Magyar MűhelyVidéki Magyarország 1942-89 – 2. részA paraszti sors változásaiSándor Tibor
A diktatúrák a politikai propagandát gyakran csomagolják szórakoztató zsánerekbe. A „falusi osztályharc” témája sem volt kivétel.
Szőts István 1942-es filmjével (Emberek a havason) új fejezetet nyitott
a magyar filmtörténetben. Az Ének a
búzamezőkről című 1947-ben Móra Ferenc azonos című regényéből készült
alkotását azonnal be is tiltották: a bevezető jelenet a búzaszentelésről
állítólag sokkolta Rákosit. De hasonlóképp sokkoló lehetett a kommunista
vezetés számára az orosz/szovjet hadifogság ábrázolása is, amely nem felelt meg
a szovjet-magyar barátság múltba visszavetített és a korabeli jelen
tapasztalataival ellentétes, agyonsulykolt képzetének. A film nem lehetett nem
áthallásos, hiába játszódott egy világháborúval korábban, mindenki tudta, hogy
jelen idejű. Egyébként a témája kevéssé korhoz kötött, a sorsismétlő bűnök és
bűnhődések között a gabona és a kenyér szentségének népi miszticizmusa teremt
kapcsolatot. Ferenc (Görbe János) hadifogságból tér haza. Gyermekét Rókus
felesége, Etel (Szellay Alice) neveli. Rókus és Ferenc együtt szöktek meg a
táborból, Rókus kenyeret lopott Ferenctől, aki, megölte ezért. Péterke, Ferenc
fia, szintén „kenyeret lop”, apja vélt bűne miatt halállal bűnhődik. Ez valójában
Ferenc büntetése: a „bűnismétlés” miatt a szeretett fiú halála bünteti őt a
korábbi gyilkosságért. Közben Etel és Ferenc összeházasodnak. Híre jön, hogy
Rókus mégis él. Ferenc eszerint nem gyilkos, ha viszont Rókus hazatér,
házassága érvénytelenné válik. A tévedésre alapozott új házasság témája nem
egyedüli a háború után játszódó filmek sorában. Az elveszettnek hitt férj „özvegyének”
új házasságát a női sors és szempontrendszer szemszögéből vizsgálta Fassbinder
a Maria Braun házassága (1979) című
filmjében. Szőts nem a nagyvárosi nő, hanem a parasztember szempontjából mutatja
be mindezt, természetesen nem csak a szempontok különbözősége miatt másképpen. Az
Ének a búzamezőkről képi világa nagy
hatást gyakorolt a hatvanas évek magyar szerzői filmjeire. (A témát részletesen
tárgyalja kitűnő tanulmányában Vincze Teréz a Metropolis 1998/ nyár II.
számának Szőtsnek szentelt tematikus számában, amelyben Pintér Judit és Fazekas
Eszter a rendező pályaképét tárgyaló ugyancsak alapvető írása is helyet
kapott.) A hatások közül elsőnek a puszta horizontális végtelensége és az
embert apró teremtménnyé alakító, ugyancsak minden irányban végtelennek tűnő
kietlenségének könyörtelen szépsége jut eszünkbe, megidézve Jancsó filmjeinek
hasonló képsorait. Kevés fekete-fehér film láttatja a két szín ennyi
kifejezésben gazdag árnyalatát, mint ahogyan az ebben a filmben látható. Az
alsó gépállásban felvett képek, szekvenciák ritkán bírtak ilyen sok,
többértelmű jelentéssel. A montázsok szépsége és többször is visszatérő
szerkezete; ahogyan egy harmadik kép, mint például a madarak távoli vonulása
teremt köztük kapcsolatot, szintén maradandó élményt nyújtanak. A két kiváló és
nagy tapasztalatú operatőr Hegyi Barnabás és Makai Árpád kamerája valósággal „szárnyakat
kap” a filmben. A filmzene szerzőjének, az ugyancsak rutinos Polgár Tibornak a
teljesítménye is magával ragadó: modern hangzású, expresszivitásában a képekkel
egyenrangú. Ugyanígy felejthetetlen a szekta ábrázolása is, amikor az emberek
arcáról leolvasva „látjuk” belső szemünkkel az apokaliptikus víziókat. Végezetül
pedig a megszokott „szánt az eke” záró motívumot kell kiemelni, amely itt
adekvát, különbözik minden más film zárójelenetének felszínes és hazug sablonosságától.
