Tudósok a moziban: GenetikaGenetikaIsten a laborbanGyőrffy Iván
Miközben a genetika sorsdöntő pozitív változásokat hoz, a hollywoodi filmek még mindig a klónokkal és az őrült tudósokkal riogatnak.
Mióta az ezredforduló éveiben részlegesen,
majd teljes egészében közzétették az emberi genom, azaz az emberiség minden
egyes tagjában megtalálható örökítő anyag információtartalmát, a DNS-ben
fellelhető alkotóelemek bázissorendjét, nem csupán a genetikai laborok, de a
hollywoodi álomgyár is ontja a tudomány dinamikus fejlődésére rácsodálkozó,
illetve azt figyelmen kívül hagyó alkotásokat. Ugyanakkor a fáziskésés is
szembetűnő: vagy – hasonlóan az 1990-es évek mozgóképeivel, így egyebek mellett
az őslények felélesztését vizionáló Jurassic
Park első két részével vagy a háromdimenziós élőlény-rekonstrukciót szemléltető
Az ötödik elemmel – két lépéssel
előrébb, gyakran viszont ugyanannyival hátrébb jár, mint a tudomány szorgos
művelői. A klónozás elmélete és gyakorlata, mely területen szinte óráról órára
újabb eredményekkel szembesülhetünk (a katonai és a genetikai kísérletek szürke
zónájából profitáló laborok ismeretlen, ellenőrizhetetlen produktumait most nem
említve) például egy alternatív, némileg homályos és kellően taszító jövőképpel
párosul e játékfilmek zömében, melynek nem sok köze van a szakemberek és az
érdeklődők számára ismert valósággal. A
sziget, a Ne engedj el! élő humán
szervgyárai értelmüket vesztik a tenyészthető őssejtek, sőt a
visszaprogramozott felnőtt testi sejtek manipulálásával javítható vagy
növeszthető, immunkompatibilis saját szervek lehetősége, az emberi géneket (is)
hordozó, transzgénikus állatok tenyésztésére irányuló sikeres kísérletek
fényében, és a Womb (Méh) kizárólag a
genetikai hatásokra fókuszáló fejlődéstörténete is a levegőben lóg. Emiatt
persze az általuk felvetett morális dilemmák valóságélménye is
megkérdőjelezhető – elegáns vagy otromba elmejátékoknak tűnnek csupán, melyeknek
igen korlátozott a szavatossága.
Habár az öröklődő
diszkrét egységek, az allélok meghatározásában úttörő Gregor Mendel
ágostonrendi szerzetes 1860-as évek közepén (Darwin evolúciós alapművével
majdnem egy időben) eredményt hozó borsókísérletei óta a genetika tudománya
jelentős átalakuláson ment keresztül – még arra is bőven volt idő, hogy a
mendeli tanokat évtizedekre elfeledjék, majd látványosan újrafelfedezzék a
századfordulón, és 1905-ben végre nevet is adjanak az új tudományágnak –, az
igazi áttörés sokáig váratott magára. A háttérben szakadatlanul zajlottak a
nagyközönség számára nem túl látványos kutatások, ám a DNS 1944-es izolálásáig
és szerkezetének Nobel-díjat érő 1953-as meghatározásáig nem történt szenzációs
előrelépés. A 20. század utolsó harmada óta ellenben egymást érik a kiemelkedő invenciók
– más kérdés, hogy az átlagemberek ingerküszöbét legfeljebb az 1996-ban
klónozott Dolly és a Szibériában kiásott gyapjas mamutok, illetve az emberek klónozására
vonatkozó spekulációk és kétes eredetű bejelentések lépik át.
