Orosz krimikOrosz bűnügyi sorozatokMit sugároz a mai Oroszország?Forgács Iván
Az orosz filmipar lemaradt arról, hogy elsőként ültessen orosz talajba népszerű műfaji trendeket, a tévétársaságok rég lekörözték.
A nagy múltú, és egyre
magányosabb orosz filmes szakfolyóirat, az Iszkussztvo
kino egy érdekes kerekasztal-beszélgetés szövegét tette közzé 2008
februárjában Sorozatok kontra filmek
címmel (Szeriali protyiv kino, http://kinoart.ru/archive/2008/02/n2-article2).
Ekkor már valóban ideje volt szembenézni, és konstruktív kritikai szellemben
megbékélni azzal, hogy az oroszországi mozgókép-ipar elképesztő arányban
mozdult el a televíziós sorozatok gyártása felé. Utóbbiakra évente 400, míg
mozifilmekre csupán 200 millió dollárt fordítottak. A produkciók számát
illetően még drámaibb volt a helyzet, amely azóta csak tovább „fokozódott”. Aki
jelenleg bele tud pillantani akár csak az ismertebb orosz közszolgálati és
kereskedelmi tévécsatornák műsorába, döbbenten tapasztalhatja a legkülönbözőbb
műfajú sorozatok teljes uralmát. A kínálat teljesen parttalan, mire valaki
végignéz egy tíz részes terméket, legalább öt új kerül piacra.
Valójában nincs ebben semmi
különös, noha nemzetközi összehasonlításban is elképesztő ez a dömping. Más
kérdés, hogy az orosz filmkultúra csaknem két évtizeddel a rendszerváltás után
még mindig tátotta a száját. Bizonyára azért, mert arra számított, hogy a
filmiparban következik majd be hasonló felvirágzás. A szovjet bukás után
valóban úgy tűnt, minden adott lesz egy hollywoodi irányba mutató fordulathoz:
szabadság, jó szakmai hagyományok, óriási belső piac. Csak hát két fontos
feltétel hiányzott: a stabil gazdasági környezet és a pénz.
A televízióban így sem látott
versenytársat senki. Egyrészt a szocialista edzettségű kelet-európai kulturális
élet szemléletéből hiányzik a verseny fogalma: ha az egyik területre nincs
pénz, nyilván a többire sincs. Másrészt a fikciós televíziós produkciók a
Szovjetunióban teljesen a filmipar alá voltak rendelve, főleg technikai
értelemben. Ugyan az Állami Televízió volt a megrendelő, de a nagy
filmgyárakban készültek, filmes technikával, és a két terület alkotógárdája sem
vált igazán szét. A magyarországi gyakorlattal ellentétben például ismeretlen
volt az elektronikus rögzítésű tévéjáték műfaja. Ha megfigyeljük a nálunk is
népszerű szovjet sorozatokat, A tavasz 17
pillanatát vagy A Fekete Macska
bandáját, jól látható, hogy többrészes filmalkotásokról van szó.
Így aztán teljesen váratlan
volt Oroszországban, mikor a televíziós gyártás a megfelelő sajátos technikák
bevezetésével viszonylag gyorsan önállósodott, és az egyre szaporodó
tévécsatornákon biztos piacot teremtett önmaga számára. Mire a filmgyártás
helyzete az ezredforduló körül viszonylag stabilizálódott, már óriási hátrányba
került a dinamikusan fejlődő televíziós iparral szemben.
És nem csupán gazdasági, piaci
szempontból, A tempóhátrány közben a kommercionális sikerekben reménykedő
filmvilág elvesztette azt a lehetőséget, hogy elsőként ültessen orosz talajba
népszerű műfaji trendeket, és fedezzen fel új témákat. A kommersz produkciók
így is uralják az orosz filmgyártást, vannak óriási sikerek is – gondoljunk
csak az Éjszakai őrségre (Nocsnoj dozor, 2004 – Timur
Bekmambetov), Alekszej Balabanov, Fjodor Bondarcsuk vagy Valerij Todorovszkij
munkáira –, de kétségbeesett, sokszor suta nyugati nyomkövetésük miatt a
közönség továbbra is az eredeti amerikai kínálatot részesíti előnyben. Közben a
művészfilmek belterjes önmozgásukkal a forgalmazás peremén lézengenek, ha
egyáltalán eljutnak odáig. A tévésorozatokkal kapcsolatban is rengeteg persze a
kifogás, nyafogás, de kétségtelen, hogy jobban megtalálták a maguk közönségét,
és frissebben, merészebben reagálnak a mai orosz társadalom jelenségeire, drámai
problémáira.