Bán Frigyes Mezei próféta (1947) című alkotása is
népi tematikájú, akárcsak a Szőts-film. Adaptáció ez is, Tamási Áron Vitézi lélek című színműve ihlette. Jellemző
rá a népi misztika is, amelynek hatása ebben az esetben felnőtteknek szóló,
mesefilmekre emlékeztető művet eredményezett. A kissé kimódolt cselekmény
mozgatója és konfliktusrendszerének okozója, mint más irodalmi művekben évezredek
óta sokszor, ebben az esetben is az összetévesztés következtében bekövetkező szerepcsere.
A falu, a parasztemberek világa itt is, akárcsak Szőts filmjeiben, valamilyen
módon kapcsolatba kerül a transzcendenciával, vagy annak látszatával. Mindkét
filmben találkozhatunk különös képességű hősökkel, és a Mezei próféta hőse is a háborúból hazatérve szembesül egy olyan
világgal, amelyben már nem lehet a korábban megszokott valóság közeli
gondolkodással és cselekvéssel eligazodni. Természetesen Bán filmjét is
betiltották, az ellene felhozott vád talán még a Szőts-film betiltásához
vezető, vélelmezett indokoknál is abszurdabb, ugyanakkor azonban a korra nagyon
is jellemző: „mindszentystának” bélyegezték. Mivel két betiltott film nem
képezheti egy filmes irányzat alapját, és a „mi lett volna, ha…” – típusú
érvelés a filmtörténetben ugyanúgy elfogadhatatlan, mint a történelemben
általában, még egy új alműfaj csírájáról sem beszélhetünk velük kapcsolatban. A
két távoli hasonlóságot mutató alkotás folytatás nélküli zárvány maradt.
Nem így Keleti Márton Mágnás Miska (1949) című vígjátéka, ami
elődök és utódok hosszú sorába illeszkedik. Hitler és Sztálin egyaránt nagy
mozirajongók voltak. A Führer imádta az operettfilmeket, és a szovjet diktátor is
számtalanszor látta a Volga, Volga, (Alekszandrov,
1938) vagy a Vidám vásár (Pirjev,
1949) című zenés alkotásokat. Ennek megfelelően mindkét totalitárius állam
filmgyártásában nagy szerepet játszottak az olyan filmek, amelyekben a
politikai propagandát könnyed, szórakoztató köntösbe csomagolták. A náci és a
szovjet propagandagépezet a konkrét helyzet követelményeihez igazodva, hol a
kemény, direkt propagandafilmek, hol pedig az áttételes, operettes alkotások
bemutatásával próbálta elérni a kívánt hatást. A Mágnás Miska Szirmai Albert zenéjére és Gábor Andor szövegére
épült, a zenét Fényes Szabolcs dolgozta át filmre, a forgatókönyv új változata
Békeffi István műve. A sztárparádé és a nagy költségvetés is hozzájárult ahhoz,
hogy ez a film az 1945 utáni filmtermés legnézettebb darabja, közel hatmillió
nézője volt. A cselekmény két szerelmespár történetét meséli el. Az egyik pár
tagjai különböző társadalmi osztályhoz tartoznak, Ifj. Barcsai István (Sárdy
János) paraszti származású mérnök, választottja, Rolla (Németh Marika) pedig arisztokrata
lány. Miska, az ütődött lovászfiú (Gábor Miklós) és Marcsa (Mészáros Ági) a szolgálólány
társadalmi helyzete azonos. A nézők „házi feladata” az volt, hogy a „csak a
ruha tesz különbséget gróf és paraszt között”, avagy „a nem a ruha teszi az
embert” tételből kiindulva eljussanak a feudálkapitalizmus bírálatáig. Biztos,
ami biztos, a népből jött értelmiségi Pista és a tanulatlan népi őstehetség,
Miska győzelméhez az arisztokrata család Nagymamája (Gobbi Hilda) is hozzájárul
a film végén, amikor bejelenti, hogy lányának, a grófnőnek apja egy közönséges
