SzuperhősökSzuperhős és önreflexióA valóság meglepő erejeVarró Attila
A 21. századra a szuperhős nemcsak bonyolultabb jellemmel gazdagodott, teremtői az önreflexió képességével is felruházták.
„Egy műalkotás hitelességét nem az adja,
hogy valóságként érzékeljük építőelemeit, hanem hogy létezése olyan igazságot
hordoz, amely szinte fizikai módon szívja be befogadóját” (David Cronenberg: Konzum)
*
Számos meggyőző
magyarázat kínálkozik arra, miért csatlakozik a szuperhős oly későn a
tömegfilmes zsánerkarakterek népes táborához (egészen a 70-es évek végéig
halogatva belépőjét a mainstream mozifilmekbe) a nézőközönség generációs
átrétegződésétől a meggyőző speciális effektusokat biztosító technikai
fejlődéséig. Egy valami azonban kétségtelen: a sikerkarrier kezdete pontosan
egybeesik a fantasztikum műfaji hatalomátvételével és jóformán tökéletes
szinkronban változik vele. Minél nagyobb arányban választanak a
nagyköltségvetésű hollywoodi produkciók irracionális zsánerkontextust
Középföldétől mátrix-jövőkig, annál gyakrabban bukkannak fel az aktuális
kínálatban a képregényvilágból bő nyolcvan éve ismerős kétlaki csodalények,
akik hol munkahelyi gondokkal, problémás családtagokkal és zűrös párkapcsolatokkal
bajlódnak, hol természetfeletti képességekkel és álöltözettel felruházva a
planéta sorsáért küzdenek. A szuperhős a megapic-érában a nézői befogadás legkifejezőbb
önreflexív modellje lett: egyik lábával a közönség napi életében áll (kortárs
közegre váltva a Zorró-féle kalandhéroszok és Hercules-féle mitikus hősök
időben/térben távoli világát), a másikkal olyan varázshatalmak földjén, amelyek
mellett eltörpül a bravúros ügyességű fegyverforgatás és lenyűgöző testi erő. Akárcsak
a fantasztikus filmekbe feledkező hús-vér néző, nem csupán az ismerős
hétköznapokból, de a racionalitás világából röppen át egy mesevilágba, amit az elmúlt
évtizedek technikai forradalma ráadásul érzéki szinten is mind inkább meggyőzővé
varázsol – a költséges álomgyári sci-fiket és fantasy-filmeket nem az ésszerűen
átgondolt, általános iskola óta ismert természeti/társadalmi
törvényszerűségeken alapuló univerzumuk teszi átélhetővé, hanem a különleges
látványelemek és térhatású felvételek, amiket jószerével már nem is pazarolnak
más műfajokra. Ráadásul ahogy a figyelemfenntartás elsődleges eszköze a
történetről átkerül a látványra, úgy válik a befogadói állapotra egyre
jellemzőbbé a diszkontinuitás, a mozi és a film tere közötti gyakoribb (és
drasztikusabb) helyváltoztatás: az erős vizuális hatások szívóereje után az
érdektelen közjátékok szinte visszalöknek a popcorn-zajos, túlhűtött mozitermek
nyüzsgésébe, Pókemberből egy pillanat alatt Peter Parkerré transzformálva
minket.