A DNS-szakaszok
vágásának és összeillesztésének felfedezése 1970-ben, rá hét évvel egy
bakteriofág vírus genomjának meghatározása, majd a DNS sokszorozódását lehetővé
tevő mechanizmus megnevezése 1983-ban, hat évvel ezt követően az első gén
bázissorrendjének felismerése, majd 1995-ben és 1998-ban egy baktérium, illetve
egy többsejtű, valódi sejtmaggal rendelkező élőlény genomjának teljes
meghatározása tette lehetővé azt, hogy az emberi genom szekvenálásának 1990 óta
húzódó folyamata is sikerrel zárulhasson. Miközben a génsebészet, klónozás
országútján is gyorsuló ütemben száguldoznak a járművek – elég itt csak arra
utalni, hogy bár már 1952-ben klónoztak ebihalat (meglepő mellékszál: felnőtt
békát sejtmag-átültetéses technikával, ahogy Dollyt és birkatársait készítették
Skóciában, azóta sem sikerült), az elmúlt másfél évtizedben nagy sebességre kapcsoltak
a tudósok a nagytestű emlősök, valamint gaurhoz és a pireneusi kőszáli
kecskéhez hasonló veszélyeztetett, illetve kihalt állatok ivartalan másolásával
–, a génterápiás gyógyászat hétköznapi alkalmazása már kézzelfogható közelségbe
került.
Ez a forradalmi előrelépés
azonban nem csupán a potenciális betegek, de a rendezők és producerek
látómezejéből is kilóg – utóbbiak inkább az emberklónok társadalmi szerepéről, diszkriminációjáról,
beilleszkedési problémáiról szeretnek akár évszázados távlatokban gondolkozni,
mintsem arról, 2020-ra a jelenleg ismert nagyjából 8 ezer genetikailag
meghatározott betegségből vajon melyeket lesz képes az orvostudomány nem csupán
prenatális időszakban kiszűrni, de akár (ahogy ez számos esetben klinikai
körülmények között ma is előfordul) felnőtteken is gyógyítani. Miként
változtatja ez meg életkilátásainkat, a társadalom szerkezetét, milyen
teológiai, filozófiai és etikai kérdéseket vet fel, mennyire kaphatnak szabad
kezet a génmérnökök a jövő megtervezésében és az emberi populáció evolúciós
évezredek által felhalmozott genetikai rendellenességeinek kiegyenesítésében? Szeretnénk-e,
ha a társadalom vagyonos elitje csupa szőke, kék szemű, előre meghatározható
nemű, atletikus termetű, kiváló kognitív készségekkel rendelkező, rejtett
betegségeket át nem örökítő emberpéldányból állna, és milyen mélységű áthidalhatatlan
szakadék nyílna a többiek alatt? Megannyi eldöntendő kérdés, mellyel
kapcsolatban nem csupán Hollywoodban vagy Londonban, de Reykjavíkban (mint a Vérvonal című genetikai krimiben
Erlendur nyomozó) és Budapesten is sötétben tapogatóznak a filmesek.
A DNS-t alkotó bázisok,
az adenin, timin, guanin és citozin kezdőbetűiből alkotott című Gattaca egy „selejt” sorsán keresztül
megpróbálkozott már e disztópia felvázolásával, hatásosan szemléltetve az
eugenika lehetséges következményeit. Egy neves molekuláris biológus le is vonta
belőle a szükséges következtetést: „A Gattacát
minden genetikusnak meg kellene néznie, ha másért nem, azért, hogy megértse,
miként tekint szakmánkra a közvélemény jelentős része” – írta a Nature Genetics című szaklapban.
Ugyan az
ismeretterjesztő és egyéb televíziós csatornákon gyakran felbukkannak a
genetika fejleményeit interpretáló szakemberek – példa erre a Mindennapi genetika című tízrészes
magyar dokumentumsorozat vagy A genetika
története című francia alkotás az előző évtized közepéről-második feléről,
legújabban pedig Friderikusz Sándor 2014 őszén indult hat részes
kerekasztal-beszélgetése a téma legavatottabb magyar kutatóival –, és a
laboratóriumok immár nagy mennyiségben ontják a génmanipulált baktériumok által
készített hatóanyagokat, továbbá a génmódosított élelmiszerek vagy a
Jonathan-alma fogyasztók is gyakorta találkozhatnak a kártevőkkel és a környezeti
hatásokkal szemben rezisztensebb, esetleg klónként előállított növényekkel, a
genetika még mindig az ezoterikus és kissé gyanúsnak ható tudományterületek
közé tartozik. S erről nem csupán az állítólagos emberklónokat előállító raëliánus szekták vagy kazah professzorok
tehetnek, és csak részben a tudomány fellegvárába húzódó, érthetetlen
kifejezésekkel dobálózó, s olykor a törvényes határok feszegetésétől sem
idegenkedő laboránsok. Nyilván nem a tudományterület közérthetőségének és
széleskörű népszerűségének letéteményesei a halálos vírussal fertőzött zombikat
és emberfeletti képességekkel rendelkező klónokat egyaránt felvonultató Kaptár-epizódok, a (helyenként)
úgyszintén kultfilmeknek kijáró hódolattal övezett Alien-széria egyes felvonásai, melyekben a klónozott Ripley humán
génállománya a savas vérű, hatalmas étvágyú földönkívüliekével keveredik, a Penge vámpírmutánsai vagy az X-Men a polgárháborútól és a kölcsönös
rasszizmustól sem idegenkedő „normális” és „paranormális” kolóniái.
