Magyar MűhelyIfjúságkép a 60-as évek magyar filmjeiben – 2. részApák a fiúkrólHirsch Tibor
Fiatalság:
szabadság
Magyarországon
Jack Kerouac 1957-es Útonját, a beat-nemzedék,
és egyben a cél nélküli útkeresés bibliáját szűk évtizeddel később adta ki a
Magvető kiadó. Egyáltalán, a hatvanas évek végére a „hobó” figurája több
forrásból ismert, mégpedig a dekadens nyugat olyan delegáltjaként, akit
életkora is meghatároz: szabadsága (vagy vágya a szabadságra) egyértelműen
generációs ismertetőjegy.
Ami a
helyváltoztatás szabadságát illeti, ennek fordulatairól, és persze
megjelenítésének vizuális kliséiről minden filmcsináló érezte, hogy
anakronizmus egy olyan országban, melyben a „hobó” átlagosan kétszáz kilométer után
országhatárba ütközik, és ott fordulhat is vissza, hiszen még a baráti országok
felé sem szabad az út, a „több ablakos” piros útlevél korszakának bőven előtte
vagyunk. A mozgás szabadsága és az új generáció összekapcsolása ennek ellenére
megjelenik a filmekben, elsősorban olyan keretekkel helyettesítve az eredeti
amerikaiakat, melyek Magyarországon is valószerűek.
Bacsó
Péter Szerelmes biciklistákjának –
talán legértékesebb, képekkel, zenével, montázzsal igazi „szabadságkultuszossá”
tett jelenetsora rögtön a film elején látható: a készülődés, indulás, a város elhagyásának – a szabadulásnak
– képei. A szabadságról van szó: nem érezzük, vagy legalábbis nem illik
éreznünk a különbséget: hogy mindez kevesebb, mintha a barátok hatalmas
motorokkal, és nem biciklivel, ha számolatlan ezer mérföldekre, és nem a
félnapos kerekezéssel elérhető Balatonhoz igyekeznének. A Herskó János rendezte
Szevasz Vera hősnője a maga
vándorlásaihoz nem kap hasonló hangulati keretet, de ami az övét a mintával
egyenértékűvé teszi, az maga vándorlás célja és ritmusa: a „figyelő” hős dolga
itthon is, ahogy akármely régi- vagy új pikareszk mesében, hogy tanulságos
életepizódokba keveredjen, és az epizódok tanulságait megélje. Bacsónál a Nyár a hegyen végén, mintegy nemzedéki
referenciaként, igazi vándorló fiatalok bukkannak fel az idősebb hős hegyi
remetelakja közelében: mintegy jelezve, van ilyen: létezhetnek semmiből érkező,
egyetlen éjszakára szállást kérő hobó-szerű fiatalok a Balaton-felvidék magyar
valóságában, a hatvanas évek derekán: olyanok, akikről nem tudni, honnan
jönnek, hová mennek. Általában azonban
mégis érvényes, hogy pusztán a pikareszk cselekmény kedvéért, csupán a
fiatalokhoz kapcsolódó szabadság-képzetek felkeltése érdekében nincs magyar
film, ami durva erőszakot tenne a hazai földrajzi, vagy politikai realitásokon.
Sőt. Ha óvatosan is, de dönthetett a rendező ezekben az években már úgy is,
hogy erre a helyzetre fölhívja a figyelmet, azaz a nemzedékhez társított
hobó-klisét, a vándorlás szabadságát, mint hiányt mutatja meg.
