|
|
Film / RegényPierre Morel: GunmanVisszafogott vezeklésSepsi László
Az új Gunman nem hozza vissza az eredeti bérgyilkos-sztori tragikumát.
Ahogy A Keresztapa után a tömegfilm karriergengsztereinek túlélési
esélyei is jelentősen javultak, és ma már egyáltalán nem szükségszerű (de még
mindig nagyon valószínű), hogy a kis cézárok villamosszékben vagy golyóktól
szaggatva végezzék birodalmuk romjain, úgy a bűnöző-hierachia sötét lovának
számító bérgyilkosokat is utolérte a feloldozás. A film noir panteonjából kinőtt
figura számára a klasszikus és modern érában, bűnbánással vagy anélkül, de csak
a halál szolgálhatott méltó jussául, a mindenkori „utolsó megbízások”
elfogadása és önfeláldozó végrehajtása a This
Gun for Hire-től A szamurájig
egyszerre kilépés az erőszak ördögi köréből és a szakmával együtt járó kötelességetika
lírai beteljesedése. A posztmodern filmből ugyan nem tűnt el teljesen az
elidegenedett, steril emberi kapcsolatok és robotikusan végrehajtott megbízások
koordinátarendszerében létező bérgyilkos hagyománya (lásd például Michael Mann Collateralját), de felsorakoztak mellé
az egzisztencialista ballaszttól megszabadított fiatalabb kollégák, akik
számára egy-egy merénylet remek alkalom a játékos vetélkedésre (Füstölgő ászok) és a hajdani bajtársak
kiiktatása sem jelent óhatatlanul önfelszámolást (Kill Bill 1-2).
A bérgyilkos-karakter
lehetséges pályaíveinek bővítésében kiemelt szerep jutott Jean-Patrick Manchette 1981-es Gunman című regényének és az egy évvel később bemutatott
filmverziónak (A sokk). Melville
szikár fatalizmusát Manchette-nél savas irónia és perverz erőszak oldja fel, ahol
point blank fejlövés gyógyítja a
pszichoszomatikus némaságot és a délceg fegyverforgató súlyos potenciaproblémákkal
küzd: mindebből az Alain Delon főszereplésével készült filmváltozat viszonylag
keveset tartott meg, a groteszk minőséget itt némi állatszimbolika (kígyó,
macska, pulykafarm) és egy pisztollyal kivitelezett orális abúzus képviseli,
hogy aztán egy bizarr happy end erősítse meg az átmenetet modernista
tragédiából posztmodern pastiche-ba.
Pierre Morel idei feldolgozása teljes
egészében elhagyja a történet első két variációjának túlhajtott iróniáját, de a
klasszikus és modern bérgyilkos-sztorik tragikumát sem hozza vissza: lehetséges
harmadik útként a didaktikus tanulságokkal spékelt naiv banalitást választja,
amiből még a szörföző Sean Penn látványa sem képes kibillenteni a filmet. Morel
kezei közt Terrier alakjából morális skrupulusok nélküli hitman-karikatúra
helyett meghasonlott gazdasági bérgyilkos lesz, aki önhibáján kívül szakad el
élete szerelmétől nyolc évre (szemben a korábbi változatok előre tervezett
évtizednyi hiátusával), és aki Kongóban humanitárius munkával igyekszik
ledolgozni az utolsó merénylete által okozott kárt. Terrier vezeklése az új
verzióban egyedül korábbi bérgyilkos-tevékenységére vonatkozik, a 2015-ös Gunmanből, előzményeivel szemben
teljesen hiányzik a Terrier érzelmi ürességét illusztráló, csak szextárgyként
tartott fiatal szerető alakja és a szerelmi háromszög harmadik csúcsát jelentő
tutyimutyi férjalak helyére is egy áruló barát került – akinek gyengesége és
romlottsága híven ellenpontozza a bérgyilkos egyetlen súlyos hibáját, miszerint
rossz szakmát választott. De Terrier kálváriája, hiába az utolsó megbízatás
árulkodó elnevezése, a meghasonlást testi-fizikai szinten aláhúzó betegsége
(ami a regényben némaság volt), és a zárlat zavaros bikaviadal-hasonlata,
mindenekelőtt nem spirituális (mint Melville-nél), hanem politikai jellegű. Vezeklése
és szenvedései a fejlődő országokat a segélycsomagok és politikai merényletek
párhuzamos exportjával kizsákmányoló Nyugat bűneit volnának hivatottak
kiváltani, majd a kísértő múlt és a véreskezű vadkapitalisták felszámolásával a
játszmában csak gyalognak számító bérgyilkos is feloldozást nyerhet vétkei alól
– megvilágosodás helyett az Interpolnak köszönhetően. A Gunman ugyanazzal a faék egyszerűségű világlátással nyúl témájához,
mint tette azt pár évvel ezelőtt a csak címében kiváló Géppisztolyos prédikátor, de az ugyancsak átpolitizált Amerikai mesterlövész duplafenekűsége is
hiányzik belőle – Terrier figurája ebben a formájában annyira sem mutat túl
önmagán, mint a nemes lelkű, de nem túl agyas texasi srácból lett gyilok-rekorder
Eastwoodnál. Akár gesztusértékűnek is tekinthető, hogy a nyugati világ bűneit
ostorozó akciófilm alapját egy köztudottan baloldali regényíró műfajparódiája
adja, amiről aztán a posztmodern cicomát lehántva a Gunman épp a parodizált formula egy súlytalan variációjához talált
vissza. Ami társadalomkritikus üzenetnek és drámai akcióthrillernek egyaránt
kevés.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 129 átlag: 5.81 |
|
|
|
|