NeowesternA western mint parabolaVadnyugat jelen időbenBenke Attila
A westernparabolákat a látszat ellenére nem a történelem hajdani eseményei, hanem a jelen konfliktusai érdeklik.
Nemrég vetítették a mozikban
Hajdu Szabolcs westernjét (vagy inkább easternjét), a Délibábot. Hajdu műve olyan magyar és külföldi easternekkel vállal
közösséget, mint Szomjas György betyárfilmjei –
Talpuk
alatt fütyül a szél (1976), Rosszemberek (1978) –, Edmond Keoszajan Bosszúállók (1966) vagy Vlagyimir Motyl A sivatag fehér napja (1969) című
szovjet polgárháborús „westernek”. A Délibáb
és a felsorolt easternek (osternek) sajátossága, hogy a western
cselekménystruktúráját, konfliktustípusait kelet-európai közegbe helyezik, és az
adott ország történelmi eseményeit a műfaj fejlődéselvű, a civilizált,
előretörő Kelet és a fejletlen, eltűnőben levő, de romantikus Nyugat szembenállását
felvázoló világképével fésülik össze. Szomjas a Kiegyezés utáni „betyárvadászat”-ot,
Keoszajan és Motyl az 1918 és 1922 között zajló véres orosz polgárháborút
használja háttérként, Hajdu pedig a jelenben, a mai magyar Alföldön mutatja be
rabszolga-felszabadító hőse öntudatra ébredését és bosszúhadjáratát.
Hajdu
Szabolcs filmje azonban más tekintetben is rokona Szomjas György easternjeinek.
Király Jenő 1981-es esszéjében a Talpuk
alatt fütyül a szélről vagy Kardos Ferenc Hajdúk (1974) című művéről bár elmarasztalóan ír – merthogy a
kultúrpolitikai elvárások miatt nem tudnak igazán jó kalandfilmként működni –,
írásában mégis kimutatja, hogy ezek tulajdonképpen parabolák. S miként Szomjas,
úgy Hajdu Szabolcs is csupán ürügyként használja a western klisékészletét, hogy
kommentálja a hetvenes évek Magyarországának társadalmi-politikai történéseit. A
western ezekben – épp
úgy, mint a Délibábban – sorvezető volt, a lényeg, az „igazi film” a
csattogó ostorok, az eldördülő puskák, az egymásnak feszülő borostás, koszos,
szakadt betyárok vagy hajdúk szedett-vedett csoportja és persze a magyar Puszta
mint díszlet és színfal mögött keresendő.
Ám
Király Jenőnek igazat kell adnunk abban, hogy a Jancsó Miklós és Sergio Leone
életművét egyszerre referenciának tekintő magyar easternekben a
társadalomkritika és a kalandfilm kényes egyensúlyát nem sikerült megteremtenie
sem Kardosnak, sem Szomjasnak, sem pedig Hajdu Szabolcsnak. A mérleg nyelve a Szegénylegények (1965) vagy a Még kér a nép (1971) felé mozdult el, A Jó, a Rossz és a Csúf (1966) vagy a Volt egyszer egy Vadnyugat (1968) motívumai
és cselekménystruktúrája csupán a társadalmi dráma díszletei. Pedig nem
lehetetlen, sőt, egész korszakok, filmgyártások, irányzatok vagy néhány, nemrég
elkészült kortárs western tanúskodik arról, hogy a vadnyugati film műfajában
micsoda erők és lehetőségek rejtőznek. A westernek és easternek jelentős
hányada esetében nem is beszélhetünk „tiszta szórakoztatás”-ról. Az 1943-as Különös eset (The Ox-Bow Incident), Anthony Mann Ördögszorosa (1950), Fred Zinnemann és Carl Foreman Délidője (1952), Sergio Leone
Dollár-trilógiája (1964-1966), Damiano Damiani Ki tudja? / Golyó a
tábornoknak (1966) című filmje, Sergio Corbuccitól A zsoldos (1968), vagy a hetvenes évek „Vietnam-westernjei” (Vad banda [1969], Kék katona [1970], Kis Nagy
ember [1970], Chato földje [1972],
Ulzana portyája [1972]), Clint
Eastwoodtól a Fennsíkok csavargója
[1973], Michael Cimino monumentális bukása, A
Mennyország kapuja (1980), de
akár a Farkasokkal táncoló (1990), Mario
Van Peebles blaxploitatione, a Posse /
Jesse Lee bosszúja (1993), vagy Walter Hilltől a Vad Bill (1995), s az olyan kortárs westernek, mint az ausztrál Az ajánlat (2005), a Melquiades Estrada három temetése (2005), a Meek’s
Cutoff (2010), vagy A sötét völgy
(2014) című osztrák eastern valójában nem a látványos, brutális
lövöldözésekről, a kegyetlen táj meghódításáról, legyőzéséről szólnak. Bosszú-
és felszabadítási történeteik mögött mindig megbújik egy második, rejtett
ballada, mely nem általános vagy elvont kérdéseket (mi az ember, egyén és
közösség konfliktusa, civilizáció és vadon ellentéte), hanem konkrét, a
mindenkori jelent terhelő társadalmi-politikai problémákat foglal magában.
