Magyar MűhelyBeszélgetés Madarász Istivel„A néző mindenek előtt!”Mészáros Márton
Mészáros Márton
Az ígéretes rövidfilmekkel és két kiváló tévéjátékkal ismertté
vált Madarász Isti nagyjátékfilmje az első magyar időkavarásos thriller.
Hogyan lesz egy
filmőrültből első filmes nagyjátékfilm-rendező?
Nagyon lassan. Miskolci gyerek vagyok, középiskolás koromban
kezdtem filmeket készíteni, azóta filmes akartam lenni. Otthon kameránk,
videónk sem volt, de filmet akartam készíteni. Kölcsön kért kamerával csináltam
az első munkáimat, amatőr körülmények között. Olyan filmeket akartam készíteni,
mint amilyenek az amerikai filmek, mert azokon nőttem fel. A legelső kisfilmem
egy western volt, amiben egy cowboy és egy indián lövöldöz egymásra. Ezeket a
bugyutaságokat elküldözgettem amatőr filmszemlékre, az egyiknek sikerült díjat
nyernie. A tematikus fesztiválokon már pénzjutalom is járt, amit vissza tudtam
forgatni a filmezésbe, így jobb filmeket kalapálhattam össze. Így ment ez
odáig, míg az egyik rövidfilmemet be nem választották a filmszemlére, ami
óriási dolog volt számomra. Kérték, hogy küldjek harminc plakátot,
szórólapokat, Beta-verziót, pedig VHS-re forgattunk. Később összebarátkoztam
Dyga Zsomborral és a társaságával, akikkel folyamatosan forgattam. Mondhatni,
miattuk nem fejeztem be az egyetemet, de bejutottam a Duna Műhelybe. Ott
készítettem az Előbb-utóbb időutazós
kisjátékfilmemet, ami külföldi fesztiválokon is nyert. Egyébként, amikor
először pályáztam nagyjátékfilmmel az MMK-nál, úgy éreztem, olyan távol állok
attól a világtól, hogy távolabb már nem is lehetnék.
Még mindig érzed az
egykori szakmán kívüliség átkát?
Már nem igazán. A tévéfilm támogatási rendszernek köszönhetően leforgathattam
A legyőzhetetleneket. Közepes
költségvetésből, nehéz körülmények között készült, de mégiscsak épkézláb film
lett. Utána hívtak a Hacktion és a Barátok közt sorozatokba is rendezni.
Úgy voltam vele, hogy igaz, hogy nem jártam a Színház- és Filmművészetire, de
attól leszek rendező, ha rendezek. Amikor ezeket a tévésorozatok rendeztem, úgy
éreztem, pontosan annyit rendezek, mint más rendező. Amikor felállt a Filmalap,
akkor pedig rájöttem, hogy végre egy kicsit a hozzám hasonló típusú rendezőknek
is áll a zászló. Ha valamiért, csak azért tartottam magamat kívülállónak, mert
nem együtt nőttem fel a mai filmesekkel, nem ismertem őket, nem jártunk együtt
egyetemre (a Pázmányon végeztem művészettörténet és kommunikációt, de nem
diplomáztam le), nem végeztem semmilyen filmes képzést.
Ha nem volt filmes képzésben
részed, hogyan tettél szert szakmai tudásra?
Azt szoktam hazudni, hogy a világ összes werkfilmjét láttam, ami
valószínűleg nem igaz, de jól hangzik. Mivel állandóan az amerikai filmek
forgatásairól szóló filmanyagokat néztem, elég torz képem alakult ki a
filmkészítésről. Robert Rodriguez filmjeinél mindig volt tízperces filmiskola, tehát
effektíve elmagyarázták, hogy készült a film. Vásároltam filmes könyveket,
tanultam a magam munkáiból is. Sehol nem lehet annyit tanulni, mint egy
kudarcba fulladt vagy nem fulladt film forgatásán. Az egyetemi évek alatt az albérletemhez
közeli videótékából hatosával vettem ki a filmeket. Ha érdekes jelenetre
leltem, megállítottam és visszatekertem, majd kikockáztam a jelenetet.
Lejegyzeteltem, lerajzoltam, hogy milyen snittekből épülhetett fel. A
filmkészítésben is vannak panelek, amiket érdemes megtanulni.
A Hurok főgonoszát alakító
Anger Zsolt a forgatáson úgy fogalmazott, nem akarja elkiabálni, de szerinte
mestermű lesz a film.
