FesztiválGraz – DiagonaleRejtett tartalékokBuglya Zsófia
Az osztrák film fesztiválját az alkotói attitűdök sokfélesége jellemzi.
Fesztiválokat számokkal szokás jellemezni.
Egy-egy fesztiválmérlegből kiderül, hogy hány előadáson hány néző hány filmet
tekintett meg; minderről hányan írtak, és így tovább. Az, hogy számokban
gondolkodunk a kultúráról, hozzáidomítva azt profitmaximalizáló világunkhoz, logikus.
Jó esetben ugyanakkor a számok nem terelik el a figyelmet a tartalomról és
arról, hogy egy-egy filmfesztivál épp a nézőszám-logika elégtelenségéről szól.
A Diagonale, az osztrák film fesztiválja sem attól irigylésre méltó, hogy
Grazban 6 nap leforgása alatt 27.300 látogató néz meg 157 osztrák filmet –
rövideket és egészestéseket; kísérleti, játék- és dokumentumfilmeket. Hiszen az
érdeklődés nemcsak a filmek érdeme, de a marketingeseké is, és pont annyira érdeke
a városnak, a politika és a gazdaság szereplőinek, mint maguknak a filmeseknek.
Amitől ez a fesztivál igazán értékes, az az, hogy folyamatosan gondolkodik a
saját szerepéről, arról, mik a feladatai – például hogy a szakma szócsöve
legyen –, és hogy mit is hivatott reprezentálni – mindenekelőtt a filmkultúra
és azon belül az osztrák film sokféleségét. Emellett fontos számára a filmek társadalmi
szerepének hangsúlyozása, vagyis hogy jelezze, a filmek kulcsokat adhatnak a közösségnek
önmaga megismeréséhez. Így aki a Diagonalén megfordul, az egészen biztosan
nemcsak egyes művekkel és alkotókkal találkozik, de lehetőséget kap arra is,
hogy a tavaszi napsütésben kicsit kiszellőztesse saját kulturális
sztereotípiáit.
*
Az osztrák film az ezredforduló óta
rendszeresen jelen van a világ nagy fesztiváljain. A magyarországi mozikba kevés
munka jut el, az egyedi, filmheti szerepléseken túl a közelmúltban mindössze Gustav
Deutsch Shirley-jét és Jessica
Hausner Őrült szerelem című szatíráját
láthattuk idehaza (köszönet bemutatásukért az Anjou Lafayette-nek és a
Cirkónak). A magyar cinephilekben így könnyen az a képzet alakulhat ki, hogy az
osztrák film, ha nem is egyenlő Ulrich Seidllel és Michael Hanekével, továbbra
is valamilyen exkluzív klub. Ehhez képest a valóság az, hogy a kiugró művek egy
meglehetősen széles és színvonalas mezőnybe illeszkednek, amely nem szorítható
be abba fiktív ellentétbe, miszerint bizonyos osztrák filmek annyira nemzetköziek,
hogy már nem is osztrákok (lásd Haneke filmjeit), míg mások maradéktalanul feloldódnak
egyfajta nyomasztó osztrák belterjességbe (Seidl-filmek), ami nyilván pont
annyira állja meg a helyét, mint amikor a Tarr Béla filmek sártengerét valaki
Magyarországgal azonosítja.
Az összkép ennél sokkal színesebb, már csak
azért is, mert a rövid műfajok, amelyekben az osztrák film nagyhatalom, a legritkább esetben jutnak el hozzánk, illetve
kerülnek be a mainstreambe. A „hatalom” szó használata persze komikus ebben az
összefüggésben, de tény, hogy az osztrák avantgárd Kurt Kren, Peter Kubelka vagy
Peter Weibel óta fogalom, és e területnek mára olyan infrastruktúrája alakult
ki Ausztriában, amilyen talán sehol másutt a világon. Meg kell említenünk az
idén jubiláló sixpackfilmet, mint a
non-kommerciális, egyéni kézjeggyel rendelkező (nem csak kísérleti) filmek
képviseletét, amelyet néhány lelkes ember hozott létre 25 évvel ezelőtt. Mára
mintegy 1400 címet gondoz, kölcsönöz, utaztat: az újakat fesztiváloztatja, a
régiekből vetítéssorozatokat szerkeszt. Ami – további számokba fojtva – azt
jelenti, hogy naponta átlagosan nyolc olyan filmet vetítenek valahol a világon,
amelyet a sixpackfilm közvetített ki. De az egyéni – értsd sem a mozis, sem a
televíziós műsorrácshoz nem igazodó – filmek presztízsét mutatja az is, hogy Grazban
az innovatív filmek rendre előkelő
vetítési időpontokban jelennek meg. A fesztiváltrailert pedig véletlenül sem egy
reklámcég készíti, hanem a legjobb kísérleti filmesek és videoművészek – a
2015-ös befutófilmet például Lukas Marxt. (A fiatalok szerephez juttatásáról és
megbecsüléséről a Diagonale kapcsán szintén hosszan lehetne értekezni.)