Ha egy kis rendet akarunk
teremteni a sorozatok követhetetlen áradatában, leginkább a BBC kínálata
jelenthet segítséget. Az utóbbi másfél évtizedben rengeteg klasszikus irodalmi
adaptáció készült az orosz közszolgálati szférában. Idehaza A félkegyelműt és A Mester és Margaritát (2005) láthattuk Vlagyimir Bortko
rendezésében, illetve Alekszandr Proskin munkáját, a Doktor Zsivágót (2005). Mára elkészült Dosztojevszkij összes híres
nagyregényének tévéváltozata, Szergej Szolovjov megcsinálta Tolsztoj Anna Karenináját (2009), és a sor
hosszan folytatható. Ezek általában nagy kiállítású, szövegkövető produkciók,
igényes képi világgal, orosz sztárszínészekkel. Lényegében a szovjet filmes
sorozatok hagyományait követik, sokszor elismert filmrendezők készítik őket.
Az adaptációkkal sok
hasonlóságot mutat egy másik támogatott csoport, a történelmi témájú sorozatok
halmaza. Szerves részei a jelenlegi orosz nemzeti kurzusnak, kifejezetten
nacionalista hangsúlyokkal azonban nem lehet vádolni őket. Itt is filmes
tradíciók élnek tovább. Az uralkodók, Raszputyin és társaik nemzetközi
összehasonlításban is meglepően impozáns környezetben támadhatnak fel,
tárgyaik, ékszereik, ruháik talán még zsebben ragyognak, mint egykoron. És
sokszor sikerül nézőikkel együtt rádöbbenteni őket életük nagy drámáira. Nagy
Katalinnak például most abba a szövevényes intrikáktól terhes korszakba kell
visszamerülnie, amely Oroszországba érkezésétől trónra kerüléséig tartott.
Anyósa, I. Erzsébet cárnő árnyékában vergődik, amit a filmben csak tovább
fokoz, hogy a kényszerű hatalma útvesztőiből szabadulni vágyó uralkodót elképesztő
drámai erővel, és előnytelen külseje ellenére is szexuális kisugárzással
alakítja Julija Aug (Jekatyerina,
2014 – Ramil Szabitov, Alekszandr Baranov).
Csodák persze nincsenek, az orosz
televíziós piacot is természetesen a családi, melodramatikus szappanoperák, és
a bűnügyi történetek uralják. Utóbbiakkal egyre inkább érdemes foglalkozni. A
szakmailag legigényesebb munkák többsége a múltban játszódik, képi világuk,
stilizációs megoldásaik, nem lassú, de kimért tempójuk inkább a történelmi
sorozatok világához kapcsolja őket. Szemléletükben egyrészt a hasonló típusú
szovjet filmek, másrészt Borisz Akunyin történelmi krimijeinek hatása érződik.
Akunyinnak csupán két művéből, az Azazelből
(2002 – Alekszandr Adabasjan) és a Pelagija
és a fehér buldogból (2009 – Jurij Moroz) készült igazi sorozat, a többi
mozifilm-változatokkal együtt született. Az egyik legsikeresebb orosz bűnügyi
tévéprodukció, a Likvidálás (Likvidacija, 2007 – Szergej Urszuljak)
háború utáni tarka ogyesszai alvilágával és különc nyomozójával egyszerre
képviseli a szovjet örökséget (A Fekete
Macska bandája) és Akunyin prózájának egyes stílusjegyeit.
Úgy érzem, számunkra mégis a
jelenben játszódó bűnügyi sorozatok lehetnének érdekesek. Olyan tág
keresztmetszetet adnak a mai orosz társadalomról, ami kifejezetten szokatlan a
műfajban. A Pétervári banditák (Bangyitszkij Petyerburg, 2000-2007)
minden nyersesége ellenére olyan ízelítőt a jelcini korszakban kialakuló
oligarchia-világról, ami nem növelte bizalmunkat Oroszországgal szemben. Mára
rengeteget színesedett, árnyalódott ez a kép, ezért minden politikusnak és
véleményformálónak ajánlom, hogy üres közhelyek sorolása helyett inkább egy
krimisorozat alapján beszéljenek Oroszországról. Ha a putyini rendszer hagyja,
hogy a szegénység, kiszolgáltatottság, a szélsőséges társadalmi egyenlőtlenség,
a korrupció és a gátlástalan maffiaterror riasztó képei naponta ismétlődjenek a
tömegmédiában, érthetetlen, miért zavarja annyira a liberális sajtó. A Kisváros, a Tűzvonalban vagy a Hacktion
világa kifejezetten lakkozónak, konfliktuskerülőnek tűnik a hasonló orosz
sorozatok közegábrázolásához képest.
