Magyar MűhelyBeszélgetés Till AttilávalValami visszavonhatatlanKővári Orsolya
„Érdekelt
a kisrealista világ összekapcsolása A Jó,
a Rossz és a Csúffal”. Till Attila második nagyjátékfilmje hamarosan a
mozikban.
Thuróczy Szabolcs mesélte, hogy a Csicska
után egy lehetséges apatörténetre ötleteltetek. Ebből született a Tiszta
szívvel?
Nem. A Csicskában nagyon megtetszett nekünk az
a munkamódszer, ami a Pánikban az
anyag megírtsága, sűrűsége miatt még csak felsejlett, de nem volt tetten
érhető. A jó improvizáció nemcsak játék, együttélés. Ott már komplett jelenetek
vannak, melyeket megírtam és melyeknek csak a vázát hagytuk meg. Az egyik
legfontosabbat, amikor Szabolcs légpuskával lövöldözik a csicskára, teljes
egészében ő csinálta meg. Nagyon jó színész, több különleges képessége van.
Egyrészt rendkívül nyugodt tud maradni, egyszerű vele minden, nem szívja el az
energiáimat, csak ad – ez a fajta megbízhatóság nagyon ritka. Másrészt
különösen jól improvizál.
Ez mit jelent számodra? Mit vársz a
színésztől?
Nem
ügyességet, nem szavak szellemes variálgatását, mélyebb értelemben akkor
improvizál jól egy színész, ha gát nélkül képes kiönteni a saját világát, ha
magát főzi bele a levesbe, a lehető legbátrabban. Szabolcs bátor és könnyen
belehelyezkedik a különféle szituációkba. Távol áll tőle mindenfajta
kalkuláció. Szívesen mondja magáról, hogy nem gondolkozik, de ez nem igaz.
Senki sem szereti, ha egy színésznek túlzott rálátása van önmagára, abból probléma
lehet, de Szabolcsnál pont a másik végletről van szó. Olyan szinten gondolkozik
mindenről, és olyan erős rálátása van magára, hogy ez nem gátolja őt, hanem
önmaga felülnézetéből is kap feloldozást.
Mi lett az apuka-film sorsa, és miből lett a Tiszta szívvel?
Szabolcs
gyerekei még kicsik voltak, próbáltuk elcsípni a pillanatot, felvételeket
készítettünk, de én nem álltam készen. Ma már tudom, hogy nagyobb ívű
történetet szerettem volna kihozni belőle, és közben elszállt a pillanat. Hogy
a Tiszta szívvel-ben apuka-elemek is
vannak, azt hiszem, a korunkkal van összefüggésben, elmúltunk negyven évesek.
Ez a film nem történetből, inkább egy ötletből, és egy érzetből jött. A
kerekesszékesek élete mindig izgatott. Többször segédkeztem fogyatékossággal
élő emberekkel foglalkozó alapítványoknál, sokfajta viszonyom alakult velük. A
fejemben voltak. Másrészt, nincs mit tenni, drámai és történetmesélési
szempontból azok a karakterek izgalmasak, akik eleve be vannak szorítva,
akiknek van valami visszavonhatatlan az életében. Ez lehet egy nagy bűn, egy
trauma, egy helyzet... Aztán megnéztem az Aaltra
című belga-francia filmet, ami az egyik legvagányabb kerekesszékes film.
Tetszett a kerekesszékesek vadulása, amikor kijöttem a moziból, már tudtam,
hogy pontosan ezt szeretném, továbbvadítani a dolgot. Arra gondoltam, mi lenne,
ha a legkiszolgáltatottabb, legelesettebb ember lenne a fegyveres hős, érdekelt
a kisrealista világ összekapcsolása A Jó,
a Rossz és a Csúffal, és a nem a valóságból táplálkozó, hanem inkább
népmesei, primitíven egyszerű világot mutató mainstream moziknak, westerneknek,
gengszterfilmeknek a keveredése. És van még valami. Az Aaltra kapcsán kezdett mozgatni a kérdés, mi lehet az oka, hogy
alkotók, színészek rengeteg időt és energiát fordítanak arra, hogy eljátsszák a
kerekesszékeseket, ahelyett, hogy felkérnének egy kerekesszékest a szerepre, és
hogy miért ilyen kis százalékban foglalkoztat a filmgyártás fogyatékossággal
élő embereket.
