NeowesternParkolóA szabadság tereBaski Sándor
Miklauzic Bence új filmjében két világ feszül egymásnak egy budapesti foghíjtelek mitikus küzdőterén.
Ha nem is olyan látványosan, mint Hajdu, Török
és Pálfi triumvirátusa, de a Simó-osztály negyedik legtermékenyebb tagja,
Miklauzic Bence is kezdettől saját szerzői világot épít. Eddigi három
nagyjátékfilmjét (Ébrenjárók, A zöld
sárkány gyermekei, Parkoló) és televíziós adaptációit jórészt ugyanazok a
markáns dramaturgiai és vizuális motívumok kötik össze – időben vagy térben
lehatárolt helyszín, magányos, sokszor egymással párba vagy szembe állított
kisember-figurák, diszkrét társadalomkritika, és hol szatirikusabb, hol
elemeltebb hangvétel. Az a magnum opus, amelyben ezek a kétségtelenül izgalmas
attribútumok maradéktalanul érvényesülni tudnának, egyelőre mégsem készült el.
A Filmszemlén kapott forgatókönyvírói
díj ellenére az Ébrenjárók erényei
mellett az elsőfilmes betegség tipikus tüneteit is produkálta, a három főalak
és a tucatnyi mellékszereplő párhuzamosan bonyolódó kalandjai csak mikroszinten
működtek, a nagy tabló nem rajzolódott ki. A teljes budapesti kulissza helyett
egyetlen raktárban játszódó A zöld
sárkány gyermekei, amelyre kriminálisan sokat, nyolc évet kellett várni,
már csak kettő (plusz egy) igazi főszereplőt mozgatott, és ez a kényszerű
minimalizmus – anyagi okokból kellett újraírni és leszűkíteni a cselekményt –
előnyére szolgált a filmnek. A középkorú ingatlanügynök és a kínai raktáros egy
légtérbe zárása és interakcióba bocsátása ihletett ötletnek bizonyult, „mindössze”
az amatőr ázsiai színész darabos játéka és a túlzottan naiv dramaturgiai
megoldások rontották az összképet.
Miklauzic mindkét
nagyjátékfilmje keserédes, de optimista happy endben kulminálódott; ennek az idealizmusnak
televíziós munkáiban, a Barbárokban,
az Éji séták és éji alakokban,
illetve a Hőskeresőkben nincs nyoma.
Mindegyik erős, drámai szituációt bont ki, de kiváltképp az utóbbi – talán
eddigi legfontosabb filmje – az, amelyben rendezői erősségei a legjobban
kidomborodhatnak. A western párhuzamok már itt megjelennek: az idő a vadnyugat
hőskora helyett a rendszerváltozás hajnala, a hely egy civilizációból szinte
kiszakadt borsodi falu, a zárt közösség életét pedig idegen bandita helyett egy
amerikai turista érkezése bolygatja meg.
Miklauzic legújabb filmje
üdvös módon átmenti a Hőskeresők
társadalomkritikus hangvételét, de a közösségi tablót ugyanúgy lekicsinyíti,
ahogy azt A zöld sárkány gyermekei
tette a szélesebb perspektívával és tucatnyi szereplővel dolgozó Ébrenjárók után. Előbbihez – illetve a Barbárokhoz és az Éji séták és éji alakokhoz – hasonlóan a Parkoló is egyetlen, mitikussá avatott helyszínen játszódik. A
címbéli, bérházak közé ékelt foghíjtelek szimbolikus jelentősége olyannyira
egyértelmű, hogy a rendező és a szkriptet jegyző Hegedűs Bálint előzékenyen ki
is mondatják a Lengyel Ferenc által játszott Légióssal. A hely tulajdonosa
ellentmondást nem tűrően közli a szomszédos üvegirodában dolgozó csúcsmenedzserrel
(Szervét Tibor), hogy nem állhat be luxusautójával a parkoló egyetlen
viszonylag fedett helyére. Nem érdekli, hogy odakint, a kapukon kívül, mekkora
hatalma és vagyona van az arrogáns üzletembernek, a benti, világtól elkerített
szigeten csak az ő szabályai érvényesek. Imre, aki nincs hozzászokva, hogy
bárki is ellent tudjon vagy merjen mondani neki, képtelen belenyugodni a
vereségbe; előbb szép szóval, majd egyre drasztikusabb eszközökkel próbálja
megtörni Légiós ellenállását.
A nagyvárosi western műfaji megjelölés fából vaskarikának tűnhet, de
nem az. A Parkoló végletekig
lecsupaszított alapszituációja, mitikus színtere, szikár karakterei és a
párbaj, mint dramaturgiai hajtóerő egyértelműen a westernes toposzokat használja
fel. A világok és kultúrák ütköztetése ugyanakkor Miklauzic filmjeinek
kezdettől meghatározó motívuma, legyen szó vidéki és fővárosi (Ébrenjárók), magyar és kínai (A zöld sárkány gyermekei), magyar és
amerikai (Hőskeresők) vagy nyomorgó
munkás és tehetős értelmiségi (Éji séták
és éji alakok) sorsának keresztezéséről. Igazi, vegytiszta párbajjá
fejlesztése ezeknek a konfliktusoknak logikus fejlemény volt, vagyis a Parkoló úgy kacsint ki a western zsánerére,
hogy közben a rendező világával is kompatibilis marad. Nincs szüksége rá, hogy
hivalkodjon a műfaji idézőjelekkel, ahogy azt az ironikus önreflexióban utazó
filmek teszik; a felhasznált toposzok itt nem üres manírok.
