TelevízóA Homeland és EurópaNincs jó döntésKránicz Bence
A Homeland új évadában Berlint fenyegeti a
terror, de nem csak emiatt érezzük kényelmetlenül közelinek a veszélyt.
Annak
idején a tévésorozatok presztízsnövekedésében kulcsszerepet játszó 24 indulása egybeesett George W. Bush
terror elleni háborújának kitörésével. A 24
producereinek következő sorozata, a Homeland
már a Bush utáni Amerika terrorképét mutatja fel: noha valahol mélyen, a
civilek elleni dróncsapásokon és közel-keleti diktátorokkal kötött alkukon túl
még kivehetőek a „jó ügy” körvonalai, a CIA ügynökei régóta fáradt és
kiábrándult, vagy egyenesen amorális kívülállók.
Az egyre
aljasabb hírszerzési játszmából szállt ki a sorozat hősnője, Carrie Mathison az
5. évadra. Az új részekben már Berlinben, egy emberi jogi visszaélésekkel
foglalkozó magánalapítvány munkatársaként találkozunk vele. A megváltozott
helyszín nemcsak a sorozat kulisszáit frissítette fel, hanem új problémákat is
hozott. Éppen a legjobbkor: a Homeland
egybehangzó vélemények szerint a 3. évadára veszítette el kezdeti lendületét,
Carrie szerelmével, a terroristákhoz veszélyesen közel került Brodyval
érezhetően nem tudtak már mit kezdeni az alkotók. Brody halála után felgyorsult
a tempó, a 4. etap dramaturgiája a 24
szűk időkeretbe szorított cselekményvezetését idézte, hasonlóan a mostani,
immár történetében is új motívumokkal gazdagodó szezonhoz.
A
legfontosabb változás, hogy a Homeland
az eddigieknél sokkal közelebb került a friss világpolitikai eseményekhez. Bár
a tavaly nyári forgatás miatt a szóba kerülő „párizsi terror” alatt még nem a
sokkoló novemberi lövöldözést, hanem a Charlie Hebdo szerkesztőségében
rendezett vérengzést értik a szereplők, de enélkül is marad elég aktualitás: a
Németországban különösen nagy vihart kavart lehallgatási botrány, a
szivárogtató hackerek és bevándorlók jogainak kérdése, a civil szervezetekre
helyezett hatósági nyomás olyan témák, amelyekkel Magyarországon is a napi
hírek között találkozhatunk.
Carrie
idillinek tűnő hétköznapjai sem tartanak sokáig: néhány nap leforgása alatt
kétszer is merényletet kísérelnek meg ellene. (Másodjára ráadásul régi
harcostársát és barátját, a CIA bérgyilkosaként egyre mélyebbre csúszó Quinnt
utasítják, hogy végezzen Carrie-vel.) Az évad során aztán egy áruló, az oroszokkal
összejátszó ügynök mesterkedései, a német és amerikai titkosszolgálatok
illegális megfigyelési gyakorlatát leleplező dokumentumok, illetve a vegyi
fegyver bevetését tervező berlini dzsihadisták körül bonyolódik a cselekmény,
magas fordulatszámon, a régi nézőket is meglepő, merész fordulatokkal.
A Homeland legutóbbi szezonja azonban nem
a csavaros történet miatt válik különösen izgalmassá, hanem a minapi közéleti
események révén felvetett etikai és politikai kérdések miatt. Két új női
figurának jut fontos szerep: a CIA berlini központjának vezetője, Allison valójában
több mint egy évtizede az oroszoknak kémkedik, a Carrie-t is alkalmazó Düring
Alapítvány újságírója, Laura pedig szinte irritáló eltökéltséggel próbálja
aláásni a hírszerzők munkáját. A két nő elszántsága és bátorsága Carrie
állhatatosságát idézi. Miközben mindhárman egymás ellenfelei, igazságukat
éppúgy felismerjük, mint hibáikat – egy hosszabb flashbackben még az
egyértelműen gonosztevőként ábrázolt Allisonnal is együtt érezhetünk. A
párhuzamos igazságok megmutatása a terror elleni háború kilátástalanságát húzza
alá: az ezrek életét befolyásoló döntésekben senki sem tarthat ki nyugodt
lelkiismerettel az elvei mellett. Felelőssé válnak-e a civil szervezetek a
terrorveszélyért, ha nem fogadják el a hatóságok brutális módszereit? Meddig
kell bűnhödnie az ügynököknek azért, ha érző emberként viselkednek? Hogyan
éljük túl a szégyent, ha az egyéni szabadságról szőtt magasztos eszméket sutba
dobva sem menthetjük meg az ártatlanokat?
A dilemmáknak
a térben is közeli problémák, a nyilvános politikai viták sokat hallott érvei
miatt lesz valódi tétje az európai néző számára. Az utolsó epizód érzelmi
csúcspontja – amely a széria földhözragadt közelítésmódjától merőben szokatlan,
transzcendens húrokat penget – azért működik igazán, mert egyetlen jelenetbe
sűríti az évad legnagyobb, fájdalmas tanulságát: a minket körülvevő káoszban
csak rossz és még rosszabb döntés létezik.
HOMELAND: A BELSŐ ELLENSÉG (5. évad) – amerikai, 2015. Készítők: Alex Gansa és Howard Gordon.
Kép: David Klein. Zene: Sean Callery. Szereplők: Claire Danes (Carrie),
Rupert Friend (Quinn), Miranda Otto (Allison), Sebastian Koch (Düring),
F. Murray Abraham (Dar Adal). Gyártó: Teakwood Lane Productions /
Cherry Pie Productions. HBO bemutató.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 23 átlag: 5.57 |
|
|