Megint két Bacsó-film kínál példát: az 1968-as Fejlövés
és az 1970-es Kitörés Az utóbbi a korszak egyetlen olyan filmje,
melyben a hős – a kor erre kitalált, illetve átértelmezett kifejezésével – „disszidálni”
próbál, és emiatt börtönbe is kerül. Ami a Kitörésben a
disszidálás-epizódot sajátos kontextusba helyezi: maga a film címe. A hős „kitörni”
próbál, és a kitörés első formája volna csupán a helyváltoztató szabadság
kiélése, vagyis az ország elhagyása. Amikor ez nem sikerül, másféle szabadság
kerül sorra: a problémás „amerikai” helyett, az „európai minta”: a
nonkonformizmus helyben megélt szabadsága. Mintha bizony az író-rendező maga
terelné a hőst abban az irányba, ahol a nemzedéki ethosz kiteljesedésének
esélye van, amennyiben legalább valódi, konfliktusos történet kanyarítható a
fiatalember most már itthoni próbálkozásai köré. A Fejlövésben nem
csupán epizódként jelenik meg a disszidálási kísérlet, hanem a film szinte
teljes idejét kitöltő csavargás-narratíva csúcspontjaként. A történet, mely
valóságos bűnesetet dolgoz fel, három fiatal története, akik egy ideig célt
keresve lopott autóval utazgatnak, majd közös öngyilkosságra határozzák el
magukat, de csupán egyikük hal meg. A másik kettő – fiú és lány – nekivágnak a
határnak, de végül meg sem próbálnak átszökni rajta. A film a klasszikus road-movie
dramaturgia szerint építkezik, amennyiben a vándorlókat sehol sem fogadják
jól, vagy fogadják be – még a Kovács Kati alakította hősnő anyja sem –, és
ezért az utazás célja egyre homályosabb, míg teljesen el nem vész. A
helyváltoztatás szabadságában, ha a cél végleg eltűnik, akkor a halálnak kell
jönnie. Ez akár Denis Hopper három évvel későbbi, globális kultuszfilmjének
üzenetével is egybevághat – ami viszont nem vág egybe, az a folytatás: a Szelíd
motorosok világában aligha volna értelmezhető, hogy a halállal egyenértékű,
sőt, csak utána következő „kitörés” nem más, mint az ország elhagyásának
kétségbeesett kísérlete.
A Fejlövés mindenesetre a meghiúsult disszidálással,
mint csúcsponttal, a nemzedéki ethoszt fejtegető korabeli filmek közül a
legkomorabb, sőt mondhatni, a generáció esélyeit illetően egyedülállóan
borúlátó darab. A nemzedék értékrendjén belül – a film első negyedében – a
nonkonformizmus, a „másképpen élni” szabadságáról mesél, és miután ezt megélni
nem sikerül, hiszen a hősök a maguk értékrendjéhez ragaszkodva nem kaphatnak
helyet ebben a világban, csak ezután következik a másik szabadság-forma, a
vándorlás szabadsága. Erről viszont a film, az évtizedben egyedüliként,
mégiscsak kimondja, hogy megélni nem másért lehetetlen, mint éppen a zárt
országhatárok miatt. A Kitörésben ez (mint a megélhetetlen szabadság
illúziója) csupán az első zsákutca, amiből a hősnek vissza lehet fordulni,
bekerülni a generáció konfliktus-gazdag játékterébe, a Fejlövésben a végső
zsákutca, és a halállal egyenértékű, ahová hiábavaló kitörési kísérletek
sokasága után jutnak el a hősök. És bár e korábbi kitörési kísérletekből csupán
a legutolsók kapnak valóságos jeleneteket a filmben, azért mindhárom fiatal
munkásszállásos, állami gondozott előéletét éppen ilyen reménytelen
próbálkozások sorozataként kell a nézőnek elképzelnie, ahol a szabadság növekvő
hiánya éppen a történet idejére csap át mennyiségből minőségbe, benne az öngyilkosság
vagy legalább disszidálás gondolatával. Hogy ne lehessen félreértés, Bacsó
nyugati fiatalokat is mutat, akik az akkor egzotikusnak számító francia
kisautójukkal, izgalmas hajviseletükkel hirtelen fölbukkannak az országúton,
ugyanott, ahol a magyar generációs ethosz-őrzők is haladnak, lopott járművel a
valóságos és a képletes halál felé, de még a száguldás pillanatokra hangulatot
teremtő szabadság-illúziójával. Ez a rövidke epizód a kor lehetőségeihez képest
súlyosan rendszerkritikus allegória. Egy nemzedék, de két világ találkozását
látjuk: a szabadság – a mozgás szabadsága is – mindkét világban a nemzedéki
ethosz része. Az egyikben valóság, a másikban illúzió, sőt, halálba vezető
önbecsapás.
Fiatalság:
életmód
Ezt pontosítanunk kell: nem egyszerűen „fiatalos
életmódról”, hanem öregeket provokáló életmód választásról van szó, az életmód
szabadságáról, aminek irodalmi, filmes, zenei híradásait végképp nem képes a Vasfüggöny
elzárni az érintettektől.