Vagyis ezek a vadnyugati és vadkeleti filmek tulajdonképpen ugyanolyan
parabolák, mint Jancsó Miklós vagy Kósa Ferenc (Ítélet [1970], Nincs idő [1972],
Hószakadás [1974]) a múltbeli
történelmi (mitológiai) eseményeket jelenbeli rendszerkritikához felhasználó
művei. Milyen parabolikus potenciállal bír a western műfaja? És ha egy western
parabolaként működik, annak milyen következményei vannak műfajilag, milyen
módosításokon esnek át a zsáner szabályai? Egyáltalán miért készülnek
rendszerkritikus westernparabolák?
A préri szegénylegényei
A
westernt általában a legmarkánsabb műfajként szokás jellemezni, minthogy mind
helyszíneit (préri, sivatag, isten háta mögötti kisvárosok stb.) és idejét (kb.
1860-1899 között játszódik a legtöbb, mintaadó amerikai western), mind
cselekményét és konfliktustípusait tekintetve a zsánerek (gengszterfilm,
horror, thriller, melodráma, sci-fi stb.) közül a legbiztosabban körülhatárolható.
Jóllehet vannak olyan westernek, mint Az
utolsó cowboy (1962), Arthur Penntől Az
üldözők (1966), az említett Melquiades
Estrada három temetése és a Délibáb
már nem a klasszikus értelemben vett Vadnyugaton (jelen idejűek és nem
feltétlenül az amerikai délnyugati határvidéken) játszódnak, közegük,
cselekményük és hőseik mégis westernszerűek maradnak. Szomjas és Hajdu
felfedezték az Alföldet mint prérit, a coltot kovás pisztolyra vagy
Kalasnyikovra, míg a cowboyruhát betyárgúnyára vagy bőrdzsekire és farmerre
cserélték.
Ugyanakkor
a vadnyugati filmet például André Bazin a leginkább amerikai zsánernek nevezte,
minthogy a nemzet létrejöttéről, egy nép eredettörténetéről mesél, modern
mítoszként működik. Ennek ellenére a hatvanas-hetvenes években egy egész
irányzat, az italowestern elképesztő (európai és egyes esetekben amerikai)
sikere bizonyította, hogy a műfaj az Egyesült Államokon, Hollywoodon kívül is
életképes, sőt, egészen új jelentéssel gazdagodik. De említhetők Akira Kurosawa
bevallottan westernszerű szamurájtörténetei, A testőr (1961 – az Egy
maréknyi dollárért [1964] és áttételesen a Django [1966] mintájául szolgált) és a Sanjuro (1962), melyekben a magányos pisztolymestert gazdátlan,
kóbor szamuráj (ronin) váltotta le, kinek célja a szemben álló bandák
kizsákmányolása és elpusztítása, s a cselekmény helyszínéül szolgáló város és
lakói kísértetiesen hasonlítanak a westernek közösségeire és azok tagjaira
(illetve az olasz filmek koszos, amorális antihőseit előlegezik meg). S ismét
hangsúlyozni kell: westernek, klasszikus vadnyugati miliőben vagy kortárs
közegben máig készülnek, a világ bármely pontján: a Mads Mikkelsen
főszereplésével, dán gyártásban, Dél-Afrikában forgatott A megváltás (2014) bosszútörténete egyik ékes bizonyítéka ennek.