Így aztán a 21. századra
a szuperhős már nem csak a hagyományos filmhős hatványra emelt verziója, vállán
a megastúdiók eltartásának milliótonnás terhével, de egyben a legfontosabb
csatatér a néző figyelméért vívott harcban kétféle markáns alkotói stratégia
között, ami nem csak a fantasztikumban, de minden műfajban régóta dúl
vígjátéktól a westernfilmig. Hatásosság
kontra hitelesség, legegyszerűbben
ebben a két kulcsszóban foglalható össze ellentétük: előbbihez a pillanatnyi, érzéki, vizuális szavakat
társulnak, utóbbihoz a konstans, érzelmi, narratív ellentétpárjuk. Legyen szó pergő burleszkgegekről kontra
jellemkomikumról a komédiáknál, vagy az akció/dráma párharcról bármilyen
kalandműfajnál, a lényeg ugyanaz – a film vagy a nézőt viszi be a mesébe vagy a
mesét hozza ki a nézőhöz az eredményes álomrandevú kedvéért. Ez az évszázados versengés
pedig egyre kiélezettebbé válik: a komoly költségvetésű produkciókat kísérő
döntéshozatali rostákon manapság simán átmehetnek a történetmesélési
szabályokat maradéktalanul áthágó, zagyva és széteső zsánerkoktélok (a Vadregény saját erdő-metaforájával
mintha még fel is vállalná mindezt), ugyanakkor soha nem kaphattak az
Álomgyártól ekkora sztárgárdát és speciális effektparkot olyan szerzői
rendezők, akik a hiteles emberi drámákat keresik a színpompás műfajközegekben,
Gotham City-től a kozmoszig. A zsánerfilmek hősei nem egyszer látványosan magukon
viselik ennek a küzdelemnek jegyeit, legyen szó erőszakos műfajhibridekről (a Cowboyok és idegenek lézerkarú
vadnyugati mesterlövészétől az Eleven
testek jólfésült hipster-zombijáig), vagy revizionista mítoszrombolások
lezüllött eszményképeiről (idegbeteg Jesse James-ektől szőrösképű
Superman-ekig) – de egyetlen zsáner protagonistája sincs mélyebben az ütközeti
zónában, mint az eleve kétféle létállapot, kaland és köznapiság határmezsgyéjén
ingázó szuperhős, aki az elmúlt évtizedben jóformán minden végletét bejárta a
spektrumnak: egyaránt volt kényszerképzetek áldozatává vált szánalmas kisember
(Defendor) és heroikus szerepkörének hátat fordító sértődött csodalény
(Hancock), mitikus dimenziókból száműzött valódi isten (Thor) és saját
szuperhős-imágójával eggyé váló álomgyári pojáca (Birdman).
Meséből valóság
Látványosan bizonyítva
az adaptációs evolúciós modell érvényességét a ciklikussal szemben, a szuperhős
elsőként revíziók formájában jelent meg az egészestés amerikai játékfilmekben: a
gyermekközönségnek szánt moziszériák hagyományos formáját követően, de még a
70-es évek végére újjáalakult Hollywood klasszikus szuperhős opuszai előtt,
gyakorlatilag az olcsó paródia jelentette az egyetlen lehetőséget számára, hogy
szélesvászonra kerüljön. Legyen szó népszerű tévésorozatból összeollózott Batman-mozifilmről (1966), no-budget szerelmi vallomásról a
filmtörténethez (The Projectionist,
1971), vérbeli auteur független filmes szárnypróbálgatásáról (Fearless Frank, 1967), sebtében
barkácsolt exploitation-komédiáról (Rat-Pfink
a Boo Boo, 1966) vagy akár francia-amerikai sztárművész újhullámos
politikai szatírájáról az óceánon túlról (Mr.
Freedom, 1969), ezek a filmek egyaránt komikus figuraként ábrázolják
szuperhősüket és poénparádévá alakítják tetteiket. A különleges események bemutatása
rendre mulattató idézőjelekben zajlik: tarka képregény-stilizációk (mint Batman
és Fearless Frank hangeffekt-feliratai), burleszkfilmes formai megoldások (a The Projectionist szuperhős-betétjei
fekete-fehér némafilm formájában jelennek meg a főhős képzeletében) vagy vicces
kikacsintások (a Fearless Frank
író-narrátora a szereplőket vagy a nézőket is megszólítja, a Mr. Freedom szereplői a nézőkhöz címzik
mondandójukat) kísérik az irracionális felbukkanását a főhős repülésétől a
csodálatos találmányok működéséig. A 60-as évek sorsfordító időszakában a
fantasztikum befogadása a felnőtt közönség számára szorosan összekapcsolódott a