segédjegyző volt, akit annak idején egy vásárban ismert meg. A Nagymama a
szülők elleni lázadásra szólítja fel unokáját, mert az arisztokraták
etikett-szerű, konvenciók vezérelte élete merő unalom, kleptomániájával pedig
saját unalmas életét kívánta egy kicsit izgalmasabbá tenni. Másrészt az a cselekménybeli
motívum, hogy az arisztokraták nem biztosan arisztokraták, az osztályharcos
lecke hatékony elsajátításának útjában állt. Nem tudni, hogy mennyi volt ebben
az alkotók szándéka és mennyiben az elemző utólagos következtetése csupán. A Mágnás Miska minden esetre jóval
bonyolultabb alkotás, mint első pillanatra látszik.
Kifelé a sematizmusból
Az 1955 februárjában
bemutatott színes zenés filmkomédia, a Ranódy László rendezte Hintónjáró szerelem, mintha egy másik
világban játszódna. Nem véletlen, mert ez a mű a Nagy Imre-korszak tipikus
terméke. Már a karikatúrákkal illusztrált főcímlista láttán is megdöbbenünk: „párttitkár
elvtársnő” helyett „Terka keresztanyám, a párt titkárnéja” a titulusa a Kiss
Manyi alakította figurának! Az első képsorok könnyedsége is erre utal: a
balatoni nyári helyszín (Szigliget), a napsütésben vakító fehérre meszelt
épületek láttán, a vidám népdalokat hallgatva, a néző már sejti, hogy itt nem
az osztályharc, hanem a szerelem, a családi élet, tehát a magánszféra kerül majd
a cselekmény középpontjába. Az „ellenség” nem is ellenség, osztályhelyzete nem
fontos, jellemző viszont, hogy Fónay Márta a vérbeli komika játszotta. A
filmben egyetlen alkalommal láthatunk csak traktort, akkor is a kép hátterében
tűnik csak fel és gyorsan el is tűnik. De általában a gépek, mint modernizációs
szimbólumok is hiányoznak a műből, illetve az egyetlen motorbicikli, a
szerelmes főhős vetélytársának, Kara Jenőnek (Sinkovits Imre), a vélhetően
Pestről falura költözött jampinak a tulajdona. A főhős szerelmespár Majsa Berci
(Szirtes Ádám) és Peczöli Vilma (Medgyesi Márta) egymással ellenséges
családokhoz tartoznak, de történetük nem Rómeó és Júlia sorsára hajaz, hanem egy
vérbő, burleszkszerű befejezés keretében boldogan egymásra találnak. A termelés
központi helyet kap itt is, de a falu és a mezőgazdaság szerepe nem az
iparosítás megsegítésében, hanem minél ízletesebb almafajták kikísérletezésében
áll. Persze az almanemesítés kapcsán a korabeli szovjet agrár-géniusz, Micsurin
jut eszünkbe. Nincs osztályharcos szónoklat, a pesti professzor (Pécsi Sándor)
vonja le a kötelező tanulságot, mégpedig úgy, hogy nem a pártra, hanem a kormányra
hivatkozik. Ami pedig a polgári vagy munkásszármazás kényes kérdését illeti,
ebben a vonatkozásban is tótágast áll a világ; a pesti professzort, Berci és
Vilma apját a közös múlt köti össze, de az nem a Tanácsköztársaság korához
vezethető vissza, épp ellenkezőleg, mindhárman a soproni huszároknál szolgáltak
az „átkosban”! Makk Károly Simon Menyhért
születése (1954) című alkotása, amelyet
Várkonyi Zoltánnal közösen rendezett, magyar filmekben ritkán mutatott
természeti környezetben, a hegyekben, a Bükk-fennsíkon játszódik. A szép téli
képek a német nyelvterület egyik hagyományos filmműfajának a Heimatfilm
népszerű variánsának, az un. hegyi filmnek (Bergfilm) természetábrázolását
idézik. Ez a mű nem is sorolható a falusi, illetve paraszti tematikájú filmek