Emellett
meg kell említeni, hogy bár az angolszász szakirodalomban a „műfaji
revizionizmus”-nak nevezett jelenség egyéb zsánereknél is jelen van (gondoljunk
csak a Bonnie és Clyde-ra [1967] vagy
George A. Romero Holtak hajnala [1978]
című zombifilmjére), ám a szubverzív műfajfilmek kapcsán jellemzően a western
hatvanas-hetvenes évekbeli átértelmezéséről beszélnek. A Kis Nagy ember vagy a Chato
földje után már nem lehetett többé ugyanolyan indiántémájú filmet csinálni,
mint John Ford Hatosfogata, s a Fennsíkok csavargója is inkább a
morálisan züllött társadalmat, semmint annak megfélemlítését tervező, csupán a
történet végén megérkező gazembereket kárhoztatta, mint egyik elődje, a Rio Bravo (1959). De a Django (1966), A zsoldos (Il mercenario, 1968),
A nagy leszámolás (La resa dei conti, 1966) vagy A hatalom ára (Il prezzo del potere, 1969) is csak azért szabták át az amerikaiak
nagy becsben tartott zsánerét, hogy szórakoztató formában, a lehető legtágabb
közönségréteghez juttassák el radikális politikai üzenetüket, a korabeli olasz
hatalmi szféráról alkotott ítéletüket. Sőt, mi több, Sergio Corbucci, Sergio
Sollima, Damiano Damiani rendezők és Franco Solinas író mint politikai
aktivista elsődleges célja az volt, hogy közönségbarát, kalandos történeteik
segítségével formálják az emberek gondolkodását, forradalomra buzdítsanak az
elnyomó hatalom ellen – belföldön és a Harmadik Világban egyaránt.
A
western műfaját tehát már régóta nem kizárólag pénzügyi haszonszerzésre
használják – főleg, hogy a hatvanas-hetvenes évek Amerikájában és napjainkban
sem jövedelmező vadnyugati filmet készíteni –, hanem sok esetben valamilyen
markáns társadalombírálat rejtőzik az adott vadnyugati történet mögött. E
filmek parabolaként működnek, akár a Szegénylegények,
a Nincs idő, Sára Sándor Holnap lesz fácánja (1974), vagy mint Pier Paolo Pasolinitől a Teoréma (1968).
De
miért is alkalmas ez a műfaj a parabolikus beszédmódra? Miként például
Gelencsér Gábor megállapítja a magyar parabolákat elemezve, úgy a westernekre
is jellemző, hogy világuk zárt, egységes, mitikus közeg, saját
szabályrendszerrel. Létező történelmi téridőn alapszik, ugyanakkor
történeteiben nem ragaszkodik a múlt tényeihez. Annak érdekében, hogy a jelen
problémáit ebben a fiktív és valóságtól elvonatkoztatott közegben újraalkossa,
az anakronizmusoktól sem riad vissza. Hiszen a parabolák esetében nagyon
fontos, hogy az adott politikai (nyílt cenzúra és tabuk) vagy filmipari
körülmények (Hollywood öncenzúrája és a profitorientáltság) miatt ne direkt
rendszerkritikát gyakoroljanak, ugyanakkor a virágnyelven megfogalmazott
állítások a címzettek (a hatvanas-hetvenes években például az ellenkultúra
csoportjai, az újbaloldali értelmiségiek és radikálisok) számára felismerhetők
legyenek. Vagyis, mint azt Jancsó vagy Kósa filmjei teszik, a westernparabolák
is politikai kritikájukhoz igazítják a történelmet, lazán kezelik a múlt
történéseit, minthogy nem a tények, hanem mondandójuk hitelessége érdekli
alkotóikat.
Tonino
Valerii például ezért másította meg A
hatalom ára című 1969-es westernjében a James Garfield elnök elleni 1880-as
évekbeli merényletet. Garfieldet a valóságban egy washingtoni utcán lőtte le
egyik riválisa, de az államfő nem is a lövésbe, hanem a seb elfertőződésébe
halt bele. Ezzel szemben A hatalom árában
a liberálisnak, a rabszolga-felszabadítás elkötelezett hívének beállított
politikus Dallasban vonul végig a városon, és hintójában, a tiszteletére
rendezett látványos ünnepségen, felesége társaságában lövik le egy toronyból.