Mészáros Márta zenés filmjében, a Szép lányok, ne
sírjatokban (1970) sejlik föl először, hogy e tekintetben miféle
szabadságot élhetnek már meg a hatvanas évek végén az új generáció tagjai. Ezek
azonban a privátélet – életmód és stílus – töredékét fedik le: konkrétan új
zenét, új nőeszményt, új szexuális szabályokat. Ez jóval kevesebb, mint amit az
idehaza is köztudatba szivárgó tengerentúli minták kínálnak, Krisna-tudattól
ruha- és hajviseletig, kommuna-életformától kábítószer fogyasztásig. Magyar
produkció ezekben az években nyilván csak úgy és csak ott kapcsolódhatott
ehhez, ahol nem korlátozta sem a cenzúra az egyik oldalon, sem a valóság a
másik oldalon. A Szép lányok, ne sírjatok éppen ilyen film, melynek
becsületére válik, hogy az életmód-radikalizmus efféle képei – például a
kommunaszerű együttlakás sejtetése – a hazai realitásokhoz igazodva szürkébb és
szerényebb annál, mint amilyen egy ilyen zenés darabban akár lehetne is. „Bosszantó,
ha sehol egy kégli” – éneklik Illésék a háttérben, és nem csupán a dalban
szereplő házmester, de egyenruhás rendőrök zavarják meg a filmbéli házfoglalókat.
Ez volna az engedmény a valóságnak. A rendőrök szépen kérnek, és nem veszik elő
a gumibotot: ez volna az engedmény a cenzúrának.
Mészáros Márta filmjének témája a felszínen: a
hősnő szabadon párt választ. Mészáros Márta filmjének témája a mélyben:
mindenki más életmódot választ, olyat, ami az apák-anyák nemzedéke
számára provokáció.
Amúgy finom, de fontos különbség van a provokatív
életmód választás és a provokatív életút-választás között. Az elsőben a
szülők nemzedékének ízlését teszi csupán próbára a fiatal, a másodikban a
vágyait. Az elsőhöz Mészáros Márta akár bátorítást kínálhat, a másikhoz – az
útválasztásban testet öltő lázadáshoz – egy másik, Banovich Tamás rendezte film,
az Ezek a fiatalok (1967), legfeljebb ha óvatos kompromisszumot. Miről
is van szó? Egy korábbi, akkor már itthon is fontos nyugati példa: a messzi
Albionban másfél évtizeddel korábban mozgalmat indított el John Osborne
drámájának, és Tony Richardson filmjének, a Dühöngő ifjúságnak hőse, bizonyos
Jimmy Porter, aki nem akar értelmiség lenni, bár megtehetné.
Ez volna az a bizonyos „provokatív életút-választás”.
Nem lehetett könnyű hasonlót honi viszonyok közt mutatni, de a probléma élét
közben el is venni.
A generáció „atyáskodó” filmes leírásai közül már
címadásával is kitűnő, mivel célját naiv nyíltsággal megfogalmazó mozidarabban,
Banovich filmjében az a főkonfliktus, hogy az ifjú hős érettségi után szülei
szándéka szerint inkább egyetemre menjen, vagy inkább kétkezi munkásnak álljon.
Laci – ha csupán a középosztály-létet elutasító Osborne-hős távoli
rokona is – ez utóbbit választja. Elsősorban azért, mert a
gyárban vezetheti azt a beatzenekart, amit maga vitt sikerre, a gimnáziumi
osztálytárs, Koncz Zsuzsa, és az Illésék baráti támogatásával, és mert a
gyárban talán a szerelem is várja. A türelmes szülők, különösen az apa –
valószínűleg maga is a „fényes szelek” korszak kádernemzedékének tagja
– pedig végül, ha nehezen is, elfogadja fia döntését. E döntésnek amúgy
több egymást kioltó üzenete van. Nonkonform, lázadó döntés, egyrészt, mert
azért mégiscsak a szülők kívánsága ellenében történik, és, mert ha az egyetem –
még a létező szocializmusban is – az elithez-tartozás útját kínálja, akkor
ennek megtagadása nyilván elit-ellenes demonstráció is. Másrész viszont az
elit-ellenes demonstráció még mindig megfelel a hivatalos államideológia
kínálta régi értékrendnek. Vezető értelmiségi család gyermekeként a
munkásosztályhoz csatlakozni, vagyis a „polgári utat” megtagadni: ez nyugati
mintájú generációs lázadásként is, de az apai nemzedék, a „kádergeneráció” régi
értékrendjének újrafelfedezéseként is értelmezhető. Mi több, furcsa módon még a
polgárpukkasztó zene is ide, a gyárhoz, a gyári zenekarhoz, tehát a részben nagyon
is konform nonkonformizmushoz kapcsolódik.
Laci tehát mindezt szelíden levezényli – minden „free
cinema – dühöngő ifjúság” allúzió nélkül –, szüleivel könnyen egyezségre jutva.
Ennyi volna az életút-választás szabadságával – nevén nevezve: az igazi
lázadással – való kacérkodás ritka példája a hatvanas évek termésében. Kompromisszum:
mégis szép. Szép, hogy megszülethetett.
