KritikaAlmási Tamás: tititáElfolyik-e az élet?Horeczky Krisztina
Almási Tamás dokuportréja egy csiszolatlan tehetségről. „Nem vagyok túl nagyravágyó.
Innen elkerülni. Normálisan élni. Ennyi” – így a tizennyolc esztendős Kuru
Antal, aki az edelényi cigánytelep nyomorúságából akart elszabadulni. Hallás
után tanult gitározni, remélve, a zene hozza el számára a megváltást. A kitörési
vágy efféle módjára számos példával szolgálnak a kereskedelmi televíziók futószalagon
hullócsillagokat gyártó szórakoztató showjai a Megasztártól a Rising Star-on
át az X-Faktorig – részint, mert a
hazai cigányságnak máig a muzsikuslét kínálja a talán legáhítottabb társadalmi
mobilizációs lehetőséget. Azonban a világhírű, Berlinben élő, Kossuth-díjas
Snétberger Ferenc gitárművész-zeneszerző 2011-ben alapított Zenei
Tehetségközpontja gyökeresen más utat ajánl a fiatal roma tálentumok, és sok
esetben virtuózok számára.
A tizenkét hetes felsőörsi tábor
első évfolyamába ötvenhét, 12 és 20 év közötti diák nyert felvételt. Néhányuk híján
volt minden zenei előképzettségnek, ám a halmozottan hátrányos helyzetű Anti mutatkozott
közülük a leghendikepesebbnek; egyedülléte a „sajátjai” között önmagában megrendítő.
Ösztönös, kivált intelligens tehetségként nem ismerte a kottát, a szolfézst, az
összhangzattant, a metronómot (sem), ám ami alapvető: nem szocializálták a
tanulásra. (A doku komor tanulsága, hogy a korántsem cigányság-specifikus,
égető civilizációs probléma Snétbergernek (is) húsbavágó pedagógiai kihívást hordoz.)
A kezdetben ambiciózus fiút a lavinaként rá zúduló információ- és ismerettömeg
sokkolja, megbénítja. A táborban szembesül először a rendszeres, kemény,
fegyelmezett gyakorlás szükségességével, amelyre, ha fölhívják a figyelmét, kétkedően
mosolyog. „Nagyon elment a kedvem”, „Nem tartozom senkihez”, „Nem így képzeltem
el az egészet”, „Ez semmi, amit én csinálok” – közli. Bizalmasa, a klasszikus
gitároktató Nagy Edit lankadatlan türelemmel igyekszik megértetni vele a
szorgalom fontosságát. A komfortos szobájában naphosszat szunyókáló, magába
gubózott sráchoz ő intézi a talán legfölkavaróbb mondatot: „Nem szabad, hogy az
élet csak úgy elfolyjon”.
A remek humortól sem mentes portré
erénye, hogy a kiábrándultság, a reményvesztettség, a hitetlenség közösségi
élményünkké válik. Az a benyomásunk támad(hat), hogy a nem az elvárásainknak
megfelelő, egyre zárkózottabb, elszigeteltebb ifjúval együtt vallunk kudarcot. Úgy
csalód(hat)unk benne (laikusként), hogy nem ismerjük meg a csöppet sem
inspiráló, otthoni környezetét. Főleg, hogy nem tudjuk meg, vajon mennyire kvalitásos.
Elveszítheti-e a bizalmunkat, csak mert azt látjuk – és ez a kép csalfa –, hogy nem tesz erőfeszítéseket,
nem fűti megszállottság, személyében nem találtunk rá a csiszolatlan gyémántra,
nem fedeztünk föl egy zsenit? Sőt, még csak egy szorgos güzüt sem, noha a
buzgalom édes kevés ahhoz, hogy Snétberger bárkit is a MüPa nagyszínpadára engedjen.
Mert ez a végső cél: a falunap után föllépni ezen a rangos, fővárosi színhelyen.
Ez a reális küldetés, szemben a kertévék giccsben pácolt, a bulvárt hizlaló főnixmadár-sztorijaival.
Meggyőződésem, a zenetáborról a tévéből értesült Anti története alakulásában fontos
szerepet játsz(hat)ott, hogy ismeri ezeket a manipulatív, andalító műsorokat,
és az ott megdicsőült romatársait (Caramel, Gáspár László, Oláh Gergő, Oláh
Ibolya etc.) Ennek ellenére a szomorkás dalt komponáló fiú ráébred, mi a
sorskérdés az életében. Kimondja: nem akar analfabétákkal lenni. A mű
lényeglátásról, lelki finomságról árulkodó befejezése katartikus, bízom a hitelességében,
igazságában.
Almási Tamás karriertörténet helyett
fejlődésfilmre lelt. Ez párban jár a „kétszer kettő” józanságával, ezért is támadhatott
üresség-élményem. Az opus korántsem káros mellékhatása, hogy sokáig dolgozik a
nézőben, gondolkodásra serkent, felülírva a sztereotípiákat. Emblematikusnak
vélem a díszbemutató után a stábbal együtt színpadra lépő fiatalember szembeötlő
magányosságát. Mindez, fittyet hányva a hamis szertartásosságra, ugyanolyan
sallangtalan és torokszorító volt, mint maga a tititá (így, kisbetűkkel, akár nemecsek), amelynek Kuru Antal a
tökéletes anti-hőse. Olyan, titkokat hordozó, őszinte ember, akiről jó volna hallani
néhány esztendő múlva, miközben meglepne, ha még valaha hallanék felőle.
tititá – magyar
dokumentumfilm, 2015. Rendezte: Almási
Tamás. Kép: Kékesi Attila.
Dramaturg: Janisch Attila. Vágó: Hargittai Attila. Hang: Balázs Gábor. Producer: Almási Tamás, Ugrin Julianna. Gyártó: Filmdimenzió/A zene felemel Kft.
Forgalmazó: Anjou Lafayette. 90 perc
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 116 átlag: 5.46 |
|
|