kezdetleges látványeffektek és (jobbára) gyermeteg történetek élményével – az Űrodüsszeia és a Csillagok háborúja között lezajlott technikai/szerzői
paradigmaváltás a műfajcsoport történetében ezt a nézői távolságtartást
rombolja porrá, tisztes helyet teremtve nem csak Conan-nak és Flash Gordonnak,
de a Superman SC tagjainak is a fősodorban. Ám a hatalomátvétel küszöbén a jelmezes
szuperhősök még kivétel nélkül erőteljesen elidegenítő önreflexió keretében tűnnek
fel a vásznon, sőt nem egyszer maguk a történetek is fikcióként ábrázolják
természetfeletti alakjukat (miközben a hétköznapi személyiségük vérbeli
álmodozóként jelenik meg). Harry Hurwitz The
Projectionist-jének főhőse magányos mozigépész, aki sivár hétköznapjai elől
imádott filmjei ábrándvilágába menekül, ahol csetlő-botló Flash kapitányként
harcolhat a mindenféle társadalmi elnyomást képviselő főgonosz Denevérrel, a
fináléban felsorakoztatva kedvenc sztárjait a Casablanca Bogartjától az Apacserőd
John Wayne-jéig, hogy egy hollywoodi klasszikusokból összemontírozott döntő
ütközetben a filmek mesevilága győzelmet arathasson a híradófelvételek
valóságának borzalma felett. Philip Kaufmann Fearless Frank-je inkább konkrét
(kép)regény-figura: a lápvidékről Chicagóba felkerült idealista ifjonc (Jon
Voight Éjféli cowboyt megelőző
alakításában) az útközben mellé szegődő ponyvaíró-narrátor agyszüleményének
főhőseként válik holtából feltámasztott, emberfeletti erejű, égen szárnyaló
igazságosztó-paródiává, mókás-csodás kalandjai egy ócska írógép papírlapjairól
elevenednek meg a néző előtt.
Az 1978-as Superman trendindító filmjétől a hajdani
matinésorozatok maszkos bajnokai létjogosultságot nyernek az esti műsorsávban
és a paródia-képlet teljesen megváltozik. A szuperhős – híven képregény-hagyományaihoz
– teljes mellszélességben felvállalt mesebeli kalandhérosz lesz, világmegmentő
feladatokkal és halálosan komoly antagonistákkal, plusz hagyományos
kalandmesékkel, amelyekben a fantasztikus események már nem csupán szervesen
illeszkednek a cselekménybe, de egyenesen a gerincét alkotják. Noha a komikus
hatáselemek továbbra is helyet kapnak a történetekben és a képregény-elődökhöz
illő vizuális stilizáció is népszerű marad (még a comics-detektíveknél is Dick
Tracy-től a Miller-féle Spiritig), a filmkészítők a lehető legritkább esetben
próbálják a fantasztikumot a 60-as évek elidegenítő idézőjelei közé helyezni (Maszk, Zöld Darázs): főhős és néző
egyaránt a valóságként átélt csodák világában kalandozik. Nem véletlen, hogy az
elmúlt bő 30 esztendőben ritka a direkt önreflexió és elveszti kritikai
jellegét: a hagyományos szuperhős immár nem hazug fikció tárgya (mint
filmszereplő vagy képregényhős), inkább a valóság közvetítője, újságíró
(Superman) vagy fotóriporter (Pókember) – eredettörténetük részben épp arról
szól, hogyan bizonyítják be a nagyközönségnek valós hérosz-létezésüket, kilépve
a hírlapi kacsák szégyentáborából. Ha pedig a filmkészítők mégis fiktívként
ábrázolják a szuperhős-létet, a vígjátéki keretbe helyezett tündérmese arról
szól, hogyan alakul a szerepjátszó protagonista igazi – ha nem is
természetfeletti – hőssé és hogyan válik vágyálma hús-vér valósággá (épp
ellentétben a modernista paródiák különféle kudarc-fináléival). A Condorman habókos képregény-rajzolója
(aki kényszeresen ragaszkodik ahhoz, hogy kalandhőse minden tettét előbb
személyesen elpróbálja) saját szuperhős-kémje jelmezébe bújva végül sikeresen megmenti
orosz szerelmét a KGB gonosztevőinek karmaiból, a Hero at Large naiv, jólelkű színésze egy friss szuperhős-film, a Captain Avenger reklámstatisztájának
színpompás öltözékében lesz New York-nak új hitet adó bűnvadász – mindkét, még
a 80-as évek nyitányán készült komédia nélkülözi a látványos fantasztikumot, mégis
annak valóság feletti hatalmáról (egyben a multiplex-esztétika alaptételéről)
tesz tanúbizonyságot: elég ha meggyőzően nyújtjuk a szuperhős illúzióját, máris
tényleg azzá válunk.
