KritikaFoxcatcherA vesztesek düheKránicz Bence
Az elviselhetetlen kudarc tragédiába fordítja a sportdrámát. A birkózók nem tartoznak a sportvilág
héroszai közé. Mokány termetükkel, furcsa karfiolfüleikkel, a mérkőzések közben
hallatott morgásaikkal inkább hasonlítanak valamilyen agresszív ragadozóra,
mint a millió dolláros mozdulataikat gyűjthető kártyákon és különféle
termékreklámokban is bemutató kosárlabda- vagy baseball-sztárokra. A Foxcatcher nemcsak a már címében is
jelzett, gondosan kimunkált állatszimbolikával érezteti hőseinek ösztönös,
zsigeri lényét, az alkotók az elkerülhetetlen tragédia felé haladó történetet a
primitív érzelmek sorsfordító játszmájaként láttatják.
Mark
Schultz olimpiai bajnokként, 1987-ben érkezett John Du Pont Philadelphiától nem
messze található birtokára, ahol a milliárdos anyagi támogatásával, profi
körülmények között készülhetett a szöuli játékokra. Nem sokkal később szintén
olimpikon bátyja, Dave is csatlakozott hozzá a Foxcatcher Farmon, mecénásukkal,
Du Pont-nal viszont fokozatosan elmérgesedett a viszonyuk. A költséges
stúdiófilmek mezőnyében szokatlanul hiteles életrajzi filmekkel befutott
Bennett Miller (Capote, Pénzcsináló) valós eseményeket
rekonstruáló rendezése csak színleg sportdráma, true crime sztorija felépítésével, feszültségteremtő eszközeivel
thrillerbe hajlik. Miközben nagyrészt elkerüli a sportfilmek szokásos,
meccsekre tartogatott dramaturgiai csúcspontjait, hasonlóan a profi baseball
üzleti oldalára fókuszáló Pénzcsinálóhoz,
Miller kellő időt és teret hagy a három főszereplő szavakban ritkán
megfogalmazott, de világosan érzékeltetett érzelmi hálójának,
viszonyrendszerének megteremtésére.
Mark
Schultz leszállóágban lévő, az újabb olimpiai aranyra alig esélyes sportolóként
érkezik John Du Pont birtokára, ahol a mérhetetlen anyagi jólétbe és hideg
anyjának szóló bizonyítási vágyába félig beletébolyodott házigazda módszeresen
vesztest farag belőle, miközben állítása szerint másra sem törekszik, mint hogy
birkózóbajnokok kinevelésével dicsőséget hozzon Amerikának. Mindketten
szomjazzák a sikert és az elismerést: Schultz egész életében küzdött, Du
Pont-nak soha semmiért nem kellett megküzdenie. Schultz nem tudja megbocsátani nála
technikásabb és tehetségesebb bátyjának, hogy feleségét és kisgyerekeit
választotta helyette, Du Pont nem tudja megbocsátani az anyjának, hogy
gyönyörű, telivér lovait jobban szereti, mint sasorrú, csúf gyermekét. Ahogy a Capotéban Philip Seymour Hoffmann, most
a komikus szerepeiről ismert Steve Carell kap lehetőséget Millertől, hogy egy megjelenésében
is különc, excentrikus figura megformálásával végigtarolja a díjkiosztókat, de
a Foxcatcher a néhány éve még unalmas
szépfiúként számon tartott Channing Tatum számára is nagy lehetőséget jelent: jelenlétével
tragikus súlyt ad Mark gyermeki naivitásának, állati dühkitöréseinek, még
robosztus termetének, mozgásának is. A vesztesek játszmájában a Mark Ruffalo
által megformált, bölcs és emberséges testvér győzhetne csak, éppen ezért fordul
ellene Du Pont őrült haragja.
Miller
lefojtott színekkel, komor képekkel operáló, sallangmentes filmje megelégszik
azzal, hogy kimért tempóban, de a néző balsejtelmeit egyre erősítve mesélje el
a három kulcsfigura kálváriáját. Ugyanakkor a dúsgazdag, ám önnön kisszerűségét
elviselni képtelen Du Pont alakján keresztül az amerikai arisztokrácia
aberrációit is boncolgatja. A kiváltságokat osztogató kegyúr, évszázados
történelmű dinasztia tagjaként, annak az erőpolitikának és fensőbbségtudatnak a
jelszavait hangoztatva válik szörnyeteggé, amelyet országa fundamentumainak
hisz. Ha pedig a Foxcatcher
történetét a filmes hatalmi harc tükörképének látjuk – ezt az olvasatot Du Pont
öntetszelgő portréfilmjei is támogatják –, akkor újabb hollywoodi tanulságát kapjuk
a tételnek, miszerint a rossz mecénási-produceri kezekbe kerülő alkotói
kontroll nemcsak a vágyott sikert lehetetleníti el, de végső soron a szerző
halálát is okozhatja.
Foxcatcher (Foxcatcher) – amerikai,
2014. Rendezte: Bennett Miller. Írta: Mark Schultz önéletrajza alapján E. Max
Frye és Dan Futterman. Kép: Greig Fraser. Zene: Mychael Danna. Szereplők:
Channing Tatum (Mark), Steve Carrell (Du Pont), Mark Ruffalo (David), Sienna
Miller (Nancy), Vanessa Redgrave (Jean du Pont). Gyártó: Annapurna Pictures /
Likely Story. Forgalmazó: InterCom. Feliratos.
134 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 115 átlag: 5.28 |
|
|