közé, közege a természet, témája az ember és a természet harca. A hegyen
dolgozók közössége sem adott és állandó, mint például egy termelőszövetkezet
tagsága, a közösséget épp a pillanat szülte feladat (orvost kell feljuttatni a
fennsíkra a vajúdó hősnőhöz) hozza létre. Az ember nem uralja a természetet,
inkább szerves része. A kezdő és a záró képsorban szereplő szelíd őz természet
és ember organikus szimbiózisát jelképezi. Bár a „hegyi emberek” többsége
favágó, munkájuk nem az ember természet feletti uralmát fejezi ki, hanem az
ember hozzájárulását, „bele simulását” a természet nagy harmóniájába. Ennek
megfelelően a termelés, adott esetben a favágás munkaképei is hiányoznak a
filmből.
A Körhinta (1955), Fábri Zoltán filmje kiemelt helyet foglal el a
magyar filmtörténetben. Jelentősége messze túlnő azon a tényen, hogy a Nagy
Imre-korszakban, 1954 májusa és novembere között forgatták. Sokan a hatvanas
években megújuló, a zsánerfilmek világát felváltó szerzői filmek előfutárát,
illetve első képviselőjét látják benne. Története egyszerű: Pataki István
(Barsi Béla) elhatározza, hogy kilép a termelőszövetkezetből. Lányát, Marit
(Törőcsik Mari) Farkas Sándorhoz (Szirtes Ádám) kívánja hozzáadni. A lány
azonban Bíró Mátét (Soós Imre) szereti. Mari szembefordul apjával és szerelmét
választja. A kortárs alkotások között Fábri filmje letisztultan egyszerű
benyomást kelt. Mintha rendezője csak a történet leglényegesebb vonatkozásaira
koncentrálna, és azokat szem előtt tartva premier plánokban gazdag kamaradrámát
forgatott volna. Egyrészt. Másrészt azonban vannak a filmnek cselekmény dús
tömegjelenetei is. Ilyen a vásár a híres körhinta-jelenettel és az esküvő a
szerelmespár táncával. Mindkét jelenet formanyelvi újítása mögött új technikai
megoldások rejlenek. Hegyi Barnabás a körhintás jelenetet kézi kamerával, (a
legendás Arriflex!) a sebesen forgó körhinta egyik üres ülésén ülve vette fel. A
film vetítése közben, a Cannes-i fesztiválon, 1956 tavaszán nyolc alkalommal
hangzott fel a nyíltszíni taps. Ez volt a magyar film nemzetközi áttörésének
pillanata, amelynek hatása az 1956-os forradalmat követő vákuummal „telt”
csendben sem merült feledésbe. A Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége, a
FIPRESCI, 1968-as budapesti konferenciáján megszavazta az un. Budapesti
Tizenkettő-t, az 1945 után forgatott 12 legjobb magyar film reprezentatív
listáját. A Talpalatnyi föld mellett
ebben Fábri alkotása is helyet kapott. Ebben a filmben debütált az addig
ismeretlen Törőcsik Mari. Játéka máig nem vesztett erejéből. Egyszerű,
sallangmentes játékmódja, szépsége, karizmája a premier plánokban és közelikben
érvényesülve adja tudtunkra, hogy ennek a fiatal lánynak elege van. Elege van a
patriarchális családi életből, apja parancsolgatásából, anyja megalkuvásából,
Farkas Sándor egyszerre otromba és lekezelő magatartásából, elege van a feje
fölött zajló politikai kötélhúzásból, a termelőszövetkezetben maradni vagy
kilépni dilemmájából, a „föld a földhöz házasodjon” elvéből. Mindenből elege
van. A szerelmes lány egyszerre dacos és egykedvű lázadó. Izzadt arca és kihívó
tekintete, amellyel szembenéz velünk, amikor megállítják a táncban (1:06:33), nem
felejthető, ma is magával ragadó.
