KritikaAz első emberA betöltendő űrHuber Zoltán
A Holdra-szállás Neil Armstrong tárgyilagos életrajzán
átszűrve is lenyűgöző teljesítmény.
DamienChazelle
harmadik filmjével egyenesen a csillagokig jutott, így akár logikusnak is
tűnhet, hogy ezúttal a Holdon landol. Az egykor jazzdobosnak készülő rendező
önéletrajzi motívumokból és saját mániákból gyúrt forgatókönyvei után most
először dolgozik kész anyagból. Bár Az első ember Neil Armstrong
hivatalos életrajzából készült és a Holdra-szállás előtti évekre fókuszál, a
negyedik film hézagmentesen illeszkedik az eddigi életműbe. Chazelle csak
látszólag kanyarodik el zenész hőseitől, a gigászi feladatra vállalkozó
űrhajósok valójában alig különböznek a Whiplash vagy a LaLaLand
szereplőitől. A saját határaikat feszegető, a tökéletes küldetésre készülő
figurákkal ugyanúgy a művész-lét örök dilemmáit boncolgatja, csak épp a
csomagolás és a tét változott.
Az
első ember merész filmes vállalkozás,
több szempontból is. Igaz történetet izgalmasan újramesélni még úgy sem
egyszerű, ha nem egy jól ismert eseményről beszélünk. JoshSinger
forgatókönyvírónak szerencsére van jártassága az efféle adaptációkban, ő írta
filmre többek között Assange történetét (A
WikiLeaks-botrány) és a Boston Globe katolikus egyházzal kapcsolatos
oknyomozását (Spotlight). Singer az
emberiség legnagyobb utazását úgy tudja izgalmassá tenni, hogy a végkifejletet
mindenki ismeri. Az egyszerű, ám annál nagyszerűbb trükkje annyi, hogy a
felfedező ősi archetípusát Armstrong személyes drámájával vegyíti. A szakmai
karrier és a magánélet fordulópontjai elválaszthatatlanok egymástól: a
kislányát gyászoló apa csak a Holdat útba ejtve találhat vissza a földi
életéhez.
Armstrong
szubjektív nézőpontja nemcsak intim közelségbe hozza a Hold meghódítását, de a
vele párhuzamosan kibomló karakterdráma szimbolikus jelentőségűvé emeli azt. A megnyíló
értelmezési lehetőséggel együtt azonban óhatatlanul be is szűkül a fókusz, amit
a film sem tud mindig megfelelően ellensúlyozni. A személyes perspektíva törvényszerűen
háttérbe szorítja az orbitális csapatmunkát és a kulcsfontosságú
mellékszereplőket, amit a kiváló színészgárda próbál korrigálni, többnyire
sikerrel. Hiába kiváló azonban a ridegRyanGosling és a feleséget alakító
ClaireFoy kettőse, a férjét maximálisan támogató, érte aggódó női karakter kissé
elavultnak tűnhet.
Az
űrhajózás mítoszához mindenféle dramaturgia és vizuális klisék tapadnak, amiket
Az első ember tudatosan messzire elkerüli. Armstrong egy világtól
elidegenedő, tökéletességet hajszoló karakterként jelenik meg, aki öntudatlanul
is terápiás céllal kísérti az űrt. Chazelle szinte csak közelképeket használ és
időről-időre hangsúlyosan felveszi a címszereplő nézőpontját. A kézikamerás,
szemcsés felvételek a korabeli mozgóképes dokumentumok vizuális világát idézik,
mintha egy eddig ismeretlen szupernyolcas házi videó peregne előttünk. A családi
életképeknél mindez nem is lenne formabontó, ám Chazelle pontosan így mutatja az
egyre messzebbre merészkedő űrrepüléseket is.
A
klasszikus hollywoodi musical technicolor csillogása után Chazelle egy másik
meghatározó amerikai vizuális esztétikumot porol le a digitális korszak
közönsége számára. A magasba törő űrhajót itt nem távolról csodáljuk, hanem
fizikailag érezzük magunk körül. Az űr tökéletes csendjébe berobbanó hangorkán,
a recsegő fémfelületek tapintható anyagszerűsége és a fényfoltokká rázott képek
fantasztikus élményt kínálnak. Az űrutazás földöntúli élményét Kubrickhoz
hasonlóan Chazelle is az experimentális filmeket idéző megoldásokkal ragadja
meg. Az erőteljes kontrasztokra építő alkotói módszer a fősodor steril
fotórealizmusa helyett a szenzuális hitelességre törekszik és e célját
maximálisan eléri. Ha nem a harmincas évei elejét taposná, a konteó-hívőkChazelle
nevét is felvehetnék a kamu Holdra-szállás potenciális levezénylői közé.
Chazelle
egy-egy frappáns bevágással próbálja érzékeltetni az iszonyú összegekbe kerülő űrkutatási
projekt ellentmondásait, abban mégis az emberi nem nagyszerűségének
bizonyítékát látja. Így lesz jellegzetes kortünet a filmet övező groteszk
felháborodás is, az amerikai zászló kitűzését ugyanis nem mutatja a kamera.
Armstrongék heroikus kalandját pontosan ezért időszerű elővenni, a mindenféle
árkokon és falakon felülemelkedő nagy álmokból ugyanis krónikus hiány
mutatkozik manapság.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|