Valerii bevallottan a John F. Kennedy-féle merényletre kívánt ezzel
reflektálni, annak archív felvételeit rekonstruálta westernközegben. A hatalom ára bukott déli tisztek
politikai összeesküvését leplezi le, akik az elnökgyilkossággal akarják
visszaállítani a Konföderációt és a rabszolgaságot. Így míg Garfield elnök
Kennedyt jelképezi, addig az ellene szövetkező déli, konzervatív politikusok a
hatvanas években az olasz parlamentbe is bejutó szélsőjobboldaliak filmbeli
másai. Valerii westernje ezért csak a felszínen szól a Garfield-merényletről és
következményeiről, ám valójában a hatvanas évek-beli olasz baloldal azon
aggodalmát fogalmazza meg, hogy a régi rend (azaz a fasizmus) visszatér (a
későbbi, parlamenten kívüli szélsőbaloldali frakciók pont ezért tartották
magukat partizánoknak, mivel az évtizedben feltűnő, megerősödő neofasiszta
csoportok és az általuk szintén fasisztoidnak tartott kereszténydemokrata
kormány ellen a háború alatti fegyveres ellenállás módszereivel lehet felvenni
a harcot).
De
ugyanezt teszi a Kis Nagy ember is az
indiánokkal és Custer tábornokkal: az őslakos amerikaiakat szabadelvű hippikként,
míg Custert és a fehéreket őrült zsarnokként ábrázolja, a film csúcsjelenetében,
a Little Big Horn-i mészárlás bemutatásával pedig a vietnami May Lai-i
borzalmakat kommentálja Arthur Penn rendező. Szomjas György easternjei sem a
betyárvilág felszámolásáról, hanem az 1956 utáni megtorlásokról szólnak. Vagyis
ezek a filmek nem történelmi korszakokat vagy általános emberi problémákat
elemeznek, hanem korabeli, konkrét politikai és társadalmi konfliktusokkal
foglalkoznak. A (western)parabolákat nem a múlt, hanem a jelen érdekli.
A hatosfogatok útja
A
western tehát kettőssége, történelmi vonatkozása és mitikus, zárt, sajátos
algoritmus alapján működő világa miatt alkalmas politikai kommentár megfogalmazására.
Jellegzetes típusfigurái megfeleltethetők kortárs politikai-társadalmi csoportok,
szubkultúrák reprezentánsainak. Az indiánból a hatvanas-hetvenes években hippi
(A hallgatag ember [1967], Kis Nagy ember) vagy az agresszorok
ellen lázadó gerilla (Navajo Joe [1966],
Chato földje), a mexikói banditákból
szociálforradalmár (A nagy leszámolás,
Tepepa [1968], Egy marék dinamit [1971],
Rosszemberek [1979]), a törvény őreiből vagy a kapitalista gazdasági
rendszer vezetőiből fasisztoid önkényúr (Talpuk
alatt fütyül a szél, Melquiades
Estrada három temetése, Jesse James
meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford [2007], Délibáb), a megmentésre méltó társadalomból elpusztítandó és
bigott, erkölcstelen vagy álszent csőcselék (Délidő, Fennsíkok csavargója,
Django…, ha még élsz,lőj!) válhat. A westernparabola
a történelmi eseményeket vagy személyeket is lazán kezeli: a mögöttes jelentés
megfogalmazása végett előszeretettel változtatnak a tényeken. Ahogy Richard
Slotkin Gunfighter Nation című
monográfiájában a hatvanas-hetvenes évek Vietnam-allegóriái kapcsán
megfogalmazza, ezek a vadnyugati filmek a valós történelmi események és a
klasszikus westernmítosz átalakításával ellenmítoszt teremtenek.
Így, ha
egy western parabolaként működik, azaz mindenkori társadalmi-politikai
problémákkal – mint az ötvenes évek kommunistaüldözése Amerikában; a Harmadik
világ elnyomása, a rendszer fasizálódásának problémája a hatvanas évek
Olaszországában; az 1956-os forradalom és az azt követő megtorlás kérdésköre a
Kádár-korszakban, illetve a modern rabszolgaság a mai Magyarországon; a nyugati
demokráciák válsága, a gondoskodó államot leváltó büntetőállam kiépülése stb. –
foglalkozik, akkor jellemzően nemcsak az adott történelmi korszakot igazítja
témájához, nemcsak a kortárs szituációkat dramatizálja, hanem a műfaj
szabályait is megváltoztatja. A Melquiades
Estrada három temetése például az amerikaiak xenofóbiáját elemzi ironikus
westerncselekményén keresztül, kortárs határvidéki miliőben. Éppen ezért az
olasz westernekhez hasonlóan radikálisan szembemegy a hollywoodi vadnyugati
filmek sztereotípiáival, azaz a mexikóiak gúnyos vagy negatív
reprezentációjával. A címszereplőt pozitív, nyugodt figuraként ábrázolja, aki a
fegyvermániás és paranoid amerikai határőr, Mike áldozata lesz. A westernek
hagyományával ellentétben épp Mike mint a mindenható és megkérdőjelezhetetlen
hatalom képviselője válik groteszkké és nevetségessé. Tommy Lee Jones – a film
rendezője és főszereplője – ténylegesen és szimbolikusan is megfordítja
elnyomott és elnyomó szerepkörét. Pete (Tommy Lee Jones figurája) mint barátja,
Melquiades Estrada képviselője bosszút tervez, és gyakorlatilag elrabolja
Mike-ot, hogy megbánásra kényszerítse, és eltemettesse vele a címszereplőt.
