Orosz krimikDaniel Espinosa: A 44. gyermekA forradalmár, aki felfalta gyermekeitCsiger Ádám
A Csikatilo-filmek valódi bűnöse a Szovjetunió, a polgárait szünet nélkül bántalmazó zsarnokállam. Andrej Csikatilo a Szovjetunió
leghírhedtebb és legveszedelmesebb sorozatgyilkosa volt, története három,
egyaránt regényen alapuló filmet is inspirált. A hazánkban és részben honi
stábbal forgatott X polgártárs
elsősorban azért különleges a sorozatgyilkos-zsáner darabjai közt, mert kevés
figyelmet szentel magának a tettesnek, helyette inkább az utána nyomozók a
kommunista rendszerrel folytatott harcáról szól. A detektív főhősé a
reflektorfény, a cselekmény nem gyilkosságok füzére, hanem nyomozás, az igazi
főellenség pedig nem a tettes, hanem egy-két csahos nagykutya a pártból. A
gyilkos itt inkább csak hús-vér MacGuffin. A Nyugaton játszódó
sorozatgyilkos-filmekben a tettes a végletekig normasértő és embertelen, itt
viszont maga a szovjet rendszer az. E film szerint a hatóságok hanyagsága és az
emberek tudatlansága vezetett oda, hogy a tettest 12 év és több mint ötven
gyerekgyilkosság után kapták csak el. Nyugaton egy hajtóvadászat eseményszámba
megy, itt azonban akadályozza, sőt lehetetlenné teszi a sztálini terrortól való
rettegés, valamint az állam képmutatása. A propagandisták elvből figyelmen
kívül hagyják a lehetőséget, hogy a tettes sorozatgyilkos, hisz a bűnözés
ideológiájuk szerint nyugati dekadencia. A Generalisszimusz verdiktje szerint: „A
Paradicsomban (értsd: a Szovjetunióban) nincsenek gyilkosságok.” A cím a
filmbeli pszichiáter esszéjének titulusa, amit a gyilkos feltételezett
profiljáról ír, e mű azonban sokkal inkább a Szovjetunió szellemiségét ragadja
meg, semmint a sorozatgyilkosét. Az USA-ban a sorozatgyilkos übermensch (Hannibal, Dexter), itt selejt egy
utópiában, gyarló emberi voltunk és a totalitárius, utópisztikus rendszerek hibás
működésének torz mementója. A gyilkos szinte öntudatlanul, véletlenszerűen öl,
mintha képében is a sztálini terror szedné áldozatait. A kiléte - ellentétben a
krimikkel – nem rejtély, és nem is érdekes: csak a
szovjeteket lepi meg azzal, hogy átlagembernek néz ki, nem horrormonstrumnak. A
filmben a gyilkos a rendszer terméke is: állását vesztett tanár, aki alantas
munkára kényszerül – értelmiségi, akit a munkásdiktatúra kétkezi
melóssá fokoz le. Az ember tragédiája
falanszter-színe juthat eszünkbe, vagy A
Mérleg jegyében, mely bemutatja Lee Harvey Oswald a Szovjetunióból való
kiábrándulását. Oswald továbbtanulni szeretett volna álmai országában, ehelyett
egy gyár robotja lett. Mindkét mű gyilkosságot vezet vissza a fizikai munka
okozta értelmiségi frusztrációra.
Az olasz Evilenko („Gonoszenkó”) B-filmes kvalitásairól már címe is
árulkodik: erősen kiszínezett feldolgozás, egy klasszikus főellenséggel és
egyben antihőssel a címszerepben. Az X
polgártárs ismeretlen tetteséből nem is egy konkrét név, de immár mitizált
művésznév lett. David Grieco író-rendező saját A kommunista, aki gyerekeket evett című regényét filmesítette meg.
