IzlandMadárkákVergődik, majd messze szállKránicz Bence
Rúnarsson
második nagyjátékfilmje elszomorító társadalomrajz és megható kamaszportré
egyszerre.
A
kamaszokról szóló nevelődési történetek töretlen népszerűségét jelzi, hogy a
múlt évi filmtermés minden területén találni kiugró sikereket a vonatkozó
munkák közül, disztópiába ágyazott tömegfilmes variációtól (A beavatott-sorozat: A lázadó) Sundance-kedvenc indie-változaton (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni) át az európai
fesztiválmezőny éldarabjaiig (lásd az idei Berlinalén bemutatott 17-nek lenni Téchiné-rendezését). Ám
amilyen könnyen felkelthető a néző együttérzése a gyerek- és felnőttlét határán
álló, tiszta szívű és dúlt lelkű tinihősök iránt, olyan egyszerű megrekedni a
jellegzetes fordulópontok – szembefordulás a szülőkkel, a szüzesség elvesztése
– köré épülő klisédramaturgia unalmában.
Rúnar
Rúnarsson viszont ügyelt rá, hogy második nagyjátékfilmjével túllépjen a felnőtté
válás témakörének sablonjain. A negyven körüli izlandi rendező már számos
díjjal, többek között Oscar-jelöléssel elismert rövidfilmjei révén a
szigetország komoly reménységének számított. Öt évvel ezelőtti nagyfilmes
bemutatkozása, a Vulkán igazolta a
várakozásokat: a Michael Haneke Szerelmét
előlegező, naturalista időskori megváltástörténet nemcsak az egyre jobban erőre
kapó izlandi filmekkel, hanem általában a skandináv szerzői produkciókkal
összevetve is szép sikereket ért el. A szélütést kapott feleségét ápoló,
mogorva nyugdíjas történeténél szívderítőbb Madárkák
(Prestir) óvatos nyitást jelent a
szélesebb közönség felé, noha a proliközeg mindennapjainak szociografikus
igényű ábrázolása és a váratlanul komor fordulatok miatt aligha válik belőle a 101 Reykjavíkhoz hasonló nemzedéki
kultfilm.
Ari
(Atli Oskar Fjalarsson) édesanyja külföldi útja miatt kényszerül ritkán látott
apjához költözni. Az okos és jóindulatú, de kamaszdühtől feszülő kóristafiú épp
olyan magányosnak érzi magát, mint a Vulkán
főhőse. Csak a templomban nincs egyedül: miközben angyali hangon énekel,
maga mögött hagyhatja lecsúszott apja és sörissza haverjai nyomasztó világát. A Sigur Rós egykori
tagja, Kjartan Sveinsson éteri zenéje néha szinte másvilági jelenségként
állítja elénk a fiút. A kívülálló, figyelmes
Ari az éneklésmotívum miatt egyértelműen művészalteregónak tűnik, konfliktusa
az apával így Rúnarsson helykeresésének is tekinthető. Ráadásul a generációs
ellentét, a családi béklyó mindig különös jelentőséggel bír abban a szigetországban,
ahol az utóbbi 20-30 évben bevándorló lakosokat leszámítva szegről-végről
mindenki rokona a másiknak.
Amíg
Ari apja a halfeldolgozó üzemben végzett robotmunka után naplopókból álló
baráti körével részegedik le minden fényes éjszakán, a fiú az első pillanattól
kezdve távol tartja magát az otromba macsóktól. Inkább elindul fölfedezni a
környéket: Sophia Olsson operatőr tágas óriástotálokon mutatja a változatos
tájakkal ismerkedő főhőst, a nyugodt, kiegyensúlyozott kompozíciók egyszerre
jelzik Ari szabadságát és elszigeteltségét. Nem csoda, hogy a fiú ezen az
ellenséges vidéken abba kapaszkodik (akár szó szerint), akiről úgy érzi, kicsit
is kíváncsi rá. Jóakarói közé számíthatja a gyárban megismert külföldi munkást
– a hollywoodi thrillerben, macedón sportdrámában és izlandi művészfilmben
egyformán otthonosan forgolódó Rade ©erbedľija alakításában –, ahogy
rég látott, kisgyerekkori barátját, Lárát is.
A lány kedvéért Ari a film
végjátékában váratlan, a nézőt valósággal arcul ütő hazugságot vállal. Bár a
főhős szexuális érdeklődésén, Lárához való közeledésén vagy az apa számára
szinte felfoghatatlan zenei tehetség motívumán keresztül az író-rendező eddig a
pontig is figyelemre méltóan játssza ki az Ari és környezete elhallgatásokkal,
nehezteléssel és értetlenséggel terhes kapcsolatában rejlő feszültségeket, Rúnarsson
a nagyszerű záró fordulattal fordít hátat a szívmelengető coming-of-age paneleknek,
miközben Ari valóban életre szóló leckét kap. A Madárkákban így maradéktalanul sikerül összebékíteni a
nevelődési történetek sarokpontjait a társadalomkritikus, kisrealista európai
művészfilm hagyományaival.
MADÁRKÁK
(Prestir) – izlandi, 2015. Rendezte és írta: Rúnar Rúnarsson. Kép: Sophia
Olsson. Zene: Kjartan Sveinsson. Szereplők: Atli Oskar Fjalarsson (Ari), Ingvar
Eggert Sigurdsson (Gunnar), Kristbörg Kjeld (Nagyi), Rakel Björk Björnsdóttir
(Lara). Gyártó: Nimbus Film. Forgalmazó: CinefilCo Kft. Feliratos. 100 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 8 átlag: 4.63 |
|
|