Mozi vs. internetMagyar garázsmoziSzabadulóművészekKránicz Bence
A forgalmazás új útjait kereső, legutóbbi években készült magyar filmek a szabadságvágy történetei. A filmszakma elmúlt öt évének szerkezeti átalakulásai legkevésbé a
moziforgalmazásra voltak hatással. Bár időről időre hallhatunk elképzeléseket
arról, hogyan lehetne vonzóbbá tenni a magyar filmeket a közönség számára –
olcsóbb jegyáraktól a multiplexek műsorpolitikájának megváltoztatásáig –, ezek
a jobb-rosszabb ötletek nem mentek át a gyakorlatba, így aztán aligha
csodálkozhatunk azon, hogy a Filmalap által támogatott nagyjátékfilmek
nézőszámai hasonlóan alakulnak a Magyar Mozgókép Közalapítvány megszűnése
előtti évek eredményeihez. A nagy hollywoodi produkciók nézettségét a
legsikeresebb hazai vígjáték sem tudja megközelíteni, valódi örömre leginkább a
művészfilmes gettóból sikerrel kitörő, a jó szájhagyomány miatt a plázamozikban
is több hétig műsoron tartott, kultstátusz felé haladó midcult filmek
látogatottsági adatai adnak okot (VAN
valami furcsa és megmagyarázhatatlan, Liza,
a rókatündér). Eközben számos magyar film kénytelen beérni egy-két
műsorhéttel és százas nagyságrendű nézőszámmal, legyen szó filmalapos
dotációban részesülő szerzői filmről (Parkoló,
Délibáb) vagy magánpénzből készült
műfaji próbálkozásról (Cycle, Drága Elza!).
A töretlenül aggasztó tendenciákat látva nem meglepő, hogy a
fiatal magyar filmesek egy része már nem éri be a hagyományos
moziforgalmazással, amellett vagy azt kiváltva alternatív csatornákon is
terjesztik munkáikat. A kis költségvetésű filmek promóciója is értelemszerűen főként
az alacsony belépési küszöbbel hívogató internetes reklámokra és
médiajelenlétre támaszkodik, a közösségi oldalak felületei pedig az alkotók és
a közönség közötti személyes kapcsolattartásra is lehetőséget adnak. Azonban az
alternatív forgalmazás is egyre inkább az interneten zajlik: a videómegosztókon
bemutatott, valóban eseményjellegű premiert megért dokumentumfilmek (Menjek/Maradjak, BÚÉK – Egy közös film Magyarországról), a reménybeli nézők
érdeklődését rendkívül tudatosan felcsigázó és változatos ötletekkel életben
tartó VAN stábja, vagy a legnagyobb
magyar torrentoldalon letölthetővé tett Fekete
leves egyaránt rengeteget profitáltak a netes lehetőségekből. Továbbmenve,
az utóbbi időben két hazai film, a Menjek/Maradjak
– London és a Balaton Method
költségvetése sem állt volna össze a crowdfunding, vagyis a közönség tagjaitól
érkező kis összegű felajánlások nélkül. Ezzel Magyarország is csatlakozott a
nemzetközi trendekhez, mivel világszerte egyre általánosabbá válik, hogy a
befektetők által kockázatosnak tekintett, független vagy rétegprojektek
finanszírozása legalábbis részben crowdfunding révén valósul meg – a két legnagyobb
oldalon, a Kickstarteren és az Indiegogón százával sorakoznak az éppen zajló
filmes gyűjtőkampányok.
