Tudósok a moziban: GenetikaEugenetika és horrorfilmRossz vérSepsi László
Habár a klasszikus horror génkészletét részben a biológiai determinizmustól örökölte, szembefordult az eugenetika téveszméivel.
„Minél erkölcsösebb valaki,
külseje annál szebb lesz; minél erkölcstelenebb, külseje annál rútabb.” Johann
Casper Lavater, a tizennyolcadik században élt svájci költő és fiziognómus
foglalta így össze a lelki és fizikai adottságok szoros kapcsolatát
előfeltételező áltudomány alaptételét. Bár az emberi kultúrában az ókortól
jelen lévő gondolat ma már leginkább csak a vizuális művészetekben tartja magát
– hiszen minden „rosszarcú” karakterszínész és torz testű gonosztevő
szerepeltetése erre az előítéletre épül –, a tizenkilencedik században számos
tudós és filozófus dolgozott azon, hogy igazolja ezt az önmagában puszta
intuíción alapuló tételt. James W. Redfield a Comparative physiognomy (1852) című albumában több száz metszeten
keresztül igyekezett alátámasztani rasszok, külső jegyek és lelki tulajdonságok
együttállását, a század végére pedig a fiziognómia felvetései beolvadtak a korai
örökléstanba. Darwin unokaöccsét, Francis Galtont A fajok eredete inspirálta az eugenetika kidolgozására: eszerint az
emberi faj adottságainak javítása elérhető a szaporodás és a párválasztás
szabályozásával, az öröklődés törvényszerűségeinek kihasználása az egész emberi
faj hasznára válhat. Míg Galton az eugenetikát megalapozó Hereditary Genius című tanulmányában a tehetség örökölhetősége
mellett érvelt, az olasz Cesare Lombroso – összekapcsolva a fiziognómiát az
eugenetikával – a bűnözői hajlam és az ezt jelző külső jegyek örökletes voltára
hívta fel a figyelmet.
A Galton eugenetikájának mélyén megbúvó naiv és
utópisztikus elképzelés – miszerint az emberiség ugyanazokkal az eszközökkel
nemesíthető és tehető jobbá, mint a tenyészállatok – néhány évtized alatt
rasszizmusba és morális pánikba torkolt. Galton főképp a jó adottságokkal
rendelkező egyének szaporodására bíztatott (pozitív eugenetika), másodlagosnak
tekintve a genetika ártalommal bírók születésszabályozását (negatív
eugenetika), a huszadik század elején Amerikában mégis utóbbi gondolat mentén
szerveződött intézményrendszer és ezt támogatta a törvényi szabályozás. Az
amerikai eugenetika elsődleges célja az volt, hogy a „defektív” egyedek
születésszabályozásán keresztül megtisztítsa a nemzetet a nemkívánatos
genetikai örökségektől, a mozgalom legszélsőségesebb képviselői szándéka
szerint előbb elkülönítéssel, végül teljes eltávolítással. Charles Davenport
biológus 1909-től az Eugenics Recod Office (ERO) élén irányította az államilag
támogatott eugenetikai tevékenységét, de a huszadik század első évtizedeinek
amerikai eugenetikája nem szorítkozott csupán a betegek és törvényen kívüliek megbélyegzésére,
a program mögötti ideológiát mélyen áthatották a korabeli fehér középosztály
félelmei és általános fenyegetettség-érzete. A leszakadt társadalmi rétegek, a bevándorlók
és a különböző rasszok egyaránt olyan Másikká váltak a gazdasági válság évtizedeire,
amik az öngerjesztő paranoid gondolkodásmód szerint képesek megfosztani a fehér
középosztályt domináns társadalmi pozíciójától, ezáltal el is pusztítva azt.