Markáns karakterek és
méltó ellenfelek nélkül sem „igazi”, sem neowestern
nem létezhet – a Parkoló szerkezete ebből
a szempontból is biztos talapzaton áll. Légiós és Imre személyében sikerült két
erős és emlékezetes figurát teremteni, jelentős részben Lengyel Ferenc és
Szervét Tibor alakításának köszönhetően, még ha az izgalmasabb feladat
utóbbinak is jutott. Légiós alakját vonzóvá teszi a múltját belengő köd, a
magánéletbeli traumája elől önkéntes száműzetésbe vonuló főhős – amerikai
akciófilmekből ismert toposzára – ugyanakkor ráfért volna kicsivel több
felújítás. Szervét Tibor antagonistáját sokkal nehezebb kiismerni. Az Ébrenjárókban és A zöld sárkány gyermekeiben is a vadkapitalizmus megtestesítőjeként
bemutatott menedzsernek / üzletembernek jutott a legellenszenvesebb figura
szerepe. Imre náluk jóval komplexebb karakter, motiváció is sokrétűbbek – a
pragmatizmus nála egy hosszú spirituális útkeresés végén megtalált
életfilozófia. Démonian karizmatikus, minden emberiességen – látszólag – rég
átlépett figura, mégsem a vegytiszta gonosz megtestesítője, ahogy Légiós sem
nagykönyvbe illő hős.
Játszmájuk tétje több mint
egy párnégyzetméteres, simára döngölt, csupasz földdarab sorsa. Két világ feszül
egymásnak, az, amelyik azt vallja, hogy minden és mindenki megvásárolható („A pont van, meg B pont, a többi csak logisztika”), és a másik, aki abban hisz, hogy
ki lehet szakadni ebből a logikából.
A harc szimbolikussá
nagyítása magától értetődő folyománya az alapszituációnak, önmagában tehát
aligha róható fel Miklauzicéknak, hogy erre törekednek, filmjük mégis ezen a
ponton bicsaklik meg. Ahogy a közelmúlt másik magyar western-átirata, a Délibáb fontosabbnak tartja a sztori
metaforikus aspektusának kibontását a műfaji izgalmaknál, úgy a Parkoló alkotói sem tudtak vagy akartak
elég figyelmet fordítani arra, hogy a konfliktus ne csak a szimbolikus síkon
legyen átélhető. Légiós és Imre játszmája absztrakciós szempontból tökéletesen
értelmezhető, a konfliktust kirobbantó szituáció életszerűtlensége – miért
akarná bárki is felbecsülhetetlen értékű autóját mindenáron egy lepukkant
szabadtéri parkolóban tárolni? – azonban jelentősen amortizálja a hatásos miliő
és az erős karakterek lévén megalapozott feszültséget. Bizonyára megoldható
lett volna, hogy a két főszereplő és az általuk reprezentált értékrend átélhető
és húsbavágó konfliktus mentén kerüljön szembe, hogy se a történet hitelessége,
se az allegória ereje ne csorbuljon – a legjobb westerneknek sikerülni szokott
ez a mutatvány, de a Coen testvérek teljes életműve is azt bizonyítja, meg
lehet egy fenékkel is ülni két lovat.
A Parkoló, a kihagyott ziccerekkel együtt is Miklauzic eddig legjobb
és legkompaktabb filmje, amely, ha nem is teljesíti be minden ígéretét – az
előzetes többek közt thrillerbe illő izgalmakkal kecsegtet –, a kelet-európai
kisember tapasztalatait tűpontosan modellezi le. A Hatalom, a negatív
történelmi precedensekkel mit sem törődve, újra és újra megkísérel belemászni a
kiszolgáltatott állampolgár magánszférájába. Az átmeneti kudarc nem rettenti
el, ravaszabbnál ravaszabb trükkökkel próbálja megtörni az egyén autonómiáját,
mert képtelen elviselni, hogy létezhet a szabadságnak egy olyan zárt köre,
amelyre nincs befolyása. Végkicsengésével a Parkoló
– hasonlóan Miklauzic eddig filmjeihez –, azt üzeni, hogy érdemes küzdeni, mert
aki ragaszkodik az értékeihez, és öntudatosan kihúzza magát, annak nem lehet
elroppantani a gerincét.
Parkoló – magyar, 2014. Rendezte:
Miklauzic Bence. Írta: Hegedűs Bálint, Lengyel Ferenc, Miklauzic Bence. Kép:
Miklauzic Márton. Zene: Hammer Zsolt, Jávorka Ádám. Vágó: Czakó Judit. Hang:
Madaras Attila. Szereplők: Lengyel Ferenc (Légiós), Szervét Tibor (Imre),
Pokorny Lia (Ildikó), Somody Kálmán, Rajkai Zoltán, Miklauzic Simon, Egyed
Attila, Rába Roland, Bartsch Kata, Horváth Kristóf. Producer: Angelusz Iván, Reich Péter. Gyártó:
Katapult Film – RTL Klub. Forgalmazó: A Company Hungary. 92 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 189 átlag: 5.43 |
|
|