Kitörési pontok
A gyártás és a forgalmazás új útjai azonban nemcsak szakmai
szempontból, hanem művészi értelemben is tanulságosak, az alternatív terjesztési
metódusok ugyanis többnyire olyan filmek esetében működőképesek, amelyek
történetében, formaalkotásában is megjelenik a szabadságvágy, az új kihívások,
ismeretlen kalandok igézete. A hősök kilépnek a komfortzónájukból és járatlan
utakra tévednek (VAN, Menjek/Maradjak, Fekete leves), vagy megpróbálnak helyet csinálni az életükben a
spontaneitásnak, átadva magukat a pillanatnyi élvezeteknek (Free Entry, Feketerigó). A megszokott élethelyzetekből való kiszakadás vágya
áttételesen jelenik meg a népszerű üdülőhelyeket új megvilágításba helyező Balaton Methodban, amiben az is
egyértelművé válik, hogy a szabadság képzete nem csak tartalmi téren, hanem a
forma szempontjából is meghatározó, és a hagyományos játékfilmes dramaturgia
elutasításához vezet. A tablószerű dokumentumfilmek esetében, mint a Menjek/Maradjak vagy a BÚÉK, ez a kérdés nem vetődik fel, de a VAN, a Free Entry és a Feketerigó
alkotói sem törődnek sokat a fordulatos cselekményvezetéssel, a nemzedéki
közérzetfilmek megszokott sémái mentén inkább laza szerkezetű, epizodikus
narratívákban fogalmaznak, az összetett jellemábrázolás mellett pedig
generációs típusalkotásra is törekszenek. Ugyanez a Fekete levesre is igaz, a gengszterfilmes műfaji keretet
szétfeszíti a kontrollt vesztett, mentálisan is instabil hősök céltalansága.
Talán Novák Erik filmjében érhető leginkább tetten a filmgyártás
hagyományos, intézményes kereteinek elutasítása és a történet alakulása közötti
kapcsolat. A minimális költségvetésből, baráti szívességek révén készült Fekete levesnek maguk az alkotók voltak
a befektetői, akik csak abban az esetben keresnek pénzt a filmmel, ha az
sikeres a mozipénztáraknál – tudván tudva, hogy erre nem sok esély mutatkozik. Moziban
végül csak kétezren nézték meg a filmet, aminek nyilván nem tett jót, hogy az első,
Titanic Filmfesztiválon bemutatott verziója igen rossz kritikákat kapott. Az
nCore meghívásos torrentoldalán ezek után maga Novák tette elérhetővé a filmet,
és rövid videóüzenetben tájékoztatja a felhasználókat, hogy a honlapon keresztül
támogathatják is a készítőket. Az anyagiakról nem tudunk, viszont a cikk
írásakor ötvenezren már letöltötték a Fekete
levest, a híre pedig eljutott azokhoz is, akik egyébként nem követik a
magyar filmmel kapcsolatos történéseket – a legutóbbi fejlemény, hogy a film az
Indavideón letöltés nélkül is azonnal nézhetővé vált.
A nyilvánosság elérése a történetnek is fontos mozgatórugója, a
botcsinálta rablócsapat tagjai megörülnek, mikor viszontlátják magukat a
híradóban, az erőszakos végkifejlet után pedig a közvélemény is tudomást
szerezhet a maffiavezér viselt dolgairól. A hősök a rendszeren belül
lecsúszott, kudarcos vesztesek lehetnek csak, a pszichiátriáról megszökve,
vagyis az intézményrendszert maguk mögött hagyva viszont övék a nagy zsákmány –
igaz, a hirtelen jött szabadságot nem tudják kiélvezni, szembesülniük kell
ámokfutásuk következményeivel. Az önreflektív párhuzamokat erősíti a saját
nevükön szereplő színészek és az általuk játszott figurák közötti szoros
kapcsolat, a valóságból vett élethelyzetek sora. Az alkotók előtt álló művészi
és financiális kihívások a történet részévé válnak, ebben a tekintetben a Fekete leves valóban a kerülőutas
érvényesülés, az alternatív gyártási és forgalmazási utak programfilmjeként
működik.
Megtalált generáció
Az újszerű forgalmazási megoldások a történetmesélő
nagyjátékfilmek esetében elsősorban a nemzedéki közérzetfilmek csoportjához
kötődnek. Ebbe a hellyel-közzel műfajnak is nevezhető, a magyar filmes
diskurzusban gyakran használt, de a nemzetközi színtéren is folyamatosan
jelenlévő kategóriába olyan nevelődési történetek tartoznak, amelyek alapvető
mozgatórugója a felnőtt identitás, az önálló egzisztencia kialakításának vágya
vagy kényszere, vagyis egyfajta belső szabadság kiharcolása. Ez a kérdés
nyomasztja a VAN valami furcsa és
megmagyarázhatatlan főhősét is, aki szerelmi csalódása és kapunyitási
pánikja elől menekülve meg sem áll Portugáliáig. A szabadságvágy a külföldi
utazásban konkretizálódik, sőt, néhány hétre-hónapra Áron ki is alakítja új
életét Lisszabonban. Ahogy a Menjek/Maradjak
sorozat sikere is bizonyítja, az emigráció témája a filmesek számára különösen
fontossá vált az elmúlt években. A VAN
hősének baráti társasága is rendre visszakanyarodik a problémához, és a film „beszélő
fejes” portréjelenetei is mutatják, hogy nem csupán Áron magántermészetű
gondjairól, hanem nemzedéki kérdésről van szó. A főhős filmvégi nagy futása,
nyomában az őt követő stábtagokkal variáció ugyanerre a témára, ez a rohanás
azonban már nem csak menekülésként, hanem energikus, felszabadult gesztusként
is értelmezhető. Mintha a rendező, Reisz Gábor és csapata éppen filmjük
elkészítésével tudták volna maguk mögött hagyni a bezártság, az egy helyben
toporgás élményét.