1956 márciusában mutatták
be Ranódy László Szakadék című
filmjét, és még ugyanabban az évben a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon a
Társadalmi Zsűri első díját nyerte el. Darvas József azonos című drámájának
megfilmesítésével a rendező először 1943-ban, majd 1949-ben is megpróbálkozott.
Előbb osztályharcos izgatás vádja miatt nem kerülhetett sor a forgatásra, majd
a Rákosi-korszak elején olyan változtatásokra kívánták rávenni az „éleződő
osztályharc” jegyében, hogy a rendező lemondott a megfilmesítésről. A harmadik
nekifutásra 1955-ben került sor. A balladisztikus alkotás ideológiai
szempontból a Nagy Imre-korszakhoz köthető, bár a sematikus ábrázolásmódtól sem
mentes teljesen. Nagy István (Sinkovits Imre), az egykori parasztfiú néptanítóként
tér vissza falujába. Saját példájával is igazolni szeretné meggyőződését,
miszerint a szegény- és a gazdagparaszt közötti szakadék betemethető. Szerelme
gazdag lány: Böröcz Horváth Klári (Bara Margit, akinek ez az első filmszerepe).
A gazdagparaszt Böröcz Horváth (Bessenyei Ferenc) pedig megsegíti a
szegényparaszt Bakos családot, majd – mintegy fizetségképp – magához veszi a
család kisfiát, Bakos Jóskát (Csőgör Tibor, amatőr gyerekszereplő). A kisfiú
megsebzi lábát és mivel az elhanyagolt seb elfertőződik, a gyerek meghal. A
falu népe azonban úgy véli, hogy elsősorban Böröcz Horváth, de Nagy István is
felelős a gyermekhalálért. A főhős szakít menyasszonyával és a szegények
pártjára áll. Makk Károly 1958-as filmje a Ház
a sziklák alatt szintén a 12 legjobb magyar film listáján szerepel.
Parasztemberek között játszódik ugyan, de nem sorolható be a vidéki
Magyarországot bemutató vagy a falusi tematikájú filmek közé. A gyilkosságba
torkolló szerelmi történet, ha nem is igazi szerelmi háromszög, de a rendező tökéletesen
ábrázolja annak pszichológiáját. Két nő verseng a háborúból hazatért Kós
Ferencért (Görbe János). Psota Irén alakítása a púpos Tera szerepében egyike a
leghitelesebb pszichológiai ábrázolásnak. Ugyanez mondható el Görbe János
játékáról is. A pszichológiai dráma harmadik szereplője Zsuzsa (Bara Margit),
akinek játékmódja ebben a szerepében aránylag eszköztelen, visszafogott. Nem
véletlenül, mert a hiteles ábrázolás legfőbb eszköze itt az erotikus, sőt
fojtott szexualitású kisugárzás. Makk filmjének minden jelenete drámai
feszültségű, pszichológiai ábrázolásának mélysége pedig véleményem szerint,
Ingmar Bergman filmjeinek lélektani pontosságához mérhető. Máriássy Félixnek
nem a Csempészek (1958) az első olyan
filmje, amelyben meghaladja saját korábbi sematikus műveit. Hősei, Anyica (Bara
Margit) és Mihály (Agárdy Gábor) alkalmi csempészek, akik a nyomor elől a bűnbe
menekülnek. A véletlen hozza össze őket egy szerelmes éjszakára. A mű legjobban
sikerült jelenetei a neorealista filmkészítés eszköztárának remekei (a cirkuszi
és a lakodalmas részek) is egyben. Kiemelendő a befejező jelenet, amely ha nem
is teszi nyitott végű alkotássá a művet – mivel a végkifejlet sejthető –, de
mindenképp izgalmas és szokatlan hatást tesz azáltal, hogy nem mutatja a fiatal
pár sorsának végkimenetelét.