Pete-ben Melquiades szelleme lobog, az elnyomott szószólójaként most szolgájává
és elkötelezettjévé teszi az elnyomót, Mike-ot, akire Pete parasztruhát
erőltet, ami a cselekményben előrehaladva egyre rongyosabb lesz. Azaz a hatalom
megtestesítője pozíciójában és külső megjelenésében is azon csoport tagjává
válik, amelyet eddig terrorizált, kisemmizett, megnyomorított.
Persze
a műfaj klasszikusai, az olyan tradicionális westernek is, mint a trendteremtő Hatosfogat (1939), vagy az 1976-os, John
Wayne-t elbúcsúztató A mesterlövész
is konkrét társadalmi problémákra reflektálnak, és ennélfogva parabolikus
természetűek. A Hatosfogat a nagy
gazdasági világválság káoszát juttatja eszünkbe az utazás során (a postakocsi
felfogható az amerikai társadalom modelljeként), míg A mesterlövész a hetvenes évek urbánus rendfenntartókról szóló
filmjeinek (Piszkos Harry [1971], Bosszúvágy [1974]) vadnyugati párja, melyben
a züllött kisvárost a régi világot és erkölcsiséget képviselő öreg és beteg
Books tisztítja meg a bűnözőktől. Ám Ford és Siegel filmjei, illetve a hasonló
westernek (mint Mark Rydell Cowboyokja
[1972] vagy akár a 2003-as Fegyvertársak)
a kisebb-nagyobb szabályszegések ellenére a parabolákkal szemben a műfaji
tradíciókhoz igazítják témáikat. Azaz csendesebbek, a társadalomkritika
mérsékeltebb bennük, s (re)konstruálják a pisztolyhős mítoszát. Vagyis a
parabolák indirekt, de konkrét rendszerbírálata ezeknél a konzervatív
westerneknél metaforikussá, a szubverzív / alternatív zsánerfilmekénél sokkal
általánosabbá, kevésbé tapinthatóvá válik. Azaz a filmbeli közeg nem annyira
modellszerű, mint a westernparabolákban, a fiktív, történelmi-mitikus közösség
és a jelenbeli, valóságbeli társadalom közé nem tesznek egyenlőségjelet. A Tepepa vagy az Egy kincskereső Mexikóban című Zapata-westernekben (az 1910-1917
közti mexikói forradalommal foglalkozó westernfilmeket nevezik így) a Tomas
Milian által alakított mexikói banditavezér már külső megjelenésében is Che
Guevarára hasonlít, Giulio Petroni és Sergio Corbucci rendezők többek között
így egyértelműsítik, hogy műveik valójából nem a múltbeli latin-amerikai fegyveres
felkeléseivel, hanem a jelen radikális baloldali és antikolonialista mozgalmaival
foglalkoznak. A Hatosfogat világában
viszont nincs gazdasági válság, csupán indiánok, melyek mintegy természeti
csapásként zúdulnak a postakocsi utasaira, akik a kapitalista társadalmak
tipikus tagjait képviselik (van itt bankár, szerencsejátékos, egyszerű dolgozó
és prostituált is). A Kelet fejlődik, a Nyugat eltűnőben van, és Ringo Kid, a
két világ közt ragadt banditahős előbb áll ki a közösségért, minthogy önös
bosszúját beteljesítse. Az indiánok persze felfoghatók a társadalmat sújtó
válság szimbólumaként, ahogy Ringo is értelmezhető a tetterős, a krízisre
megoldást találó roosevelti kormányzat metaforájaként. De nincs a filmben egy
jelenet vagy motívum sem, mely a radikális parabolákhoz hasonlóan virágnyelven,
de egyértelműen összekötné a múltat a jelennel. Ahogy a Cowboyokban vagy A
mesterlövészben sem tűnnek fel olyan képsorok, mint például a Kék katona vagy a Kis Nagy ember nagy mészárlásjelenetei, melyek a hetvenes évekbeli
amerikai médiából kísértetiesen ismerős vietnami háborús képriportok borzalmait
idézik meg.