A VAN kritikai és
pénzügyi sikeréhez, gyorsan formálódó kultstátuszához erősen hozzájárultak a
hagyományos moziforgalmazást támogató-kiegészítő marketingötletek. A zene a
filmnek és a reklámkampánynak is külön rétegét képezi, az első előzetesben is a
korláton lefelé csúszva éneklő Áront láttuk, mögötte a gitározó rendezővel. A
betétdalokat játszó filmzenekar pedig a premier óta rendszeresen koncertezik,
kitágítva a filmes szórakoztatás határait: a VAN immár nemcsak film, hanem komplex élményt vagy életérzést
fémjelző márka is, így nem meglepő, hogy a célközönség tagjai a szokásosnál
szorosabban kötődnek a produkcióhoz, emiatt mennek el miatta kétszer vagy
többször is a moziba. Az alkotók mindent elkövetnek, hogy a nézők a sajátuknak
érezzék a filmet, ezt példázzák a Facebookon közzétett rajongói klipek vagy a
bemutató hetében mozgosított, a vetítést kisebb társaságok számára lehetővé
tévő mozi-kisbusz ötlete is – mindez nyilván közrejátszik abban, hogy a VANt a cikk írásakor, öt hónappal a
premier után is három helyen játsszák Budapesten.
A zenének még hangsúlyosabb szerep jut két másik, új generációs
filmben. A Free Entry kamaszlányainak
célja, hogy ingyen bejussanak a Sziget Fesztiválra, és végre jól érezzék
magukat, megszabaduljanak gátlásaiktól. A Feketerigó
hősének, Kolosnak is elege van a kötöttségekből, fásult párkapcsolatából,
inkább rég nem látott, gyerekkori barátjával lógna többet, akivel közös
zenekart is alapítanak. Vagyis a zene mindkét filmben cselekményszervező
tényezővé válik, ráadásul a Free Entry
videoklipszerű epizódjai mutatják, hogy a formára is komoly hatást gyakorol.
Eközben a Feketerigó zenés jelenetei
fontos dramaturgiai csomópontokat jelölnek, Kolos és Márk kapcsolatának
elmélyülését közös gitározással, a főhős elmagányosodását balul sikerült
zenekari fellépéssel emeli ki az író-rendező, Szombath Máté.
A történetbe ékelt koncertjelenetek és a kurrens alternatív
zenekarokkal való együttműködés persze sosem volt idegen a nemzedéki
közérzetfilmektől, elég csak a nyolcvanas évek új érzékenységének emblematikus
darabjaira (Eszkimó asszony fázik, Kutya éji dala) vagy a rendszerváltás
utáni esztendők útkereső munkáira gondolnunk (Rám csaj még nem volt ilyen hatással, Cukorkékség). Ám amíg az említett filmek hagyományos moziforgalmazásba
is bekerültek, addig Kerékgyártó Yvonne Free
Entry-je és a Feketerigó előtt
jelenleg csak az alternatív terjesztés útjai állnak nyitva. Ez részben az
alacsony költségvetéssel és a Filmalap gyártási szisztémáján kívüli pozícióval
magyarázható, ugyanakkor jellegzetesen olyan filmekről van szó, amelyek rosszul
érvényesülnének a moziban. Rövid játékidejük, ismeretlen színészeik, szűk
célközönségük okán a látogatók java nem tudna mit kezdeni velük, miközben az
alkotók számos fesztiválszereplés elől eleshetnek, ha a filmjük moziba kerül. A
legjobb megoldásnak így a koncertekkel, bulival egybekötött, kisebb, de lelkes
közönséget elérő vetítések tűnnek – a Free
Entry premierje a Corvintetőn volt, és a Feketerigó rendezője is hasonló modellben gondolkodik. De összeköti
a filmeket az is, hogy hitelesen, érzékletesen mesélnek sodródó figuráikról,
különösen a Feketerigó
felelősségtudatával és hitével küszködő hőse, illetve Viktor Balázs alakítása
érdemelné meg, hogy a stábtagok tágabb ismeretségi körén túl is gyűjtsön
nézőket.
