Mozi vs. internetAlternatív filmforgalmazókA mamut és a hangyaKovács Bálint
A Magyarhangya kicsiben gondolkodik, fenntartható mikro- projekteket épít, addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér. „Egy alulról szerveződő
mozgalom megkeresi a saját közönségét; tudja, kik beszélnek egy adott filmről, tudja,
mi köti össze őket, tudja, milyen csatornákon lehet elérni őket. És ha találsz
háromezer olyan sültbolondot, akik pont úgy sültbolondok, mint te, akkor ez
alapján folyamatosan ki tudod szolgálni őket. És aztán ha ők minden hónapban
meg is vennének egy-egy jegyet a filmjeidre, minden rendben is lenne. Erre
törekszünk” – jelenti ki Donáth Péter, a Magyarhangya nevű alternatív – vagy
más szóval gerilla, vagy közösségi – filmforgalmazó egyik vezetője.
Mindazok, akik
művészfilm-forgalmazásban utaznak, hosszan tudják sorolni a mai magyar rendszer
problémáit. Legelsősorban persze a pénzhiányt: az MMKA bedőlése, majd
megszűnése után évekig nem írtak ki pályázatot filmforgalmazásra, korábban
megítélt összegek is bennragadtak, és a helyzet azóta sem rendeződött. A
forgalmazott art filmek marketingjére, reklámozására, közönséghez való
eljuttatására szinte egyáltalán nem áll rendelkezésre semmiféle forrás. A
DVD-kiadás a szakadék szélére jutott, art filmet legfeljebb ha százas
példányszámban lehet kiadni, miközben a VOD (Video On Demand, online „filmkölcsönzés”)
infrastruktúrája itthon alig van kiépítve; a piacot gyakorlatilag a UPC és a
Telekom-csoport saját szolgáltatásai jelentik, de ezek korántsem a
művészfilmekre szakosodtak. A köztévé pedig megszűnt szerzői filmeket
vásárolni. A multiplex-piacot Cinema City termeibe való bekerülésnek jelentős,
forrásaink szerint 500 eurós (150 ezer forintos) ára van, amelyet termenként és
előre kell kifizetni, és amely semmiféle garanciát nem jelent arra, hogy ha nem
hoz be elegendő nézőt az első héten, a film akkor is műsoron maradhat. Az art
mozik pedig sorra zárnak be, a még talpon maradók műsora állandóan tele van.
Böszörményi Gábor, a Mozinet vezetőjének számításai szerint a vidéki
művészmozik bezárásai miatt jelenleg az ország kétharmada eleve képtelen is
lenne hozzájutni egy-egy új art filmhez, hacsak nem utazik érte 50-100
kilométert. Mindezt pedig tetézi, hogy az oktatás szinte egyáltalán nem
foglalkozik az értékes filmekre szoktatással. Mindezekre a problémákra
próbálnak választ találni az alternatív filmforgalmazók.
*
A Magyarhangya mögött álló cég,
a Cinefil Co. 2010-ben alakult meg, az alapító, addig a Budapest Film
ügyvezetői posztját betöltő Bognár Péter szerint azért, mert a fent vázolt
problémák eszkalálódása mellett akkor a Budapest Film is tulajdonost váltott,
és Bognár elmondása szerint ezzel jelentősen megváltozott a bemutatandó
filmekre vonatkozó koncepció. „Ebben a támogatás nélküli helyzetben egy újabb,
a Budapest Filmhez vagy a többi nagy, a kihalás szélén álló mamuthoz hasonló,
alkalmazottaknak havi fizetést adó cég létrehozása öngyilkosság lett volna” –
mondja Bognár. Ekkortájt rendezték viszont meg a „Helyzetek és gyakorlatok”
nevű akciót, amelyben tíz, egyetemista vagy gimnazista filmrajongókból álló
csoport forgalmazott tíz filmet. „Lehetett látni, hogy velük tovább lehetne
vinni valamit” – emlékszik vissza Bognár Péter a Magyarhangya 2010-es
indulására. A Magyarhangya „projektalapon működik, kicsiben gondolkodik, célja
a fenntarthatóság, és addig nyújtózkodik, amíg a takarója ér” – summázza
működésük alapjait Bognár.
