Magyar MűhelyBeszélgetés Topolánszky Tamás YvannalCurtiz KanadábanPető Szabolcs
„Itt vagyunk a
Niagara-vízesésnél és ide a Curtiz
hozott el.” Interjú a montreali filmfesztivál fődíjas filmjének rendezőjével.
A Curtiz című
– a Médiatanács támogatásával készült – magyar alkotás nyerte a 42.
Montreali Filmfesztivál fődíját, amelynek főszereplője a Casablancát rendező, magánéleti gondokkal küzdő, budapesti
születésű Michael Curtiz, azaz Kertész Mihály. A díj fontosságáról, a
hollywoodi aranykorról, a forma meghatározó szerepéről és a jövőbeli tervekről
a film rendezőjével, Topolánszky Tamás Yvannal beszélgettünk
egy kicsit, akit még a díjátadó után, Kanadában sikerült utolérnünk.
*
Kertész
Mihály volt az első magyar származású rendező, aki megkapta az amerikai
filmakadémia legrangosabb díját. 1886-ban született Budapesten, tizenhét éves
korában elszökött otthonról egy cirkusszal, majd színésznek tanult, végül
diplomát is szerzett a Színiakadémián. Dolgozott itthon, Dániában, Ausztriában,
majd Németországban is, végül 1926-ban az Amerikai Egyesült Államokba emigrált.
Michael Curtiz néven több mint száz filmet készített Hollywoodban, köztük élete
fő művét, az 1942-ben bemutatott, a később három, köztük a legjobb rendezőnek
járó Oscar-díjjal kitüntetett Casablancát.
Magánéletéről kevés információ maradt fent, azt azonban tudni lehet, hogy
nagyon összetett és megosztó személyiség volt, nyers, cinikus, kemény stílusa
sokak „gyomrát megfeküdte”, de az angol nyelvhez való viszonya is sajátos volt.
Karakterét a filmben Lengyel Ferenc játssza, a női főszereplőt, Curtiz felbukkanó lányát, Dobos
Evelin, feleségét Barabás Nikolett formálja meg, de számos külföldi színészt is láthatunk
a produkcióban, hogy csak Declan
Hannigant, Yan és Rafael Feldmant, Scott Alexander Youngot
vagy Caroline
Boultont említsük. Sümeghy
Claudia volt a
producer, Hutlassa Barnabás társproducerként Nemes Jeles László új
filmje, a Napszállta mellett ezt a
munkát is segítette, szintén társproducerként működött közre Romwalter
Judit (Sparks
Camera and Lighting), a forgatókönyv elsősorban Bak Zsuzsanna érdeme, az operatőri feladatokat Dévényi
Zoltán látta
el, a vágó Bodoky Eszter volt, míg a zenét Subicz
Gábor jegyzi. A Médiatanács
Fehér György-pályázatán támogatott filmet várhatóan jövő februárban láthatja
majd először a nagyközönség a Duna TV műsorán.
Az augusztus 23. és
szeptember 3. között megrendezett kanadai filmfesztivált a világ legjobb,
A-kategóriás fesztiváljainak egyikeként tartják számon. Mindenekelőtt
gratulálunk, lenyűgöző lett a végeredmény. Lehetett valamit előre sejteni?
Én nem voltam a zsűri
közelében, így nem igazán hallottam, milyennek látják a Curtizt, de menet közben összebarátkoztunk filmes kollégákkal, egy
lengyel producerrel például vagy izraeli filmesekkel, és ők mesélték, hogy
nagyon szereti a zsűri és folyamatosan kiemelik. Emiatt azért bizakodóak
voltunk. Amikor kimondták a nevünket, az azért lett nagyon felemelő, mert egy
A-kategóriás fesztiválon ugye egy film általában csak egy díjat kap, és a
legjobb rendezőnél már kimondták az Örök
tél rendezőjének, Szász Attilának a nevét, így nagyon „rizikós” lett a
vége. Én egyébként is rövid távon – ahogy fogalmazni szoktam – abszolút
pesszimista vagyok, a hosszú távú terveimet tekintve pedig javíthatatlanul
optimista. A díjátadókon általában mindenről előre lemondok, de most valahogy
nem ez volt az érzésem, sokkal inkább az, hogy nem vagyunk teljesen
esélytelenek. Életemben először talán.