Miközben a tízes évek szexuális oktatófilmjei azt tanították, hogy az alsóbb
néposztályokkal való keveredés szifilisz-fertőzéshez, ezáltal a
középosztálybeli családok felszámoláshoz vezet (lásd a Damaged Goods
című, igen sikeres színdarab első adaptációit és a formulát továbbörökítő
tucatnyi koppintást), a másik fronton az egyre befolyásosabb eugenetika kínált
alternatívát a „race suicide” megelőzésére – legalábbis a harmincas évek
végéig, amikor a náci ideológia hasonlóságai okán az eugenetika hivatalosan is
vállalhatatlanná vált az Egyesült Államokban.
Habár a közgondolkodásban markánsan jelen volt, a
korabeli mozi és az eugenetika viszonya mindvégig ellentmondásos maradt. Az
1917-ben készült The Black Storkban az eugenetikát támogató orvos a
világ jobbításának érdekében megtagadja egy szifiliszes csecsemő kezelését –
ahogyan tette azt a filmet készítő Dr. Harry J. Haiselden pár évvel korábban –,
majd a mű előzetes vizsgálatokra bíztat minden párt, akik gyermekvállalásra
adnák a fejüket. A tanulságos randifilmnek szánt The Black Stork nem
annyira a ma már emberellenesnek tekintett propagandája, hanem a filmszövegbe
elrettentésképpen beillesztett, sérült és beteg embereket ábrázoló képek miatt
nem találta a közönségét. Ahogy a stúdiórendszer megszilárdulásával és a
Hays-kódexben kikristályosodott hollywoodi öncenzúrával párhuzamosan a tízes években
népszerű felvilágosító filmek is perifériára – pontosabban a klasszikus
exploitation árnyék-filmgyártásába – szorultak, úgy az eugenetika és a
kényszerstelirizáció témája is nemkívánatosnak minősült a fősodorbeli
filmgyártásban. De míg szexuális tartalmaik miatt a dramatizált sex hygiene-filmek
kiváltképp népszerűnek számítottak az exploitationön belül, az eugenetika
témájából a Black Stork után direkt módon csupán az 1934-es Tomorrow’s
Children próbált tőkét kovácsolni. Ugyanakkor a harmincas évek elején
áttételesen az eugenetika vívmányai mégis áthatottak egy frissen született
műfajt: a Universal stúdiónál kivirágzott horrorfilmet.
Az eugenetika és a klasszikus horrorfilm
összefüggéseiről írt könyvének (Hideous Progeny) bevezetőjében Angela
Smith egy Will Hays-nek szánt memót idéz, aminek szerzőjét komolyan aggasztja
az egyre népszerűbb új filmtípus: „Talán bölcs volna felméréseket készíteni a
várható közönségreakciókról és kritikai véleményekről az olyan filmeket
illetően, mint a Universal Drakulája és a Frankenstein, a Dr.
Jekyll és Mr. Hyde a Paramounttól vagy az Almost Married a Foxtól. A
Paramount egy újabb „rémes” produkció előkészületein dolgozik, az MGM pedig már
túl van a Freaks forgatásának felén. Vajon ez egy olyan ciklus kezdetét
jelenti, ami jobb volna késleltetnünk vagy csírájában elfojtanunk?” Mint arra
Smith rávilágít, az MPAA elnökének szánt feljegyzés egyfajta higiénikus
kultúrafelfogás jegyében nagyon hasonló retorikával beszél a nemkívánatos új
műfajról, mint ahogy az eugenetika hívei gondolkodtak alacsonyabb rendűnek
tartott embertársaikról – a zárókérdés lényegében a még kiforratlan zsáner idő
előtti abortálását javasolja. De amellett, hogy a horrorfilmmel (és
rajongóival) szemben a következő évtizedekben is bőséggel felbukkantak az
egészségügyi zsargonból merítő kritikai kifogások – beteges, abnormális, káros
–, a műfaj témái és konfliktusai a harmincas években ezen túl is gyakorta
érintkeztek az eugenetika diskurzusával. Jack Pierce maszkmester a
