DVDBetörésGéczi Zoltán
Breaking In – amerikai,
2018. Rendezte: James McTeigue. Szereplők: Gabrielle Union, Billy Burke,
Richard Cabral. Forgalmazó: Bontonfilm. 100 perc.
A Wachowski-testvérek
pártfogoltja sosem tudta felverekedni magát Hollywood élvonalába; bár a Mátrix rendezői nem csekély támogatást
nyújtottak számára, James McTeigue megmaradt bármely feladatra bevethető,
megbízható iparosnak, örök second unit
direktornak, akire zsánertől függetlenül lehet B-kategóriás produkciókat bízni.
Legújabb filmje a home invasion műfaj
ezeregyedik interpretációja, szigorúan a zsáner közhelyei mentén haladva, ám –
minő nóvum! – fekete célközönségre optimalizálva. A Betörés minden ízében stúdióproduktum, a kortárs hollywoodi
filmipar tanulmányértékű terméke: olcsó kivitelezhetősége mellett jó
megtérülési rátával kecsegtető darab, amely ugyan nem vált igazi sleeper hitté, de hatmilliós
költségvetéséhez képest roppant impozáns, 46 milliós észak-amerikai bevételt
ért el.
Adott egy értelmetlenül
nagy high-tech ház, néhány nem túlzottan éles elméjű betörő, egy sokmilliós
szajré, egy szeretteit rendíthetetlen anyatigrisként védelmező főhősnő, néhány
statiszta (mennél kevesebb, annál jobb a költségvetésnek), és egy említésre sem
érdemes forgatókönyv. Ezen alapanyagokból élményszerű mozit forgatni
rendezőzsenit kíván, s miután James McTeigue aligha nevezhető annak, csupán egy
fast food-kategóriás thrillerre futotta, amelyből kimaradtak a valódi karakterek,
a lélektani dinamika, a suspense, a szellemes dramaturgiai megoldások, de még
az erőszak ábrázolása is bátortalanul családbaráttá szelídült. A végeredmény a
kortárs exploitation-filmekhez
hasonlóan hervasztó módon nélkülözi az eredetiséget, a nyersességet, a
merészséget, a szívet és a lelket, mindazon elemek összességét, amely az
1960-as években, amikor a szerzői szemléletet semmiféle produceri beavatkozás
nem hajtotta uralma alá, máig hivatkozott klasszikusokkal gazdagította az
amerikai film mítoszát. Mindemellett méltánytalanság volna elhallgatni, hogy a
női főszereplők (Gabrielle Union, Ajiona Alexus) nyilvánvalóan képesek lettek
volna meghaladni a kijelölt szakmai szintet, ha a színésznők kvalitásaihoz
igazodik a film, a nézőknek mégis inkább azt ajánlanám, hogy ha ilyesféle
mozira vágynak, porolják le David Fincher szörnyen alulértékelt Pánikszobáját, mint a zsáner egyik
méltatlanul elfeledett remekét.
Extrák: Audiokommentár a
rendezővel és a forgatókönyvíróval, alternatív nyitójelenet, kimaradt
jelenetek, négy werkfilm.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|