Bűn és hatalomMiroslav Slaboshpitsky: A törzsBrutális egzotikumSepsi László
Slaboshpitsky
különleges filmje egy nevelőintézet erőszakra épülő patriarchális
hierarchiájáról mesél.
A
művészfilmes hagyományok és az egyéb perifériális filmkultúrák (legyen az
ragacsos exploitation vagy egyetemi campuson vetített midnight movie)
érdeklődésében mindig is fontos metszéspontnak bizonyult a fogyatékossággal
élők ábrázolása. Míg a fősodor jellemzően megáll a könnyfakasztó melodrámák (A bal lábam) és az autizmus köré épített
talmi zsenikultusz (Esőember)
idealista humanizmusánál, a fent említett tradíciók épp azáltal képesek
érvényesen beszélni sérültségről és másságról (általában nem csupán a szó
klinikai értelmében), mert nem ragaszkodnak ahhoz, hogy fogyatékossággal élő
hőseiket a „vak látnok” archetipikus mintájára (lásd a Fenegyerek szuperhősének példáját) az élet más területein
felmutatott különleges képességekkel vagy pusztán kiemelkedő emberséggel
kárpótolják. A The Touch of Her Flesh
tolókocsiba kényszerült, nőgyűlölő sorozatgyilkosát és az Aaltra lebénult mizantrópjait csupán egy számszeríj választja el
egymástól; balesetük nem megvilágosodott übermensché tette őket, csupán ürügyet
szolgáltat arra, hogy kiéljék egyébként is létező negatív impulzusaikat.
Történeteikben visszájára fordul a jellem defektusait vagy éppen kiválóságát a
nem-normatív testképpel összekapcsoló kulturális hagyomány: a testi fogyaték
nem a lelki minőség fizikai manifesztuma (esetleg ellenpontja), hanem esetlegesen
bekövetkezett állapot, amely független a karakterek lelkivilágától.
De
legyen szó hányattatott sorsú horrorklasszikusról (Torzszülöttek) vagy elvont parabolákról (A törpék is kicsiben kezdték, El Topo), a testi másság mozgóképes
ábrázolása ritkán képes függetleníteni magát a tizenkilencedik századi
freakshowk hagyatékától. Hiába igyekszik Tod Browning olyan karakterekként
ábrázolni a Torzszülöttek cirkuszának
dolgozóit, akiknek jellemét és érzelemvilágát nem határozza meg testi
fogyatékuk, ha közben egyes – egyébként hétköznapi tevékenységeket bemutató –
jelenetek keretezésekor a képkivágat a freakshowkban nézelődő ép közönség
perspektíváját imitálja. Hasonlóan a feminista filmelmélet alapfogalmát
jelentő férfitekintethez, a fogyatékkal élőket ábrázoló filmekben a nézés már
önmagában az ép befogadóhoz köthető hatalmi gesztussá válik, amiben ott
munkálnak a városszéli vurstlik közönségének ellentmondásos reflexei: a
nem-normatív testkép láttán egy időben érzett borzongás és empátia, illetve a „normalitás”
érzetét megerősítő megkönnyebbülés, hogy ma sem én vagyok az üveg mögött.
A
fentiekkel szemben viszont Miroslav Slaboshpitsky első egészestés munkájában
megpróbálja felszámolni a néző és nézett közti hatalmi relációt: annak
köszönhetően, hogy A törzs szereplői
mindvégig jelnyelvvel kommunikálnak egymással (amit állítólag maga a rendező
sem ért maradéktalanul), megfosztja befogadóját kivételezett pozíciójától. Az
ép befogadó (hacsak nem beszéli folyékonyan az ukrán jelnyelvet), hátrányba
kerül a film szereplőivel és a siket nézőkkel szemben, hiszen számára A törzs egy fontos rétege – az összes
dialógus – dekódolhatatlan marad, amivel egy időben a film szükségképpen azt
is megkérdőjelezi, hogy a halló befogadó pozíciója és nézőpontja a domináns
nézőpont. Miközben megvonja ép nézőjétől az ilyesfajta előjogokat és
rávilágít, hogy ezek korántsem maguktól értetődőek, Slaboshpitsky filmjének
statikus hosszúbeállításokra épülő formanyelve rendre kiemeli a filmnézés
voyeurisztikus jellegét, onnantól, hogy a nyitójelenetben az utca túloldaláról
mintegy leselkedünk a szemközti buszmegállóban lévő főhős után odáig, hogy A törzs ugyanebben a stílben felvett
szexjelenetei leginkább a mozdulatlan webkamerával rögzített, a kukkolás
izgalmát kizsákmányoló netes pornóvideókat idézik. Mint azt már a cím is
megelőlegezi, A törzs siketeknek
fenntartott bentlakásos iskolája hermetikusan zárt világ, ahol a kívülállók
csak kukkolók (mint a néző) vagy kizsákmányolók (mint a fiútársaik által
futtatott lányokért fizető kamionsofőrök) lehetnek – ha létezik is az intézet
erőszakra épülő patriarchális hierarchiáján kívüli külvilág, attól
Slaboshpitsky hősei nem várhatnak segítséget.
