SzuperhősökSzuperhősök – másképpA lúzer színeváltozásaSándor Anna
A szupermen-panteon legújabb hősei a hétköznapi lúzerek, a furcsa srácok, a lesajnált ábrándozók közül érkeznek.
„Hogy igazi szuperhős voltam-e? Jószándéknál
többet nem igazán tudtam adni. Tán csak, hogy az átlagnál jobban bírom a
seggberúgást.” E rövid vallomásban ragadja meg a Ha/ver (Kick Ass, 2010)
főhőse a revizionista szuperhősfilmek egy kicsi, de figyelemreméltó
csoportjának alapvetését. Olyan, jórészt független filmekről beszélünk, melyek
középpontjában egy marginalizálódott figura áll, a klasszikus lúzer, az
ügyefogyott kisember, aki a szuperhős-mítoszban kíván újjászületni és sikeres
identitást megélni. A bűnüldözés, mint nemes cselekedet által ezek a figurák
aktívan cselekvő, a világban potens alakokká válhatnak, illetve az átlényegülés
nemcsak kitágítja az igazságérzetében sértett átlagpolgárt gyakran gúzsba kötő
törvényi és az etikai határokat, de átléphetővé teszi a konkrét, személyes
korlátokat is.
Az esendő ember fókuszba
emelése, illetve a szuperhősök sötét oldalának revizionista olvasata a 1980-as
években söpört végig a képregények oldalain. A filmvilág az ezredforduló után
kényszerült hasonló nézőpontváltásra, a sérthetetlen és idealizált héroszok töprengő,
szenvedő alakokká váltak, akiket már bátran ruháztak fel akár ellenszenvesebb
vagy megkérdőjelezhető vonásokkal is. Nem véletlen, hogy ebben a bő évtizedben
készülhetett el Az őrzők (Watchmen, 2009) vagy Christopher Nolan komor
Batman-trilógiája. A csavar
mindebben, hogy éppen e két képregény, azaz Az
őrzők és a Nolan-féle Batman:
Kezdődik (Batman Begins, 2005) elsődleges inspirációjául
szolgáló Frank Miller munka, a The Dark
Knight Returns 1986-os megjelenése számít az egyik markáns fordulópontnak a
szuperhős-képregények történetében is.
Alternatív szupererő
A revizionista szuperhős-reneszánsz
mainstream vonalára hamarosan megérkezett a független szerzők válasza. Ezekben
a félistenszerű hős alakjának lebontásával voltaképp akarva-akaratlanul
megerősítik a műfaj kötelező jegyeit. A közösség peremén vegetáló figurák egy
része szánalmas kisember, mint Frank a Superben
(2010) vagy a tinifilmekből ismerős furcsa, lúzer srác, mint a Ha/ver Dave-je. Ezek a karakterek nem
kifejezetten szerethetőek, és nem könnyű velük azonosulni, inkább kínosak vagy
nevetségesek, legfeljebb sajnálatot ébresztenek. A másik feltűnő
jellegzetesség, némi átfedésben az előzővel, a mentális probléma. Több szereplő
a pszichózisa teremtette alternatív valóságban ténylegesen rendelkezik
szuperképességekkel (Griff the Invisible
(2009); Special (2006). Részben
ugyanezek képtelenek elválasztani a valóságot a képzelgéstől, ahogy nem tudják
felfogni tetteik következményeit és súlyát sem. A Véderő (Defendor, 2009) Arthurja
például diagnosztizált szellemi fogyatékossággal indul neki bosszúhadjáratának.
Ez a mentális hiba vagy hiány átitatja az önbíráskodás és a történetekben
megjelenő fizikai erőszak témáját is. A Super
sidekick-jeként asszisztáló Libby veszélyes kis pszichopataként kezd viselkedni,
aki játéknak tekinti, sőt generálja a véres eseményeket – a film meg is bünteti
az öncélú agresszióért, illetve azért, hogy ilyen mértékben elvesztette
kapcsolatát a realitással.
Mindegy, hogy az áhított
szuperhőssé válás motivációja valamilyen konkrét küldetés, mint kiszabadítani Frank
drogfüggő feleségét, vagy egy ennél általánosabb igazságérzet működésbe
lendülése; az elvontabb cél, hogy a szereplők kitörhessenek a hétköznapok
lenézett és frusztráló cselekvésképtelenségéből. Ahogy a Superben tételszerűen meg is fogalmazzák: a képkockák közti üres
térből be akarnak lépni a kép színes-látványos keretei közé, azaz láthatóvá
válni. A szuperhősség tehát itt a tagadások (hogy mik nem vagyunk és lehetünk saját magunk vagy a közösség szerint)
pozitív állítássá formálásának lehetőségével kecsegtet. Hogy mi emeli szó
szerint szuperré, azaz átlag felettivé ezeket az anti-hősöket, az a mítosz
külsőségeinek önironikus és önreflektív lebontása után megmaradó attitűd. Ettől
vezérelve nem néznek félre, hanem fellépnek az igazságtalanság ellen, emiatt
mernek másokon segíteni. Libby szavaival: „Attól leszel szuperhős, hogy kiállsz
a gonoszság ellen.”
