ArtszexfilmekJesus Franco szexfilmjeiBundás vénuszdombokKovács Marcell
A 70-es évek európai szexfilmjeiben a kész sémák hiánya magasztos művészi ambíció híján is karakteres rendezői megoldásokat eredményezett.
Ruhátlan próbababát kerülget csábos táncával a boszorkányos balerina.
A varázslatos szépségű démon testén áttetsző fekete fátyol, nyakában vörös
kendő fityeg. Elektromos orgona bugyborékoló zenéjére édesgeti a bábut, míg az
egyszerre megmozdul, életre kel. A kamera körbetekint a termen, a táncjelenet
egy bár színpadán előadott performansz, amit a közönség megigézve figyel.
Jess Franco talán legismertebb filmje, a Leszboszi vámpírok nyitánya szemléletes példája a hetvenes évek
mozis erotikájának, de túl is mutat azon. A meztelen női test látványában tobzódó
képek, a hangsúlyos szerepet játszó kísérőzene és a lebegős, álomszerű hangulat
a korszak európai tömegfilmjében megjelenő erotikus ábrázolás ismerős
stílusjegyei. A hatvanas évtized végére a prüdéria béklyóitól szabaduló közízlés
a szexualitás ábrázolásában is megengedőbbé vált, amire a filmipar a nemiség
egyre szemérmetlenebb ábrázolásával válaszolt. Nem volt már tabu a meztelen
test megmutatása, és a szimulált – majd valódi – szexuális aktus filmvászon
méretű, részletgazdag látványa a kukkolás izgalmának új minőségével ajándékozta
meg a sötét moziteremben összegyűlt közönséget. A képeken a női test látványa dominált,
hiszen a filmeket férfiak készítették a férfifantázia igényeinek kielégítésére.
Gyakori volt a női szerelem ábrázolása, mert ezzel elkerülhető volt, hogy a
férfi néző a vásznon látható férfi szereplőre riválisként tekintsen, és emiatt
elkedvetlenedjen. A tengerentúli kollégáiknál mindig merészebb európai forgalmazók
vonzó, pikáns látványosságot kerestek, és a kész sémák hiánya magasztos művészi
ambíció híján is karakteres rendezői megoldásokat eredményezett. Az Emanuelle elegáns dekadenciájával
iparági prototípust alkotó Just Jaeckin, az álomszerű leszbikus
vámpírtörténetekre szakosodott Jean Rollin, a festői képi világú kosztümös filmjeivel
hírnevet szerző Walerian Borowczyk, a szadomazochizmusát lila ködbe burkoló Alain
Robbe-Grillet vagy a zsigeri provokátor José Bénazéraf a filmes erotika friss
és ihletett alkotásait hozták létre – mielőtt sematikussá és önismétlővé váltak
munkáik vagy a pornó zsákutcája felé vették az irányt.
Mindannyiukénál izgalmasabb életművet hagyott ránk Jesus Franco,
habár a pornóipar őt is megkísértette. A kétszáz filmet számláló munkássága
révén a mennyiség és minőség hagyományos viszonyrendszerében kárhozatra ítélt rendező
valójában ihletett szerzői filmes volt. Ennek igazolására elegendő a hatvanas
évek végétől a hetvenes évek közepéig készített kimondottan költői és talányos hangvételű
filmes látomásait (Necronomicon, Bundás
Vénusz, Leszboszi vámpírok, Szűzlány az élőhalottak között, Fekete grófnő, Az
ördög megszállottja) szemügyre vennünk.
A vaskos életmű e kicsiny szeletére fókuszálva is látható, hogy a
rendező – és zeneszerző, operatőr, vágó, színész – minden alkalommal ugyanazt a
filmet forgatta. Esetében azonban félrevezető a „ha egy filmjét láttad, mindet
ismered” szabálya. Sokkal inkább érvényes a Franco kanonizációjában
kulcsszerepet játszó Tim Lucas provokatív megállapítása, miszerint „egy filmjét
sem ismered, amíg nem láttad mindet”. Az olcsó, sokszor összecsapott és filmen belül
is erősen hullámzó minőségű munkák önmagukban nem feltétlenül keltenek jó benyomást.
A filmeket együtt vizsgálva válik csak tapinthatóvá alkotójuk sziklaszilárd művészi
programja. Legyen szó akár egy klasszikus Universal-horrormese sokadik saját
variációjáról (Leszboszi vámpírok, Fekete grófnő), akár meztelenséggel
vastagon megspékelt thrillerről (Gyengéd és perverz Emanuelle), szédült
képregény sci-firől (A riói lány, Csillogóan szexi lány) vagy női
börtönös, sőt náci lágeres kegyetlenkedésről (Greta: Ház férfiak nélkül),
a hétköznapi létből elvágyódás, a végérvényes tudatmódosítás, az elementáris,
mindent felülíró új élmény keresése az, ami a rendezőt és hőseit mozgatja. Franco
számára ez az életcél a folyamatos, szünet nélküli filmforgatás révén valósult
meg. Ahogyan ő a kamera objektívjébe bámulva kereste a kielégülést, hősei is
rendre egy végzetes látvány rabjává válnak, és az életmű legerősebb
pillanataiban ezt az érzést a filmek nézője is átéli. Franco nyughatatlan lelki
alkata és állandó kiszolgáltatottsága producereinek nem tette lehetővé számára,
hogy ezt a bátor művészi programot egy vagy néhány nagy alkotásban maradéktalanul
érvényre juttassa, ehelyett kétszáz filmben tett rá kísérletet, megrázó erővel.