Felkavarni az állóvizet
A Feketerigóban és a Free Entry-ben a történet fontos
részeként, a VAN-ban pedig a főhős
lelkiállapotát leíró betétdalok révén jelenik meg a zene, a Balaton Method viszont továbbmegy:
Szimler Bálint rendező és Rév Marcell operatőr filmje a változatos balatoni
helyszíneken előadott és felvett produkciókból áll össze. Kerettörténet vagy
visszatérő szereplők sincsenek, a hasonló kulisszák mellett az erős
formatudatosság köti össze az epizódokat – a hasonló koncepció miatt elsősorban
Tímár Péter Moziklipje (1987)
említhető a hazai előképek között. Az alkotók megőrizték videoklip-sorozatuk, a
Kodály Method jellegzetes
technikáját, és a koncertjeleneteket egyetlen beállításban rögzítették. Filmes
szempontból a belső montázs aprólékos megtervezése, a helyszíni lehetőségek
kihasználása (komptól vízibiciklin át a siófoki Ezüstpart szálloda
erkélysoráig) és a bonyolult koreográfia levezénylése jelentette a kihívást. A
zenészek és a mellettük felbukkanó civil szereplők mozgatása adja a film
sajátos humorát: a vízből kiemelkedő kórustagok, a hajnali bulizást rossz
szemmel néző rendőrök vagy a zenekarokat érdeklődve figyelő strandolók
elevenebbé teszik a produkciókat. Erre szükség is van, a tizenhét epizód
ugyanis túl soknak bizonyul, különösen azok számára, akik nem ismerik a
fellépőket – egyértelmű, hogy a Balaton
Method sem a hagyományos moziforgalmazásban tud a legjobban érvényesülni.
Szimler
és Rév kísérletet tesznek rá, hogy az alternatív popzene néhány ismertebb
formációján túl a fővárosi underground általuk kedvelt vagy fontosnak tartott
képviselőit megismertessék a nézővel. A film annak lenyomata, hogyan alakítják
saját képükre, töltik meg élettel és sajátítják ki ennek a színtérnek a tagjai
az unásig ismert balatoni kulisszákat, a performanszjelleg legalább olyan
fontossá válik, mint a dalok előadása. A bevágott, évtizedekkel korábbi amatőrfilmekből,
riportanyagokból származó részletek is mutatják, hogy a Balaton és környéke
egyébiránt éppen úgy néz ki, mint a rendszerváltás előtt, a szerzőknek tehát az
is a célja, hogy új fénytörésben láttassák a nyaralóhelyeket, más funkciót
adjanak a mindig ugyanúgy használt tereknek.
Ez a
vállalás is jelzi, hogy a Balaton Method
közelebb áll a videóművészeti projektekhez és kísérleti munkákhoz, mint a
moziban szinte kizárólagosan vetített nagyjátékfilmekhez. Ez is afelé mutat,
hogy Szimler és Rév filmje az alternatív forgalmazási utakon válhat igazán
népszerűvé, közönségét a felvonultatott zenekarok koncertjeivel egybekötött
vetítéseken, vagy az egyes produkciók megtekintését külön-külön lehetővé tévő
videómegosztókon találhatja meg. Ettől még érthető, hogy az alkotók fontosnak
tartják a mozis bemutatót, a forgalmazási rendszer hazai adottságainak
ismeretében, és különösen a Balaton
Methodhoz hasonló, rendhagyó mozgóképek esetében azonban a hagyományos
terjesztési megoldások mellett új ötletekre is szükség van, a kreativitás a
forgalmazás terén sem spórolható meg. Kész szerencse, hogy a pályájuk elején
álló filmesek a szakma sorozatos válságai miatt ezt a tanulságot biztosan nem
fogják soha elfelejteni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 220 átlag: 5.67 |
|
|