Milyen
visszajelzéseket kaptál a többi filmestől kint a helyszínen?
Szerencsére nagyon
szerették a filmet. Most átjöttünk Torontóba forgalmazókkal tárgyalni, de
előtte, Montrealban is találkoztunk sok szakmabelivel, akik nagyon komoly
képviselői a filmiparnak az államokban, Los Angelesben és nagyon pozitív
visszajelzéseket kapunk. A legnagyobb disztribútorokkal sodor bennünket össze
az élet, persze ilyenkor a részletekbe még nagyon nem megyünk bele, de mindenki
kiemel valamit a filmből. A nehézség az az, hogy „mindent vagy semmit” alapon
megy minden ennél a filmnél, hiszen nagyrészt angol nyelvű – csak a
legszemélyesebb dolgok hangzanak el magyarul –, ezért jó esélye van a
világterjesztésre. Mi most csak olyanokkal tárgyalunk, akik egész világon
terjeszthető filmbe vágnak csak bele, de nyilván ők azok is, akik a legtöbbet
rágódnak egy-egy filmen.
Még a forgatás idején
azt nyilatkoztad, hogy ahogy haladtok előre, egyre biztosabb, hogy a film
kamaradráma lesz. Az lett?
Én azt hiszem, hogy
igen. Nagyon praktikus, hálás döntésnek bizonyult, hogy kamaradráma legyen
belőle. A játékfilm műfajához nagyon alacsony, a mi életünkben azonban hatalmas
összeg, amit kaptunk a Médiatanácstól a film elkészítéséhez. Ezt úgy kellett
használunk, hogy a film gyártható legyen, de a minőségében se kelljen kompromisszumokat
kötnünk. Éppen ezért elhagytunk olyan részeket például, amelyekben megmutattuk
volna Curtiz otthonát, ahogy szórakozik különböző hollywoodi éttermekben, vagy azt,
hogy hogyan nézett ki a Sunset Boulevard abban az időben. A műfajválasztás segített
gyártástechnikailag is, azaz, hogy minél kevesebb költözéssel, minél
költséghatékonyabban meg tudjuk oldani a forgatást. A sztori szempontjából is
fontos volt, egyfajta „karám”, ami ugyan leszűkítette a lehetőségeinket, de
közben nagyon izgalmassá is tette az egészet.
Egy korábbi
interjúban azt is említetted, hogy a filmkészítés állandó kísérletezés és
felfedezés – ezért is vonz annyira Hollywood aranykorszaka, az 1930-as, 40-es
évek világa. Kísérletezés szempontjából mi volt ebben a munkában a legizgalmasabb?
Rengeteg dolog, de talán
a világítást emelném ki. Tudtuk ugye előre, hogy fekete-fehér lesz a film – de
persze színesben veszi fel az ember –, de meleg fényű lámpákkal világítottunk,
ami színesben katasztrofálisan néz ki, de fekete-fehérben meg olyan lesz, mint
Hollywood aranykorában volt, amikor „dézsából öntötték” a fényt, nem nagyon
volt lágyítás. Megpróbáltuk ezt visszahozni. Bizonyos szempontból a kutatómunka
is kísérletezés volt. Rengeteg formai, színbeli, stílusbeli attribútum van,
ebbe kellett fejest ugrani, megnézni, hogy mi az, ami a lehető legjobban áll a
filmnek, és hát a sajátos kameramozgás is egy folyamatos kísérletezgetés.
Például a
vacsorajelenet esetében az elején.