Az olasz műfajfilm sok sikerdarabjához hasonlóan ez is exploitation horror, a
kettő közül pedig az utóbbihoz húz, ellenkező esetben Csikatilo lenne a címe, a
gyilkos hírhedtségét kizsákmányolandó. Grieco horrorszörnyet farag
Csikatilóból, már a nyitójelenet sokatmondó: a gyilkost látjuk ölés előtt,
amint tündérmesét mond egyik leendő áldozatának az erdőben. A meséről
– egy
elveszett gyermek meglesi a saját temetését, és szomorúan látja, hogy senki nem
sír, még a szülei sem – a Sóhajok juthat eszünkbe: a boszorkányok által vezetett külhoni
iskola gyermeki paranoia kivetítése, ugyanez mondható el e filmről is, hisz a
sorozatgyilkos mumusként jelenik meg, mint az igazgatónő Argento művében, és itt
hangsúlyosan pedofil is. Míg az X
polgártárs mit sem vázolt fel a gyilkos múltjából, az Evilenko már az eredettörténetek (Hannibal ébredése) rugójára jár, megmutatva a tettes életének
traumatikus fordulópontjait, melyek azóta is kísértik a horrorműfaj
szabályainak megfelelően. A gyilkos emberfeletti gonoszságát a nyomozóhős
heroizmusa ellenpontozza, míg az X
polgártárs detektívjét magát is szörnyeteggé tette a tettes véres nyomainak
követése és a diktatúrával folytatott szélmalomharc, jellemének romlása
ráadásul őt magát is gyanúba keverte. Az Evilenko
cselekményéről a giallók is eszünkbe juthatnak, skizofrén gyerekgyilkos mellett
az olasz horror olyan kellékei is megtalálhatóak benne, mint a borotvás
gyilkosság és a játékbabák fetisizálása. E mű a sorozatgyilkosról szól, csak aztán a rendszerről, de nem mentes a
társadalomkritikától: bemutatja a szovjetek homofóbiáját és antiszemitizmusát
is. Az X polgártársban a nyomozó
rebellis volt, e filmben viszont maga is hithű párttag, előbbiben a gyilkos
politikailag inaktív, az Evilenkóban
viszont bigott, fanatikus sztálinista. Itt tehát a gyilkos és a kommunizmus
képviselte borzalom már egy és ugyanaz, a tettes nem áldozata a diktatúrának,
hanem ideológusa, felelőse. Sztálin alteregója. A gyilkos úgy véli, már csak a
kollektivizmus nevében is joga van pedofilnak lenni, ezt nem tekinti
ellentétesnek a kommunista erkölccsel. Prűd és aszexuális feleségével sosem
szeretkeznek, a gyerekvállalást is a régi bűnös rend részének tartják. A
gyilkos tanítóként önjelölt ideológus, így a saját gyerekeinek tekinti
tanítványait. A keményvonalas kommunista kirúgása után a KGB ügynökévé avanzsál,
majd szakmai és személyes kudarcait a peresztrojkának tulajdonítja. Diagnózisa
szerint a férfi skizofrén, amit identitásválság okozott nála, és mivel
önazonossága abban merült ki, hogy kommunista, a rendszer lazulása váltotta ki
nála a gyilkosságokat (míg az X
polgártársban éppen a diktatúra puhulása adott esélyt elkapni őt). Mintha a
Ne bántsd a kiskacsát!
ultrakonzervatív papját látnánk, aki azért öl gyerekeket, nehogy azok felnőve
bűnbe essenek. Evilenko képében egy hanyatló generáció élősködik a romlatlan
fiatalokon, mintha csak régimódi zsarnokok vagy arisztokraták lennének. Az Evilenko a náci és fasizmus témájú
exploitation, illetve a Salo – Szodoma
120 napja
és a Caligula kommunistploitation
verziója. Mintha a Pasolini és Bertolucci stábjában is dolgozó Grieco „a
forradalom fölfalja a gyermekeit” idézetet szó szerint értelmezné és adaptálná
horrorra.
A 44.
gyermek
detektívje háborús hős, az állambiztonság könyörtelen ügynöke, a sztálini
terror egyik hóhérja. De ebben a rendszerben a vadászból gyakran válik vad:
miután elfog egy állítólagos nyugati kémet, annak vallomásában a felesége neve
szerepel. A nyomozó karrierjének vége, és bár a Gulagtól és a kivégzéstől
megmenekül, súlyosan csalódik a rendszerben és azzal próbálja jóvátenni bűneit,
hogy a saját szakállára kezd nyomozni az eltussolt gyerekgyilkosságok ügyében.