Fiatalság: forradalom
Forradalomról
beszélünk, de valójában, tágan értve, csak a radikális cselekvés kultuszára
gondolunk, vagyis gondolhattak azok, akik a dolgot annakidején szóbahozták,
válaszolva a maguk kérdésére, hogy ugyan miféle Lajtán túli importcikk is
hiányozna még a létező szocializmus ifjúságának.
„Elnézést
főnök, agyamra megy ez a nagykövet!… És a spenótot megette?” – így indul egy, a
korszak filmes ábrázolásai között igen ritka, jelenben játszódó, mégis
forradalomidéző párbeszéd. Amúgy csak egy vicc. Bacsó Péter Kitörése kínálja az évtized egyetlen
olyan jelenetét, melyben a pesti bölcsészkar hallgatói eljátsszák a film munkáshőse
előtt, hogy ők egy túszejtő – nagykövetrabló – balos gerillacsapat volnának.
Az
epizód bizonyítja, hogy a forradalom-közeli fiatalság hiteles megmutatása érdekében
a jól értesült rendező 1970-ben már nem csupán a két évvel korábbi párizsi
eseményekre, hanem az éppen ekkor aktivizálódó németországi Vörös Hadsereg
Frakció legfrissebb akcióira is odafigyelt. A dialógus amúgy, azon kívül, hogy
a hősnő ellenszenves diáktársait kívánja jellemezni, fontosabb dramaturgiai
funkcióval is bír. A lány maga is egzotikus mintát keres a radikális
cselekvéshez – konkrétan Che Guevarát. Az ő képét viszi magával, amikor
szerelmével összeköltözik, azzal a munkásfiatallal, aki másképpen értelmezve a
radikalizmust, disznót hizlal egy városszéli putriban. Amikor pedig mindehhez
szíve hölgye gyengének bizonyul, és innen visszatér kényelmes leányszobájába, a
Che Guevara képet már nem viszi tovább: nyilván megérti, hogy a generációnak,
ahová amúgy tartozna, lényeges jegye belőle hiányzik, tehát annak balos
jelképéhez sincs joga. A rendezői sugallat azért persze nem ennyire egyértelmű.
Bacsó, a Budapesten nagykövetrablást játszó egyetemisták tenyérbe mászó
figuráival egyrészt nyilván kritikát fogalmaz meg az ekkor már több éve, a
hatalom részleges védelme mellett spontán tüntetésekkel nyugati demokráciák
proteszt-közegét imitáló KISZ-fiatalokról. Másrészt, talán vallomás is tesz
saját nemzedéktársairól, akiknek nagyon is rokonszenves az a világ, ahol a
diáklázadók, balos nagykövetrablók, vagy maga Che Guevara kínálja a radikális
cselekvés hiteles mintáit. Csakhogy – minden titkos rokonszenve mellett – mindezekkel
a magyar valóságra vetítve mégsem kezdhet mást, minthogy ábrándként, játékként
ellenszenves alakokhoz társítja.
Pedig
éppen Bacsó Péter filmjeiből süt legjobban a vágyakozás: a filmcsináló apáknak olyan
ifjú örökösökre volt szükségük, kik a megromlott „kádernemzedéknek” tükröt
tartva, visszavezetik őket a maguk szép, harcias, ethoszához. Vagyis
gyermekeikre-unokáikra pillantva az ifjúsági témákba bonyolódó idősödő filmrendezők
szívesen láttak volna forradalmárokat.
Éppen –
csak, biztos, ami biztos – az épülő szocializmussal azért mégis kokettáló, „érted
haragszom” forradalmárokat.
*
Összegyűjtöttük
tehát – két részre osztva a „hozzávalók” listáját –,
hogy mi mindenből gondolták kikeverni a modern fiatal személyiségét,
értékrendjét a kor felelős kultúraformálói, köztük filmrendezők a hatvanas
években, egy olyan recept alapján, amit a vasfüggönyön túl írtak, és nem csupán
a pontos másolat volt tilos, de az említett hozzávalókhoz sem lehetett itthon
mind hozzáférni, és főleg nem egyszerre.
