MoziMásodik esélyForgács Nóra Kinga
En chance til – dán, 2014. Rendezte: Susanne Bier. Írta: Anders Thomas Jensen. Kép: Michael Snyman. Zene: Johan Söderqvist. Szereplők: Nikolaj Coster-Waldau (Andreas), Ulrich Thomsen (Simon), Nikolaj Lie Kaas (Tristan), Maria Bonnevie (Anna). Gyártó: Zentropa / DR / Film Fyn. Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos. 120 perc.
A dán Susanne Bier (Testvéred feleségét...,
Esküvő után, a Golden Globe- és Oscar- díjas Egy jobb világ) és
állandó forgatókönyvíró társa, Anders Thomas Jensen (a Zöld hentesek és
az Ádám almái író-rendezője) legújabb opusát, a Második esélyt a
2014-es Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon mutatták be. Munkáik hatásában
fontos szerepe van az információadagolás sajátosan precíz módjának, így a
cselekmény bemutatása erősen ellenjavallt, különösen igaz ez a legfrissebb
darabra, ami őrzi ugyan a Bier-Jensen univerzum két visszatérő vonását (a
drámaiság megőrzése a melodrámai dúsítás ellenére, több nagyjából egyenrangú
szereplő mozgatása), mégis egyértelmű lépéseket tesz egy kiemelt figura
döntéseinek a középpontba helyezése és ezzel párhuzamosan egy zsáner(család), a
bűnügyi film felé. Ám egy harmadik visszatérő motívumot is tovább visz a film,
egy társadalmat szolgáló, alapvetően jó szereplő kerül morálisan ambivalens,
szélsőséges helyzetbe (az Afganisztánban szolgálatot teljesítő békefenntartó
vagy az Afrikában dolgozó orvos után most egy rendőr), ez most fő konfliktussá
válik, így mégsem lehet teljesen eltekinteni a sztori exponálásától.
Andreas és
társa, Simon egy drogfüggő pár lakásán razziáznak és egy csecsemőt találnak
borzalmas körülmények között. Andreas friss édesapa, mélyen megviseli az eset,
minden hivatalos lehetőséget végigjár, hogy a karcos múlttal bíró Tristantól és
barátnőjétől, Sannétól gondozásba kerüljön a pici, ám igyekezete hiábavaló.
Mikor saját gyermeke váratlanul meghal, felesége, Anna pedig öngyilkossággal
fenyegetőzik, Andreas úgy dönt, saját fia holttestét kicseréli Tristan és Sanne
egészséges kisfiára. Andreas azzal nem számol, hogy – ahogyan más Bier-hősök
sem – ő sem kerülheti el a szembenézést, sem pedig sorsa további kihívásait. A
Bier-filmekben szintén visszatérően megjelenő hiányt most egy aprócska holttest
jelzi, és addig nem lelhet majd békét, míg meg nem találja a testet, és meg nem
érti minden titkát.
A Második
esély hideg zug, az intimitás, biztonság, szabadság pillanataira nincs idő,
formalizáltabb, kevésbé élő világot ismerünk meg. A Bier-Jensen páros azonban
nem hazudtolja meg magát, hisznek abban, hogy a rossz ellen ugyan nincs
védelem, de létezik új kezdet.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 105 átlag: 6.26 |
|
|