Játékfilmen a civil jelenlét gyakran válik
hiteltelenné, tökéletesen érdektelenné. Vékony jég.
Persze,
belefutunk abba, hogy a legfontosabb a film. De milyen minőséget képvisel,
milyen szándékkal készült, megfelel ennek a szándéknak? Hol a szándék?
Ha majd
azt mondják nekem a fogyatékossággal élő szereplőkre, hogy nem tökéletesek,
picit sem fogok elkeseredni. Ezt a hibát felvállalom. Ugyanakkor nagyon örülök
annak, hogy Szabolcs tökéletesen eljátszik egy fogyatékossággal élőt, hogy
behozza a De Nirós vonulatot. A Marczibányi téri Merek Központban külön
foglalkoztatója volt, megtanulta a húzásokat, a biztonsági eséseket, a járógép
használatát, tud padkáról ugratni, fél órán keresztül két keréken állni
kerekesszékkel. Szabolcs szerepénél egyébként azért volt szükség színészre,
mert van egy rész a filmben, ahol még jár.
Párhuzamos drámákat látunk. Az egyik hősöd
fogyatékkal született, a másik egészségesen élt és lebénult. Elsősorban kinek a
története ez?
Ebben a
filmben két főszereplő van, részint egy apa-fiú történetről szól, így belefér,
hogy mindkettő hangsúlyosan van jelen, a film végére pedig teljesen letisztul,
miért olyan jelentős mindkét szál. A központi figura a Fenyvesi Zoli által
alakított Zolika, de mégis Szabolcs lebénult tűzoltója viszi végig a filmet,
mert annyira fontos a gyereknek, és mert annyira erős karakter.
Kezdetektől kerekesszékes apafigurát
képzeltél el?
Eszembe se
jutott az ellenkezője. Zolika világából indultam ki, egy számára fontos ember
olyan mint ő. Benne talál meg mindent, ami az apahiányából táplálkozik, ami
neki teljesen kimaradt. Ettől az embertől tanul vagányságot, felszabadító,
értelmetlen idiotizmust, és nem utolsósorban valami olyasmit, ami a legjobban
hiányzik a fiúnak: az apa a szíve után megy, ösztönösen gondoskodik róla. Nem
törődik azzal, hogy jó vagy rossz döntéseket hoz, olyan, mint egy kifeszített
húr, feszül, feszül, végig érzed, hogy egyszer elpattan.
Érdekessége a filmnek a dokumentarista elemek
és az akciójelenetek aránya. Az elején viszonylag hosszan engedsz betekintést
hőseid mindennapi küzdelmeibe, majd egyszer csak ráfordulsz az akcióra.
Ez egy
kísérlet, a teljes hétköznapiságot próbáltam összehozni a mozivalósággal, végül
elsodort az utóbbi. Ha valósághű akciókat szerettem volna, azokat másképp kell
rendezni, az egy másik lelkület, de én is csordultig vagyok a fegyveres,
cowboyos gyerekkori moziélményekkel, amiket, úgy tűnik, ki kellett forgatnom
magamból, hogy később eggyel realisztikusabbat tudjak készíteni. Most, a
bemutató előtt, rettegek attól, hogyan hatnak majd ezek az arányok a
közönségre. Mert mondhatják, hogy várj már, mi ez, hol komplikált lelki ügyekbe
rángatsz bele, hol véres akciókkal szórakoztatsz.