Hibák a génbankban
Nem feladatuk, mégis elvárható minimum a magukat komolyan vevő alkotások
esetében, hogy ha a tudományos kritériumokhoz nem is, saját jövőképükhöz
konzisztensek maradjanak. A Közös
többszörös, a második Austin Powers
vagy A bárányok harapnak
horrorkomédia esetében ez a kívánalom senkinek a fejében meg nem fordulna – de
már A hatodik napon azonos korú,
azonos identitással rendelkező Schwarzenegger-klónjainál, akik egy látszólag
háziállatokat (újra) életre segítő cég vezetőjének és bérgyilkosainak „tökéletes
másolatai” elől menekülnek, már célszerű lenne az embertelen kalandok életszerű
mázba burkolása.
A sziget és a Kazuo Ishiguro regényéből
forgatott Ne engedj el!, eltérő
komplexitással és érzékenységgel, de mélyen elgondolkoztathatja közönségét a
szerveikért nevelt emberutánzatok identitáskrízisén, nehezen elkerülhető
életpályájukkal szembesítve: előbb-utóbb mind a műtőasztalon végzik. Nem
véletlen, hogy a másodjára említett, Mark Romanek filmátirata egyetlen valódi „létrehozót”
sem akar felmutatni: akik tudatosan elfogadják, hogy Istent játszhatnak életük
időleges meghosszabbítása érdekében, s még arról is évtizedeken át gyűjtik a „bizonyítékokat”,
hogy a donoroknak egyáltalán van-e lelkük, gyáva, arctalan klónjai csupán a
felsőbbrendű hatalomnak. A sziget még
boldog együgyűségbe taszította az élő szervek megrendelőit, s döntési
lehetőséget kínált azok illúziótól megszabadított előállítóinak (a Felhőatlasz egyik a 2144-es Neo-Szöulban
játszódó epizódjában Sonmi~451 felszolgálóklón megvilágosodva a lázadás élére is
állhat, s egy posztapokaliptikus világ primitív törzse számára maga lehet a
mennyei próféta), ám a Ne engedj el!
vagy a Womb sivár, halott tengerpartjain
az emberi nem mintapéldányai megroppannak a kiválasztottság terhe alatt.
Márpedig egy másolat számára az identitás az egyetlen kapaszkodó, amely
az eredetiség felszínes vagy meggyőződéssel vallott tudatával ruházhatja fel. A hatodik napon hőse egy pillanatig sem
lepődik meg azon, hogy a duplikátum a mintával gond nélkül felcserélhető – akár
a hitvesi ágyban is. A klónozott végrehajtókat felvonultató sci-fiknek azonban
itt-ott beletörik a szikéjük az éntudat érvényes replikálásába: a Hold beleegyezése nélkül többször
hároméves ciklusra szerződtetett technikusa ugyanazt a kapcsot érzi a Földön maradt
családjával, s ugyanazzal az életerővel, elszántsággal veti bele magát a
hélium-3 izotópot gyűjtögető, gonosz kitermelő vállalat elleni küzdelembe, mint
eggyel korábbi önmaga. Hasonlóképpen nehezen értelmezhetők – a magyarázatot a
forgatókönyvek rendre megspórolják – a Feledés
drónjavító alkalmazottjának semmiből felbukkanó „emlékképei”, melyek végül
átformálják személyiségét, s nem csupán őt, de hárommal későbbi másolatát is
azonossá teszik a hősies, családszerető, az emberiség jövője iránt felelősséget
érző és a végső áldozattól sem visszariadó, feltételezett eredetivel.