Komoly ellenállásba ütközik, amikor életében először egy valóban bűnös és veszélyes
alak nyomába ered. Úgy kezdi pályáját, mint az Evilenko pártkatonája, de aztán már mintha csak az X polgártárs előzményfilmjét látnánk,
hisz a hős cselekményszálában lévő bonyodalomnak nincs köze a gyilkoshoz, az
csak később lép a képbe, addig paranoiathriller a műfaj. Eszünkbe juthat a
szintén kommunizmust kritizáló Equilibrium,
melynek hőse ugyancsak hóhérból válik lázadóvá. A 44. gyermek megmutatja azt, ami az X polgártársból kimaradt: a nyomozó motivációját, amiért vállalja a
lehetetlen küldetést. A rendszer visszássága itt már azelőtt megmutatkozik,
hogy kezdetét venné a nyomozás, a három film közül itt látjuk a leghatásosabb
társadalomkritikát és korképet. A sorozatgyilkos motivációja is sokatmondó: a
férfit a Sztálin által előidézett, sokmilliónyi áldozatot követelő ukrán
éhínség (holodomor) traumatizálta,
öléssorozata bosszúhadjáratként is értelmezhető, egyben mementója annak, hogy a
„Paradicsomban” igenis létezik gyilkosság, nem is kevés.
A 44.
gyermek
nem áll távol az Evilenkótól sem.
Műfaji elemeket bőséggel találni benne: a főhős és gyönyörű felesége ketten szállnak
harcba a világ ellen, közellenségek, a szerelembe menekülnek, mint az 1984 disztópiájának párosa. Az akciófilm
jegyei is megjelennek benne, gondoljunk csak a bravúros szökésre a rabszállító
vonatról. A 44. gyermek krimiként is olajozottan működik, melyben nem az a
kérdés, hogy ki a gyilkos, hanem hogy ki keverte gyanúba a főhőst, kik és miért
esküdtek össze ellene. Az igazi ősellenség nem is a gyilkos, hanem a nyomozó
törtető helyettese, aki a posztjára pályázik. Az X polgártársban a nyugati világrenddel járó versengés híján
ellustult nép teszi lehetővé a gyilkos ámokfutását, e film azonban azt is
bemutatja, hogy a „Paradicsomban” nem csak a bűn, de a pusztító hatalmi játszma
is a rendszer része. Nem a pangást, hanem az ügybuzgóságot szatirizálja. A
terror és bizalmatlanság atmoszférája – a főhős abban sem biztos, hogy felesége
ártatlan –, valamint a kegyvesztett nyomozó üldöztetése remek thrillerré is
teszi a cselekményt, amiből viszont nem hiányzik még a horror zsánere sem. E
szélsőséges műfaj megjelenése e történeten belül is olyannyira radikális, hogy
ez a szál kimaradt az adaptációból. A gyilkos a filmváltozatban is az erőszakos
múlt kísértete, de a regény revelációja sokkal elemibb megrázkódtatást
tartogatott a főhős számára: a nyomozónak rá kellett döbbennie, hogy nem csak a
rendszerrel, de a gyilkossal való párharcában is pusztán vad volt, nem vadász.
A moziverzió tehát tipikus főáramlatbeli regényadaptáció, mely a könyv zsánerei
közül a népszerűbbeket hangsúlyozza. Az X
polgártárs kommunizmus-kritikája és az Evilenko
műfaji világképe ugyanakkor egymást erősítve jelenik meg A 44. gyermekben, ami így foglalata,
összegzése is a témában készült műveknek.
A 44.
GYERMEK (Child 44)
– amerikai-angol-cseh-román, 2015. Rendezte: Daniel Espinosa. Írta: Tom
Rob Smith regényéből Richard Price.
Kép: Oliver Wood. Zene: Jon Ekstrand. Szereplők: Tom Hardy (Lev), Noomi Rapace (Raisza), Gary
Oldman (Nyeszterov tábornok), Joel
Kinnaman (Vaszilij), Paddy Considine
(Vlad Malevich). Gyártó: Summit/Scott Free. Forgalmazó: Big Bang
Media. Szinkronizált. 137 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 234 átlag: 4.67 |
|
|