*
Vagyis a filmben rejlő kifejezési lehetőségek
folyamatos keresése megkérdőjelezhetetlen értékként jelenik meg, ami láthatóan
minden műfajra ösztönzően hat. Az alábbiakban néhány olyan filmet emelek ki a
programból, amely számomra ezt a nyitottságot közvetíti; azt, hogyan válik az
alkotás az önkifejezés, a megismerés, a játék eszközévé, lenyomatává.
„A színésznek ismétlésre van szüksége. Én
sosem tudtam ugyanazt előadni kétszer. Nekem variációkra van szükségem” –
mondja John Malkovich. Önmagát játssza, immár nem először: ő a Casanovát
alakító színész, illetve egy másik dimenzióban ő Giacomo Casanova. A Michael
Sturminger rendezte Casanova variációk
(Casanova Variations) egy színpadi
előadás (The Giacomo Variations) nyomán
született, amelyben Sturminger egy Mozart-operákból szőtt pasticcióba építette
bele az öregedő Casanova történetét, John Malkovich-csal, illetve operaénekes
alteregójával a főszerepben. A darab filmváltozata még összetettebb szöveget hoz
létre, amely lendületesen váltogatja az elbeszélés egymásba kapaszkodó síkjait,
és immár filmes áthallásokat is halmoz, részben épp Malkovich szerepeltetése
révén (Veszedelmes viszonyok, John
Malkovich menet, Klimt). Az eredmény egy a filmszerűség elvének és a
rögzítés pillanatának csak részben alárendelt, összművészeti kísérlet, amely a
zeneiségre, az érzékiségre és a játékra helyezi a hangsúlyt. Ezek mentik meg a
túlzott intellektuálizációtól, a mögé nézés örömét meghagyva az elemzőknek.
Variációkat vonultat fel Ulrich Seidl
legújabb munkája is. A pincében (Im Keller) az alagsorban berendezett
hobbiszoba tüneményét járja körül. A panoptikumszerű életképfüzérben valós
szereplők játsszák el a kamerának, mit csinálnak legszívesebben a szabadidejükben.
A gondosan komponált képekben bizarr jelenetek tárulnak elénk. Látjuk, hogyan
ejtőznek, hogyan lövöldöznek, hogyan etetnek óriáskígyót vagy korbácsolják hitvesüket
a munkában megfáradt emberek, amolyan Duane Hanson figurák, és ehhez kinek
milyen környezet, trófeagyűjtemény vagy náci szentély dukál. Tobzódunk az
emberi tökéletlenségben, bár ez a freakségbe forduló hétköznapiság egy idő után
fokozhatatlan. A pincében nem ér fel
a mester legjobb műveihez, de feltétlenül érdekes mint a Seidl-univerzum
darabja, amely újra felfedezi a film látványosság-funkcióját, a filmkészítést
és a filmnézést pedig a különös tapasztalatszerzés eszközévé avatja. Még
érdekesebb, ha az Ulrich Seidl – A
Director at Work című remek portréval együtt nézzük, amely címéhez hűen a
mester munkamódszerét tárja fel.
*
Az idei Diagonale legerősebb alkotása
számomra minden kétséget kizáróan Nikolaus Geyrhalter legfrissebb munkája, a
dokumentumszekció fődíjával kitüntetett Az
évek során (Über die Jahre). Geyrhalter,
akinek a fesztivál idén nagyon helyesen életmű-sorozatot is szentelt, ebben
túlszárnyalja legszebb munkáit, így a Pripyatot
is. Szemben az elmúlt években készített nagy, látványos tablóival (Mindennapi kenyerünk, 7915 KM, Napnyugat), ezúttal látszólag a világ legunalmasabb témáját
találja meg. Valahol vidéken lepusztul egy régimódi textilüzem, és néhány ember
egzisztenciája veszélybe kerül. Ebből születik egy életútkövető, 10 éven át
forgatott, majd végül 188 percbe sűrített film, amely megejtően szépen beszél
az élet nagy kérdéseiről, és az utolsó percéig izgalmas marad. Mintha Jiří
Menzel és Helena Třeštíková szelleme találkozna, annyira kedvesen hétköznapi és
mégis annyira sorsdráma-szerű, ahogyan a maroknyi kollektíva tagjainak élete
alakul. A film arra is figyelmeztet, hogy egy okos filmtámogatói rendszer a
nézőszámok mellett a személyes kézjegyre és az alkotói szuverenitásra is épít,
mert léptéket hosszútávon csak ezekkel válthat.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 200 átlag: 5.37 |
|
|