KritikaA szent és a farkasMint űzött vadKovács Patrik
Alice Rohrwacher modern
meséje rabul ejt éteri tisztaságával és kimagasló formaérzékenységével.
Cannes-ban a legjobb forgatókönyvnek
járó elismeréssel tüntették ki A szent és
a farkast, Alice Rohrwacher harmadik nagyjátékfilmjét. A fesztiválsiker nem
is lehetne indokoltabb. Pedig a film történet- és szüzséépítésével is bőszen
lázad a kortárs trendek ellen, teszi mindezt modernista szellemben, olykor
nézőit is próbatétel elé állítva. Hősét, az ifjú és jóhiszeműsége miatt mások által
bolondnak titulált Lazzarót (Adriano Tardiolo) és társait rabszolgaként
dolgoztatják egy közép-olaszországi dohányültetvényen. A rendőrség azonban felfigyel
rá, hogy a birtok úrnője (Nicoletta Braschi) feudális módszerekkel zsákmányolja
ki a napszámosokat, s véget vet az illegális üzelmeknek. A helybéli parasztok
és az uradalmat vezető arisztokraták kirajzanak a nagyvárosok felé, Lazzaro
azonban nem tarthat velük, mert balesetet szenved a hegyekben. Mikor csodával
határos módon feleszmél, kitágulnak tér és idő határai: néhány napos bolyongása
alatt évtizedek peregnek le, s a fiú, aki mindeközben egy percet sem öregedett,
végül rálel az egykor mellette robotoló parasztokra, ám természetesen már semmi
sem lehet ugyanolyan, mint régen.
Az olasz rendezőnő előző
– Cannes-ban szintén díjat elhódító – opusza, a Csodák (2014) alkalmával is az álomszerűség, a folklór és a
neorealista indíttatású társadalomrajz vegyítésére törekedett, tehát ennyiben
már eddig is a Taviani-fivérek és Ermanno Olmi örökösének számított. A szent és a farkassal viszont emeli a
tétet: nemcsak bibliai-mitológiai utalásokkal bástyázza körül a történetet,
stílusában nem pusztán a népmesei fantasztikum, a rögrealizmus és a szatirikus
humor nő szervesen egybe, de Rohrwacher olyan modern mestereket is citál, mint
Vittorio de Sica (Csoda Milánóban),
Bresson (Vétlen Balthazár), Fellini (Csalók) vagy Pasolini (Máté evangéliuma, Teoréma). Ugyanakkor a film tematikailag is korszerű, hovatovább
provokatív. A főhős, Lazzaro kivételes embertípus, a középkori szentek
huszonegyedik századi reinkarnációja, s a direktor azt kutatja, vajon az általa
képviselt időtlen tisztaság megnemesítheti-e korunk egyre cinikusabb és érzéketlenebb
tömegtársadalmát. Rohrwacher az allegorikus történetnek ezt az általános
érvényét nyomatékosítja a tér- és időviszonyok összekuszálásával és az
elliptikus szerkesztésmóddal, továbbá az is jelzésértékű, hogy nem világos,
pontosan milyen korban is játszódik az első néhány szekvencia (a tárgyi miliő
csak később ad erre nézvést támpontokat).
A szent és a farkas első
felét még a neorealista közelítésmód uralja (vidéki táj, népi figurák,
jellegzetes társadalmi téma), majd középtájon fordul a kocka: az addig is
jelentékeny népmesei rétegből kinő Lazzaro, a „szent” példázatszerű históriája,
és a cselekmény is áthelyeződik a napfényes Lazio tartományból egy hófödte –
földi pokolként tételezhető – északi nagyvárosba. Mindez szerkezetváltással is
jár: a második játékrész sokkal epizodikusabb, szinte már mozaikszerű, a ritmus
pedig szaggatottá válik, sőt Rohrwacher olykor érezhetően leülteti a filmet. Mindazonáltal
a Lazzaro karakterét elmélyítő jelképek ragyogóak: sokrétegűek, közérthető
archetípusokban gyökereznek és hézagmentesen illeszkednek a cselekményvilágba.
Ilyen szimbólum például a főhős életét végigkísérő farkas, mely nem csupán Assissi
Szent Ferenc és a gubbiói farkas legendájának állít emléket, de megágyaz egy
sokatmondó párhuzamnak is: Lazzaro oly hontalan embertársai között, mint az
űzött vadállat (e nyilvánvaló lelki rokonságot a zárójelenet domborítja ki
igazán).
Képi világát tekintve is
bátor és izgalmas A szent és a farkas.
Az első játékrész szociográfiai látlelet a mélyszegénységbe süppedt vidéki
Itáliáról, s e táj arculatát sokoldalúan térképezi fel a kamera: hol
körbetáncolja a kiszáradt folyómedreket és kopár sziklaszirteket, hol
tárgyilagosan merül el a paraszthősök napi robotjában, s a második félidő nedves-ködös
nagyvárosi képei is pazarok. A páratlanul gazdag film- és kultúrtörténeti
referenciákon túl Rohrwacher műve azért is a hagyománytisztelet szép példája,
mert 16 mm-es nyersanyagra forgott. Lehetséges tehát, hogy A szent és a farkas felforgató formai megoldásaival tüntet a
kortárs történetmesélés sztenderdjei ellen, de
világnézetében-gondolkodásmódjában konzervatív mozi, méghozzá – és ez szintén
komoly fegyvertény manapság – szimpatikusan konzervatív.
A SZENT ÉS A FARKAS (Lazzaro Felice) – olasz-svájci-francia-német, 2018. Rendezte és írta: Alice Rohrwacher. Kép: Hélène Louvart. Zene: Piero Crucitti. Szereplők: Adriano Tardiolo (Lazzaro), Alba Rohrwacher (Antonia), Tomasso Ragno (Tancredi), Sergi López (Ultimo), Natalino Balasso (Nicola), Nicoletta Braschi (Alfonsina De Luna). Gyártó:
Tempesta / Amka Films Productions / Ad
Vitam Production. Forgalmazó: Cirko
Film. Feliratos. 125 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|