DVDVigasztaló Marcelino: Kenyér és borPápai Zsolt
Marcelino pan y vino – spanyol, 1955. Rendezte: Ladislao Vajda (Vajda László). Szereplők: Rafael Rivelles, Fernando Ray, Pablito Calvo. Forgalmazó: Etalon Film. 85 perc. A magyar filmtörténet már
1919–1920-tól kezdve rendre megsínylette, hogy nagy tálentumú direktoraink
közül számos elhagyta az országot. A veszteséglisták örök dobogósai, Korda
Sándor és Kertész Mihály mellett az 1945 előtt kivándorló legfontosabb rendezők
között jobbára Fejős Pált, Tóth Endrét és Székely Istvánt, esetleg Halász
Jánost és Pál Györgyöt szokás emlegetni, Vajda Lászlót azonban nem, jóllehet
távozása szintén komoly érvágást jelentett. A második világháború kitörése után
emigráló, előzőleg a hazai tucatrendezők közül a ragyogó részletmegoldásokkal
teli Ember a híd alattal és Döntő pillanattal kiemelkedő Vajda a
legkülönbözőbb európai országokban alkotott, és az ötvenes években ért pályája
zenitjére, olyan filmekkel, mint a Hyachynt
nagybácsi és az Angyal száll le
Brooklynban, no meg a Fényes nappal
történt.
A maga korában a
Spanyolországban forgatott Vigasztaló
Marcelino: Kenyér és bor című munkája is népszerű volt (Cannes, Berlinben
díjazták), mára ugyan kicsit poros lett, de azért sokat megőrzött bájából. A
történet a középkorban játszódik, egy kisváros peremén. A ferencesek pólyást
találnak kolostoruk kapujában, és nem lelvén szüleit, elhatározzák, hogy
felnevelik. A felcseperedő fiúcska hús-vér barátok híján a fantáziájában teremt
magának játszótársat, de magánya igazán csak akkor oldódik fel, amikor rendkívüli
találkozásban lesz része.
A Vigasztaló Marcelino legközelebbi rokona De Sica mesterműve, a Csoda Milánóban, illetve mindenekelőtt Rossellinitől
a Ferenc, Isten lantosa, nem csak a
témája és a miliője, de a hangütése miatt is. Vajda – Rossellinihez hasonlóan –
drámai és vígjátéki elemeket kever ízlésesen, sőt néhol (mint a konfliktus
beizzításában főszerepet játszó vásárszcénában) egészen a burleszkig jut. Ezek
a könnyed mozdulatokkal megkoreografált, önfeledt pillanatok jelentik a film fő
erényét, továbbá a címszerepet adó kisfiú, Pablito Calvo játéka, amelynél kevés
szerethetőbb és csibészesebb gyerekalakítást ismer a filmtörténet.
A játékidő realista
alapozású első két harmada után a fantasy irányába kanyarodik a film, a
spirituális fordulatot azonban sajnos némiképp megszenvedi a mű. Egyrészt a
fordulat előkészítése problematikus (a magyarázatok ellenére érthetetlen, hogy
a szerzetesek miért tiltják Marcellónak a belépést a későbbi spirituális
események színhelyéül szolgáló szobába), másrészt a levezetése is, hiszen Vajda
a csodából ugyan – nagyon helyesen – csak keveset mutat meg, egy kevéssel
azonban mégis többet, mint ami a sokatmondó sejtetéshez, illetve az
intellektuálisan izgató többértelműség megteremtéséhez szükséges. Teljesen más
a kontextus és a műfaj, mégis hasonló módon jár el Vajda a három évvel későbbi
sorozatgyilkos-thrillerében, a Fényes
nappal történtben, amikor úgyszintén leheletnyivel többet láttat, mint kellene
(a killerfigura csupán részleges megmutatása révén talán még hatásosabb
lehetett volna ez az egyébként remekmű-közeli mozi).
A Vigasztaló Marcelino értékelésének sarokpontja végső soron a csoda
ábrázolásának megítélése. Tény, hogy az európai modernisták a spiritualitás
megmutatásának jóval cizelláltabb és kifinomultabb technikáit dolgozták ki
(ráadásul éppen akkoriban, amikor Vajda filmje készült), mindazonáltal az is
igaz, hogy a csoda – a Vigasztaló
Marcelino emellett érvel – alkalomadtán jóval egyszerűbb jelenség, mint
ahogy azt sokan, kivált a nem hívők, hiszik.
Extrák: Előzetesek,
képgaléria.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 117 átlag: 5.37 |
|
|