A valóság szárnyain
Az ezredforduló
szuperhős-film áradatában nem csak a hajdani revizionista kritikák bukkantak
fel, immár komorabb színekre festve a saját ábrándvilágukba szédült lúzereket (Defendor, Super), de a klasszikus
szuperhősök komoly emberi drámákat kapnak alkotóiktól. Utóbbi szerzői törekvés
a látszat ellenére tökéletes szinkronban van a műfaji elvárásokkal, egyfajta
neoklasszikus vonulatot hozva a zsáner történetébe: hiába hozza emberközelbe
szuperhéroszát, ezzel nem fosztja meg sem korábbi irracionális vonásaitól (Nolan-Batman
eszköztára épp úgy a kortárs csúcstechnika mesés homályzónájából származik,
mint a múlt századi elődöké; Superman Zack Snydernél is hegyeket mozgat), sem
hagyományos hősmoráljától – a drámával inkább felértékeli őket: feltárja a
mögöttük zajló személyes indulatokat és gátlásokat, ötvözve a látványhatást az érzelmi hitelességgel. Ezzel a konzervatív hűséggel összhangban az
alkotóknak eszük ágában sincs a nézőket megfosztani a fantasztikum felfokozott
látványélményétől (a friss Superman-filmben
apokaliptikus pusztítás zajlik szinte egy órán keresztül): így aztán akár
posztmodern retró-iróniába, akár vérkomoly morálfilozófiába csomagolják
álomgyári bajnokaikat, a kortárs szuperhős-megafilmek egyaránt a
multiplex-nézők „ne csak nézd, légy a része” vágyát öltöztetik a fantasztikum
motívumkészletébe, biztosítva számukra mind az érzéki, mind az érzelmi azonosulást.
A szerzői
szuperhősdrámák következő lépcsőfokát jelentő 2014-es Birdman tulajdonképpen eszményi szintézise a 60-as évek
mítoszromboló revíziójának és a (neo)klasszikus szuperhősdrámáknak, méghozzá elsőként
készítve fából Vasembert: így aztán hamisítatlan auteur-opuszon túl egyszerre
műfajtörténeti mérföldkő is. Noha felületesen nézve sokkal inkább
dekonstrukciója (Defendor), mint rekonstrukciója (Sötét Lovag) a
szuperhős-tematikának, a záróképekre hibátlanul összehangol műfaji elvárást és
formabontó alkotói megközelítést, nem csupán egy rendkívül szórakoztató,
dinamikus művészportréval lepve meg a nagyközönséget (ami anélkül nézhető
vígjátékként, hogy bármit parodizálna), de egy olyan aspektusával a szuperhős-filmnek,
amihez eddig egy zsáner-auteur sem nyúlt: az önkifejező művész-szuperhőssel.
Alejandro Gonzáles Iñarrítu filmjének hőse egy hajdan népszerű hollywoodi
ripacs, aki pár jövedelmező szuperhős-opusz (Birdman 1-3) és Goldie Hawn-komédia fakuló érdemeivel háta mögött a
Broadway egyik művészszínházában próbálja újraindítani roskadt karrierjét egy
minimalista Raymond Carver-novella (Miről
beszélünk, mikor a szerelemről beszélünk) véresen komoly és szánalmasan
hatásvadász színpadi átiratának író-rendező-főszereplőjeként – több frontos
küzdelemre kényszerülve mindenre elszánt producere, megkeseredett
színésznő-kedvese, elidegenedett ex-drogos lánya, egomán színpadi-sztár
partnere, valamint képzeletében élő szuperhős-alteregója, az álomgyári
ragyogásba visszavágyó Madárember ellen. Noha a film a külső nézőpont
képviselői révén (benyitó producer, kifizetetlen taxisofőr) több ponton jelzi,
hogy a színész Riggan természetfeletti képességei (telekinézistől al repülésig)
mindössze saját képzeletében léteznek, a záróképen ugyanezen eszköz
segítségével hamisítatlan szuperhős-eredettörténetbe fordítja a történetet. Ebben
az eredettörténetben a sztár és szuperhős közé egyenlőségjel kerül, és mindkettő
lényegét a Szeretet jelenti a főhős számára: előbbihez a közönség szeretete (a
népszerűség) kapcsolódik, amit mozis látványeffektek híján csupán önmaga
szenzációs (sőt akár konkrét) lemeztelenítésével nyerhet el, utóbbihoz a
szerettei, főként a lánya szeretete, aminek őszinte vallomásával történt kivívása
után valóban szárnyra kelhet. Akárcsak a manapság divatos szerzői
szuperhősfilmknél, ehhez a sikerhez a Valóság jelenti a kulcsot, a diegézisen
kívül és belül: ezt jelképezik a vágatlan youtube-videók és a New York-i
színház csatatere (szemben a hollywoodi álomgyárral), valamint a New York-i method actor szuper-antagonistája, aki mozihősünkkel
ellentétben a színpadon válik omnipotensé, ráadásul tetteit minden téren az
igazság (nem a szeretet) vágya határozza meg. Hasonlóan a Hero at Large színész-komédiáját vagy a Ha/Ver lúzer-sztoriját záró tanulsághoz, a szuperhős-lét belső,
személyes illúziója végül valóra válik – miután a moziszínész bizonyítja
létjogosultságát a Valóság színpadán (elnyerve a „szuperrealizmus” elismerő
címkéjét) és apai hitelességét a családi életében.