Elkiabálta. Fantasztikus, hogy elkészült a film, amin tíz éven
keresztül ügyködtem. A másik
oldalról viszont felér egy hideg zuhannyal, hogy rengeteg tervem volt, ami
papíron jól nézett ki, de a vágáskor kiderült, hogy mégsem nyerő. A vágás
elején még annyira el voltam szállva, hogy az Origo Filmklubnak azt
nyilatkoztam, meghívom egy italra, aki hibát talál a Hurokban.
Mivel volt probléma?
Bizonyos dolgok egyszerűen nem működnek. Ilyenkor ki szokták vágni
a jelenetet a filmből, de a Hurok
esetében az én rendszerem abban a pillanatban összeomlott. Most már kiderült, a
filmemnek nem a matekja a legnagyobb erőssége. Már azt mondom, mindenkit az
érdekel, hogy a fiú meg a lány összejön-e, éppen ezért mindegy, hogy hatot
hurkolunk vagy négyet a filmben. Sokszor mondták, hogy ne a néző agyának írjak
filmet, hanem a szívének. Menet közben realizálódott, hogy ez egy sokkal
érzelmesebb film lesz, mint gondoltam. A furcsa, de logikailag követhető
rendszer megmaradt, csak már nem annyira bonyolult.
Tehát a néző mindent fog
érteni vagy majd a fejét fogja?
Bizton állíthatom, hogy van olyan ember, aki az elejétől a végéig
érti. Nem hagytunk benne értelmetlenséget, mindent el tudok magyarázni és
lerajzolni a film cselekményéből! Az Eredetet
nem értette mindenki, a Csillagok közöttet
főleg nem tudta mindenki követni. Mégis végig azt érezted, hogy jó kezekben
vagy. Remélem, ez lesz a filmemnél is. Nem David Lynch-filmet készítettem!
Megbántad, hogy egyedül
írtad a forgatókönyvet?
Jobb lett volna, ha nem egyedül írom. A saját sztori megírásában
rengeteg csapda van, nincs meg a külső kontroll. A Rejtő-adaptációm, A fekete múmia átka Hegedűs Bálinttal
közös ötletem volt, de végül ő írta meg. Olyan jó volt, hogy átküldött valamit,
én pedig kritikus szemmel tudtam azt kezelni. A Hurok esetében éppen ezt hiányoltam, bár Gigor Attila és Lovas
Balázs sokat segítettek, amikor nagyon elvesztem. Abszurd, de gyakran általuk
értettem meg, hogy mit akartam igazán.
A nehézségek mennyire
mutatkoztak meg a forgatáson?
Van balesetes, gázolós, autósüldözős rész a filmben, azok mentek a
legolajozottabban, mert azokat logisztikailag, biztonságilag is lepróbáltuk.
Van két autómosóban zajlódó verekedés, ott viszont az autómosó technikája
megtréfált minket. Hol jött a víz, hol nem, sőt gyakran letiltotta a gépet a
fotocella. A színészek pedig csuromvizesek voltak órákon keresztül. Ott kicsit
elgurult a gyógyszerem, pedig nyugodt fiú vagyok. A sokszereplős vagy bonyolult
mozgáskoreográfiát tartalmazó jelenetek sem voltak igazán könnyűek. Úgy
éreztem, nem vagyok eléggé felkészült, mert szinte száz évig készült a
forgatókönyv, de azt követően, hogy a bírálóbizottság döntött a filmről, három
héttel később már forgattunk.
Mire tanított meg a Hurok forgatása?
Forgatás során jöttem rá, hogy az idő a legfontosabb tényezők
egyike. Az sem volt szerencsés, hogy az utolsó pillanatban le kellett cserélni
fő helyszíneket, mert nem annyi pénzt kaptunk a Filmalaptól, amennyit
szerettünk volna. Másfél éven keresztül fejlesztettük a könyvet, aztán az
utolsó másfél hónapban át kellett írni harminc oldalt és lecserélni
helyszíneket. Persze, a kényszerűségből feltörő energiákból sok jó ötlet
keletkezett.
Be tudnád sorolni a
filmedet valamilyen műfajba?
Nem igazán. A Hurok nem
akciófilm, pedig lövünk benne és autókat borítunk fel. Időkavarós thriller,
mondhatnánk, de nálunk a thriller szitokszó, mert az ezzel a
zsánermegjelöléssel címkézett összes magyar film megbukott. Nagyon erős benne a
romantikus vonal, közben meg misztikus sci-fi, de abban űrhajók szoktak lenni.