„A magyar filmforgalmazásban az
értékalapúság, az értékteremtési szándék legfeljebb csak a sokadik tényezőként van
jelen” – jelenti ki Donáth Péter, hozzátéve, hogy az artfilm-forgalmazók
igyekeznek elsősorban olyan filmeket bemutatni, amelyekkel EU-s támogatás is
jár, ami pedig attól függ, hány országban, hány moziban mutatták be az adott
filmet. Donáth szerint a Magyarhangya következő bemutatóját, a Snowden-ügyről
szóló, Citizenfour című
dokumentumfilmet azért nem akarta itthon senki bemutatni még annak ellenére
sem, hogy idén Oscar-díjjal tüntették ki, mert amerikai film lévén nem
igényelhető utána EU-s támogatás. „Mi nem azokat a filmeket akarjuk megvenni,
amelyeket már tizenhat ország bemutatott, hanem azokat, amelyek megmaradnak a
forgalmazók versengésében, és amik sokkal jobbak és különlegesebbek, mint a
nagy nevek új és méregdrága filmjei. Itthon még mindig ugyanazok a nevek
futnak, mint tíz éve, pedig azóta átalakult a filmvilág. A többi, szegmentáltabb
filmnek is megvan az itthoni közönsége, csak meg kell őket találni” – vallja
Bognár Péter.
Épp ezért a Magyarhangya a
filmek közönséghez való eljuttatásában is más eszközöket használ, mint a „mainstream”
forgalmazók. Legtöbbször igyekeznek esemény-jelleget adni az új bemutatóknak;
az első filmjük, a Kispál és a Borz búcsúkoncertjéről szóló Napozz Holddal-t például az ország
huszonöt helyén egyszerre, de csak egyetlen egyszer vetítették, és a mozijegy
mellé DVD is járt. Így a film egy nap alatt sok magyar film össznézőszámát
meghaladó négy és félezres eredményt és 12 milliós bevételt ért el. (Ez volt a
Magyarhangya első és utolsó filmje, amelyet egy bank is támogatott: bár a cég
elégedett volt az együttműködéssel, a következő projekt előtt közölték, az új
direktívák szerint mostantól a sportot kell támogatniuk. Azóta a céges
szponzoráció mint bevételi forrás is megszűnt létezni a forgalmazók számára.)
A következő, de már igencsak
veszteséges akció a Hangyapass volt, amelynek keretén belül kéthetente mutattak
be egy-egy, összesen hat új filmet. A Magyarhangya azóta igyekszik az adott
film sajátosságaira és az abból kikövetkeztethető célközönségre támaszkodva építeni
fel a forgalmazási stratégiát. Két, a fotóművészetről szóló filmjükből – Vivian Maier nyomában, A föld sója – például a Mai Manó Házzal
és a Robert Capa Központtal együttműködve szerveztek a fotós szakma számára
vetítéseket, míg a Bérelj cicát! című
filmhez a Noé Állatotthonnal közös jótékonysági esemény, valamint cicasimogatás
és macskaetetés társult. „Így a Noé hetvenezres facebook-közössége is tudomást
szerzett a filmről, és beindulhatott a szájreklám. Tévészpotokra és más,
bejáratott csatornákra nincs pénzünk” – mondja Bognár, megemlítve azt is, hogy
a No című chilei, a
Pinochet-diktatúra végnapjairól szóló, Oscar-jelölt filmet akkor mutatták be,
amikor március 15-ére több tüntetés is szerveződött az Orbán-kormány ellen.
Hozzáteszi: könnyebben kitapogatható, hogy hol kell keresni az adott film
célközönségét, ha az beszél valamilyen, a magyarok számára is fontos társadalmi
kérdésről. „Mivel sem a filmarchívum, sem pedig a közszolgálati média nem
működik normálisan, a filmjeink bemutatásával a közszolgálatiságra törekszünk”
– mondja Bognár.