De
hiába írja felül a jelnyelv által korlátozott befogadói hozzáférés a néző és
nézett közti hagyományos hatalmi viszonyt, A
törzsben ábrázolt világ – épp a koncepció zártsága miatt – mindvégig
brutális egzotikum marad. Ez az egzotizálás nem csupán abban nyilvánul meg,
hogy Slaboshpitsky filmje a nyugati néző számára valószínűleg tökéletesen
idegen közeget mutat be. A törzs
kamaszkorú hőseinek végletes kiszolgáltatottsága és kilátástalansága valójában
a nyolcvanas évek éjsötét chernukha-filmjeinek öröksége,
amelyek a végnapjait élő Szovjetunió urbánus rothadásának történeteit
exportálták (nem kevés sikerrel) a nyugati művészfilmes piacra, és amelyek így
óhatatlanul továbbörökítették a „barbár Kelet” és a „civilizált Nyugat”
legalább a felvilágosodásig visszanyúló szembeállítását. Innen nézve már a cím
sem egyszerűen leírja a filmbeli bűnbanda primitív szerkezetét – amit az
erőszakos rituálékon túl csupán a fizikailag gyengébb tagok piramisszerű
kizsákmányolása tart egyben –, de megidézi a keleti-európai kultúrákat a
nyugatihoz képest civilizálatlanabbnak tételező diskurzusokat is. Így bár a legnagyobb kegyetlenségeket (nemi erőszak, abortusz, többszörös gyilkosság)
is kizökkenthetetlen szenvtelenséggel ábrázoló hosszúbeállítások Ulrich Seidl
és Michael Haneke munkáival rokonítják, Slaboshpitsky filmje attól nem tudja
függetleníteni magát, hogy az említett szerzőkkel ellentétben nem a
nyugat-európai középosztályt szembesíti saját kultúrájának visszásságaival,
hanem a nemzetközi forgalmazásba bekerülve ugyanezt a közönséget a vadkelet
látványának sokkjával kényezteti.
Miközben
a bentlakásos iskolákba és javítóintézetekbe helyezett beavatástörténetek mintájára
épülő cselekmény követése a jelnyelv ellenére sem okoz különösebb gondot, A törzs a kortárs művészet egyik fontos
problémáját illusztrálja: hol ér véget a társadalom perifériájára élők művészi
reprezentációja és hol kezdődik az egyszerű kizsákmányolás? Miroslav
Slaboshpitsky debütfilmjével éppúgy a kettő közti határsávban vert tanyát, mint
például a nagyvárosi tiniszubkultúrák után leskelődő Larry Clark, és ez
egyszerre teszi A törzset
vitathatatlanul zsigeri filmélménnyé és korlátozza arra, hogy hatását leginkább
a testi-lelki nyomor katalógusszerű bemutatásával éri el – egy olyan
kilátástalan peremvidéken, ahol csak a hányás és a sírás hangjai hallatszanak.
A törzs
(Plemya) -
ukrán, 2014. Rendezte és írta: Miroslay Slaboshpitsky. Kép: Valentin
Vasyanovich. Szereplők: Grigoriy Fesenko (Sergei), Rosa Babiy (Svetka),
Alexander Dsiadevich (Gera), Yana Novikova (Anya), Ivan Tishko
(Makar). Gyártó: Garmata Film Production. Forgalmazó: Budapest
Film. Feliratos. 126 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 13 átlag: 6.69 |
|
|