Szóval, bonyolult.
Milyen voltál első
filmes rendezőként?
Kétféle rendező van: aki összeszedi a rabszolgákat, meg aki maga
köré gyűjt nálánál tehetségesebb embereket, és közösen alkot velük. Az utóbbi
vagyok. Nem vagyok az a fajta, aki nekiáll elmagyarázni egy negyven éve a
filmszakmában dolgozó személynek, hogy mégis hogyan is kellene dolgoznia. Hardy
Zoli, a kellékesünk legalább harminc éve dolgozik, az operatőröm, Nagy András
pedig háromszor volt az év operatőre a filmszemlén. Jól esett, hogy mindenkit érdekelt,
hogy mi van a fejemben.
Ki a film zeneszerzője?
Az argentin származású Lucio Godoy, aki nagyágyú. Megtisztelő,
hogy szóba állt velünk. Hollywoodi filmekben is dolgozott, a Nicole Kidman
főszereplésével készült Más világ
című drámának is ő volt a zeneszerzője. Az Előbb-utóbb
eljutott a valladolidi filmfesztiválra is, ott Godoy benne volt a zsűriben
és miután elnyertem a fődíjat, azt mondta, ha valaha nagyjátékfilmet készítek,
keressem meg. Úgyhogy megkerestem.
Feltűnt, hogy
előszeretettel osztasz főszerepeket különösen szép színésznőkre: Radnay Csilla,
Sztarenki Dóra, Törőcsik Franciska után most Martinovics Dorina volt a
színésznőd.
Ez teljesen tudatos! Sztarenkinél nem volt szempont, hogy jó csaj
legyen, az csak bónusz. A legyőzhetetlenek
ifjúsági kalandfilmnél tizennyolc éves karaktert kellett játszania, így végzett
színészekben nem gondolkozhattunk. Mivel Dóri táncos, fizikailag is jól bírta a
gerillamódszerre hajazó forgatást, az elképesztő szívatást. Radnay Csillától
elállt a lélegzetem, annyira jól játszotta A
fekete múmia átka naiv szépségét. Törőcsik Franciska szintén nagyszerű színésznő,
ez nem kérdés. Szeretek szép embereket nézni. A szép nem azt jelenti, hogy
tökéletes külsejű, hanem azt, hogy van kisugárzása.
Hogyan választottad ki a
Hurok főszereplőit?
Több színésznőt is megnéztünk a főszerepre, de mindig Martinovics
Dorinát szerettem volna. Láttam anno a Pannon reklámban, azóta néztem, ki ez a
gyönyörűség, de sokáig nem tudtam, hogy időközben színésznő lett. Elég volt
látnom a Társas játékban, hogy
tudjam, szeretnék vele dolgozni. Nem döntöttem rosszul, elképesztően jó
színésznő, óriási nagy tehetség! Egyébként Dorina kaszkadőrnek is tanult, így a
forgatáson szerzett sérülése ellenére is vérprofi volt! Az én fejemben Dorina a
megtestesült filmes hősnő a maga szépségével, természetes bájával, fizikumával.
Egyébként szeretnék egyszer készíteni vele egy akciófilmet, ő lehetne a magyar
Lara Croft! Nem tudtam, hogy a közönség elfogadja-e a férfi főszerepet alakító
Száraz Dénest a szappanoperás múltja miatt. A második forgatási napon már tudtuk
a producerrel, hogy Dénes igazi filmsztár alkat. Anger pedig nagyágyú.
Jól sejtem, hogy nem vagy
oda az amatőr színészekért?
Nem szeretnék a civilekben rejlő őserőre támaszkodni. A Hurok főszerepére például olyan pasi
kellett, aki teljesen hétköznapi srác, de ha egy aknavetőt adsz a kezébe, az is
jól áll neki. „Larger than life” – így szól az angol kifejezés. Nagyobb a
valóságnál, emelkedettebb, amit én szeretnék közvetíteni.
Mik a további terveid?
Már a vágás közben megírtam egy új forgatókönyvet, de azt mondták,
túlságosan hasonlít a Hurokhoz,
úgyhogy félretettem. Dolgozom egy misztikus családi horroron és egy nőközpontú
akciófilmen is. Átgondoltam, hogy mit szeretek nézni a moziban, és éppen olyan
filmeket szeretnék készíteni!
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 14 átlag: 6.64 |
 |
|