Az Új hullám berobbanása
A hazai új hullám – ami
meghozta a szerzői filmek uralmát – 1963-64-ben jelent meg filmgyártásunkban,
Jancsó Miklós Oldás és kötés (1963),
Gaál István Sodrásban (1963) és Szabó
István Álmodozások kora (1964) című
alkotásával. Jancsó és Gaál filmjei részben falun, a vidéki Magyarországon
játszódtak. Az Oldás és kötés szerkezete
a hármas oltárokat juttatja eszünkbe. Hőse Járom Ambrus, parasztfiúból lett
orvos (Latinovits Zoltán). Életének néhány napját három nézetből, a sebészéből,
a budapesti értelmiségi fiatalemberéből és a vidéki gyökereit kereső férfiéből
láthatjuk, három markáns helyszínen, egy budai kórház sebészetén, Pest és Buda
művészvilágának jellegzetes találkozóhelyein, valamint egy pusztai tanyán az
Alföldön. Az ifjú szívsebész a hatvanas évek eleji fiatal nemzedék
magabiztosságával viszonyul az idősebbekhez, lenézi a hetven éves professzort
(Ajtay Andor), egészen addig, amíg nem kényszerül elismerni egy műtét
alkalmával, hogy emberként és orvosként egyaránt van még mit tanulnia tőle.
Ezután a frusztrált hős kimegy a városba, több szórakozóhelyen (EMKE presszó, Várkert
Kioszk, Várkert bazár, ami régen a legendás Ifipark volt) és különböző lakásokban
lézeng, találkozik fiatal művész barátaival. Mindenhol szól a jazz, az egyik
lakásban a korabeli magyar jazz egyik legnagyobb alakja Kovács Gyula dobol és
természetesen többször is felbukkan a szocialista tábor nyitott sportkocsija, a
vágyott édes élet korabeli kultikus tárgya, a Skoda Felicia, amelyről még a
fekete-fehér filmen is azonnal „megállapíthatjuk”, hogy csak piros színű lehet.
Ambrus barátnője Márta (Domján Edit), akivel hősünk egy amatőrfilm részleteiben
is szerepel. A film a filmben jelenetben Márta a Duna parton táncol a Kol-nidré fájdalmas énekére egy zsidó imakendővel,
tallit-tal a kezében. Holocaust utalásokkal természetesen már korábban is
találkozhattunk magyar filmekben, de ez volt az első olyan eset, ami közvetlen
nyíltsággal idézte fel a tragikus zsidó múlt elveszettnek hitt hagyományos
zsidó öntudatát. Ambrus a budapesti helyszíneken sem lel nyugalomra és tovább
menekül. A harmadik helyszín a film utolsó harmadában, az 57. perc végén
megjelenő, Jancsó későbbi filmjeinek egyre inkább szimbolikus jelentésűvé váló
játéktere, az alföldi tanya. Filmtörténeti, „archeológiai” értékkel bíró
képeket látunk a fehérre meszelt tanyasi épületekről, nagytotálokat háttérben a
végtelen pusztasággal. A mából visszatekintve sejthetjük, hogy a rendező itt
talált rá a későbbi, emblematikus Szegénylegények
képi világára. Ezek a jelenetek – bár filozófiai jelentéssel bírnak – azonban
még nem a szervezett politikai erőszak képsorait mutatják, sokkal inkább az
egzisztencialista filozófia hatásáról tanúskodnak. A párbeszédekből ugyanis kiderül
Ambrus menekülésének oka: amikor régi, elhagyott szerelmével, Etával (Medgyesi
Márta) találkozik, szembesülnie kell önmagával. Rá kell döbbennie, hogy nem tud
igazán szeretni, nem tud igazán beszélgetni, továbbá, hogy az ötvenes években,
mint neofita kommunista kádergyerek nem állt ki a kulák származású lányért,
hagyta, hogy kidobják az egyetemről. Ismét egy „régészeti lelet” a
cselekményben: a meghasonlott kommunista káder későbbi alakját villantja fel
Jancsó, méghozzá a magánélet csődjének szemszögéből ábrázolva, mesteri
könnyedséggel. Ambrus kénytelen értelmezni és átértékelni egész eddigi életét: „túlságosan
könnyen ment nekem minden” – mondja vidéken maradt testvérének (Avar István).