Már az 1978-as A brazíliai fiúk
– amelynek korhű remake-jét újra tervbe vették – is meg volt győződve arról,
hogy elég mesterségesen megsokszorozni és hasonló szocializációnak kitenni, érzelmi
és földrajzi környezetbe helyezni Hitlert ahhoz, hogy új diktátorokkal
ajándékozzuk meg a leigázni vágyott tömegeket. Ez a tévhit még most sem veszett
ki teljesen. A személyiségmásolás dilemmáját ma azonban a legtöbb klónfilm egy
huszárvágással oldja meg: tudatimplantációval, ember-gép fúzióval vagy biotechnológiai
szempontból némiképp zavaros információátvitellel növeli az alanyok
komfortérzetét. Olyan is akad persze, amelyik a gének mindent elsöprő erejében
hisz: Fliegauf Benedek angol nyelvű mozija, a Womb egy gyermekkori szerelmét elvesztő, majd mesterségesen – saját
méhében – „életre keltő” nő kálváriáját állítja előtérbe, s nem csupán külső
jegyeikben tételezi azonosnak a két fiút, a halottat és a világra segítettet. „A
környezet hatása arra, hogy mi milyen emberek vagyunk, nagyon eltúlzott –
nyilatkozta maga a rendező. – És hogy genetikailag mennyire meghatározottak
vagyunk, az nagyon alulértékelt. Én a genetikai meghatározottságban hiszek. Azt
is gondolhatnád, hogy ez fatalizmus, de közben nem, mert a genetika inkább csak
egy töltény, és mi vagyunk azok, akik meghúzzuk a ravaszt.” A kísérlet persze
semmi mással, csak kudarccal, vereséggel végződhet: a fokozatos pszichés
adaptáció lehetőségétől megfosztott klón inkompatibilitása teremtőjével – anyjával
és szeretőjével – előre sejthető.
A génalapú gyógyászat ma már lehetővé teszi, hogy az ezredfordulón
átnyúlva még 3 milliárd dollárba kerülő és csaknem másfél évtizedig tartó, ma
már viszont egy nap alatt és ezer dollár költségen elvégezhető genom-szekvenálás
nyomán személyre, azaz génállományra szabott orvosságokat vehessünk magunkhoz,
preventív módszereket alkalmazzunk a génjeinkben kódolt, de a környezet által
nem feltétlenül előhívott betegségek elkerülésére, sőt akár fényképünk célzott
analízisével időben felismerhessük és gyógyíthassuk, elkerülhessük a ritka
genetikai rendellenességeket. Ígéretes példák akadnak a pluripotens, azaz még bármilyen
testi sejtté fejlődni képes őssejtek sérült szervekbe juttatására és azok
önregenerálására – ráadásul ezeket már nem feltétlenül csak mondjuk
köldökzsinórvérből vagy embrióból lehet nyerni, hanem felnőtt sejtek
átprogramozásával is létrehozhatók, még ha átalakulási potenciáljuk egyelőre
korlátozottabb is.
A transzgénikus növények és állatok előállítása tényleg mindennapos
jelenség – semmi meglepő nincs tehát abban, ha a Teremtőt génpárbajra kihívó,
etikátlan módszerei miatt kutatásától eltávolított sebész transzgénikus
kísérleteket folytat és éghetetlen, sérthetetlen emberi bőrt óhajt
kifejleszteni disznóbőrből A bőr,
amelyben élek Almodóvar-filmben. A bosszút, istenítéletet saját kezébe vevő
tudóst persze ugyanúgy saját teremtménye árulja és pusztítja el, mint a Dr. Moreau szigete Wells-regény harmadik,
mindeddig utolsó filmfeldolgozásának génmanipulációval állatból emberszerű
karikatúrákat barkácsoló házigazdáját. Hasonlóképp halálra ítélt a Hibrid/Splice genetikus-párjának „édesgyermeke”,
aki hamar a fejükre nő, s beigazolja a közkeletű vélekedést, hogy a genetikai
laborok könnyen az Antikrisztus szülőszobái lehetnek. A Penge 2. és a Mimic
Guillermo del Toro-féle szupervámpírjait, illetve fajkeresztezéssel világra
szabadított pusztító ízeltlábúit vagy Michael Crichton baktériumból fejlesztett
ragadozó organizmusait a Prédában
egyaránt az uralkodásra termett faj pszichofizikai korlátainak meghaladására
tervezték, de előállításuk önsorsrontó stratégiának bizonyul. A gének
összeboronálása és átprogramozása, amely ma a biológia egyik legprogresszívebb,
legdinamikusabb előrelépést produkáló területe, a futurisztikus thrillerekben
szinte kizárólag az emberi önzés és szűklátókörűség terepévé silányul.