A skandináv filmekre, fekete komédiákra,
krimikre jellemző ez.
Érdekes, a
skandináv film rám is hat, de az én lelkem közepe sokkal inkább déli. Az
északiak abszurdak, hűvösek, nem szentimentálisak. Én nem vagyok hűvös,
szentimentális vagyok. Hajlamos az abszurdra, de csak úgy, mint mondjuk Almodóvar.
A Tiszta szívvel egy lélekben gazdag
film. Mexikó! Szabolcs és én mexikóiak vagyunk. Anyósom kérdezte, hogy a Forrest Gump Vietnámot megjárt
katonatisztjéről vettük-e Szabolcs hosszú hajú, szakállas figuráját. Azt hitte,
annyira tetszett, hogy ezt akartam megidézni. És mindenkinek ez fog beugrani,
miközben a kolumbiai hátvéd, Yepes ihletett minket.
Fontos,
milyen a lelke egy filmnek. Sosem az izgatott, hogy van megszerkesztve,
kitalálva; a jó ötlet mindannyiunkra hat, a profizmus, a humor mindannyiunkra
hat, én azt szeretem a legjobban, amikor a film lelkét látom. Esetünkben a
legfontosabb, hogy a szereplők átjönnek-e, és én bízom ebben a Thuróczy –
Fenyvesi Zoli – Fekete Ádám hármasban. Ádám „chaplini” szinten szórakoztató,
Szabolcs viszi a show-t, Zoli szép arcú, törékeny, leheletfinom. Ő másképpen
hat, később és nem mindenkire.
Mi a helyzet Dusan Vitanoviccsal?
Fliegauf
Bence találmánya. Ugyanúgy voltam vele, mint Szabolccsal, hogy nekem ő kell és
kész. Vannak emberek, akikkel szeretsz együtt lenni, élvezed azt, amilyenek. Olyan,
mint a szerelem, nem tudsz szabadulni attól, hogy közöd van a dologhoz. Dusan
szuperértelmes, nem agresszív, egy szerb költő fia, idegsebész, értelmiségi, és
mindez társul a délszlávokra egyébként gyakran jellemző zsigeri őspasisággal.
Bármit el tudsz róla képzelni, elképesztően izgalmas figura mozivásznon.
Róla jut eszembe, több helyütt olvastam a
gengszterfilm megjelölést. Kicsit meglepődtem.
Nem, ez
nem gengszterfilm! A nézők a tesztvetítés után akció-vígjátéknak jelölték be,
és akció-drámának. Fontos a műfaji kérdés, de számtalan film van, amire nem
illik a klasszikus besorolás. Az akció-vígjáték például itt nem pontos, mert
olyan műfaji klisét sejtet, amiben durva viccek, durva akciók vannak, és amiben
nem foglalkoznak azzal, hogy a történetben szereplő karakterekre mennyire hat
vissza az a történet, amiben játszanak. A Tiszta
szívvel karakterei folyamatosan reflektálnak a saját történetükre. Szívem
szerint azt mondanám, lelkiekben gazdag akcióvígjáték a műfaja, de ez nagyon
hülyén hangzik.
A munkacímből véglegessé avanzsált Tiszta szívvel az elementáris elkeseredettség pontos megfogalmazódása?
Egyrészt.
Másrészt a Tiszta szívvel mai napig
az egyik legvagányabb vers. Ahonnan József Attila fogalmaz, az elképesztően
dögös, erős. Az is benne van, hogy manapság minden ilyen típusú filmre azt
mondják, hogy tarantinós, guyritchie-s, vagy épp skandináv. És ez a film, a
velejét tekintve, nagyon nem az. A cím archaizál, segít abban, hogy irodalmi,
romantikus maradjon a felhang. Bevallom, ez a két szó, a „tiszta” és a „szív”,
rabul ejtett. Én vagyok az összekötő elem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 4 átlag: 5.25 |
|
|