Majd öccsére és apjára zúdítja hirtelen felismerését: „nem megy, semmit sem
tudok” és „iszonyatosan egyedül vagyok”. Nagy művészi erejű, hiteles képsorok
ezek, tökéletesen ábrázolják az egzisztencializmus közép-kelet-európai
válfajának életérzését: a semmibe, a „szabadságba vetett” magányos egyén
vergődését. Vidéki tartózkodása során Ambrusnak szembe kell néznie apja közelgő
halálával is. Ez már olyan feszültségeket kelt benne, hogy „visszamenekül”
Budapestre. Az éjszakai esőben majdnem elüti egy nála néhány évvel fiatalabb
sorstársát, egy mérnöknek készülő parasztfiút. Ennyiben nem csak múltját, hanem
jövőjét is bizonytalannak láttatja a rendező. Miközben a fővárosba tart, a
kocsiban Bartók felolvasásában halljuk a Cantata
profanát. Az autórádióból szóló szöveg kísérlet az önértelmezés egyszerre
modern és mitologikus lehetőségére. Jancsó alkotása nem képes teljesen
kibontani a valóság értelmezésének minden variánsát, de ez nem a mű
hiányosságát, hibáját jelzi, mert voltaképp lehetetlen vállalkozás is lenne. Az
Oldás és kötés egyáltalán nem filozofikus
filmesszé, hanem konkrét, reális történet egy 32 éves, krisztusi korba lépő
fiatalemberről, aki nem találja a helyét a szocialista Magyarországban.
Latinovits, mint színész egyébként nem véletlenül egykorú az általa alakított
hőssel, súlyos, egész életét meghatározó döntés előtt áll: vagy „megfeszítteti
magát”, vagy alkalmazkodik. Az ilyen típusú döntés is az egzisztencializmus
eszmei hatását mutatja. A film nagyszerűsége éppen ezeknek a különböző
helyszíneknek, szempontoknak, jelentésrétegeknek egymás mellettiségében áll. Külön
értéke a műnek, hogy bár közvetlen politikai utalások nincsenek benne, de
ugyanakkor minden kockájával kritikusan viszonyul az ábrázolt társadalmi
környezethez. Jancsó itt egyszerre konkrét történetmesélő és elvont gondolatok
megfogalmazója. Korai remeke azért kiemelt jelentőségű, mert egyetlen műben mutatja
be a korabeli magyar társadalom egészét (a munkás közeg hiánya nem véletlen,
nagyon is sokat mondó!), pontosan érzékeltetve benne a vidéknek, mint konkrét
és későbbi alkotásaiban szimbolikus jelentéssel bíró helyszínnek a helyét, tehát
pontosan azt a kontextust, amit a későbbi évek vidéki-falusi tematikájú
játékfilmjei majd ábrázolni fognak.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 172 átlag: 5.58 |
|
|