A homo sapiens evolúciós genetikai
öröksége, amely mindössze 1,06 százalékban különbözik a csimpánzétól a fajspecifikus
variációktól eltekintve, kétélű fegyver: megóvhatja, de sebezhetőbbé is teheti
az előbbit az apokaliptikus határhelyzetekben. Az X-Men különleges génnel rendelkező, emberen túli képességeket
felmutató mutánsai egymással, az emberiséggel és a génterápia vívmányaival is
fel kell, hogy vegyék a harcot: a harmadik rész, Az ellenállás vége a mutáció eltörlésére kifejlesztett oltással
taszítja rettegésbe és serkenti agresszív ellenlépésre a szupernormális
közösséget. Itt éppen az áldásként és átokként egyaránt számításba vehető
másság az, amely felborítja az erőviszonyokat és a törékeny társadalmi békét.
Holott, mint az új köntösbe öltöztetett A
majmok bolygója második részében (Forradalom)
láthatjuk, a genetikai eltérés a kisebbségbe és defenzívába szorult emberiség
védőbástyája is lehet egy pusztító, a majmok intelligenciáját viszont
meghatványozó vírus ellenében. A legkilátástalanabb helyzet akkor áll elő –
mint az a Marvel-képregényuniverzum 1960-as években előállított és a televíziós
sorozatokban, majd a filmvásznon is nézők millióit ijesztgető szörnyembere, az
időnként zöld izomkolosszussá változó Hulk esetében megfigyelhető –, amikor a
gén(adat)bankban bekövetkezett zavarok is megágyaznak a veszélyes sugárzásnak
és a pszichés sérülékenységnek. A főhős dühkitörései és ideggyengesége egyebek
mellett e genetikai rendellenességeknek köszönhetően teszik csatatérré tárgyi
környezetét vagy magánéletét. Az időutazó
felesége idegességében eltérő idősíkokba vetődő, szánalomra méltó
könyvtárosa még rosszabbul jár: már nem csupán saját bőrében otthontalan, a
természet rossz tréfájának csattanójaként csak szemlélheti, de meg nem
változtathatja életfogytig tartó számkivetettségét.
„Újabb nap a Paradicsomban” – a Feledés
parazita, emberbábjaikat mindvégig láthatatlanul irányító földönkívüli lényei,
a „dögevők” által klónná alázott űrhajósnőjének egykor szabad akarattal
fogalmazott szarkasztikus megjegyzése életfilozófiává nemesedik a rákényszerített
éntudat csapdájában. A genetika tudományának tegnap még érvényes, holnap már
meghaladott vívmányai a mai filmkészítők horizontjára ezt a látens
fenyegetettség-élményt vetítik. Káprázat csupán a felsőbbrendű elmébe vetett
bizodalom, az istenkísértő szándék mindig elnyeri méltó büntetését: a Paradicsom
kapuját immár nem kerubok őrzik lángpallossal, hanem sápkóros mutánsok, Frankenstein
műtőasztalon összefércelt, névtelen szörnye, gyermekien ártatlannak látszó, de
a felszín alatt iszonytató kínokat átélő klónok, nanorobotok és megpiszkált
biológiai órájú embriók.
A művi rettegés mindeközben eltereli figyelmünket nem csupán arról, merre
kanyarog valójában az emberi merészség ösvénye, de arról is, miként
hatástalaníthatnánk a sejtmagonként két méter hosszú DNS-be integrált bombák
időzítő szerkezeteit, s amennyiben képesek leszünk felülírni a törzsfejlődés és
a civilizáció legártalmasabb kódjait, másnap vajon milyen világra ébredünk.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 243 átlag: 5.05 |
|
|