Azért persze itt is jól bevált
sztereotípiákon nyugszik minden. A szinte kihagyhatatlan két elem: az oligarcha
és a rendőrség. Nem biztos, hogy az előbbihez köthetők a sorozatos
gyilkosságok, véres leszámolások, lehet, hogy egy utcai rablóbanda épp vele
végez, hiszen a történetekben gyakori több, különböző típusú alvilági csoport
jelenléte. A nyomozó szervekről pedig senkinek se a Helyszínelők vagy a Hazudj,
ha tudsz! közege jusson az eszébe. Kopott, füstös irodák, gyenge technikai
felszereltség és durvaság. Itt kell helytállnia és ütőképes csapatot formálnia
a vizsgálatot vezető főhősnek, bár gyakran nem jut el ilyen magas pozícióig,
olykor még annak is örülhet, ha kollégái befogadják. Az ügyek felgöngyölítése során
pedig csaknem az összes társadalmi közeg és réteg megmutatja magát, a testőrös
palotalakóktól a bárok narkósain át a lakótelepeken, társbérletekben izzadó
családokig. Az orosz valóságon keresztülhömpölygő cselekményszerkesztést szinte
előírják a helyi befogadói szokások is. Az orosz nézők többsége főműsor időben
is a folytatásos sorozatokat kedveli igazán.
A fentiekkel nem azt akarom
sugallni a hazai tévécsatornáknak, hogy orosz bűnügyi sorozatokkal érhetnének
el magasabb nézettséget, mert a termékek nagy része azért még elég közönségesen
van fércelve. De egyre több a nemzetközi összehasonlítást is elbíró, kiérlelt
produkció, amelyek bemutatásával olykor talán érdemes lenne próbálkozni. Ilyen
például Az úrfi (Mazsor, 2014 – Konsztantyin Sztatszkij), amelyet remek alaphelyzet
mozgat. Egy jellegzetes újorosz aranyifjú apjának elege lesz fia léha
életmódjából, megijed, hogy elzüllik, és ezért élettapasztaló segéderőnek
ideiglenesen elhelyezi a bűnügyi rendőrségnél. A nyomozócsoport kőből vésett,
elgyötört figurái a gyilkos ellenszenvvel fogadják az elkényeztetettnek tűnő,
sportkocsival érkező srácot, ami csak fokozódik, amikor kiderül, hogy vág az
esze, és addigi élete miatt remekül tájékozódik alvilággal érintkező
közegekben, azonnal tudja, merre kell elindulni az ügyek felderítésében, és
bárkitől, bármennyiért tud információt vásárolni. Izgalmasan feszülnek egymásnak
társadalmi rétegek a maguk szokásaival, értékrendjével, plasztikusak a figurák,
a főszerepben Pavel Prilucsnij kicsit Tim Roth vonásokkal kacérkodik, ami jól
illik a hős trendi énjéhez. És remek a tempó.
Szívesen kereskednék Az idegennel is (Csuzsoj, 2014 – Georgij Danyieljanc, Vagyim Szajetgalijev, Pjotr
Zabelin). Egy Ausztráliában élő orosz erdőőr a válása után visszatér hazájába,
amelyre nem ismer rá. De módja lesz rá. Egy kényszerű utcai verekedés után csak
úgy tudja elkerülni a büntetést, hogy a rendőrség informátora lesz. Becsülettel
munkálkodik egy náci bűnbanda kézre kerítésén és egy oligarchává nőtt, korrupt
helyi képviselő leleplezésén, ám kiderül, hogy rendőrségi mentora, egy
megnyerően dörzsölt nyomozó valójában az oligarchától kapott feladat
teljesítésére használja. Kemény, irgalmatlan világ tárul fel a fordulatok
közben, amelyet szinte törvény nélkülivé deformáltak a különböző szintű
összefonódások. A mentor nem is érti, mit keres itt a főhős, mert szerinte egy
józan embernek két választása van: vagy Oroszországban éli le az életét, vagy
elhagyja, de akkor soha többé nem tér vissza ide. Nos, az orosz bűnügyi
sorozatok nem nagyon vitatkoznak ezzel az állítással.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 234 átlag: 5.21 |
|
|