Köpennyel vagy anélkül
Bár a szerzők játékos
iróniával vagy durva gúnnyal nyúlnak a zsáner állandó jegyeihez, valójában
egyiket sem érvénytelenítik: dramaturgiai szervező erőként, illetve a néző
számára ismerős és megerősítő útjelzőkként továbbra is hangsúlyos szerepet
kapnak. Az alapszituáció felvázolását követően hamar elkövetkezik a gyújtópont-esemény,
aminek hatására a főszereplő eldönti, hogy szuperhősnek áll – tehát ez a
pillanat szolgál később motivációval a küldetés-, sőt akár az isteni
kiválasztottság-tudat számára. A Ha/ver
konkrétan reflektál az 1964-es Kitty Genovese esetre, mely során a szomszédok
szeme láttára megöltek és megerőszakoltak egy védtelen lányt. A felebaráti
segítségnyújtás hiánya bystander-effektusként híresült el, amely arra utal,
hogy minél nagyobb egy csoport, annál kisebb a hajlandóság, hogy valaki
elsőként tegyen valamit a bajbajutottért. Dave narrációjában ugyanakkor
összeköti a cselekvő bátorság témáját a kívülállósággal. A szuperhősök outsider
státusza számára abban hasonlít a lúzerek és kisemberek marginalizálódására,
hogy az utóbbiak azért mernek kockáztatni még szupererő híján is, mert nincs
vesztenivalójuk, szemben a „normális” társadalom tagjaival, akiknek van ép
családja, vagyona, szerelme, karrierje stb. Motivációként ezen a ponton
beléphet még a népszerű bosszú-tematika, mint a Véderőben, ahol Arthur a kisfiúként elveszített, kábítószeres
anyjáért akar bosszút állni Ipar Kapitányon. A drog visszatérő elem a Ha/ver és a Super filmekben is. Egyfajta szimbolikus határmezsgyeként működik,
melyen az átlagember hallomásból vagy szenvedve tőle, de súrlódik a nagyléptékű
szervezett bűnözés világával.
Ez a tartomány minden
józan belátás szerint felette áll képességeinek és felkészültségének, viszont
hol az abszurd véletlenek, hol a már említett, csökkent realitásérzék miatt
mégis megbirkózik vele. Az amatőr szuperhősök és a profi bűnözők között feszülő
komikus potenciált ugyanakkor maradéktalanul kiaknázzák; a csetlő-botló figurák
egyszer burleszk-szerű, tragikomikus jeleneteket generálnak (Véderő), másszor a feketekomédiák gonosz
humora tobzódik általuk (Super).
A belső döntést, vagyis a határátlépés
pillanatát követi a külső, jelzésértékű átalakulás, a ruha, a maszk megalkotása
és a beszélő név felvétele, mellyel megszületik az új entitás: a kisember
szuperhős alteregója. Az olyan rítusok, mint egy csípőre tett kezű póz vagy a
hangszín megváltoztatása, a tükör előtt begyakorolt tételmondatok, a
védjegyként szolgáló fegyver kiválasztása nemcsak a külvilág számára hirdetik
(több-kevesebb sikerrel) a szuperhős érkezését, a hangsúly itt a külsőségek
identitásformáló hatásán van. Bár a bátorság, a motiváció a személyükből fakad,
a szuperhős-kelléktár mediátorként segíti át őket az önbizalomhiányukon és
frusztrációikon.
Maszkon innen és túl
A szellemileg lassú Arthur
számára Véderőnek lenni a preferált identitás, mivel a szuperhősök „okosak és
nem hülyék”, illetve „nem félnek senkitől”. A hétköznapi életben esetlen Arthur
Véderőként kifejezetten inventív, például ami a fegyverarzenálját illeti,
legyen szó üveggyöngyökről vagy darázsbombáról. Frankből Vörös Mennykő a kellő
mennyiségű agressziót szabadítja fel, amit helyes irányba terelve végül sikerül
kiszabadítania a feleségét. A kamasz Dave pedig Ha/ver segítségével nyeri el a
népszerűséget és az imádott lányt.