Így a
radikális, műfaji és ideológiai értelemben egyaránt szubverzív westerneket
nevezzük westernparabolának. Tőlük különítsük el az olyan higgadtabb,
tradicionális vadnyugati filmeket vagy easterneket, melyek metaforikusan
kortárs társadalmi problémákkal foglalkoznak, de azokat nem konkretizálják,
mint a parabolák, s a domináns ideológiát és az azt közvetítő hatalmi rendszert
sem támadják, sőt, inkább legitimálják. A Hatosfogat
nem véletlenül 1939-ben, a válság lecsillapodása után készült el, s az amerikai
bicentenárium évében keletkezett A
mesterlövész is erősen kötődik a Vietnam és Watergate utáni lábadozás
éveihez. Éppen ezért ezeket a filmeket nevezzük „parabolikus western”-eknek,
minthogy meg van bennük az igény, hogy a jelennel kapcsolatban tegyenek fel
kérdéseket, de társadalmi-politikai kommentárjuk a radikális és progresszív
westernparabolákhoz képest visszafogott és konzervatív.
Akik a jelenbe vágtatnak
Miért
készülnek tehát mai napig westernek annak ellenére, hogy e műfaj a hetvenes
évek vége óta a periférián létezik? Egyik lehetséges válasz a western fentebb
vázolt parabolikus potenciálja. A kortárs, nonkonform, alternatív westernek
legalábbis kifejezetten arra használják a zsánert, hogy a jelen globális
problémáival foglalkozzanak ebben a történelmi-mitikus közegben, vagy a műfaj
cselekménystruktúrájának, motívumainak felhasználásával, jelenkori miliőben. Az
ötvenes években Fred Zinnemann és Carl Foreman (Délidő) vagy Nicholas Ray (Johnny
Guitar) az állam antikommunista hajtóvadászatát bírálta, az indiánfilmek (Ördögszoros, Törött nyíl, Navajo Joe, Chato földje, Buffalo Bill és az indiánok,
Keoma) a társadalom rasszizmusát kárhoztatták, Sollima, Damiani, Corbucci,
Giulio Questi (Django… ha még élsz, lőj!)
pedig az elnyomott és kizsákmányolt munkásosztály és Harmadik Világ ügyéért
álltak ki politikai westernjeikkel. A mai westernparabolák
identitáspolitikával, illetve a többek között Sheldon Wolin politika-filozófus
és Loïc Wacquant szociológus által kimutatott tendenciával, azaz a nyugati
(amerikai, európai) kapitalista demokráciák válságával foglalkoznak, a
demokratikus államhatalom ellentmondásosságára mutatnak rá.
Ilyen
például a már citált, kortárs közegben, de vadnyugati motívumokat használó Melquiades Estrada három temetése és a Délibáb. Tommy Lee Jones filmjéről már
volt szó: kíméletlenül leleplezi az amerikai társadalom és kormányzat elutasító
attitűdjét a külföldiekkel, kiváltképp a mexikóiakkal szemben. A Délibáb pedig a Hajdúságba helyezi italowesternekre
jellemző történetet és karaktertípusait: egy számító hős, aki csak meg akar
lógni a pénzzel, felszabadítja a helyi, szadista és teátrális kiskirály által
elnyomott, kizsákmányolt parasztokat. Francis, az antihős egyszerre misztikus szociálforradalmár
és fájóan hétköznapi, önző figura, aki csak pénze ellopása és elpáholtatása
után hajlandó forradalmárrá válni, s likvidálni a zsarnok Cisco bandáját. A
társadalom pedig kellőképp ellenszenves, sőt, idegengyűlölő, minthogy az isten
háta mögötti kis falu kocsmájába érkező Francist a kiégett helybeliek a rendőrök
kezére játsszák. Mint a Ki tudja?
vagy A zsoldos című olasz
westernekben, úgy itt is legfeljebb az elnyomott, kiszolgáltatott munkások
érdemlik meg a néző empátiáját. De ez is volt a film célja, hogy a western
műfaja, Tar Sándor novellája és Hajdu saját anyaggyűjtése, élményei alapján
(maga is a Hajdúságban nőtt fel és egy tanulmányi út során látogatott el a történetbeli
tanyához hasonló telepre) körbejárja a modernkori rabszolgaság problémáját.