A Birdman elsöprő kritikai (plusz meglepő közönség-) sikere és
főhősének diadalmenete hasonló rugóra jár: hiteles emberi drámával kívánják
egyaránt kielégíteni az elvont intellektuális diskurzusokra áhítozó
elitközönség (lásd a Carver novella beszédes címét) és a szenzációs
(látvány)élményekre áhítozó multiplex-látogató igényeit – a befogadói Ego hibridjévé
válva a Szuperegó bajnoka és az Id ösztönszörnye között. Ennek a kiegyensúlyozó
alkotói törekvésnek tudható be az irracionális jelenlétének játékos nyitottsága;
az egyetlen, folyamatos (és digitális trükkökkel megvalósított) kameramozgás
kétórás vizuáltruvájának lenyűgöző látványélménye; a sodró dinamikával és humorral
felpörgetett drámai történet; a kiváló superhero-sztárok
duplafedeles jelenléte (Michael Keatont a közönség elsősorban hajdani Batman-opuszai
alapján azonosítja be, Edward Norton többek között egy Hulk-filmben is
eljátszotta az imidzséhez kötődő „hasadt személyiség” figurát) – egyfelől egy
markáns szerzői vélemény közvetítését szolgálják műfajról, illúzióteremtésről
(plusz az apaszerep rekonstrukciójáról, lásd a Biutifult és a szintén Bo-Giacobone írópáros által jegyzett Az utolsó Elvis-t), másfelől új vért
fecskendeznek a manapság egyaránt divatos sztár- és szuperhős-film
agyonhasznált tagjaiba. A Birdman
kettős önreflexiójában Riggan egyszerre testesíti meg az álomgyári
követelményrendszerrel meglehetősen ambivalens viszonyt folytató Iñarritu meghasonlott
művészfiguráját, valamint a csodás fikciók és szürke valóság peremén küszködő
szuperhős trendi hollywoodi hősalakját – ahogyan a négyszereplős színpadi drámában
is egyszerre játssza az eredeti Carver-novella mesélőjét, Nick-et és az
egyetlen szereplőt (az öngyilkos Ed-et), akiről mindössze mesélnek. Vállalkozása
pedig valóban heroikus: miközben minden erejével megpróbálja kimenteni a nézőket
két órára egyhangú életükből, újfajta és hiteles képet kínál nekik saját megfáradt,
kiszipolyozott műfajtestéről.
BIRDMAN (AVAGY A MELLŐZÉS MEGLEPŐ
EREJE) (Birdman or the Unexpected Virtue of Ignorance) – amerikai, 2014.
Rendezte: Alejandro Gonzales Iñarritu. Írta: Nicolas Giacobone, Armando Bo és
Alejandro Gonzáles Ińarritu. Kép: Emmanuel Lubezki. Zene: Antonio Sanchez.
Szereplők. Michael Keaton (Riggan), Edward Norton (Shiner), Emma Stone (Sam),
Andrea Riseborough (Laura), Naomi Watts (Lesley), Zack Galifianakis (Jake).
Gyártó: New Regency Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 119 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 231 átlag: 5.05 |
|
|