Az alteregó-problematika nemcsak
mint bátorságnövelő és felszabadító faktor vagy „a magánélet védelme”-témákban
bukkan fel; a Véderő, illetve a Ha/ver például elkalandozik az
elsődleges identitás kérdései felé is. Az utóbbiban felbukkanó Mindy esete a
legösszetettebb, olyannyira, hogy a folytatás egyik meghatározó
cselekményszálát is mozgatja. Ki ő valójában: a halálos Kis Dög vagy a
kiskamasz Mindy? Apja halálát követően ő az egyetlen, már-már valóban a
szupererőt súrolóan kompetens figura a lúzerek kis univerzumában. Helyzete a
Superman-Clark Kent dilemmát tükrözi, hiszen neveltetésének köszönhetően fő identitása
a szuperhősé. Az álcázás érdekében és a gyámja nyomására azonban kénytelen kifejlesztenie
egy alteregót, a normális tinédzser iskoláslányét. Az így születő identitásválság
ugyanakkor megterhelődik a tinifilmek tapasztalatgyűjtő és önkereső témáival,
mint az első csók, a szex vagy a nőiesség megélése. Hiába ismételgeti Dave
már-már programszerűen, hogy Mindy nem tagadhatja meg Kis Dögöt, a film irányt
vesztve száguld tovább a már említett kamasz-vágányon. Mindy történetszálához
hasonlóan a Ha/ver folytatásában Dave
figurája is elkanyarodik a revizionista alzsánertől. Vele ellentétben ugyanis az
indie-filmek anti-hősei a cselekmény során nem szerzik meg a szuperhőssé
váláshoz szükséges attribútumokat, legyen az maga a különleges erő vagy a
maradéktalanul sikerre vitt küldetés feletti elégedettség. Dave sztorija
viszont egy klasszikus fejlődéstörténetté alakul, melyben Mindy kiképzésének segítségével
a lúzerséget kinőve egyre kompetensebb hőssé válik. A Ha/ver 2. ezen a ponton lép ki a kis műfaji csoportból, hiszen
saját gyökereit megtagadva a valódi szuperhős-dramaturgia felé tolódik. Ez a
váltás azért is érdekes, mert a történetvezetésben tükröződnek a két film
készítésének és forgalmazásának körülményei. A Ha/ver még a Marv Films függetlenfilmjeként készült el, majd a
Lions Gate megvette az amerikai és kanadai forgalmazási jogokat; a folytatás
már a későbbi terjesztővel, a Universallal közös produkcióként forgott.
Kis ars poetica
Az önreflektív áthallások
nem csupán esetlegesek, hanem tudatos szerzői koncepcióként sejlenek át vagy
uralkodnak el ezeken a filmeken. Egyrészt a szuperhős pontos definícióját és
létjogosultságát taglalják szakadatlanul: a különböző főbb és mellékszereplők
kijelentéseiben, illetve belső narrációkon, sőt, akár imákon keresztül is. Az
önreflektív átvilágításba a média is beszáll; rádióműsorok, hírek, riportok,
szalagcímek, internetes fórumok és a filmbeli városlakók véleménye által zajlik
a vita a szuperhős-tematika olyan központi kérdéseiről, mint például az
önbíráskodás és a legitim erőszak.
A revizionista anti-hősök ugyanolyan
kívülállóként viszonyulnak a mainstream szuperhősökhöz, mint a független
alkotók a gigastúdiók sikerfilmgyárosaihoz. Hasonló témákat feszegetnek egészen
más eszköztárral, technikai repertoárral és érzékenységgel. A szuperhősfilm természetes
élőhelye a blockbuster – pénz, paripa, fegyver kell hozzá, így a műfaj a
stúdiórendszer szimbólumává válik. Az erre a terepre belopakodó minimál
költségvetésű produkciók viszont magukévá teszik a játékteret és ebben fogalmazzák
meg saját kívülállóságukat. Így ezekben a filmekben nemcsak a szereplők
identitásdrámái fogalmazódhatnak meg, hanem az ő szavaik és küzdelmeik által a független
szerzők ars poétikája és a stúdiórendszerrel szembeni kritikái is - hiszen
akárcsak hőseik, ők is vágynak a szupererőre, amit esetükben a nagy
költségvetés jelent. Ezek az alkotók és filmjeik még a röhejességet felvállalva
is megőrzik egyediségüket a globális piacra termelt, s így egyformára csiszolt
kalandok és figurák ellenében.
A művészi önreflexió már
kristálytisztán és lecsupaszítva áll a néző elé a Paper Man (2009) vagy a Birdman
(2014) című filmekben. Előbbi főhőse a bukott író, aki önkéntes száműzetésben
egy szigeten próbálja megírni új regényét a már kihalt prérityúkról. A férfit
gyerekkora óta kíséri képzelt barátja, a szőke Superman-imitátor, Captain
Excellent, aki a túlféltő-korlátozó anyák tételmondatával tartja sakkban
emberét: „Nélkülem úgysem tudod megcsinálni.” Ahogy a Birdman egykori szuperhős-színésze számára, aki minőségi színpadi
sikerre vágyik, a tét az író számára is hatalmas: nyomot kell hagyni a
világban. Gyermektelenül, a prérityúkhoz hasonlóan a feledésre kárhoztatva az
egyetlen kitörési pont a teremtő alkotás.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 180 átlag: 5.19 |
|
|