Hogy rámutasson, ma is tengődnek anyagilag kiszolgáltatott emberek olyan
körülmények között, mint a Ki tudja? vagy
A zsoldos mexikói parasztjai. A
western / eastern műfaja jó alapnak bizonyult, melyre Hajdu felépítheti
paraboláját. „Már az első olvasásnál kiéreztem a westernhangulatot a
Tar-novellából. Tar mindig szeretett játszani a zsánerekkel. A Szürke galamb is furcsa kombinációja a
szocioregénynek és a kriminek. A Ház a
térkép szélén is szocionovella, de az alapszituáció tipikusan westernbe
illő: idegen érkezik egy tanyára, konfliktusba keveredik a helyiekkel, többször
szökni próbál. Amikor olvastam, arra gondoltam, hogy Tar is gondolt erre, és
picit használta a westernt a történet elmeséléséhez. Én csak azt tettem, hogy
szétfeszítettem a történetet. (…) egyrészt adja magát a Hortobágy miatt,
másrészt a western mindig is rámutatott aktuális társadalmi problémákra, legyen
szó elnyomásról vagy rasszizmusról.” – nyilatkozta egy interjúban Hajdu
Szabolcs rendező. Vagyis a Délibábban
Hajdu nemcsak a felszínen, ikonográfiájában (helyszín, évjárat) alakította át a
western műfaját, hanem a zsánerszabályokat is a radikális politikai
italowesternekhez hasonlóan kezelte. Itt a tradicionális amerikai vadnyugati
filmekkel ellentétben a társadalom bigott és idegengyűlölő, a hős önző és
sokáig passzív, illetve gazember és hős között elmosódik a határvonal. Azaz
társadalomkritikus témájához igazítja a műfaji kliséket, akár a Délidő, a Django vagy a Rosszemberek.
Emellett pedig a Puszta és a rabszolgatelep egyaránt felismerhető, a magyar
társadalomra jellemző típusfigurákkal van tele, azaz, mint Hajdu kifejtette,
művében tulajdonképpen a „Döbrögik országát” modellezte az alföldi kisváros és
a tanya segítségével, a westerncselekményen keresztül.
De
ugyanilyen érdekes és friss westernparabolák A sötét völgy, A megváltás
és Clint Eastwood Nincs bocsánat (1992)
című filmjének 2013-as japán remake-je (eredeti cím: Jurusarezaru mono, rendezte:
Lee Sang-il) is. Mindhárom mű a múltban, a 19. században játszódik. Ám csak A megváltás helyszíne a Vadnyugat, a Nincs bocsánat története a japán
Meiji-restauráció 1880-as éveiben bomlik ki, míg A sötét völgy hőse az osztrák Alpokban áll bosszút a kis hólepte
falun. Társadalomképük és hatalomábrázolásuk azonban összeköti a három filmet.