kriminológiát is tanulmányozta annak érdekében, hogy Boris Karloff maszkja
valóban egy „született bűnözőre” emlékeztessen, a Frankenstein doktor segédje
által ellopott „abnormális agy” motívuma pedig szintén a biológiai
determinációt hirdető tanok hatását mutatja, miképp az említett Dr. Jekyll
és Mr. Hyde-ban is fizikai torzság jelzi a főhős alteregójának erkölcsi
romlottságát. De a legfontosabb kapcsolatot eugenetika és horror között mégis
az őrült tudós figurája jelenti: az éra rémfilmjeinek egyik legtöbbször
felbukkanó karaktertípusa önmagában testesíti meg az (orvos)tudománnyal
szembeni bizalmatlanságot, Frankenstein, Dr. Jekyll vagy az Elveszett lelkek
szigetének Dr. Moreauja az eugenetika képviselőihez hasonlóan a világ
jobbítása érdekében végzik istenkísértésbe torkolló kísérleteiket. Az így
létrehozott – nem ritkán afféle übermensch-nek szánt – kreatúráik, bár ijesztő
küllemükkel hivatottak növelni a filmek borzalomfaktorát, legtöbbször tragikus
páriaként végzik fanatikus mesterük mellett: hiába könyörög A holló
Lombrosón edzett bűnözője plasztikai műtétért a romlott orvosnak – hogy
külsejével együtt erkölcsei is megszépülhessenek –, a doktor saját érdekeit
nézve csúfítja még tovább áldozatát.
A korszak egyik legbotrányosabb horrorja, a Tod
Browning rendezte Freaks viszont őrült tudósok nélkül is sikerrel
tapintott rá a korabeli nézők és a torz testképek ellentmondásos viszonyára,
olyannyira, hogy bemutatása után évtizedekig csak az exploitation-hálózatban
keringhetett. A hús-vér cirkuszi torzszülöttekkel forgatott mozi nem csupán
megvonja nézőjétől a (rém)álomszerű, stílusában is elemelt, vagyis kellőképpen
távoli korai horror kínálta biztonságérzetet – hiszen a „szörnyek” ezúttal a
szó legszorosabb értelmében igaziak –, de a fizikai torzság és a lelki
adottságok összefüggésének közhelyét felforgatva kérdez rá az eugenetikában is
kulcsfontosságú „normalitás” fogalmára. Browning mindvégig tudatosan játszik a
befogadói elvárásokkal, az első találkozás sokkja után fokozatosan hozza közel
nézőjéhez a cirkuszi közösséget, szembeállítva a torzszülöttek morális kódját a
tökéletes testű trapézművész és szeretőjének egyre nyilvánvalóbb
romlottságával. A film fináléjának bosszúálló freakjei végül szinte
parodisztikus túlzással teljesítik be a külsejükkel kapcsolatos előítéleteket:
egy viharos éjszakán, sárban kúszva csonkítják meg ellenfeleiket. Itt már
egyszerre működnek fenyegető monstrumként és a gonosztevők jogos, de az írott
törvényeket megkerülő büntetését véghezvivő antihősként. A Freaks
nyitányának infantilizáló üzenetét („ők is mind Isten gyermekei”) ezáltal felülírja
egy jóval árnyaltabb emberkép, amiben a normalitás mindenekelőtt egy relatív
társadalmi konstrukció: bárkiből gyártható számkivetett torzszülött, csak
szurok, toll és egy éles kés kell hozzá. Az 1939-ben bezárt ERO-val szemben az
éra vonatkozó rémfilmjei – bár bőséggel kizsákmányolták a torz testképek
látványában rejlő borzalompotenciált – a másságot nem mint biológiai
szükségszerűséget, hanem a társadalom és az orvostudomány által formált, nem
kevés szorongástól fűtött diskurzusként mutatták fel. Frankenstein szörnyét nem
a belé ültetett abnormális agy, hanem teremtője és a félelmeitől elvakult
külvilág tették szörnyeteggé.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 189 átlag: 5.36 |
|
|