Ám mivel persze a közszolgálati
tévét nem érdeklik az általuk bemutatott filmek, a hazai VOD-szolgáltatók sem
tolonganak értük, a YouTube fizetős csatornáin megjelenésre pedig eddig csak
olyan ajánlatot kaptak, amelynek a bekerülési költsége aligha térült volna meg,
a Magyarhangya számára is kérdés, hogy melyik művészmoziban tudnak jelen lenni;
ez minden filmnél újabb és újabb alkuk tárgya. A közönség megtalálásának
újszerű módjaival kísérleteik viszont a március legvégén indult, KineDok nevű,
alternatív dokumentumfilm-forgalmazási program, amelyet Magyarországon a
Mozinet karolt fel, és amelynek keretén belül Magyarország mellett
Csehországban, Szlovákiában, Horvátországban és Romániában szerveznek
vetítéseket friss, a régióban készült dokumentumfilmekből iskolákban,
kávézókban, kulturális központokban, művelődési házakban, ráadásul főleg olyan
településeken, ahol egyébként nincs mozi.
Böszörményi Gábor, a Mozinet
vezetője a kezdeményezésről elmondja: „A kevés artmozi miatt a művészfilmek
vagy a kevésbé hype-olt dokumentumfilmek potenciális célközönsége mindössze az
ország lakosságának egyharmada, de a marketing hiánya miatt közülük is nagyon
kevesekhez jutnak el az ilyen filmek. Arra nincs is szükség, hogy minden
faluban legyen mozi, viszont a digitális technika révén ma már megvan a
lehetőség arra, hogy bármilyen művházban vagy iskolában filmeket vetítsenek. És
mivel ezeken a helyeken más lehetőség nincs a közösségi filmezés élményére,
közönséget is lehetne találni”. Ehhez csak egy blu-ray- vagy médialejátszóra és
egy projektorra van szükség; a KineDok filmjeit a résztvevő helyszínek ingyen
megkapják – persze a Mozinet további filmjeit szerzői jogi okokból nem lenne
ilyen egyszerű eljuttatni ezekre az alternatív vetítőhelyekre. (A KineDok
költségeinek 60%-át EU-s forrásból biztosítják, a maradék összeget – egy-két
millió forintot – a Mozinetnek kell előteremtenie.)
Böszörményi ugyanakkor úgy
véli, mindenképp szükség lenne alternatív forgalmazói hálózatra, amely akár a
KineDok alapjain is felépülhetne, ha minden helyszínen biztosítanák az egyszeri
egy-kétszázezres kezdőtőkét a technikához, lenne egyvalaki, aki válogat a
bemutatandó filmek közül, és a belépőkből meg tudja fizetni a minimális
jogdíjat. Böszörményi szerint mindez a filmklubokra hasonlíthatna, azaz heti,
kétheti események rántanák össze a nézőközönséget, és nem egy mindennap játszó
moziban szóródnának szét a hónap más-más napjaira az érdeklődők. „Nevetségesen
hangozhat, hogy városonként húsz-harmincfős közönségről beszélünk, de jelenleg
ott tartunk, hogy ennyi sincs meg. Márpedig Magyarországon van több mint 3000
település; ha ebből csak 500-ban lennének vetítések, és mindegyikre eljönnének
csak ennyien, az már 10-15 ezer főt jelentene, miközben ma egy Oscar-díjas
művészfilm forgalmazásában a 6 ezres nézőszám szinte már óriási sikert jelent”
– magyarázza Böszörményi.
Az alternatív forgalmazásnak
Bognár Péter szerint az is lehet a célja, hogy kinevelje a jövő forgalmazóit; a
Magyarhangya legutóbbi, Scope50 nevű
projektjében 50 nem professzionális filmrajongó választotta ki komoly munkával
a következő bemutatandó filmet. Böszörményi szerint pedig egyáltalán nincs szó
konkurenciaharcról: ő úgy véli, egy forgalmazónak nemcsak az a lételeme, hogy a
teljes nézőközönség minél nagyobb részét magához csábítsa, de az is, hogy
növelje a potenciális közönséget, ebben pedig nagy eredményeket érhet el egy
alternatív forgalmazó, mivel becsábíthat a moziba olyan embereket – akár fotósokat,
macskabarátokat, tüntetőket –, akik addig nem voltak moziba járók. Böszörményi
kijelenti: „Mindig az a legnehezebb feladat, hogy először bevigyünk valakit a
moziba, és az élményt otthonossá tegyük számára. Ezért egy alternatív
forgalmazó nem tőlem veszi el a nézőket, hanem a közönség növelésével minden
forgalmazónak segítséget nyújt.”
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 191 átlag: 5.5 |
|
|