A Nincs bocsánat (akár 1992-es
eredetije), A sötét völgy és A megváltás egyaránt az Austin Fisher
által RSA-westerneknek (Repressive State Apparat – Elnyomó államapparátus)
keresztelt olasz vadnyugati filmek örököse (az elnevezést Fisher Louis
Althusser neomarxista gondolkodó „ideológiai államapparátus” elméletéből vette
át). Azaz, mint Sollima Szemtől szemben
(Faccia a faccia, 1967) vagy Valerii A harag napjai (Il Giorni dell’ira, 1967) című filmjében, úgy e három kortárs
westernben / easternben is a társadalmat a törvény nevében, de saját érdekeiket
szem előtt tartva, az átlagembert kizsákmányoló korrupt politikusok, sőt,
bűnözők irányítják. A Nincs bocsánat
rendfenntartója könnyen korrumpálható, saját szabályokat kreáló „seriff”, s a
hatalom által kordában tartott közösség tagjai (mint például önbíráskodó
prostituáltak) sem jobbak a „rend” képviselőitől (A sötét völgyben és A
megváltásban még inkább a tradicionális westernekből ismert, meggyötört
egyének alkotják a társadalmat). A sötét
völgyben és A megváltásban pedig
a történetbeli kisvárost szokásjogaik szerint kormányzó banditák uralják, akik
ártottak a rejtélyes hősöknek. De többé-kevésbé az antihősök is elmerülnek
ebben az amorális mocsárban: A sötét
völgy és A megváltás bosszúállói
egyaránt könyörtelen, véres kezű gyilkosokká válnak (még akkor is, ha az igazság
az ő oldalukon áll – egyszerűen túl kegyetlenek és brutálisak egy John
Wayne-hőshöz képest), a Nincs bocsánat
főszereplőjét pedig egyenesen „Jubei, a mészáros”-nak becézik múltbeli
mészárlásai okán. Persze dühük jogosan irányul az államhatalom ellen, mely
kifejezetten a korrupció, a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek, az ezekből
fakadó elégedetlenség és az erre reagáló rendőri túlkapások miatt omladozó nyugati
kapitalista demokráciák modellje.
A Nincs bocsánat ebből a szempontból külön
szót érdemel. Eredetijében a megtért és megtört amerikai bandita, Will Munny
állt bosszút a szadista amerikai seriffen, Little Billen. Lee Sang-il japán változatában
viszont a japán történelmi háttér, a Meiji-restauráció miatt egészen más
értelmet kap a törvényenkívüli és a törvény emberének konfliktusa. Itt Jubei a
tradicionális Japánt (mint ronin a szamurájok, a Sógunátus letűnő világát), míg
Ichizo, a „seriff” a nyugati típusú modernizációt szimbolizálja. Azaz a 2013-as
Nincs bocsánat a hatvanas-hetvenes
évek Zapata-westernjeihez hasonlóan antikolonialista és antikapitalista parabolává
válik, minthogy a tradicionális, helyi kultúrát (Jubei) állítja szembe az
idegen, nyugati gyarmatosító reprezentánsával (Ichizo). Erről pedig eszünkbe
juthat a hatvanas években heves tiltakozásokat kiváltó, a mai napig érvényben
levő Japán-amerikai Biztonsági Egyezmény (Anpo), mely Japánt segítségnyújtásra
kötelezi bármilyen katonai konfliktus esetén. Illetve ennek értelmében például Okinawa
szigetén amerikai katonák állomásozhatnak. Melynek eredménye több, az USA
hadseregéhez kötődő szexuális bűncselekmény. Így nem meglepő, ha sokakból dühöt
vált ki ez a nyugati kapcsolat, s érthető, miért a Meiji-restaurációban alkotta
újra Lee Sang-il Clint Eastwood westernjét.
„A
western halott” – mondták a nyolcvanas évek környékén. Erre rácáfol az a több
tucat vadnyugati film, mely az utóbbi 20-25 évben készült és a mai napig
készül. A Nincs bocsánat, A sötét völgy, A megváltás és a Délibáb
mellett ott a 2010-es Meek’s Cutoff,
a 2011-es Blackthorn, vagy Tommy Lee
Jones legújabb műve The Homesman (2014)
címmel. Ezek azonban már nem elsősorban azért születnek, mert egy nagy stúdió
(Hollywood) pénzügyi sikert lát a zsánerben. Mikor a CGI és a 3D,
szuperhősfilmek és pergő ritmusú science-fantasyk uralják a fősodort, a lassúbb
és reálisabb történeteket elmesélő vadnyugati filmek perifériára szorulnak. A
western néhanapján legfeljebb hibridek (mint a két legfrissebb blődli, a Cowboyok és űrlények [2011] vagy a Hogyan rohanj a veszTEDbe [2014]), tradicionálisabb
(Fegyvertársak) vagy szerzői (műfaj)filmek
(A félszemű) formájában tűnik fel. A
különféle kultúrákból származó vadnyugati filmek vagy easternek e mozikból
kiöregedett zsáner parabolikus potenciálját használják ki, hogy a mitikus
karakterek, a jellegzetes cselekménystruktúra és a műfajhoz kötődő
alapkonfliktusok (civilizáció versus vadon, Kelet versus Nyugat stb.)
felhasználásával a jelen társadalmi-politikai problémáit elemezzék.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 223 átlag: 5.84 |
|
|