A Franco-film peformansz. A szex-jelenetek akkor is szándékosan
műviek, ha nem éjszakai bár színpadán játszódnak. Nincs különbség a történet
szereplőinek szóló és a film nézőinek rendezett előadás között. A Necronomicont nyitó szadomazo előadás a
filmben később élesben ismételődik meg, A
riói lány főcímjelenetében látható, színpadi füsttel kísért, nemi
szőrzetben gazdag aktusnak pedig a film világuralomra törő főgonosz
terroristanője az egyedüli közönsége. Franco kerüli a valószerűség látszatát,
vérbeli voyeurként többre tartja a látványt a valóságnál.
Már a korai Éjjeli kiáltások
is tartalmaz egy erős performansz-jelenetet, amelyben a főhős egy éjszakai
lokál énekesnőit figyeli kocsányon lógó szemekkel, hogy aztán földbe gyökerezve
pillantsa meg a nőt, aki később a halálát okozza. Állandó motívum a későbbi Franco
filmekben a behódolás az erotikus látvány letaglózó hatásának. A filmekben a nemi
aktus katarzisa általában már csak levezetés a megpillantás kataklizmaszerű élménye
után. A szerelmi, szexuális kapcsolatok mindig határozott alá-fölérendeltségi
viszonyt mutatnak. Az elbűvölő látványával katarzist majd halált okozó nő akár
természetfeletti erővel rendelkező démon, akár csak sótlan zongoraművész, mindig
uralkodik a saját akaratát örömmel feladó áldozatán. Ennek legszélsőségesebb
példája talán Az ördög megszállottjában
látható. A démonasszony fausti alkut köt áldozatával: szerelméért cserébe a
férfi még meg nem született gyermekét kéri, amikor az tizenkilenc évessé serdül.
A tizenkilenc éves lányt azután megkörnyékezi a démon, és szenvedélyes nászuk látványa
óhatatlanul anya és lánya szerelmének beteges képzetét kelti.
Modernista elbeszélésmódjával Franco szubjektív valóságok
tükörlabirintusába csalja a nézőt, ahol a cselekmény a szereplők gondolatain,
látomásain és álomképein keresztül opálos törésben bontakozik ki. A történet
nehezen követhető, a helyenként mesterien megteremtett bizonytalanságérzet a
máshol nyilvánvaló alkotói érdektelenségből fakadó zavarodottsággal párosulva
olyan különös, megfoghatatlan hangulatot teremt, ahol a látottak értelmezésében
a néző kizárólag a saját fantáziájára hagyatkozhat. A Bundás Vénusz történetét a főhős belső monológjából ismerjük meg, az
elbeszélés azonban egyáltalán nem megbízható, a zavarodott dzsessztrombitás nem
emlékszik az események időpontjára, és arra a nem elhanyagolható tényre, hogy
tulajdonképpen már nincs is életben, akkor eszmél csak rá, amikor
összetalálkozik saját holttestével. Az idő és a tér kezelése sohasem következetes
Francónál. A filmeket gyakran indító erotikus színpadi előadás sokszor
megelőlegezi a cselekményben csak jóval később, esetleg máshol bekövetkező
eseményt, utalva a történések sorrendjének és helyszínének esetlegességére. Villanásnyi,
de sokatmondó kép a Szűzlány az
élőhalottak között ördögi fináléjából, ahogy a gyilkos szolgáló szerepét
alakító Franco a kamerával farkasszemet nézve letöri az ingaóra mutatóit.
A közhiedelemmel ellentétben tehát nem a premier plánban
fényképezett női nemi szerv a közös nevező a francói életműben. Való igaz,
tetten érhető Franco művészetében egy különös vonzódás a szeméremtest fényképezése
iránt. Kamerája nem tud nem oda
nézni, ha meztelen női test kerül a látóterébe, és ehhez esetenként a
történetbe csempészett indoklással is ürügyet teremt: Az ördög megszállottjában rákok másznak elő a vaginából, a Csillogóan szexi lányban pedig halált
okozó idegen anyag hordozója a szeméremtest. A lépten-nyomon felbukkanó női
nemi szerv látványa azonban inkább csak ártalmatlan hóbort Francónál, olyasmi
formai kézjegy, mint David Lynchnek a vörös függöny.
A Franco-életmű az utóbbi idők kritikai elismerése ellenére
továbbra is inkább csodálatra méltó jelenség, semmint követendő példa,
Tarantino bókjain túl nehéz kimutatni Franco befolyását a jelen rendezőire.
Peter Strickland új filmjében, a hetvenes évek erotikus mozijára
emlékező The Duke of Burgundy-ban több
alkalommal is utal Franco filmjeire. A lepkészeti előadások nézőterén ülő
próbababák, az álomszerű bolyongás a kertben és a hetvenes évtizedben Jesus Franco
filmes szabadcsapata állandó tagjának számító Monica Swinn feltűnése a
szomszédasszony szerepében – mind főhajtás Franco előtt. Pedig Strickland okos
és elegáns filmje nem sok rokonságot mutat Franco sokszor rögtönzött, összevissza
alkotásaival. Az érzékek birodalmába merészkedés bátorsága az, ami mégis egyértelműen
összeköti a két alkotói világot.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 188 átlag: 4.61 |
|
|