MoziA turné végeSoós Tamás Dénes
The End of the Tour –
amerikai, 2015. Rendezte: James Ponsoldt. Szereplők: Jason Segel, Jesse
Eisenberg, Anna Chlumsky. Forgalmazó: Select Video. 106 perc.
Mit jelent híresnek
lenni? Mennyire lesz tőle magányos az ember? Mennyire válik le róla a saját
imidzse? Befolyásolhatja ezt a művész egyáltalán? Ezek a kérdések izgatják
David Foster Wallace-t (Jason Segel), miután megírta másfél kilós és 1097
oldalas regényét, az Infinite Jestet.
Wallace, aki 46 éves volt, mikor felakasztotta magát 2008-ban, könyvével az X
generáció – a hetvenes-nyolcvanas években született amerikai fiatalok –
kultikus alakjává emelkedett. Nagyon gyorsan vált nagyon híressé, és nem tudott
mit kezdeni ezzel, bár öngyilkos az évtizedek óta tartó depressziója miatt
lett. 1996 telén azonban még őszintén osztja meg kételyeit David Lipskyvel
(Jesse Eisenberg), aki portréinterjút készít róla a Rolling Stone-nak. Lipsky
aspiráns író, gyerekkoráról és szülei válásáról írt egy visszhang nélkül maradt
könyvet, így őt is a népszerűség hatása, a hírnév érzése érdekli, csak épp a
sikertelen író szemszögéből.
Nem turnékról és
rocksztárokról, hanem a művészről és imidzséről szól A turné vége, és arról a résről, amely a kettő között mélyül.
Wallace tudja, hogy a gondolatait, a gesztusait sokféleképpen megírhatja
Lipsky, zavarja, hogy nem ura a róla kialakított képnek, és aggasztja, hogy épp
emiatt viselkedik majd másképpen. Wallace a lehetőségeket mérlegeli, hogy
hogyan maradhat autentikus, és dilemmái nagyjából lefedik a mai átlagember problémáit,
akit a virtuális kommunikáció és a digitális személyiségépítés mindennapossá
válása miatt ugyanez a kérdés izgat. „Kismértékben oké, nagymértékben halál” –
summázza a technológia robbanásszerű fejlődését előrelátó Wallace, aki a maga
korában, a maga addikciója (tévéfüggőség) kapcsán az elmagányosodásról is
elgondolkodik.
Kifinomult, okos és
szellemes film A turné vége, és a
látszattal ellentétben tartózkodik a nagy állításoktól. Mintha Richard
Linklater rendezte volna újra a Vacsora
Andréval-t, hogy a társalgást az írással és alkotással kapcsolatos témákra
fókuszálja – és ezzel ki is kerülje a művészekről szóló életrajzi filmek fő
buktatóját. A turné vége ugyanis nem
a művész életéről, hanem a gondolatairól mesél, a beszélgetés természetes
kerülőutakon érinti a Die Hardot és
Alanis Morissette-et éppúgy, mint az X generáció életérzését vagy az írók
rivalizálását. Az Egyesült Államokban azonban épp életrajzi vonatkozásai miatt
kapták szét a filmet, mondván nem százszázalékosan hű Foster Wallace alakjához,
és az ismertség mindenféle vonzatától irtózó író egyébként sem akarta volna,
hogy film készüljön róla. Magyarországon azonban, ahol nem ismerik DFW nevét,
és a könyveit sem lehet olvasni magyarul, a film valósághoz fűződő viszonyát
firtató kérdések mellékessé válnak, és engedik, hogy az Íróról és az őt faggató
íróról, a Rolling Stone Salierijéről szóló általános történetté emelkedjen a
film, melyben bárki, aki írásra adta a fejét és a kezét, kétkedő tükörképét
láthassa viszont.
Extrák: Kimaradt jelenetek.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 14 átlag: 5.29 |
|
|