Pontosan. Bár körülbelül
180 oldalban lefektettünk előre mindent, a beállításokat, a kameramozgásokat,
mindent lefotóztunk előre, minden megvolt photoboardban, épp a vacsorajelenet
volt az, aminél fogtuk a fejünket, hogy vajon kibírja-e ennyi időn keresztül a
forgómozgást a néző. Ráadásul három-négy óránk volt az egészre, pedig talán
kellett volna három-négy nap is, előre lepróbálni például, de erre nem volt
lehetőségünk. Végül kitartottunk mellette. Tizenkilenc nap alatt vettük fel az
egészet, illetve egy nap pótforgatásunk volt, a főcím alatti lassított
felvételekhez.
Csak magyar
helyszíneken forgattatok, mégis idehoztátok Hollywoodot. Hogy tudtatok ennyire
amerikai hangulatot adni minden apró részletnek?
A legfontosabb itt is a
kutatómunka volt, már az íráshoz is – Bak Zsuzsannával írtuk ugye együtt a
forgatókönyvet, aztán csatlakozott hozzánk Ward Parry amerikai forgatókönyvíró.
Azt hiszem, hogy mindennek a kulcsa az előkészítés, az adott világ megismerése
a lehetőségekhez mérten, hiszen háromnegyed évszázad eltelt azóta. Rendezőként
fontos volt, hogy ösztönözzem a stáb többi tagját is, hogy a saját szakmájában
elkezdje ezt. A látványtervező, Kiss Dorka, illetve az ő mentora, Rajk László
voltak a megálmodói a díszletnek, de nagyon nagy szerencsénk volt abban, hogy
rengeteg fotó állt rendelkezésünkre, nem csak a Casablancából, de a film díszleteiről is. Az egyik jelenetben a
budaörsi reptérre látunk ki, ahol van egy nagy rét, ott nagyon szépen fel
lehetett építeni Hollywoodot.
Média design szakon
végeztél, már az első képkockákon látszik, hogy a forma itt is nagyon fontos
volt a számodra. Mi volt meg előbb: az, hogy az aranykorról fogsz filmet
forgatni, a sajátos képi világ ötlete, azaz a forma, vagy a sztori, az abban
rejlő lehetőség?
Ha mondjuk ezt az
interjút négy éve csináljuk – merthogy akkor döntöttem el, hogy Curtizről
szeretnék filmet készíteni – és megkérdezed, hogy fogok-e valaha fekete-fehér
filmet csinálni, akkor egyértelműen azt mondtam volna, hogy biztosan nem.
Nemhogy első nagyjátékfilmként, de életemben soha. A személy volt meg legelőször,
hallottam róla mindenféle anekdotákat, de hogy ebből egy egészestés
nagyjátékfilm is lehet, arra csak később jöttem rá. Aztán ezek a „kedves”
anekdoták – hogy hogyan beszélt a stábja tagjaival, hogy menetközben gyakran
átváltott angolról magyar káromkodásra egy mondaton belül – összeálltak
történetté, majd ahhoz kerestem formát, általában ez így van. Nagyon szeretem
azt az interjút, amiben Spielberg beszél Curtizről – méltatva őt –, hogy nem
volt saját stílusa, hanem mindig a kerethez igazodott. Nagyon fontosnak tartom,
hogy a rendező ne nyomja rá az egóját egy történetre, hanem alkalmazkodjon
hozzá.
Hogyan tovább
fesztiválok tekintetében? Ez most egy hatalmas siker, de nem lepődnék meg azon,
ha a forgatókönyv, az operatőri munka, a vágás vagy akár a filmzene is díjakat
nyerne majd valahol.
Minden díj fantasztikus
elismerés, de az is nagyon izgalmas, hogy az ember el tud kezdeni világot látni
és nem nyaralásképp megy el valahova, hanem a film viszi. Tegnap például a
Niagara-vízesésnél voltunk a feleségemmel – aki ugye a film producere –, a
forgatókönyvíróval és az operatőrrel, és mondogattuk magunknak: milyen
fantasztikus, hogy itt vagyunk a Niagara-vízesésnél, itt ülünk egy hajón, és a Curtiz hozott ide bennünket. Ez a
győzelem, a film sikere most feltett valamennyire bennünket a térképre, kapjuk
a különböző meghívókat fesztiválokra, de ami talán ennél is fontosabb lenne,
megállapodni terjesztőkkel, hogy a film a lehető legtöbb emberhez eljuthasson.