Vagyis
az egyes összetevők egyenként, évről évre, bukkannak föl a filmvásznon. A
nonkonform zene és tánc már az évtized fordulóján megérkezik, a szexuális
forradalom az évtized elején, öltözködés és hajviselet az évtized közepén. A „forradalomról”,
radikális cselekvésről szóló, és közben generációhoz kötött jelzések – immár a
politika világából – inkább az évtized végén futnak be, igaz, akkor
halmozottan, egymásra licitálva. A „fiatal forradalmár” képe persze már
korábban, 1959-től, a kubai gerillák hatalomátvételétől számítva formálódik az
európai köztudatban, ugyanakkor Che Guevara mítosza mégiscsak 1967-ben, halála
után születik meg. Afroamerikai megmozdulások híreivel ugyan tele van a hatvanas
évek hazai sajtója, de a „fiatal polgárjogi tüntető” mégiscsak Malcolm X
1965-ös meggyilkolása után, és a fekete radikálisok képileg is jól azonosítható
imázsának terjedésével válik a nemzedéki ethosz összetevőjévé. A kínai
kulturális forradalom hírei részben közvetlenül, részben a vietnami háború
híreihez kapcsolódva érik el a szélesebb hazai nyilvánosságot. Még 1965-ben
születik meg egyetemi hallgatók KISZ-en belüli, mégis külön úton járó
csoportosulása, a Vietnámi Szolidaritási Bizottság, mely hamar maoisták
gyűjtőhelye lesz. A fiatal vörös gárdista – részben már nemzedéki – képe
ugyanakkor csak két esztendővel később kezd el terjedni, amikor a vörös
gárdisták és a hadsereg összecsapásáról is érkeznek a hírek, ezzel a Mao
manipulálta Vörös Gárdának hirtelen „forradalmi jellege” lesz, amikor a nyugati
diáklázadások résztvevői itt is, ebben is értékrend-mintát keresnek maguknak.
Ugyanakkor
bármelyik, egymástól igen különböző korabeli mozgalom hasonlít abban, hogy
ugyanazt a hősi narratívát sugallja annak, aki szimpatizál velük. Eszerint volt
valaha egy tiszta, balos érték, majd
ez besározódott: az új nemzedék dolga, hogy újra megtisztítsa. Eszerint a „fényes
szelek” ethosz és a hatvanas évek eszmélőinek vélt értékrendje közti viszony –
vagyis apák és fiúk viszonya, úgy, ahogy az apák filmjeiben megjelenik –
hasonló Mao és a Vörös Brigádok viszonyához. Kell egy idős kommunista, aki
örömmel nyugtázza, hogy fiatalok a mozgalom népi gyökereinél keresik az
igazságot, hogy leleplezzék, esetleg átneveljék a burzsoává silányuló
középkorúakat, akik talán ugyaninnen, vagyis jó helyről indultak, de azóta
rossz, langyos, megalkuvó útra tévedtek. Innentől kezdve a dramaturgia ismerős:
a hatvanas évek „ifjúsági problémás” magyar filmjei több példát is kínálnak a régi
mozgalmár és fiatal radikális olyan dialógusaira, ahol párhuzamokról, esetleg
régi-új értékekről, és persze értékátadásról van szó. Akad ilyen dialógus a Nyár a hegyenben, akad a Kitörésben, de már a Szerelmes
biciklistákban is.
A 68-as
nyugati színtér ugyanakkor hiába kínálta a nem is túl távoli forradalmi
példákat, hiába lelkesedett értük „magánemberként” a filmcsináló is, nem volt
módja Magyarországon játszódó, szinkron idejű filmek meséjébe emelni. A
cenzúrából és a hazai viszonyok egyszerű realitásából következő kombinált
akadályt egyedül Jancsó Miklósnak sikerült elhárítania azzal, hogy a Fényes szelekben (1968) egymásra
kopírozott két korszakot. Ezek közül az egyik volna a politikai jelen,
diáklázadásaival, polgárjogi tüntetéseivel, a terror pekingi tombolásával, a
másik a múlt, a 40-es évek, a „fényes szelek” tényleges időszaka – amikor a
baloldali hivatalos és baloldali nem hivatalos hatalom, a 60-as évek végi kínai
valóságához hasonló viszonyban rövid ideig együtt létezhetett egymás mellett.
Ami
viszont „hatvannyolc” valóságos,
politizáló jelenét illeti, annak – bármennyire is fontos volt az apák
értékrendjében és a kép kialakításában, amit fiaikról formáltak–, szinte nyoma
sincs azokban a filmekben, melyeket az apák fiaikról, vagy a róluk alkotott
ábrándképről csináltak, csinálhattak ebben az amúgy mozgalmas évtizedben.
A
szigorú munkásfiú (Oszter Sándor alakítja) értetlen kívülállóként hallgatja az
egyetemisták fecsegését, aztán barátnőjéhez fordul. „Te, mi van azzal a
nagykövettel?” – „Oh, te hólyag… ezek csak
nosztalgiák!” Hát igen. Nosztalgiázunk.
Az írás a NKFI által támogatott, 116708-as számú, A
magyar film társadalomtörténete című kutatás része.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|