KönyvMinarik, Sonnenschein és a többiekA történelem sorsaVárkonyi Benedek
Zsidó
sorsok magyar filmen.
A sors soha nem megy ki a divatból. Különösen akkor nem, ha a sors
rossz, ráadásul folyton ismétlődik az emberiség történelmében. Különböző korok
tudnának mesélni arról, hogy milyen sorsot rendeltek egy-egy közösségnek vagy
egy-egy embernek. A huszadik század különösen jeleskedett abban, hogy
millióknak rossz sorsot adjon. És ez meglátszik az emlékezeten, azon az
emlékezeten is, amelyet a filmművészet hozott létre. Mert a film külön
emlékezetet teremt, saját világot, ahogyan a regény vagy festmény is, és minden
olyan műfaj, amely a képzeletre épít. A képzelet azonban nem tiszta, mert
minduntalan a valóság áll mögötte, e könyvben éppen az, amely a zsidók valósága
volt a huszadik században. A „zsidó sors” már önmagában baljóslatú kifejezés;
lehetne éppen derűs vagy közömbös is, de a történelemből tudjuk, hogy a két és
félezer éves üldöztetés nyomán erre kevés lehetőség akadt. Több mint száz film tűnik
föl a Zsidó sorsok magyar filmen alcímű
könyvben, persze ebből sokkal kevesebb jelenik meg elemzés tárgyaként, de a
szám így is nagy marad, amiből az látszik, hogy nemcsak a „téma” fontos, hanem figyelemreméltó
a rendezők, alkotók érzékenysége is. Vagyis az, hogy évekkel vagy évtizedekkel
a megtörtént elképzelhetetlen után a filmművészeket szüntelenül izgatja a
lehetetlen: hogy megjelenítsék azt, amit nem lehet, s ezt tudják is. Hogy
filmre vigyék azt a borzalmat, amit azóta sem hevert ki az emberiség, s amit
azóta is személyes sorssá kell alakítani, hogy egyáltalán felfogjuk. Ilyen
alkotások állnak e könyv középpontjában.
Alig száz év nem nagy idő a történelemben, de a film történelmében
igen, mert egyelőre nagyjából ennyi a története. Ám e száz esztendő Magyarországon
is sok művet hozott. A könyv így a század elejétől kezdi fölvonultatni azokat
az alkotásokat, amelyek a zsidó életet, a miliőt hozzák közel, vagy éppenséggel
egy ember életéből mutatnak meg pillanatokat. A Pesti zsidó, a Simon Judit
vagy a Szulamit a némafilmek esetlen
világát mutatják, és az esetlenségen rendszerint nevetünk. Ezeken a filmeken
azonban meglátszik, hogy drámai levegőben vagyunk. Ekkor ugyan még nem nehezedett
a magyar zsidóságra a harmincas-negyvenes évek soktonnás súlya, de ma már jól
tudjuk, hogy minek a kezdetét látjuk.
A történelemről van itt szó; azaz arról, hogyan lehet e történelem
iszonyatát a későbbi nemzedékekkel is éreztetni. S van még egy különlegesség. A
némafilmek mögött földereng egy másféle világ is; az, amely éppen ezeknek az
alkotóknak a sorsa. Akik gyanútlanul dolgoznak, színészkednek vagy rendeznek,
mígnem a harmincas évek vége felé az ő saját sorsuk is a későbbi filmek tárgya
lesz; vagyis az, hogyan zárja ki őket zsidóságuk miatt a Színészkamara, hogyan
fosztja meg őket munkájuktól, és hogy mennyire változtatja meg egy könyörtelen rendszer
az életüket, akár vállalt, akár a hatalom által rájuk erőltetett származásuk
miatt. Mintha egy kettős spirál csavarodna e könyvben előttünk.
Melyben nemcsak a „nagy” filmek és „nagy” rendezők tűnnek föl,
mint Jancsó Miklós, Szabó István vagy Fábri Zoltán, hanem mindazok, amelyekről
a könyv szerzői úgy gondolták, hogy érdemes megvizsgálni őket, mert nyíltan
vagy a gondolatok mélyén a zsidó sorsot mutatják meg: Forgács Péter, Gazdag
Gyula vagy Gárdos Péter műve. Azok a sorsok, amelyek itt egymás után
fölvonulnak a megidézett filmek révén, ezerfélék. Ahogyan az életben. Mintha a
könyv önmaga is ezt az ezerféleséget célozná meg, azzal az ezerféle műfajjal
dolgozik. Vannak közöttük filmtörténeti leírások, esztétai elemzések,
tanulmányok, készakart szubjektív vallomások, értő kritikák és történészi
léptékű gondolatok, ezek adják a könyv gerincét és értelmét. És persze olyanok is
akadnak, amelyek inkább csak leírják, hogy mit látunk, ami kevésbé mozgatja meg
a képzeletet, elvégre erre ott volna maga a film. De a könyv akármelyik pontján
járunk is, muszáj gondolkodnunk. Mert ki tudja, hányadszor tér vissza a már
több mint hét évtizedes kérdés: egyáltalán lehetséges-e megjeleníteni mindazt,
ami volt. Ami ott volt a szögesdrót
mögött, a barakkokban, a gázkamrákban. Ma úgy tudjuk, hogy nem lehet. De olyan
a történelem – és az ember – természete, hogy ebbe nem nyugszunk bele, és
mindig lesznek olyan alkotók, akik nem hajlandók elfogadni az esztéták és
filozófusok véleményét. A filmtörténet nagy szerencséjére. Mert szinte külön
film is készülhetett volna arról, hogy a holocaust után mikor, mennyire óvatosan,
mekkora – sokszor talán szükségtelen – tapintattal fogtak rendezők ahhoz, hogy
filmre vigyék a múltat, és hogy mikor, mennyire engedték közel magukhoz ezt az
elmondhatatlanul gonosz történelmi pillanatot. Ha egymás után végignéznénk a
könyvben elemzett filmalkotásokat, akkor nemcsak az a múlt jelenne meg
előttünk, amelyet a filmek akarnak megmutatni, hanem az is, amelyet e filmek
egymásutánjának története jelent; hogy az ötvenes, hatvanas vagy hetvenes évek
rendezői hogyan gondolják el e múltat. Külön történet, amelyen talán sosem
gondolkodtunk volna el, ha nincs az a szerkesztői kéz, amely ezeket az írásokat
kiválogatja, és az olvasónak adja.
A Surányi Vera szerkesztette kötetben olvasható kritikák,
tanulmányok és elemzések most második, bővített kiadásban jelennek meg; tizenöt
évvel ezelőtt adták ki először, csakhogy azóta sok olyan mű született, amely
nemcsak számunkra fontos, ilyen a Sorstalanság.
És az utóbbi hónapokban kiderült, hogy készült egy másik, világot felkavaró
film is: a Saul fia. De különben a
történelem már aligha változik. Ám lesznek megint újabb és újabb alkotások,
amelyek a lehetetlen ellenére mégiscsak letaglózzák majd a nézőt. Azt
ábrázolva, amit pedig már jól tudunk.
Magyar Zsidó Kulturális Egyesület / Szombat,
2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 6 átlag: 8.33 |
|
|