Elsősorban ezért csinálunk filmet, nem önmagunknak. Illetve ha már azt fogjuk
érezni, hogy elindult a Curtiz a
saját útján, a saját ösvényén, szeretnénk „elengedni a kezét”, hogy ne
üldögéljünk sokáig a babérjainkon, hanem az új tervekkel kezdjünk el
foglalkozni.
A mecenatúraprogram
támogatásával készül Merülés címmel egy kisfilmed
is. Azzal hol tartasz, és mik ezek az új tervek?
A Merülés elkészült, most fesztiváloztatjuk és reméljük, hogy minél
hamarabb meghívják valamelyik nívós fesztiválra, aztán a nagyközönség is láthatja
majd – ez egy kisjátékfilm Bánsági Ildikó és Halmos Fatime főszereplésével,
nagyon szeretjük ezt a projektet is. Van még két új nagyjátékfilm-ötletünk. Az
egyik a – nem titkolt módon – DVNA
című, amihez már készült egy teaser. Nálam nagyon
bevált, hogy az ötlethez forgatunk egy egyperces hangulatfilmet, hogy mi magunk
is tisztábban lássunk, meg persze azért is, hogy meg tudjuk mutatni: nagyjából
így nézne ki majd a film. Van egy másik is, de ott még csak a „gondolati
csíránál” tartunk, arról egyelőre nem árulnék el többet.
A Levél Istenhez és A lehetetlen határán című filmjeid is a Magyar Média Mecenatúra Program
támogatásával készültek korábban. Mondhatjuk, hogy ez mára egy bevált
együttműködés?
Nagyon szeretem ezt a
programot, azt gondolom, hogy a lehető legjobb platform arra, hogy az ember
minőségi munkát tudjon az asztalra letenni, nagyon jól biztosított háttérrel. Ez
egyfajta „hűség” is a részünkről. A Curtiz
kapcsán is menetközben dőlt el, hogy tévéfilm helyett hosszabb nagyjátékfilm
lehet belőle, amiben a mecenatúrás munkatársak maximálisan támogattak
bennünket. Most nagyon boldogok vagyunk. A stábból mindenki egy emberként volt
benne a filmben, mindenki abszolút a sajátjának érzi, ami azért egy
nagyjátékfilm esetében, amin 150-200 ember dolgozik, ritka. Nem csak munkaként
tekintettek rá, ahogy a sikert is mindenki sajátjának érzi, és ez nagyon
fontos.
AZ ALKOTÓRÓL DIÓHÉJBAN
Topolánszky Tamás Yvan
filmrendező. A Halluci-Nation produkciós cég alapítója és tulajdonosa.
Diplomáját a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) média design szakán szerezte.
Szenvedélyesen rajong a klasszikus Hollywood és annak minden vívmánya iránt.
Munkáit egyedi, konceptuális látásmód és a finoman hangolt történetmesélés
jellemzi. 2014-es Levél Istenhez című
kisjátékfilmje számos magyar és külföldi fesztiválon szerepelt, A lehetetlen határán (2016) című, magyar
parasportolókról készített alkotásával pedig a dokuműfajban is kipróbálta
magát. Az idén befejezett Curtiz az
első nagyjátékfilmje, amellyel az idei, 42. Montreal World Film Festival
legnívósabb, World Competition kategóriának nagydíját hozta el. Felesége és
állandó alkotótársa Sümeghy Claudia producer, brand-manager.
Az interjút készítette
és a megjelenését támogatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság.
További interjúk és
filmajánlók: mediatanacs.blog.hu
Bővebben a támogatási
rendszerről: mecenatura.mediatanacs.hu
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|