenzióban és időben egy valóságvihar tombol, ami
egymásba csúsztatja az idősíkokat és a párhuzamos valóságokat. Az úton lévők a
vihar elől a World’s End fogadóban húzzák meg magukat, ahova nem érhet el a vihar,
és annak elültéig történetekkel mulattatják egymást. A grafomán szerző itt érzi
igazán elemében magát, ez talán a leginkább szövegközpontú rész. Gaiman néha
odáig merészkedik, hogy megjelennek a „történet a történetben a történetben”
típusú sztorik is. Az album egy erős cliffhangerrel,
Álom temetésével zárul.
A Brief Lives-tól kezdve
feltartóztathatatlanul zakatolunk a konklúzió felé (még ha a World’s End ad is egy kis
lélegzetvételnyi időt, és áthelyezi a fókuszt a mellékalakokra): a leghosszabb,
közel négyszáz oldalas kilencedik kötet, a Kindly Ones Morpheusz
bukásának és újjászületésének története, ahol az eddig lehelyezett
mozaikdarabkákból végül szépen kirajzolódik az a kép, amit Gaiman elénk
szeretett volna tárni. A korábbi képregények játékos csapongása eltűnik, sokkal
fókuszáltabb történetmesélést kapunk. Gaiman megmutatja, mennyire tudatos és
kiváló mesélő, ahogy az újabb és újabb puzzledarabok a helyükre kerülnek. A
kötet fő témája egyébként a női bosszú, ahogy a Kedveseknek nevezett Fúriák Orpheusz
meggyilkolása miatt porig rombolják Álom birodalmát, és csaknem őt magát is
elpusztítják. Végül azonban a főhős maga dönthet a sorsáról. Rájön, hogy nem
léphet Pusztítás útjára (nem fordíthat hátat a birodalmának), mert túl sokakat
haragított magára, így a múltja mindenképpen utolérné. A tizedik kötet, The
Wake, lényegében epilógus, amely bemutatja, hogyan köszönnek el a sorozat
fontosabb szereplői Morpheusztól (és lényegében az olvasótól), illetve tanúi
lehetünk annak, miként keresi a helyét az új Álom. Miután érzékeny búcsút
veszünk a karakterektől, a 75. számra visszatérünk Shakespeare-hez, aki épp az
Álom által rendelt második darabot, a Vihart írja. Ez a darab
áttételesen magáról Morpheuszról szól, amivel Gaiman arra utal, hogy
főszereplője hosszabb ideje fontolgatta, hogy feladja szerepét.
… és tovább!
Gaiman az
1996-os lezárást követően többször is visszatért az általa teremtett
karakterhez. Az első alkalom az Endless
Nights volt, amely hét történetet tartalmazott, egyet-egyet a Végtelenek
mindegyikével. Ezt követte The Dream
Hunters, amely eredetileg illusztrált próza formájában született, és egy
róka és egy japán szerzetes történetét mesélte el. Ezt később P. Craig Russell
dolgozta át képregénnyé. A tematikusan legerősebben kapcsolódó darab az Overture, amely egyszerre lezárja és
elkezdi a Sandman történetét. Érdemes utólag olvasni, hiszen számos elemet
újraértelmez, korábban elvarratlannak tűnő szálakat magyaráz meg, egységesebbé téve
ezáltal a fősorozatot, ám a cselekmény jelentős része a Sandman első része előtt játszódik, és azt mutatja be, mi az a
kozmikus léptékű esemény, amely annyira legyengítette Morpheuszt, hogy egy
egyszerű halandó bebörtönözhesse. Az Overture
cím nem véletlen: „nyitány”, amely egy darab összes fontosabb témáját tartalmazza,
előrevetíti. Így működik ez a hatrészes minisorozat is. Persze legalább annyi
kérdést nyitva hagy, mint amennyit megválaszol, ráadásul tovább bővíti a
kozmikus entitások körét, megjelennek egyebek mellett a Végtelenek szülei is:
Éjszaka és Idő. Hiába nyit azonban új lehetőségeket, a Neil Gaiman-féle Sandman 2015-ben az Overture-rel talán végleg lezárult. Befejeződött és elkezdődött,
mint egy saját farkába harapó kígyó. Ilyen a gaimani Végtelen történet. Szóval
adott a kérdés: hol is kezdjem?
Sandman – Az álmok fejedelme 1-4, Cartaphilus, 2009-2011.
Fordította: Tótth Benedek.
Death – Halál (Teljes gyűjtemény), Fumax, 2018.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|